Vlucht geannuleerd door winterweer: claim indienen zinvol?

08-01-2026 22:52 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Net als zovelen hebben wij te maken gehad met een geannuleerde vlucht (buiten EU, meer dan 3500 km) en konden pas een dag later naar huis.
Wel is er door de luchtvaartmaatschappij een hotel geregeld, transfer v.v. en eten/drinken. Het duurde allemaal een eeuwigheid en kostte veel tijd voor het zover was maar goed, uiteindelijk dus wel geregeld door hen.

Zijn er hier mensen die al eerder hiermee (annuleren ivm weer) te maken hebben gehad en toch een claim ter financiële compensatie hebben ingediend en hoe is dat verlopen?
Ik weet nl. dat ivm weersomstandigheden je waarschijnlijk geen recht hebt op een vergoeding (anders dan het recht op een overnachting en eten etc).
Heeft het zin om dit toch te proberen of zeggen jullie “bespaar je de moeite” ?
Op Pauw en de Wit gaat het hier net nu over. Je kan de aflevering terugkijken. Er is een mevrouw ven de KLM die flink aan de tand gevoeld wordt.
Heb het wel eens bij een vlucht vanaf Italië gehad dat het vliegtuig defect was. Werd overnachting enz geregeld. Konden een claim indienen, maar vind het zelf niet kunnen juist omdat overnachting, vervoer en eten geregeld/vergoed werden.

En nu helemaal rondom de sneeuw… is toch overduidelijk overmacht en super netjes geregeld rondom overnachten en alles?
Hebben jullie zelf financiële schade geleden door de vertraging?

Kijk, of het zinvol is of niet, vind ik niet zo van toepassing eerlijk gezegd. Want de overnachting is kosteloos geregeld begrijp ik, en ook vervoer en eten/drinken. Ik zou echt denken dit is overmacht, niks aan te doen. Die luchtvaartmaatschappij doet dat ook niet voor de fun, maar ook echt voor iedere veiligheid. Om daar dan ook nog een financieel slaatje uit te willen slaan vind ik zelf eigenlijk best bizar.

Dan zouden 8000 kandidaten bij het CBR ook een financiële compensatie kunnen aanvragen vanwege hun uitgestelde praktijkexamen. En die maken wel extra kosten nog omdat ze moeten blijven lessen in de tussentijd. Of, dan zou de rijschool dat moeten vergoeden. Als je het wil vergelijken met jouw vraag. Dat is best een beetje gek toch?

Nogmaals, wanneer je netjes gecompenseerd bent en verder geen echte hinder of kosten hebt gehad van die vertraging zou ik het erbij laten.

Is het door een fout van de maatschappij is het een heel ander verhaal. Maar door overmacht vind ik dat de mogelijkheid tot indienen van claims zou moeten vervallen.
Weersomstandigheden zijn overmacht.
Pieremachochel
Proberen kan altijd en ik zou het dus ook gewoon doen maar ik denk eerlijk gezegd dat er ook een clausule m.b.t. overmacht en daar zou dit winterse weer onder kunnen vallen.

Nee heb je, ja krijg je misschien.
Mijn ouders hebben dat deze week gehad, maar hadden eerst 3 uur vertraging. Daarna hebben ze 2 uur moeten wachten in het vliegtuig op Schiphol omdat er geen ijsvrije plek was, en de slurf kapot was. Ik weet niet of ze iets in gaan dienen, volgens mij hadden ze zelf ook het idee dat het overmacht was. Zij hebben overigens alleen een voucher voor een broodje gekregen.
Weer is overmacht.

Je kunt alleen een claim indienen als het aantoonbaar de fout is van de maatschappij en dat is het niet.

Hotel, eten en transfer is al heel goed opgelost. Dus je mag echt niet klagen.

Bespaar je de moeite.
Het is overmacht, er valt niks te claimen. Die mensen hebben het al druk genoeg, dus ik zou er niks mee doen. Je bent al prima gecompenseerd voor alles zoals ik het lees.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... een-vlucht

Hier kan je lezen wanneer je recht hebt op compensatie. Het weer is geeft geen recht op compensatie, omdat de luchtvaartmaatschappij daar geen invloed op heeft.

Als je extra onkosten hebt moeten maken, dan zou je eventueel contact met je reisverzekering kunnen opnemen.

En eens met de reactie hierboven. Medewerkers op Schiphol hebben het nu stervensdruk en staan onder gigantische druk. Die moet je echt niet lastigvallen met een claim die toch niet toegekend gaat worden.
hvm wijzigde dit bericht op 09-01-2026 06:56
32.98% gewijzigd
Ik vind dat ze het netjes geregeld hebben, ik zou geen claim indienen. Wij hebben ook wel eens vertraging gehad en toen kregen we ook vouchers voor avondeten, snacks en dat soort dingen. Wij hebben toen ook geen claim ingediend.
Jemoederheethenk6 schreef:
09-01-2026 06:53
Ik vind dat ze het netjes geregeld hebben, ik zou geen claim indienen. Wij hebben ook wel eens vertraging gehad en toen kregen we ook vouchers voor avondeten, snacks en dat soort dingen. Wij hebben toen ook geen claim ingediend.
Hier ook. Defect aan het vliegtuig en we konden niet weg, pas 24 uur later. Hotel, eten en drinken prima geregeld.
Met alle passagiers die avond een feestje gebouwd in de hotelbar.
Het schept toch een band hè? ;-D
Jemoederheethenk6 schreef:
09-01-2026 06:53
Hier ook. Defect aan het vliegtuig en we konden niet weg, pas 24 uur later. Hotel, eten en drinken prima geregeld.
Een andere keer kon ik niet mee met klm op een vlucht Nice Amsterdam. Was overbooked terwijl ik gewoon ingecheckt was. Kon 2 uur later mee met de laatste vlucht die avond van Transavia. Kreeg binnen 10 dagen een vergoeding van €250. Meer dan ik voor de retourvlucht betaald had :D
Dat heeft geen zin. Weersomstandigheden vallen onder overmacht. De luchtvaartmaatschappij heeft aan hun plicht voldaan door voor een hotel en eten te zorgen.

Ik vind het persoonlijk nogal hebberig overkomen om dan nog meer te willen.
Cum non tum age
Ik zou het heel fijn vinden als dat kan, maar ik ga er niet van uit. Ik zou afgelopen zaterdag terugvliegen met KLM, maar mijn vlucht is nu voor de 4e keer verzet naar vandaag. Ik ben inmiddels al honderden euro's armer helaas. Ach, wel een soort extra stedentrip gehad in een andere stad.
Lolalieve schreef:
08-01-2026 23:45
Mijn ouders hebben dat deze week gehad, maar hadden eerst 3 uur vertraging. Daarna hebben ze 2 uur moeten wachten in het vliegtuig op Schiphol omdat er geen ijsvrije plek was, en de slurf kapot was. Ik weet niet of ze iets in gaan dienen, volgens mij hadden ze zelf ook het idee dat het overmacht was. Zij hebben overigens alleen een voucher voor een broodje gekregen.
Wat zou het anders kunnen zijn? Ze laten mensen heus niet voor de lol wachten.
Ik vraag me af wat mensen nou drijft tot dit soort dingen? Alsof de vliegmaatschappijen dan maar gewoon hadden moeten vliegen. Je bent opgevangen, gratis eten, hotel, dat is toch heel netjes? Gevalletje overmacht, kan gebeuren, soms heb je nou eenmaal niet alles onder controle.
Hoezo een claim? Aan weersomstandigheden kan de vliegmaatschappij niks doen.
Had je liever gehad dat ze met ijs op het toestel waren gaan vliegen? Ik hoorde op tv dat ze dan zelfs kunnen neerstorten.

Ze moeten juist een toelage krijgen dat ze veiligheid prioriteit stellen én jullie voorzien van onderdak/ een bed en eten en drinken
Slecht weer is overmacht, daar krijg je geen vergoeding voor.
Zo te horen hebben ze het prima opgelost en mag je blij zijn dat je de volgende dag al naar huis kon.
Socie schreef:
09-01-2026 08:55
Ik vraag me af wat mensen nou drijft tot dit soort dingen? Alsof de vliegmaatschappijen dan maar gewoon hadden moeten vliegen. Je bent opgevangen, gratis eten, hotel, dat is toch heel netjes? Gevalletje overmacht, kan gebeuren, soms heb je nou eenmaal niet alles onder controle.
Dat precies. Dat iemand er überhaupt over nadenkt. Vooral met alles wat er gefaciliteerd is bij TO.
Je ziet de chaos op Schiphol toch ook? Radeloze mensen die daar al dagenlang rondhangen, veldbedjes enzovoorts. TO kreeg keurig een hotel en eten, waar dan ook.
Echt. :facepalm:
Ik zou het niet doen.
Alles lijkt mij netjes geregeld zo en de KLM had geen sneeuw besteld ofzo.
Dus lijkt mij overmacht waar niemand wat aan kan doen.
Yasmijn schreef:
09-01-2026 09:38
Dat precies. Dat iemand er überhaupt over nadenkt. Vooral met alles wat er gefaciliteerd is bij TO.
Je ziet de chaos op Schiphol toch ook? Radeloze mensen die daar al dagenlang rondhangen, veldbedjes enzovoorts. TO kreeg keurig een hotel en eten, waar dan ook.
Echt. :facepalm:
Compleet mee eens.

Klinkt als een gevalletje 'oh als ik maar ergens extra centjes uit kan halen'.

Ongelofelijk. Alles supergoed geregeld qua faciliteren en dan dit :facepalm:
Helder! Jullie zijn eensgezind :)
Maar ik dacht toch effe polsen of mensen hier ervaring mee hebben of er meer vanaf weten.

Ik weet genoeg!
En we zijn zeker heel blij thuis te zijn en verder was het qua opvang wel geregeld, al duurde het allemaal bij elkaar wel uuuuren.
We hebben enkele tientjes onkosten gemaakt maar dat is geen probleem verder en ga ik niets mee doen.

Vooral terugkijken op een fijne vakantie verder !
Yasmijn schreef:
09-01-2026 07:18
Hier had je wel voor kunnen claimen trouwens. Wij hadden een paar jaar geleden iets dergelijks, 5 uur vertraging op de terugvlucht van zomervakantie, door vliegtuigprobleem. We kregen 4 x €300 terug. Was best fijn.

Maar weersomstandigheden kun je niet voor claimen nee.

Jeetje Timetraveller, je bent nog steeds niet thuis (ik las je op een ander topic), wat erg!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven