Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 3184 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Bo-Katan schreef:
18-12-2025 17:38
Vandaag op kantoor gewerkt, paar uurtjes. Maar het was echt teveel. Ik kwam zo overprikkeld thuis dat ik eerst even heel hard heb zitten huilen. Het lukt nog niet echt hoor, met re-integratie 😢
Ik heb het geluk dat mijn bedrijfsarts goed door heeft dat ik niet kan reintegreren zonder dat er eerst een behandeltraject is gestart. Eerst werken aan alle valkuilen die ik tijdens mijn leven heb gecreeerd door steeds maar te compenseren en camoufleren. Daarna pas weer de verplichtingen oppakken. Ik word nu alleen wel heel erg geconfronteerd met hoezeer ik over mijn grenzen heen ben gegaan mijn hele leven. Ik kom bijna tot niks en alles is mij teveel. Mijn lijf protesteert in alle toonaarden, zowel fysiek als psychisch, dus ik herken jouw overprikkeldheid wel. Ik probeer nu niet over mijn grenzen te gaan, maar daardoor is mijn wereldje echt heel klein geworden.
Fijn dat je bedrijfsarts meedenkt. Mijn bedrijfsarts vond me niet arbeidsongeschikt dus ik moest weer opbouwen. Dat doe ik maar met heel veel moeite.
Hoe is het met jullie? Hoe waren jullie feestdagen?
Bij mij heerlijk rustig!

Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2026.
Hoi Bo-Katan,onze kerst was erg gezellig. Mijn vriend was 11 dagen vrij. We waren wandelen,uit eten,Top 2000 kijken,films,relaxen en winkelen. Het was leuk...Wat mij zaterdag tijdens het winkelen enorm geholpen heeft was een lijst die ik heb gemaakt waarop er precies stond wat ik ging kopen en het alternatief als iets niet te krijgen was (het was dus of en of en niet en en) en alle bon´s op een vaste plek bewaard. Op deze manier heb ik het overzicht weten te behouden.
Je pense donc je suis
Dat klinkt goed! Fijn dat het geslaagd was voor je.
Thanks!
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
06-12-2025 17:49
Krijg wel eens te horen dat bij mij mijn autisme niet zo erg is of dat iedereen wel eens dromerig of druk is. Maar dan weten ze niet wat er in het hoofd omgaat bij iemand van ASS en ADHD en waarom onze emmer sneller volraakt i.v.m. prikkels. Ik ben dan ook open erover en leg dan uit wat ASS en ADHD inhoudt,vooral als je beide aandoeningen hebt ´AUDHD´. Meestal wordt het dan begrepen op enige uitzonderingen na. Die mensen die geen begrip tonen negeer ik dan maar ook.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord (in je post boven deze quote). Moest gister al lachen, vond het weer typisch dat ik helemaal vergeten was dat ik hier had gereageerd. Terwijl ik uitkijk naar andere ervaringen e.d. Maar ik ben er weer ;-). Ik vind het niet begrepen worden stuk inderdaad wel lastig. Begrijpelijk, maar ook lastig. Een goede vriendin van mij die inderdaad zei dat iedereen wel een beetje ADHD of ASS in zich heeft, collega's die zeggen dat ze ook wel eens druk zijn in hun hoofd, mensen die niet snappen dat ik snel overprikkeld ben. Merk je toch dat er nog weinig over bekend is.

Herken veel van wat jij merkt, moet ik zeggen. Als ik naar iemand moet luisteren, voelt dat echt als werk. En niet omdat ik diegene niet interessant vind, maar mijn hoofd is met 30 andere dingen bezig. Concentreren is echt lastig. Werk is ook enorm uitdagend, alhoewel dat een combi is denk ik van ADHD en misschien niet helemaal passende functie meer. Heb inderdaad ook af en toe te doen met mijn man, als ik wakker ben dan sta ik ook echt aan. Dat heeft hij niet. Of ik ratel, hak-op-de-tak, of ik heb ineens een energieuitbarsting in de avond. Merk nog veel meer, dan wordt het een wel heel lange post...

Heb ook wel enorm last van mijn cyclus. 1,5 jaar geleden ben ik gestopt met de pil (vanwege medische redenen) en sindsdien heb ik zo'n last van stemmingswisselingen, down, etc. Ik las dat dit bij vrouwen met ADHD ook versterkt wordt. Ik vind dit wel erg lastig, ik kan echt enorm down zijn.

Slik jij ook medicijnen? Ik heb binnenkort een eerste gesprek hierover en ben wel benieuwd. Lees online wel quotes als: "Door de medicatie besef ik ineens dat het leven ook een 'makkelijke modus' heeft." Ben wel heel benieuwd of dit ook echt zo is, alhoewel het natuurlijk zoeken is naar de perfecte match per persoon.
ZuurkoolStamppot schreef:
08-01-2026 08:46
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord (in je post boven deze quote). Moest gister al lachen, vond het weer typisch dat ik helemaal vergeten was dat ik hier had gereageerd. Terwijl ik uitkijk naar andere ervaringen e.d. Maar ik ben er weer ;-). Ik vind het niet begrepen worden stuk inderdaad wel lastig. Begrijpelijk, maar ook lastig. Een goede vriendin van mij die inderdaad zei dat iedereen wel een beetje ADHD of ASS in zich heeft, collega's die zeggen dat ze ook wel eens druk zijn in hun hoofd, mensen die niet snappen dat ik snel overprikkeld ben. Merk je toch dat er nog weinig over bekend is.

Herken veel van wat jij merkt, moet ik zeggen. Als ik naar iemand moet luisteren, voelt dat echt als werk. En niet omdat ik diegene niet interessant vind, maar mijn hoofd is met 30 andere dingen bezig. Concentreren is echt lastig. Werk is ook enorm uitdagend, alhoewel dat een combi is denk ik van ADHD en misschien niet helemaal passende functie meer. Heb inderdaad ook af en toe te doen met mijn man, als ik wakker ben dan sta ik ook echt aan. Dat heeft hij niet. Of ik ratel, hak-op-de-tak, of ik heb ineens een energieuitbarsting in de avond. Merk nog veel meer, dan wordt het een wel heel lange post...

Heb ook wel enorm last van mijn cyclus. 1,5 jaar geleden ben ik gestopt met de pil (vanwege medische redenen) en sindsdien heb ik zo'n last van stemmingswisselingen, down, etc. Ik las dat dit bij vrouwen met ADHD ook versterkt wordt. Ik vind dit wel erg lastig, ik kan echt enorm down zijn.

Slik jij ook medicijnen? Ik heb binnenkort een eerste gesprek hierover en ben wel benieuwd. Lees online wel quotes als: "Door de medicatie besef ik ineens dat het leven ook een 'makkelijke modus' heeft." Ben wel heel benieuwd of dit ook echt zo is, alhoewel het natuurlijk zoeken is naar de perfecte match per persoon.
Hoi ZuurkoolStamppot,bedankt voor je uitgebreide post! Kan gebeuren dat je vergeet dat je hier hebt gereageerd. Soms wordt er hier gepost en soms niet. Ja,het weg bagatelliseren daar kan ik me wel eens aan ergeren en dan hang ik wel eens de schooljuf uit die een lezing geeft. :-D Als mensen daadwerkelijk zeggen ´ik ben ook een beetje autistisch en heb mijn boeken graag op volgorde´ dan weten ze niet waar je tegen aan loopt want het is meer dan dat namelijk moeite met plotselinge veranderingen en moeten puzzelen in je hoofd,overzichtsverlies...En dat je met ADHD alleen druk of dromerig bent,gewoon wat rustiger moet zijn en je aandacht erbij moet houden,daar zit ook zoveel meer tussen zoals gedachtes die tussendoor de kop opsteken,taken niet afkrijgen etc...het is geen onwil en een klein percentage begrijpt dat niet. En die overprikkeling. Aan de ene kant is er meer over bekend dan vroeger maar uiteraard mag er nog meer gebeuren op dat gebied,ook vooral wat werk betreft want ik besef dat mensen met ass en ADHD en andere aandoeningen vaak tekort is gedaan.

Ik merk inderdaad dat ik vaak afdwaal tijdens een gesprek of mensen in de rede val omdat ik mijn gedachtes snel moet uiten. Maar aan de andere kant lukken een hoop dingen ook wel maar ik heb meer tijd nodig. Vaak gebeurt het dat mijn vriend naar huis komt en ik 5 dingen tegelijk wil vertellen. Dat is dan impulsiviteit en mijn vriend zegt dan dat hij ff binnen moet komen. Geen probleem als ik erop wordt gewezen.

Wat voor werk doe je? Ik ben bezig met re-integreren. Op dit moment heb ik een keer per week dagbesteding en is het tweede doel een tweede activiteit voor erbij. Ik heb het daar enorm na mijn zin en er zitten daar meer die iets hebben en we kunnen ervaringen uit wisselen. Straks ook kijken voor geschikt vrijwilligerswerk waar ik mijn energie in kwijt kan en evtl. t.z.t. betaald werk.

Ja vrouwen met autisme en ADHD,maar ook vrouwen die bipolair zijn of Borderline etc... hebben en vrouwen zonder die dan gewoon pech hebben kunnen tijdens de menstruatie,zwangerschap en overgang stemmingswisselingen ondervinden. Mocht je daar enorm last van hebben dan zou je dit met je huisarts kunnen bespreken om samen te kijken voor een andere oplossing.

Ik slik op dit moment geen medicatie,maar heb vorig jaar januari voorlichting gehad. Het is geen wondermiddel en de ervaringen zijn bij iedereen anders,dus ik kan er niet over oordelen. Zelf heb ik meer last van de nadelen van autisme dan van de nadelen van ADHD. Ik moet nog leren accepteren dat het okay is om te puzzelen in mij hoofd en er langer over te doen om te schakelen. Wat ADHD betreft zo kan ik een saaie taak in stukjes delen,een pauze inlasten en er de tijd voor nemen. Mocht ik het ooit enorm nodig vinden dan ga ik contact opnemen met mijn huisarts.
Je pense donc je suis
Probeer niet te veel verwachten van de medicatie, dan kan het altijd meevallen. Ik heb die 'rust' met mijn medicatie niet gevonden. Ik moet ook weer keer afspraak maken voor mijn medicatie.

Zijn jullie ook zo gevoelig voor stemming? Ik hoor en zie vaak alles maar dus ook de eventuele kutopmerking die iemand er tijden sporten bijvoorbeeld uitfloept.
You can only succeed when there is room to fail.
Ik zie zelf een hoop dingen die anderen niet zien of ben gauw afgeleid. Bedoel je met een eventuele kutopmerking tijdens het sporten dat je van tevoren al weet dat iemand deze gaat maken?
Je pense donc je suis
Mangogogo schreef:
08-01-2026 19:50
Zijn jullie ook zo gevoelig voor stemming? Ik hoor en zie vaak alles maar dus ook de eventuele kutopmerking die iemand er tijden sporten bijvoorbeeld uitfloept.
Nee daar heb ik totaal geen last van. Wel van mijn eigen stemmingswisselingen maar dat is iets anders.

Qua medicatie ben ik eind oktober begonnen met hormonen ivm overgangsklachten. Moet zeggen dat ik wel iets beter slaap en ook in mijn hoofd is het wat rustiger. Maar goed, dat ligt natuurlijk ook aan je leeftijd en fase waar je in zit.
Ik probeer er inderdaad met open blik in te gaan. Er werd geadviseerd om het wel te proberen, zodat je het verschil kunt merken. Ik ben meer echt op zoek naar rust in m'n hoofd en ik zou graag van m'n angstgedachten en dwanghandeling afkomen. Gelukkig is het niet verlammend, maar dit is iets wat ik al mijn hele leven heb. Hebben jullie daar ook last van?

Ben enorm gevoelig voor stemmingen, misschien zelfs voordat diegene het zelf doorheeft die een stemming met zich meedraagt.

@Bo-Katan: merkte jij dat je last had van je hormonen? Ik ben zelf eind 30, dus geen overgang, maar pfoe, pfoe, wat vind ik die cyclus intens.
@zuurkoolstsmpot, ik ben 52 dus echt wel in de overgang.
ZuurkoolStamppot,ik kan wel eens dingen naar me toetrekken of denken dat ik er middenin zit. Dus ik verzand erin.

Bo-Katan,fijn dat het wat rustiger in je hoofd is en je wat beter slaapt!
Je pense donc je suis
ZuurkoolStamppot schreef:
09-01-2026 10:57

@Bo-Katan: merkte jij dat je last had van je hormonen? Ik ben zelf eind 30, dus geen overgang, maar pfoe, pfoe, wat vind ik die cyclus intens.
Je vraagt het niet aan mij, maar toch: mijn menstruaties waren echt hels: pijnlijk, altijd migraine, ik kon amper functioneren.
Nu, overgang achter de rug, wat een verademing, geen cyclus meer.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vraag me trouwens wel eens af hoe ass en ADHD ontstaan. Vaak hoor of lees ik verschillende dingen. je wordt ermee geboren of het is een aanlegstoornis in de hersenen of vererving. Mijn psych zegt dat het neurobiologische ontwikkelingsstoornissen zijn... ben daar wel eens benieuwd naar.

Hevige menstruaties worden wel eens onderschat. Inderdaad kan het bij sommigen zo erg zijn dat ze niet mer kunnen functioneren of enorme pijn hebben of stemmingswisselingen.
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
10-01-2026 19:33
Ik vraag me trouwens wel eens af hoe ass en ADHD ontstaan. Vaak hoor of lees ik verschillende dingen. je wordt ermee geboren of het is een aanlegstoornis in de hersenen of vererving. Mijn psych zegt dat het neurobiologische ontwikkelingsstoornissen zijn... ben daar wel eens benieuwd naar.
Men weet niet eens wat het is, laat staan hoe het ontstaat.

Dat het een 'Neurobiologische ontwikkelingsstoornis' is, is ook maar een afspraak tussen een groepje psychiaters.

Niemand weet het, laat je niks anders wijsmaken.
Solomio schreef:
10-01-2026 20:21

Dat het een 'Neurobiologische ontwikkelingsstoornis' is, is ook maar een afspraak tussen een groepje psychiaters.

Ok! Eigenlijk is het een soort raadsel dat je niet zomaar op kunt lossen. Neurobiologische ontwikkelingsstoornis klinkt wel professioneel al is het een afspraak tussen psychiaters.
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
10-01-2026 20:45
Ok! Eigenlijk is het een soort raadsel dat je niet zomaar op kunt lossen. Neurobiologische ontwikkelingsstoornis klinkt wel professioneel al is het een afspraak tussen psychiaters.
Van vrijwel geen enkele DSM-classificatie is bekend wat de oorzaak is.
Depressie, persoonlijkheidsstoornissen, psychoses, enz enz.
Allemaal niet objectief vast te stellen.
Solomio schreef:
10-01-2026 20:21

Het maakt mij ook weinig uit waardoor het komt, feit is dat ik er heel veel last van heb. Altijd moe, altijd overprikkeld, werk is lastig, rustig aan met privé dingen plannen anders wordt het teveel.
Ik word er vaak heel verdrietig van. Vooral omdat ik geen oplossing heb.

Naar goed, we moeten er maar mee dealen.
Bo-Katan schreef:
11-01-2026 09:54
Het maakt mij ook weinig uit waardoor het komt, feit is dat ik er heel veel last van heb. Altijd moe, altijd overprikkeld, werk is lastig, rustig aan met privé dingen plannen anders wordt het teveel.
Ik word er vaak heel verdrietig van. Vooral omdat ik geen oplossing heb.

Naar goed, we moeten er maar mee dealen.
Mij maakt het ook niet uit hoe het komt, alleen die behoefte aan verklaringen zijn een gevolg van onze medische kijk op veel psychische klachten: het is een ziekte, stoornis, afwijking.

Maar wat mij betreft moeten we daar snel vanaf.

Je klachten heten autisme, maar ze worden niet veroorzaakt door autisme.

Vergelijking: ik heb migraine. Mijn soort hoofdpijn heet migraine. Migraine is niet de oorzaak van mijn hoofdpijn, het is de naam van mijn hoofdpijn.

En dat je er last van hebt is exact waarom je een diagnose hebt gekregen.
Solomio schreef:
11-01-2026 09:59
En dat je er last van hebt is exact waarom je een diagnose hebt gekregen.
Ik weet het, maar daarmee heb ik helaas nog geen oplossing. Na mijn zoveelste uitval was het toch erg teleurstellend dat het geen ‘ gewone ‘ burn-out was maar dat het kwam door mijn ass.
Ik lees er veel over en weet in principe wel wat ik moet doen. Maar toch herken ik mijn grenzen van oa overprikkeling pas als het veel te laat. Zo irritant.
Bo-Katan schreef:
11-01-2026 10:25
Ik weet het, maar daarmee heb ik helaas nog geen oplossing. Na mijn zoveelste uitval was het toch erg teleurstellend dat het geen ‘ gewone ‘ burn-out was maar dat het kwam door mijn ass.
Ik lees er veel over en weet in principe wel wat ik moet doen. Maar toch herken ik mijn grenzen van oa overprikkeling pas als het veel te laat. Zo irritant.
De oplossing is toch veel meer rust.

Ik heb het 'geluk' dat ik al op mijn 30e arbeidsongeschikt werd verklaard, waardoor ik een rustig leven kan leiden. Grenzen voel ik ook totaal niet, dus ik heb op basis van ervaringen een aantal leefregels: max 1 afspraak per dag bijv.

Maar daar moet je maar net de mogelijkheid voor hebben.

Wel is acceptatie wat mij betreft de enige oplossing. Blijven hopen dat het verdwijnt leidt alleen tot extra frustratie.
Iedere keer denk ik dat ik het goed doe, qua rust inbouwen. En dan toch ineens loop ik weer keihard tegen die muur op, dat het weer teveel is. Scheitziek word ik ervan ( sorry voor mijn taalgebruik ☹️)

Max een afspraak per dag? Dat is mij al teveel hoor. Max 3 per week en dan telt tandarts, kapper e.d. ook mee.
Bo-Katan schreef:
11-01-2026 10:35
Iedere keer denk ik dat ik het goed doe, qua rust inbouwen. En dan toch ineens loop ik weer keihard tegen die muur op, dat het weer teveel is. Scheitziek word ik ervan ( sorry voor mijn taalgebruik ☹️)

Max een afspraak per dag? Dat is mij al teveel hoor. Max 3 per week en dan telt tandarts, kapper e.d. ook mee.
Heb je veel last gehad van burn-outs? Ik ben nogal van het jobhoppen (goh...) en tot nu toe ben ik niet langer dan vijf jaar bij een baan geweest. Snel verveeld, nieuwe prikkels nodig etc. Maar eigenlijk heb ik bij elke baan wel een pauze moeten inlassen. Een keer zwaar overspannen geweest (mede door persoonlijke omstandigheden en toen echt een paar maanden uit de running), andere keren herken ik het signaal en kan ik weer sneller opkrabbelen. Maar ik merk ook nu weer dat ik gewoon moe ben op een gegeven moment en dat ik toe ben aan rust. Is dit herkenbaar voor jullie? En hoe gaan jullie hiermee om?

Ik leer wel door jullie berichten te lezen! Ik leer eigenljik nu pas dat ik snel moe wordt van veel afspraken en dat ik dan een soort van stilval. Maar als ik te weinig doe of op de planning heb staan, krijg ik alweer snel een verveeld en ongedurig gevoel. Lastig om daar een balans in te vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven