Alleen op vakantie: eerlijk tegenover gezin?
vrijdag 9 januari 2026 om 09:41
Ik zat net in een ander topic iets te lezen wat mij een beetje triggerde, vandaar deze vraag. Ik weet niet of het onder reizen zou moeten, maar voor mij is het meer relatie/gezinsvraag, vandaar hier.
Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.
Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
Ik heb een gezin en een bedrijf. Mijn man werkt in het onderwijs, kinderen zitten op middelbare en hogeschool. Zij hebben dus heel veel vakantie (12 weken per jaar).
Ik ben eigenaar van een bedrijf, samen met iemand anders, met nog een aantal man personeel. De afgelopen jaren is het me met moeite gelukt om 4-5 weken per jaar vrij te nemen. Mijn mede-eigenaar is een workaholic en neemt het liefst bijna nooit vakantie. Personeel heeft 5 weken.
Mijn man en kinderen zijn dol op op vakantie gaan en ik ook. Helaas zijn we dus beperkt tot die 4-5 weken per jaar die het mij lukt om vrij te nemen. Mijn man gaat daarnaast regelmatig zelf nog (lange) weekenden en nachtjes weg met vrienden. Vaak gaat hij ook in de zomervakantie al een week eerder weg met de kinderen en vlieg of trein ik erachteraan. We gaan samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
Ik zou zo heel graag eens een aantal dagen of week alleen of met een vriendin of mijn moeder of zo op vakantie gaan. Even niet als zorgende moeder, maar gewoon lekker zelf weg. Maar als ik dat doe, blijft er nog minder over voor mijn gezin. Dat heeft me nu al jaren tegengehouden. Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen, maar die heeft er, denk ik, nog niet bij stilgestaan dat er dan een week zomervakantie gaat sneuvelen of zo.
Wat is de mening van het forum: kan ik dat maken tegenover mijn gezin? Ik zou me zo schuldig voelen als zij minder lang op vakantie kunnen doordat ik zo nodig iets voor mezelf moet doen. Bovendien geniet ik enorm van vakanties met mijn gezin, ik vind het heerlijk om met z'n allen op stap te gaan en ik vind het ook jammer om daar wat van op te geven, vooral omdat de kinderen al best groot zijn en misschien nog maar een paar keer mee gaan. Maar ik zou dit ook zo graag eens een keertje willen.
zaterdag 10 januari 2026 om 11:25
BrutaImmaculata schreef: ↑10-01-2026 10:59Ik weet dat de openingspost veel lettertjes zijn, maar je kan het; zet 'm op!
zaterdag 10 januari 2026 om 11:38
Dit!ladadieladieda schreef: ↑10-01-2026 11:23Je kinderen zijn pubers. Zij en je man mankeren niks. Ze hebben zelf oneindig veel vakantiedagen. Je man gaat zelf ook op vakantie zonder jou/jullie. Lekker ook een weekje voor jezelf pakken en van de gezinsvakantie afsnoepen.
Echt wat een onnodig moeilijk doen.
To, je gezin redt het ook zonder jou
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 10 januari 2026 om 11:40
Dit!ladadieladieda schreef: ↑10-01-2026 11:23Je kinderen zijn pubers. Zij en je man mankeren niks. Ze hebben zelf oneindig veel vakantiedagen. Je man gaat zelf ook op vakantie zonder jou/jullie. Lekker ook een weekje voor jezelf pakken en van de gezinsvakantie afsnoepen.
Echt wat een onnodig moeilijk doen.
To, je gezin redt het ook zonder jou
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 10 januari 2026 om 12:42
Ik denk dat dat huishouden zichzelf heus wel een keertje zelf redt. Wat is er nu zo belangrijk dat het niet een keer een weekje kan wachten?Persdottir123 schreef: ↑09-01-2026 11:41Ik denk dat het probleem met mijn compagnon niet zo heel groot is hoor. Ik maak me om hem niet zo druk. Zo lang ik niet meer dan 5 weken per jaar opneem en daarbij de bedrijfsvoering niet in gevaar breng, vind ik dat hij weinig recht op commentaar heeft. Dat hij graag in zijn vakantie elke avond zijn mail zit bij te werken, moet ie zelf weten.
Mijn probleem zit echt meer in dat ik het gevoel heb dat ik mijn gezin tekort doe door een week van de gezinsvakanties af te snoepen voor mijn eigen behoefte. En dat ik het zelf ook wel dubbel vind, omdat ik de gezinsvakanties echt het hoogtepunt van het jaar vind, dus als ik daar een week van moet missen, dan is dat toch wel zonde. Maar ja, dat is gewoon de prijs die ik dan moet betalen voor een week voor mezelf.
Het is wel grappig om te lezen dat hier zowat iedereen eensgezind vindt, dat dat niet egoïstisch is.
Ik heb overigens ook wel eens gedacht om een keer een weekend weg te gaan. Maar dat vind ik ook wel lastig te realiseren. Op vrijdagavond en zaterdag doe ik mijn huishouden. Als ik dan een weekend weg ga, wanneer moet ik dat dan doen? Het staat me irritant genoeg tegen om dan van mijn man en kinderen te vragen dat ze dat overnemen, terwijl ik lekker de bloemetjes buiten ga zetten, haha. Ik zou het natuurlijk kunnen doen in een weekend in een vakantie waarin we toch niet weggaan, maar dat voelt helemáál als oneerlijk tegenover het gezin. Zo jongens, jullie hebben vakantie, ik niet, maar jullie moeten thuisblijven en het huishouden doen en ik ga lekker weg. Toedeledokie!
Nu ik het opschrijf, moet ik gewoon om mezelf lachen, maar zo voelt het nu eenmaal.
zaterdag 10 januari 2026 om 15:05
Je bent afgelopen zomer bijna 5 weken met je gezin op vakantie geweest.
Weet je hoeveel mensen niet zolang vrij kunnen nemen? Wees blij dat je compagnon niet zo van vakantie houdt, anders had je de 6 weken zomervakantie moeten delen. Ik kan niet langer dan 3 weken vrij nemen in de zomervakantie.
Ik vind het wel een hoop gezeur hoor.
Je kunt blijkbaar 4,5 week aansluitend opnemen. Dan lukt 3 + 1 toch ook wel?
Je werk is dus niet het probleem, je man ook niet. Je overweegt een week, maar een weekend kan niet vanwege het huishouden? Wat kan er dan niet blijven liggen of opgepakt worden door je man?
Weet je hoeveel mensen niet zolang vrij kunnen nemen? Wees blij dat je compagnon niet zo van vakantie houdt, anders had je de 6 weken zomervakantie moeten delen. Ik kan niet langer dan 3 weken vrij nemen in de zomervakantie.
Je werk is dus niet het probleem, je man ook niet. Je overweegt een week, maar een weekend kan niet vanwege het huishouden? Wat kan er dan niet blijven liggen of opgepakt worden door je man?
zaterdag 10 januari 2026 om 15:18
Pelle schreef: ↑10-01-2026 15:05Je bent afgelopen zomer bijna 5 weken met je gezin op vakantie geweest.
Je kunt blijkbaar 4,5 week aansluitend opnemen.
Waar lees je dat?
In de OP staat: samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
zaterdag 10 januari 2026 om 15:18
Dit lolnoorderlicht76 schreef: ↑10-01-2026 13:20je man heeft veel meer vrije tijd, waarom doe jij dan het huishouden?
Hij heeft TWAALF weken vakantie. Ik zou het hele huishouden bij hem laten lol
zaterdag 10 januari 2026 om 15:37
Ander topic. TO is 32 dagen met gezin op reis geweest in juli/augustus.BeeDifferent schreef: ↑10-01-2026 15:18Waar lees je dat?
In de OP staat: samen 3 weken in de zomer, een week in de kerstvakantie en als het lukt nog een week of paar dagen in voor- of najaar (dat is nu overigens al 3 jaar niet gelukt).
zaterdag 10 januari 2026 om 15:52
ja dat heb ik dus ook een beetje, voor aangedragen oplossing verzint TO weer een nieuw probleem. We leven toch niet meer in de jaren 50?BeeDifferent schreef: ↑09-01-2026 11:45Ik denk dat jij zelf het probleem bent/maakt.
Hoezo ben jij verantwoordelijk voor het huishouden? Ik begin het een ongeloofwaardig verhaal te vinden. Eerst benadrukken wat je compagnon doet, dan is diegene weer niet het probleem en nu ben jij de enige die het huishouden doet met een man die in het onderwijs zit grote kinderen.
zaterdag 10 januari 2026 om 16:31
3e alineaBrutaImmaculata schreef: ↑10-01-2026 10:59Ik weet dat de openingspost veel lettertjes zijn, maar je kan het; zet 'm op!
Mijn man gaat daarnaast nog regelmatig (lange) weekendjes weg met vrienden
Oke even niet goed gelezen wat er daarna stond.
Maar het is toch echt aan to zelf om te gaan en tijd voor zichzelf te nemen
Man en kinderen redden zichzelf wel.
inge-mama wijzigde dit bericht op 10-01-2026 16:35
27.02% gewijzigd
zaterdag 10 januari 2026 om 16:34
zaterdag 10 januari 2026 om 16:36
Ik werk ook in het onderwijs, mijn man niet. We werken evenveel uren (wekelijks gezien dan, niet op jaarbasis). Echt niet dat ik daarom alles in het huishouden zelf zou moeten doen! In de weken dat ik vrij ben en hij niet, doe ik meer in het huishouden, dat lijkt me eerlijk. Maar jij vindt het dus eerlijk dat ik dan het hele jaar door alles zou moeten doen en hij niets? Wow, wat een bizar standpunt.
zaterdag 10 januari 2026 om 17:54
Best wel.Pelle schreef: ↑10-01-2026 15:05Je bent afgelopen zomer bijna 5 weken met je gezin op vakantie geweest.
Ik gun ieder z´n vakanties maar ik begrijp nu echt niet meer wat het probleem is.
zaterdag 10 januari 2026 om 18:17
Jij leest mijn post kennelijk ook niet goedBeeDifferent schreef: ↑10-01-2026 16:33Lees nog even verder.
"Mijn man zegt altijd dat ik het moet doen"
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in