Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
zondag 11 januari 2026 om 17:25
Dan moet PvdAGL dat doen.
Dan kan het kabinet straks met steun van JA21 en christelijk rechts de belastingdruk voor de middenklasse wat verlichten, een strenger asielbeleid invoeren en een paar kleine aanpassingen aan sociale zekerheid en gezondheidszorg maken zonder bemoeienis van PvdAGL.
zondag 11 januari 2026 om 17:27
Ik ben hier geen gesprek aan het voeren over de VVD of Yesilgoz en verleden en wat dan ook. Ik doe dus ook niet 'net alsof'. Jij valt hier steeds op terug, maar vind ik niet zo relevant voor wat ik zeg.
Ik reageer op de strekking 'dan moet je niet raar opkijken als ze zeggen fuck het landsbelang want ze mogen niet meedoen'. Daar kan ik prima een mening over hebben zonder dat jij daarbij niet verder komt dan Yesilgoz en haar verleden.
zondag 11 januari 2026 om 17:34
Het verleden of wat dan ook?Liv8 schreef: ↑11-01-2026 17:27Ik ben hier geen gesprek aan het voeren over de VVD of Yesilgoz en verleden en wat dan ook. Ik doe dus ook niet 'net alsof'. Jij valt hier steeds op terug, maar vind ik niet zo relevant voor wat ik zeg.
Ik reageer op de strekking 'dan moet je niet raar opkijken als ze zeggen fuck het landsbelang want ze mogen niet meedoen'. Daar kan ik prima een mening over hebben zonder dat jij daarbij niet verder komt dan Yesilgoz en haar verleden.
Het speelt zich af binnen 1 enkel proces. Het is niet een vaag verleden.
zondag 11 januari 2026 om 17:38
Mijn god. Vind je dit echt een 'grote leugen'?
Een persoonlijke afweging van iemand die om precies te zijn niemand schade heeft berokkend? Of een leugen waarbij het ging over het oplopen van schade aan burgers?
zondag 11 januari 2026 om 17:40
Ze geven er niet de voorkeur aan. Ze kunnen weinig anders.
zondag 11 januari 2026 om 17:41
Nee, verre van. Maar ik heb ook niks te vertellen, al wordt hier in huize Redhead alles door man gevolgd. Geef het eerst een kans. Er zijn gewoon voor nu geen andere opties. Leuk, nee verre van.Paradise schreef: ↑11-01-2026 17:17Nee, dat klopt. Ik vind veel niet deugen aan de VVD.
Gezien de vele problemen die al jaren dooretteren en de houding van Yesilgoz vind ik enige antipathie jegens een partij die constant regeert beter te onderbouwen dan antipathie jegens een partij die al jaren niet meeregeert.
En jij? Ben jij zo neutraal?
,
zondag 11 januari 2026 om 17:42
Het is niet aan mij om het een kans te geven. Ik heb nu - zoals bijna elke Nederlander - geen invloed.
Ik vind het alleen een riskante operatie. Die niet nodig was geweest.
zondag 11 januari 2026 om 17:42
En de 520.000 Nederlanders die op hem gestemd hebben, hebben die ook "geen schade"?
En denk jij echt oprecht dat Timmermans toen hij deze uitspraak deed écht van plan was om bij verlies in de Kamer te gaan zitten, om 5 minuten na de exitpoll een ander besluit te nemen? Denk jij dat écht?
zondag 11 januari 2026 om 17:46
Ah kom, Jetten wil gewoon héél graag premier worden en een stukje geschiedenis schrijven met bijhorend beleid en misschien (bij wijze van spreken) wel het eerste huwelijk in het Catshuis.
Principes ten gunste van PvdAGL brengen dat allemaal in gevaar.
zondag 11 januari 2026 om 17:49
Ik ook niet, want zowel de PVV als GL/PvdA gaan bij volgende verkiezingen alleen meer kiezers verliezen. En dat weten zij maar al te goed.OgenvanTijgers schreef: ↑11-01-2026 17:23Een minderheidskabinet kan natuurlijk alleen maar slagen over het midden. Daarom was een minderheidskabinet de vorige keer zonder NSC ook niet kansrijk. PVV, BBB en VVD zouden eigenlijk alleen maar partijen ter linkerzijde hebben, dat zou heel gemakkelijk prijs schieten geweest zijn voor de oppositie.
Nu moeten links en rechts samenwerken om de regering weg te kunnen sturen. Dat zie ik PVV en GroenLinks-PvdA nog niet doen.
zondag 11 januari 2026 om 17:50
Opnieuw vreemd om de acties van Yesilgoz een ander in de schoenen te schuiven.
Het was Yesilgoz die een bredere samenwerking met een grotere partij onmogelijk maakte. Niet Jette.
zondag 11 januari 2026 om 17:55
Ja, vanwege de grote politieke verschillen die de coalitie minder stabiel zouden maken. En Jetten is daarmee zonder noemenswaardig verzet akkoord gegaan. Geen dreiging om zonder VVD met PvdAGL verder te praten, geen crisisoverleg, niks.
zondag 11 januari 2026 om 17:56
Zij houdt zich gewoon aan haar belofte aan de VVD kiezers. Die belofte was voor mij reden om weer op de VVD te stemmen.
zondag 11 januari 2026 om 17:57
Prima dat jij het relevant vindt voor jouw punt, maar ik niet voor mijn punt. Dus ik weet niet zo goed wat je nou van mij wil?
Ik reageer op de strekking die ik net al noemde. Dat is mijn punt over dit onderwerp. Het over Yesilgoz hebben verandert daar echt letterlijk niets aan, dus wat wil je nou precies horen van me?
zondag 11 januari 2026 om 18:16
Ik vind dat een hoop Yesilgoz te verwijten valt.
Ik ben niet de enige die er zo instaat. Als je dat denkt, dan krijg je niet mee hoe een hoop mensen over Yesilgoz denken.
En je maakt er een flauwe slapstick van: het valt GroenLinks/PvdA al helemaal niet te verwijten dat ze niet in het Kabinet komen.
zondag 11 januari 2026 om 18:29
Ik vind wel dat het VVD beleid van de afgelopen regeringen, en dus lange tijd, veel slechts hebben gebracht. Ze komen met heel veel leugens en schandalen weg. Kennelijk vinden hun kiezers dat geen probleem. Veel schandalen en vooral weinig doen. En de schuld daarvan leggen ze steeds bij links neer en staan met een aardappel in de keel te gillen dat de PVDA/GL zo elitair is. Het is eigenlijk lachwekkend.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zondag 11 januari 2026 om 18:43
De VVD heeft in die periode 5 jaar lang geregeerd met de Pvda.Sun.lover schreef: ↑11-01-2026 18:29Ik vind wel dat het VVD beleid van de afgelopen regeringen, en dus lange tijd, veel slechts hebben gebracht. Ze komen met heel veel leugens en schandalen weg. Kennelijk vinden hun kiezers dat geen probleem. Veel schandalen en vooral weinig doen. En de schuld daarvan leggen ze steeds bij links neer en staan met een aardappel in de keel te gillen dat de PVDA/GL zo elitair is. Het is eigenlijk lachwekkend.
En die hete aardappel achter in de keel hoor ik toch vooral heel sterk bij de PvdAGL-burgemeester van Amsterdam (niet dat daar iets mis mee is).
vrijdag 16 januari 2026 om 18:58
Ik heb de aflevering van Zembla van gisteren teruggekeken over Stek Oost, een woonproject waar Nederlandse jonge starters samen gehuisvest worden met statushouders. 125 Nederlanders en 125 statushouders.
Niet fraai, en dat is zacht uitgedrukt. Ik hoop dat de nieuwe regering dit ook heeft gezien en beseft dat wet-en regelgeving nu in de weg staat voor het adequaat handelen in onveilige situaties.
Bijvoorbeeld dus statushouders die overlast veroorzaken, misdrijven plegen uit hun toegewezen woning te halen en terug in de opvang oid op te nemen. Ook al gaat dat dan op dat moment ten koste van de taakstelling van een gemeente. Overige bewoners verdienen toch ook een veilige woonomgeving? En wie weet kun je dit landelijk wat meer doortrekken naar speciale woonvoorzieningen met hulp en begeleiding voor verwarde mensen, waar ze dus wel verplicht naartoe kunnen worden gebracht. (Natuurlijk moet daar dan wel geld en personeel voor beschikbaar zijn.)
Ik ben benieuwd naar het regeerakkoord van deze minderheidscoalitie, en welke punten ze willen opnemen. Ook omtrent bovengenoemde situaties.
Niet fraai, en dat is zacht uitgedrukt. Ik hoop dat de nieuwe regering dit ook heeft gezien en beseft dat wet-en regelgeving nu in de weg staat voor het adequaat handelen in onveilige situaties.
Bijvoorbeeld dus statushouders die overlast veroorzaken, misdrijven plegen uit hun toegewezen woning te halen en terug in de opvang oid op te nemen. Ook al gaat dat dan op dat moment ten koste van de taakstelling van een gemeente. Overige bewoners verdienen toch ook een veilige woonomgeving? En wie weet kun je dit landelijk wat meer doortrekken naar speciale woonvoorzieningen met hulp en begeleiding voor verwarde mensen, waar ze dus wel verplicht naartoe kunnen worden gebracht. (Natuurlijk moet daar dan wel geld en personeel voor beschikbaar zijn.)
Ik ben benieuwd naar het regeerakkoord van deze minderheidscoalitie, en welke punten ze willen opnemen. Ook omtrent bovengenoemde situaties.
vrijdag 16 januari 2026 om 21:17
Waarom zouden alleen specifiek criminelen met een verblijfsstatus ergens anders moeten worden gehuisvest ter bescherming van de buurt en Nederlanders niet?SirDidymus schreef: ↑16-01-2026 18:58Ik heb de aflevering van Zembla van gisteren teruggekeken over Stek Oost, een woonproject waar Nederlandse jonge starters samen gehuisvest worden met statushouders. 125 Nederlanders en 125 statushouders.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in