Kleding opbergen, KonMari
vrijdag 9 januari 2026 om 15:19
Ik wil mijn kledingkast opruimen en handiger inrichten en ik kwam de konmari methode tegen. Kleding wordt zo als files gevouwen en opgeborgen. Qua ruimte innemen ideaal maar ik vroeg mij wat af. Ik herken shirts en spijkerbroeken aan logo. Maar als je ze op de konmari methode vouwt en opbergt zie je het logo niet. Iemand ervaring met de methode en of het echt handig is?
vrijdag 9 januari 2026 om 15:31
vrijdag 9 januari 2026 om 16:35
Ik heb het in mijn kast ‘konmari’ voor alle t-shirts, hemdjes, ondergoed enzovoort. Dat werkt perfect, veel meer overzicht over kleur en type.
Misschien kun je per type logo een bak maken? Ik heb bijvoorbeeld een bakje met intimissimi wollen shirts, een voor singlets, enzovoort.
Voor broeken werkt het naar mijn idee gewoon niet. Dat is te stug (spijkerbroek) of stort in elkaar bij andere broeken.
Bij mij liggen de broeken toch weer op gewone stapels. Doordat ik de t-shirts nu zo effectief heb opgevouwen, heb ik wel meer ruimte dus meerdere stapels broeken, ook fijn.
Misschien kun je per type logo een bak maken? Ik heb bijvoorbeeld een bakje met intimissimi wollen shirts, een voor singlets, enzovoort.
Voor broeken werkt het naar mijn idee gewoon niet. Dat is te stug (spijkerbroek) of stort in elkaar bij andere broeken.
Bij mij liggen de broeken toch weer op gewone stapels. Doordat ik de t-shirts nu zo effectief heb opgevouwen, heb ik wel meer ruimte dus meerdere stapels broeken, ook fijn.
vrijdag 9 januari 2026 om 16:38
Ik doe het hetzelfde als Liefie. Shirts, hemdjes, ondergoed en sokken in lades op de Marie Kondo manier. Ik vind het ideaal, ik ben een chaoot en het blijft veel netter, geen omgevallen stapels meer. Spijkerbroeken heb ik gewoon op een stapel en de rest hangend.
Ik kan mijn kledingstukken prima uit elkaar houden ook op deze manier. En ik heb een berg dezelfde zwarte hemdjes als basis, maakt niet uit welke ik pak
Ik kan mijn kledingstukken prima uit elkaar houden ook op deze manier. En ik heb een berg dezelfde zwarte hemdjes als basis, maakt niet uit welke ik pak
Tjezus, wat vals
vrijdag 9 januari 2026 om 16:51
Nee hoor dat is niet zo, ligt eraan hoe je het opvouwt.
Ik heb zelf al jaren alles zo liggen en als je het goed vouwt blijft het staan.
Ik wil niet anders meer. Ik ben hierdoor ook opruimcoach geworden. Ik vond het fasinerend. Nu hou ik zelf niet alleen haar systeem aan want ik vind het niet voor alles fijn maar de vouwmethodes wel.
Voor wat betreft de logo;s op tshirts etc dan vouw ik wel eens het t shirt andersom op zodat je het logo wel ziet. Vergt even uitproberen hoe het het handigste is maar het kan wel
Als het logo heel hoog bij de hals zit is het dan soms wel zo dat je die hals wel kan zien van de bovenkant ipv een gesloten vouw. Dat is een keuze dan of je het logo wil zien of toch kiest voor de andere vouwkant.
Wat ik ook wel doe is een verdeling maken van shirts zodat ik weet waar de logo shirts zijn en waar de effen…maar je zou ook een “karton” met tekst tussen ieder shirt kunnen zetten zodat je het kan lezen welke het is…soort kaarten systeem zeg maar.
vrijdag 9 januari 2026 om 21:22
Begrijpelijk, 3 kinderen sparken heel veel joy door het hele huis.Een-nieuw-geluid schreef: ↑09-01-2026 20:38Sinds Marietje haar derde kind heeft gekregen, ruimt mevrouwtje ook niets meer achter haar kondo op, las ik laatst![]()
zaterdag 10 januari 2026 om 00:13
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in