Help... verliefd?

06-01-2026 20:41 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een nieuw account gemaakt, i.v.m. herkenbaarheid.

Hier kort mijn verhaal.

Ik zit in een relatie van een behoorlijk lange tijd, heb een kind in basisschoolleeftijd.

Vandaag op mijn werk, was er een een nieuwe collega. Ik kem hem van vroeger (van voor mijn relatie). We hebben elkaar al jaren niet gezien.
In het verleden hebben we intensief samengewerkt (hij werkt nu in hetzelfde gebouw maar andere afdeling.) Destijds werkten we echt samen, we zijn heel close geweest, samen ook een paar keer op zakenreis geweest.

Hoewel ik de afgelopen jaren wel eens aan hem dacht, is het contact toch verwaterd. Ik schrok vandaag toen hij mijn naam riep, ik wist niet dat hij bij ons kwam werken.We hebben gekletst en er kwamen zoveel herinneringen naar boven.

Hoewel er destijds niks tussen ons is gebeurd, leek het wel of ik nu opeens merkte dat ik hem had gemist ofzo.
Ik ben vandaag ook een paar keer langs zijn bureau gelopen, ik werd een soort van naar hem toe gezogen.

Vandaag hebben we op het werk even zitten kletsen en vanavond hebben we al zitten appen. Nu nog onschuldig, een paar foto's van vroeger heen en weer gestuurd.

Maar ik ken hem zo goed, het voelt zo vertrouwd, als thuiskomen ofzo.. Toen kon het door omstandigheden niks worden, maar er heeft altijd wel iets van spanning tussen ons gezeten.

Hij is nu vrijgezel, ik niet. Ik maak me zorgen of ik hem kan weerstaan nu ik hem bijna dagelijks ga treffen.

Wat moet ik doen?
Jullie waren dus zo close toen hij een relatie had? En in die periode liet hij jou ook blijken hoe leuk hij jou vond? Klinkt niet echt netjes en betrouwbaar…. Ik zou zo weinig mogelijk contact met deze man opnemen. Dit wil je niet voeden.
winters schreef:
07-01-2026 10:13
In mijn optiek ben je al fout bezig door met hem te appen.
Je maakt jezelf wijs dat het onschuldig is maar eigenlijk weet je zelf ook wel beter.
Ik heb de appjes (foto's) aan mijn man laten zien en hem ook verteld over deze persoon, dat ik hem ken van vroeger etc etc, hij weet dat we zeer goed contact hebben gehad in het verleden. Ik heb hem zelfs al eerder over deze persoon verteld, zijn naam had ik thuis al wel eens laten vallen dus het kwam voor mijn man niet helemaal uit de lucht vallen. Gelukkig is mijn man niet jaloers.

Hij vroeg wel of we iets van verkering hadden gehad, daar kon ik met een eerlijk antwoord nee op zeggen.

Dus ik geloof nog niet dat ik echt iets verkeerds heb gedaan.
Pimmetje schreef:
07-01-2026 10:22
Gelukkig is mijn man niet jaloers.
Die kent je gevoelens richting deze oude vlam niet.
Bbubbels schreef:
07-01-2026 10:19
Jullie waren dus zo close toen hij een relatie had? En in die periode liet hij jou ook blijken hoe leuk hij jou vond? Klinkt niet echt netjes en betrouwbaar…. Ik zou zo weinig mogelijk contact met deze man opnemen. Dit wil je niet voeden.
Ik snap je, zoals ik het toen zag en nu eigenlijk ook. Zijn relatie was echt niet gezond. Hij vond het alleen heel moeilijk om de knoop door te hakken. Je kan wel zeggen dat hij emotioneel met mij is vreemd gegaan. Niet lang nadat ik een relatie kreeg, heeft hij definitief een punt achter zijn relatie gezet.

Hij had geen ander, hij deed dat puur voor zichzelf.

Ons contact was, terugkijkend, niet wenselijk en niet netjes naar zijn partner van destijds, maar het was wel echt een aflopende zaak. Daarbij heeft hij wel altijd zijn handen thuis gehouden.

Wat dat betreft geef ik hem wel het voordeel van de twijfel.
Pimmetje schreef:
07-01-2026 10:28
Ik snap je, zoals ik het toen zag en nu eigenlijk ook. Zijn relatie was echt niet gezond. Hij vond het alleen heel moeilijk om de knoop door te hakken. Je kan wel zeggen dat hij emotioneel met mij is vreemd gegaan. Niet lang nadat ik een relatie kreeg, heeft hij definitief een punt achter zijn relatie gezet.

Ons contact was, terugkijkend, niet wenselijk en niet netjes naar zijn partner van destijds, maar het was wel echt een aflopende zaak. Daarbij heeft hij wel altijd zijn handen thuis gehouden.

Hmm je hebt veel excuses voor hem. Ik heb zelf ook zo iets meegemaakt. Zat zelf in een relatie en had zo’n fijne band met een man die natuuuuurlijk alleen platonisch mijn vriend wilde zijn. Geloofde het helemaal en ging en diep op in. Totdat ik verliefd werd en hij natuuuuurlijk wel open stond voor meer dan vriendschap. Ik zou helemaal niet zo uitgaan van zijn goede intenties. En dan nog, wil jij voor hem je man en gezin opgeven?? Waarom zou je dat zelfs overwegen? Je kent deze man helemaal niet (meer).
bbubbels wijzigde dit bericht op 07-01-2026 10:32
0.08% gewijzigd
margreetder schreef:
07-01-2026 10:25
Die kent je gevoelens richting deze oude vlam niet.
Klopt, maar behalve het hier van mij afschrijven heb ik niks gedaan he.

Daarbij, misschien vind hij me misschien nu wel een oude taart.

Het is nu aan mij, om dit in goede banen te leiden. Afstand te bewaren en te zorgen dat ik en mijn man het fijn hebben samen. Nogmaals het overviel me gisteren, het was nogal onverwacht.

Als ik merk dat er wel echt gevoelens zijn, dan word het wel echt tijd om thuis een open en eerlijk gesprek aan te gaan.
Ik ga niet op iedereen reageren, het word ook een beetje uit zijn verband getrokken.

Nogmaals er is niks gebeurd, mijn man heeft de appjes gelezen. Het was een totaal onverwacht weerzien.
Dat maakte gevoelens los. Er is in het verleden niks gebeurd.

Ik ben ook niet van plan om iets met hem te beginnen, dus ik vind het nu niet nodig om over mijn gevoelens met mijn man te praten.

Wel ben ik blij dat ik het van me heb afgeschreven, dat relativeert.

Je mag er van vinden wat je wil, maar ik geloof dat ik er tot nu toe zo goed mogelijk mee omga.

Wordt mijn gevoel erger als ik hem vaker zie, dan ga ik thuis aan de bel trekken.

Nu een datenight plannen met mijn eigen vent.
En die ander even met rust laten..

Dan zien wel weer verder.

Als het nodig zal ik weer mijn hart hier luchten.

Fijne dag dames!
Pimmetje schreef:
07-01-2026 10:32

Daarbij, misschien vind hij me misschien nu wel een oude taart.
Die snap ik even niet. Hij is in de tussentijd toch precies evenveel jaar ouder geworden als jij?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Pimmetje schreef:

Wat zou je ervan vinden als je man zo lekker gezellig met een collega zou omgaan? Jullie relatie klinkt zo ook een beetje aflopend, namelijk.

Maar goed, dit klinkt eigenlijk al alsof je over een paar weken vreemdgaat met die vent. Veel plezier.
Susan schreef:
07-01-2026 10:41
Die snap ik even niet. Hij is in de tussentijd toch precies evenveel jaar ouder geworden als jij?
Ik bedoel, los van mijn gevoelens voor hem, of eigenlijk wat het weerzien met mij deed, hoeft dat andersom natuurlijk helemaal niey zo te zijn.

Het is niet perse zo hij nu iets voor mij voelt.

Het was een grapje.
Taskmaster schreef:
07-01-2026 10:42
Wat zou je ervan vinden als je man zo lekker gezellig met een collega zou omgaan? Jullie relatie klinkt zo ook een beetje aflopend, namelijk.

Maar goed, dit klinkt eigenlijk al alsof je over een paar weken vreemdgaat met die vent. Veel plezier
pimmetje wijzigde dit bericht op 07-01-2026 10:59
Reden: Ik wilde reageren doe het niet.
45.79% gewijzigd
Pimmetje schreef:

Deze twee zinnen rijmen toch niet met elkaar? Hoe kun je iemand die een gezin heeft en (emotioneel danwel fysiek) vreemdgaat nog positief zien? Ik vind het vooral ontbreken van karakter en vooral van respect naar de huidige partner.
Ik zou het juist wel tegen je man vertellen, dat je een crush voelt voor deze man, maar er uiteraard niks mee gaat doen. Dat haalt het uit het geheimzinnige en zou best wel eens de afkoeling kunnen bieden die je nodig hebt.

Ik snap het gevoel wel hoor, 'the one that got away', dat idee. Maar je bevindt je op glad ijs, omdat je deze man romantiseert is het makkelijk je eigen leven ook als steeds een beetje minder leuk te gaan zien. Ik denk dat deze man eerder een afleiding is van waar je al een tijdje mee zit, gevoelens van ontevredenheid over het een of ander thuis, iets missen.

Dus kap het appcontact af, biecht je (nu nog onschuldige!) gevoelens op aan je man zodat het niet meer leuk spannend kan zijn, en probeer te onderzoeken hoe je je huidige leven een draai kunt geven.
Verliefd worden (of kriebels krijgen) kan ons allemaal gebeuren. Elke zoveel jaar heb ik ook ineens dat ik iemand anders helemaal leuk vind. Ik geniet van het gevoel en doe er verder helemaal niets mee. Het dooft vanzelf weer uit. Ooit een collega gehad die heel erg verliefd op mij was, dat toen idd aan man verteld en dat was hier geen succes. Die was zo geschrokken en zorgelijk, terwijl er helemaal niets aan de hand was. Afgesproken met man dat ik hem dat soort dingen niet meer vertel omdat het hem veel meer doet dan er speelt. Mijn advies zou dus zijn om niet te gaan appen en ook niet af te spreken of andere onverstandige dingen en het verder te zien als vlinders waar je prima van mag genieten.
stokbootje schreef:
07-01-2026 11:22
Ik zou het juist wel tegen je man vertellen, dat je een crush voelt voor deze man, maar er uiteraard niks mee gaat doen. Dat haalt het uit het geheimzinnige en zou best wel eens de afkoeling kunnen bieden die je nodig hebt.

Ik snap het gevoel wel hoor, 'the one that got away', dat idee. Maar je bevindt je op glad ijs, omdat je deze man romantiseert is het makkelijk je eigen leven ook als steeds een beetje minder leuk te gaan zien. Ik denk dat deze man eerder een afleiding is van waar je al een tijdje mee zit, gevoelens van ontevredenheid over het een of ander thuis, iets missen.

Dus kap het appcontact af, biecht je (nu nog onschuldige!) gevoelens op aan je man zodat het niet meer leuk spannend kan zijn, en probeer te onderzoeken hoe je je huidige leven een draai kunt geven.
Dank je wel!!

De afkoeling heb ik hier al gehad hoor, het is me wel duidelijk nu dat er niks stommer is dan iets met die gevoelens te doen😅.

Maar het is een goede, duidelijke tip waar ik iets mee kan (zonder dat ik het idee heb dat ik me constant moet verdedigen 😆)

Ik ga er over nadenken. Dit soort feedback is waardevol.
Fibonaci schreef:
07-01-2026 11:42
Verliefd worden (of kriebels krijgen) kan ons allemaal gebeuren. Elke zoveel jaar heb ik ook ineens dat ik iemand anders helemaal leuk vind. Ik geniet van het gevoel en doe er verder helemaal niets mee. Het dooft vanzelf weer uit. Ooit een collega gehad die heel erg verliefd op mij was, dat toen idd aan man verteld en dat was hier geen succes. Die was zo geschrokken en zorgelijk, terwijl er helemaal niets aan de hand was. Afgesproken met man dat ik hem dat soort dingen niet meer vertel omdat het hem veel meer doet dan er speelt. Mijn advies zou dus zijn om niet te gaan appen en ook niet af te spreken of andere onverstandige dingen en het verder te zien als vlinders waar je prima van mag genieten.
Eens, ik zou het ook niet meteen thuis vertellen, maar vooral zelf de verantwoordelijkheid nemen hier niets mee te doen. Gevoelens of niet, het is en blijft gewoon een keuze of je dit voedt door steeds contact te zoeken. Wil je de relatie met je man niet in gevaar brengen, dan weet je wat je niet moet doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tja, als je er niks mee wil is dat echt niet zo moeilijk. Niet appen dus. Jullie hebben bewust elkaars nummer opgezocht/gevraagd en zijn beginnen te appen dus? Dat is niet handig. Als je bij je man wil blijven zou ik echt niet meer appen. Ook al app je onschuldig, het kan snel uitlopen op meer. Hou het enkel bij werk en af en toe een praatje, dat moet kunnen toch. Ben je echt betrokken bij zijn werk, werken jullie samen, zie je hem de hele dag? Of kan je hem ook makkelijk ontwijken?
Fibonaci schreef:
07-01-2026 11:42

Dank je wel!! Ook van deze reactie word ik blij. Hier kan ik wat mee.
Tips en uitleg, met voorbeeld, waar ik wat aan heb. Fijn!
Pimmetje schreef:
07-01-2026 10:38
Ik ga niet op iedereen reageren, het word ook een beetje uit zijn verband getrokken.

Nogmaals er is niks gebeurd, mijn man heeft de appjes gelezen. Het was een totaal onverwacht weerzien.
Dat maakte gevoelens los. Er is in het verleden niks gebeurd.

Ik ben ook niet van plan om iets met hem te beginnen, dus ik vind het nu niet nodig om over mijn gevoelens met mijn man te praten.

Wel ben ik blij dat ik het van me heb afgeschreven, dat relativeert.

Je mag er van vinden wat je wil, maar ik geloof dat ik er tot nu toe zo goed mogelijk mee omga.

Wordt mijn gevoel erger als ik hem vaker zie, dan ga ik thuis aan de bel trekken.

Nu een datenight plannen met mijn eigen vent.
En die ander even met rust laten..

Dan zien wel weer verder.

Als het nodig zal ik weer mijn hart hier luchten.

Fijne dag dames!
Volgens mij heb je het best wel helder allemaal en inderdaad, er is nog geen reden tot paniek, jullie zijn elkaar toevallig tegengekomen en dat maakte iets bij jou los. Niks geks aan. Wel vervelend, en verwarrend.

Het aan je man vertellen zou ik (nog) niet doen, voor hetzelfde geld ebben de gevoelens weg en zit je thuis in een crisis door een over-reactie.

Mijn tip: neem een duidelijk standpunt in, namelijk: dit gaat niet-nooit gebeuren, er is géén ruimte in mijn leven voor deze man en alle drama die dat met zich mee gaat brengen. Op dit moment verwonder je je nog over de hevige gevoelens, maar die grijze zone moet je afsluiten. Niet gaan zitten wachten op eventuele verrassende emoties of reacties maar gewoon besluiten dat het nooit gaat gebeuren.
Tulpje22 schreef:
07-01-2026 11:46
Tja, als je er niks mee wil is dat echt niet zo moeilijk. Niet appen dus. Jullie hebben bewust elkaars nummer opgezocht/gevraagd en zijn beginnen te appen dus? Dat is niet handig. Als je bij je man wil blijven zou ik echt niet meer appen. Ook al app je onschuldig, het kan snel uitlopen op meer. Hou het enkel bij werk en af en toe een praatje, dat moet kunnen toch. Ben je echt betrokken bij zijn werk, werken jullie samen, zie je hem de hele dag? Of kan je hem ook makkelijk ontwijken?
Dank je wel Tulpje!
We hebben altijd elkaars nummer nog. Staat gewoon in mijn telefoon.
Hij vertelde dat hij foto's van die tijd terug zag als herinnering. Dat komt dan soms voorbij.
Ik vroeg (echt zonder na te denken) of hij die foto's met me wilde delen en ik ben zelf ook op zoek gegaan naar foto's uit die tijd. Uit nieuwsgierigheid

Dat hebben we naar elkaar gestuurd.

Ik ga het app contact verder zo veel mogelijk afhouden. Ik kan hem niet ontlopen, hoef niet met hem samen te werken, maar als we beide op het werk zijn, kan het niet missen dat ik hem zie, koffie halen we bij dezelfde automaat, zeg maar.

Dat vind ik best lastig, want dan kan ik hem ook niet echt negeren.

Het is moeilijk, omdat ik ook erg nieuwsgierig ben hoe het hem is vergaan afgelopen jaren.
We zijn mannetje/vrouwtje, maar als dit een vrouwelijke collega was geweest dan had ik ook echt weer eens bij willen kletsen en herinneringen willen ophalen.

Maar het is me wel duidelijk dat ik er toch wel van weg moet blijven om de kat niet op het spek te binden. Ik moet het niet echt gaan opzoeken.
Claire45 schreef:
07-01-2026 11:48
Volgens mij heb je het best wel helder allemaal en inderdaad, er is nog geen reden tot paniek, jullie zijn elkaar toevallig tegengekomen en dat maakte iets bij jou los. Niks geks aan. Wel vervelend, en verwarrend.

Het aan je man vertellen zou ik (nog) niet doen, voor hetzelfde geld ebben de gevoelens weg en zit je thuis in een crisis door een over-reactie.

Mijn tip: neem een duidelijk standpunt in, namelijk: dit gaat niet-nooit gebeuren, er is géén ruimte in mijn leven voor deze man en alle drama die dat met zich mee gaat brengen. Op dit moment verwonder je je nog over de hevige gevoelens, maar die grijze zone moet je afsluiten. Niet gaan zitten wachten op eventuele verrassende emoties of reacties maar gewoon besluiten dat het nooit gaat gebeuren.
Dank je wel Claire,

Je schrijft het zo duidelijk op voor me. Je hebt zo gelijk. Ik wordt er een beetje emotioneel van. Dit had ik even nodig om te horen. Begripvol, maar duidelijk.

Pffff het valt ook even niet mee.
Je hebt gelijk.

Dank je wel!
Aan de andere kant.....je leeft maar een keer.

Iedereen zit hier nu wel te roepen Niet doen!, maar wat als ze zelf in zo'n situatie zouden zitten. Wie is er dan echt zó sterk?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Pimmetje schreef:
Ik heb de appjes (foto's) aan mijn man laten zien en hem ook verteld over deze persoon, dat ik hem ken van vroeger etc etc, hij weet dat we zeer goed contact hebben gehad in het verleden. Ik heb hem zelfs al eerder over deze persoon verteld, zijn naam had ik thuis al wel eens laten vallen dus het kwam voor mijn man niet helemaal uit de lucht vallen. Gelukkig is mijn man niet jaloers.

Hij vroeg wel of we iets van verkering hadden gehad, daar kon ik met een eerlijk antwoord nee op zeggen.

Deze woordkeuze zegt wel iets over je gedachtengang. Wees jezelf bewust van de keuzes die je maakt. Het kan emotioneel veel losmaken om iemand terug te zien maar daar kun je het bij laten hoor. Niet meer van maken in je hoofd omdat hij nu toevallig (tijdelijk?) wel beschikbaar zou zijn
calvijn1 schreef:
07-01-2026 12:19
Aan de andere kant.....je leeft maar een keer.

Iedereen zit hier nu wel te roepen Niet doen!, maar wat als ze zelf in zo'n situatie zouden zitten. Wie is er dan echt zó sterk?
ach ja, het alleen maar een gelukkig gezin dat je overhoop gooit, maar YOLO!
rosanna08 wijzigde dit bericht op 07-01-2026 12:54
0.30% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Pimmetje schreef:

Nog niet nee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven