Gezondheid alle pijlers

Hoeveel slaap heb jij nodig?

12-01-2026 23:48 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon nieuwsgierig. Je leest altijd dat 8uur slaap de norm is voor volwassenen.
Alleen lukt mij dat vaak niet. Ik ben een avondmens en ben 's avonds gewoon nog niet moe. Maar moet er wel op tijd (7uur) uit voor kind en werk. Ik functioneer eigenlijk prima op 7uur slaap en een week 6uur slapen per nacht lukt ook (al word mijn lontje dan wel korter op een gegeven moment).
Hoe is dat voor jullie?

Hoeveel slaap heb jij nodig?

Totaal aantal stemmen: 141

5 uur (5%)
6 uur (5%)
7 uur (26%)
8 uur (26%)
9 uur (38%)
bijtie schreef:
13-01-2026 08:54
Van 22:00 tot 7:00 meestal.
Ik ga wel avonden later naar bed maar slaap dan idd uit. Als ochtendmens echter niet ideaal.
Ik ook precies dit. Maar als ik eens in de week naar kantoor moet moet ik er om 05:00 of net daarvoor uit (moet er ver voor reizen), dan lig ik er rustig om 20:00 in.

Zeker in de winter. Niks lekkerder dan soezen in een warm bedje. In de zomer slaap ik minder. Ik zet nooit de wekker trouwens. Ik word automatisch wakker. Ook als ik die ene dag naar kantoor moet. (alhoewel ik hem voor de zekerheid zet dan). Uitslapen doe ik al 30 jaar niet meer. Ik ben standaard om 06:00 wakker. Dan moet ik plassen en heb ik geen zin meer om terug in bed te gaan. Ook niet in de weekenden Ik ben een ochtendmens.
Socie schreef:
13-01-2026 08:18

9 uur lijkt me echt heel veel. Ook bijna niet in te passen lijkt me, dan kan je savonds bijna niks meer doen? (Of de luxe hebben van altijd kunnen uitslapen)
Lukt best hoor. Uurtje minder scrollen of tv kijken.
Op 6 a 7 uur per nacht kan ik prima functioneren. Maar ik zit beter in mijn vel met 8 uur onafgebroken slaap.
Uit het verleden weet ik dat ik ook wel weken met gemiddeld 5 uur per nacht kan hebben. Ik functioneer dan wel maar merk wel dat het echt te weinig is.
Ik slaap door de week gemiddeld 7 uur (23u-6u) en daar functioneer ik op zich goed op.
Maar een uur meer zou beter zijn. Indien mogelijk slaap ik in het weekend dan ook 8 uur.
Hoe meer, hoe beter. Negen uur is ideaal. Ik ben een einde-middag-mens. Kom moeilijk op gang in de ochtend en moe tegen een uur of 9, half 10. Midden op de dag is my time to shine!
Vroeger zeker 8 uren slaap nodig. Nu slaap ik nog maar zo’n 5 uren per nacht. Gek genoeg wel zonder overdag moe te zijn.
Vervelend was wel een periode dat er geen enkele regelmaat in zat. Dus de ene nacht 8 uren en een andere nacht 2 uren. En daarna weer een nacht van 5 uren. Daar werd ik wel gek van. Door een bepaalde vorm van mediteren kwam de regelmaat weer terug en nu slaap ik weer elke nacht ongeveer even lang. Wel veel minder dan vroeger dus, maar daar kan ik kennelijk nu tegen.
Toch wel 8,5-9 uur om me fit te voelen, maar vanwege een jong kind komt dat er zelden van. Pre kind ging ik wel eens een aantal weken in een huisje in the middle of nowhere werken, en dan ging ik het best op nachten van 23-8 uur. Dan werken vanaf 9 uur, hartstikke productief.
Toen mijn kind nog een baby was, waren de nachten verbrokkelde stukjes ellende (en tussen 1 en 5 helemaal wakker), en dat was voor mij echt de hel. Ik kreeg niks intelligents meer gedaan overdag. Petje af voor de ouders die dat kunnen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Ik heb slaapapneu maar helaas kan ik niet wennen aan het apparaat. Daardoor word ik altijd moe wakker en voel me nooit uitgerust. Het maakt niet uit hoeveel ik slaap, het is nooit genoeg.
Heb echt wel 8 uur nodig. Dat haal ik eigenlijk nooit, alleen af en toe in het weekend. Ik functioneer wel, maar zie duidelijk verschil in m'n gezicht en ben aan het einde van de dag echt compleet gaar.

Dagdroom wel eens over de véél betere versie van mezelf die ik ongetwijfeld zou zijn als ik iedere nacht 8 uur zou maken :P
jorchugh_jor schreef:
13-01-2026 12:01
Lukt best hoor. Uurtje minder scrollen of tv kijken.
Nou ja je hebt toch ook ‘s avonds vaak sociale dingen, die maken het toch lastig om dan om half tien of tien uur naar bed te gaan: sporten, besturen, netwerken, vrijwilligerswerk, verjaardagen, film, theater, etc….dat is toch niet te doen als je 9 uur moet slapen?

Ik dacht trouwens dat die 8 uur inmiddels achterhaald is? De meeste volwassenen functioneren prima met 7 uur en een beetje geloof ik. Heb onderzoeken niet bij de hand hoor. Maar dat gaf mij wel rust;-)
Ik heb eigenlijk 8 a 9 uur slaap nodig maar meestal slaap ik er 7 a 8 en soms minder. Maar ik heb ook wel eens uitschieters in het weekend waarbij ik ruim 10 uur slaap maar dan voel ik me de hele dag brak.
smorre schreef:
13-01-2026 14:01
Nou ja je hebt toch ook ‘s avonds vaak sociale dingen, die maken het toch lastig om dan om half tien of tien uur naar bed te gaan: sporten, besturen, netwerken, vrijwilligerswerk, verjaardagen, film, theater, etc….dat is toch niet te doen als je 9 uur moet slapen?

Ik dacht trouwens dat die 8 uur inmiddels achterhaald is? De meeste volwassenen functioneren prima met 7 uur en een beetje geloof ik. Heb onderzoeken niet bij de hand hoor. Maar dat gaf mij wel rust;-)
Daarom slaap ik vaak minder dan ik eigenlijk nodig heb.Ik heb een tijdje een baan gehad waar ik 4x9 werkte. Ging dan om 7:15-7:30 de deur uit en was pas op z'n vroegst om 18:00-18:30 thuis. Dan nog eten koken, sporten, douchen, toch nog een aflevering kijken van een serie die ik volg. Kortom kwam tijd te kort en had op die dag echt het gevoel van slapen-werken-slapen. Ook een tijd van 14:00-21:00 gewerkt en toen had ik echt helemaal het gevoel van slapen-werken- slapen want ik plande dan expres in de ochtend niet veel, deed rustig aan want ik moest nog gaan werken en anders ging ik het niet redden tot 21:00.
Charlotta schreef:
13-01-2026 07:19
7 uur is genoeg voor mij.

Er zijn influencers die beweren dat vrouwen meer zouden moeten slapen dan mannen, minstens 9 uur. Zit daar een kern van waarheid in volgens jullie?
Dit is 1 artikel. Wat je niet moet vergeten is dat veel onderzoeken alleen gedaan zijn met mannen.

https://health.clevelandclinic.org/why- ... more-sleep

Hier een ander artikel waarin staat dat vrouwen vooral meer last hebben van gebrek aan slaap.

https://www.utphysicians.com/sleep-diff ... and-women/

https://www.cchwyo.org/news/2024/februa ... than-men-/
smorre schreef:

Er zijn ook veel mensen die de sociale dingen niet doen of beperken tot het weekend. Daarbij kan je ook sporten in de ochtend of begin van de avond. Of die ene avond met vrijwilligerswerk wel wat later gaan slapen, maar de andere avonden wel lekker om 22 uur in bed stappen.

Het gemiddelde van 8 uur is niet achterhaald hoor. Voor volwassene staat nog steeds 7-9 uur per nacht. Maar met gemiddeldes heb je natuurlijk altijd individuele variatie: sommige volwassenen functioneren optimaal op 6 uur, terwijl anderen 10 uur nodig hebben. Kijk maar naar de antwoorden in dit topic. :)
Socie schreef:
13-01-2026 08:18
Bij mij zit er een verschil tussen zomer en winter. Ik zit nu op 7,5 a 8, in de zomer red ik 6,5 a 7 ook wel. Maar gemiddeld zo'n 7 uur slaap dus.

9 uur lijkt me echt heel veel. Ook bijna niet in te passen lijkt me, dan kan je savonds bijna niks meer doen? (Of de luxe hebben van altijd kunnen uitslapen)
Als je thuis werkt wel hoor. Werken van half 10 tot half 7, dan eten tot zeg 20.00. dan ben ik lekker vrij en tijd voor mijn sport tot ik ga slapen om 0.00 en dan weer op om 9.00-9.30.

Op kantoordagen is het opstaan om half 7, van huis om 7, werken van 9 tot 18.00, thuis rond 20.00. Dan eten tot 2100 en half 10 naar bed. In praktijk is het dan alsnog om 0.00 naar bed want ten eerste ben j en avond mens en ten tweede is dat mijn ritme omdat ik meer thuiswerkdagen heb dan kantoordagen, dus ik slaap niet om half 10. :P Sporten kan dan niet, tenzij ik eerder weg ga van kantoor en eten skip maar daar heb ik geen zin in dus op die dagen sport ik niet.
Ugli schreef:
13-01-2026 15:50
Als je thuis werkt wel hoor. Werken van half 10 tot half 7, dan eten tot zeg 20.00. dan ben ik lekker vrij en tijd voor mijn sport tot ik ga slapen om 0.00 en dan weer op om 9.00-9.30.

Op kantoordagen is het opstaan om half 7, van huis om 7, werken van 9 tot 18.00, thuis rond 20.00. Dan eten tot 2100 en half 10 naar bed. In praktijk is het dan alsnog om 0.00 naar bed want ten eerste ben j en avond mens en ten tweede is dat mijn ritme omdat ik meer thuiswerkdagen heb dan kantoordagen, dus ik slaap niet om half 10. :P Sporten kan dan niet, tenzij ik eerder weg ga van kantoor en eten skip maar daar heb ik geen zin in dus op die dagen sport ik niet.
Ja, je dagschema maakt uit natuurlijk. En als je die 9 uur nodig hebt, is het inderdaad niet anders. Ik zag het voor mezelf niet zo voor me. Werk 4 dagen, dan koken, opruimen, 2 pubers waarvan er meestal wel 1 nog wat huiswerk vragen heeft, of sporten/sociale afspraak/vergadering vrijwilligerscommissie. Maar ook op mijn vrije dag ga ik wel op tijd mijn bed uit om de kinderen gedag te zeggen. Bovendien liggen die niet voor 22u in bed, dus het huis is nog erg levendig om die tijd. Het is in elk geval niet perse een uur minder scrollen of tv kijken zoals iemand opmerkte.

Aan de andere kant richt je je leven natuurlijk ook in naar het slaapritme dat je nodig hebt/ voor jou werkt. Al wens ik ook wel eens dat er meer uren in een dag zouden zitten :-)
smorre schreef:

Ja ik heb wel weken dat ik elke avond iets heb, of moet werken tot 1:00 uur, of zoals afgelopen weekend 4:00 uur thuis ben.

Ik kan ook een paar weken 6 uur per nacht slapen. Maar dan ga ik steeds meer koffie drinken en middagdutjes doen en krijg ik een kort lontje. Gemiddeld lijk ik altijd weer naar die 8-9 uur te gaan, of het nu achterhaald is of niet.
Socie schreef:
13-01-2026 16:15

Aan de andere kant richt je je leven natuurlijk ook in naar het slaapritme dat je nodig hebt/ voor jou werkt.
Ik las laatst in de krant dat dit nog steeds voor veel mensen niet kan. Vooral voor avondmensen en mensen die in wisseldienst werken komt hun levenssituatie vaak slecht uit met hun eigen ritme.

Zelf streef ik er wel naar zo min mogelijk door een wekker gewekt te worden maar volgens mij is dat een relatieve luxe.
Ik heb 7 uur ingevuld. Mijn man heeft wel echt 8-9 uur nodig dus ritme is wat anders.
Soms gaat hij dus vroeger naar bed maar meestal ben ik er vroeger uit.
Ik kan ook wel nachten van 5 uur hebben en dan de dag gewoon doorkomen als mijn man 7 uur heeft geslapen dan heeft hij in de middag wel echt nog een dutje nodig.
Hij heeft ASS en geeft zelf aan dat hij denkt dat hij iets meer verwerkingsslaap nodig heeft. Zou kunnen
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ugli schreef:
13-01-2026 15:50

Wat ben je lang onderweg naar t werk!
4 uur reistijd per dag vind ik erg veel.
Nooit overwogen daar wat aan te doen?
Minimaal 7, het liefst 8 a 9.
Maar met 3 jonge kinderen kom ik daar niet altijd aan. Met fases gebroken nachten.
As we speak is dat ook al een week lang gaande op het moment, ik word er geen leuker mens van.
Ik ben ook totaal geen avondmens. Rond 22:00 merk ik dat mijn ogen gaan hangen als ik dan nog niet lig. Het liefst lig ik 21:00.
Ik slaap (gelukkig) meestal prima. Ik ga rond kwart voor 11 naar bed en sta dan rond 7.15 weer op. Ik val niet meteen in slaap, ik denk ongeveer binnen een halfuur.

Ik wilde vooral een tip delen. Ik zag afgelopen zondag een documentaire op RTL Z over slaap, ik weet niet precies hoe het heette, iets met Australian sleep experiment. De serie bestaat uit 3 afleveringen en er wordt een aantal slechte slapers gevolgd die een programma volgen om beter te gaan slapen. Wellicht interessant om te kijken voor degenen die slaapproblemen hebben. Want kennelijk is het bijna altijd mogelijk om slaapproblemen op te lossen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
smorre schreef:
Die enkele bestuursvergadering ‘s avonds overleef ik wel, rest kan overdag of in het weekend. En ik ga inderdaad om 10 uur naar bed. Dat is al bijna, hoihoi.
Ik heb 6 uur ingevuld. Het is altijd al weinig geweest en ik heb een tijdje toen ik heel jong was geprobeerd het op te hogen. Dat lukte niet en nu ik het loslaat, gaat het al decennia prima. Wel drink ik geen alcohol. Mijn man heeft overigens minimaal 8 uur nodig. Een nacht doorhalen heb ik ook nooit een probleem gevonden - heb ook nachtdiensten gedraaid en werk met jetlags. Maar dan merk ik zeker wel dat mijn slaap verstoord is in de namiddag erna en maak dan een nacht van 7-8 uur.
Gerbera schreef:
13-01-2026 19:09
Wat ben je lang onderweg naar t werk!
4 uur reistijd per dag vind ik erg veel.
Nooit overwogen daar wat aan te doen?
Nee want het is maar een keer per week. Voor Corona deed ik het 5 dagen in de week maar toen was het maar anderhalf uur.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven