is castricum leuk om te wonen..?
maandag 20 juli 2009 om 12:53
Hallo Forummers,
Ben met de grote vraag bezig in welke plaats te gaan wonen/ evt. een huis te kopen. Zit nu met man-lief en 2 kindertjes in het buitenland, maar zijn ons alvast ah orienteren op de terugkomst.
Aangezien we in AMsterdam gaan werken, waarschijnlijk tenminste, lijkt Castricum ons handig. Ook de ligging, dicht bij zee, spreekt natuurlijk aan. Maar... ik heb verder geen enkel idee hoe Castricum is. Ik ben in de stad Den Bosch opgegroeid en heb daarna altijd in Amsterdam gewoond. Geen ervaring met 'kleinere' plaatsen dus. Ik ben zo benieuwd hoe anderen het wonen in Castricum ervaren. Met name hoe het is voor jonge kinderen enzo. Alle reacties welkom!!
Groetjes Anna
Ben met de grote vraag bezig in welke plaats te gaan wonen/ evt. een huis te kopen. Zit nu met man-lief en 2 kindertjes in het buitenland, maar zijn ons alvast ah orienteren op de terugkomst.
Aangezien we in AMsterdam gaan werken, waarschijnlijk tenminste, lijkt Castricum ons handig. Ook de ligging, dicht bij zee, spreekt natuurlijk aan. Maar... ik heb verder geen enkel idee hoe Castricum is. Ik ben in de stad Den Bosch opgegroeid en heb daarna altijd in Amsterdam gewoond. Geen ervaring met 'kleinere' plaatsen dus. Ik ben zo benieuwd hoe anderen het wonen in Castricum ervaren. Met name hoe het is voor jonge kinderen enzo. Alle reacties welkom!!
Groetjes Anna
woensdag 22 juli 2009 om 12:52
woensdag 22 juli 2009 om 12:59
Hoi Anna, ik kom uit Castricum en woon samen in Limmen (weg anonimiteit op het forum). Ik wil graag terug naar Castricum, ben er met heel veel plezier opgegroeid en vind het een erg fijn dorp om te wonen. Het is niet te anoniem en tegelijkertijd anoniem genoeg om je heel makkelijk van de ons-kent-ons dorpse cultuur te distantiëren. Ik kan je Castricum van harte aanraden. Het heeft een gezellig klein centrum, een stuk of 6 supermarkten (excl. de natuurwinkel, want die is best klein) genoeg leuke winkels, een stuk of 10 kroegen, er zijn genoeg scholen, veel speelruimte voor kids, een bioscoop, wat leuke restaurants, het is een fijne plek om kinderen te laten opgroeien en het strand en de duinen in de buurt is natuurlijk helemaal geweldig. Echter, als jij echt een stadmens bent, dan zal het niet heel makkelijk worden om te kunnen aarden in Castricum (laat staan Egmond) of welk ander dorp in de regio. Je moet er dan ook echt voor open staan. Castricum blijft een dorp! Egmond is leuk, maar qua dorpse sfeer meer vergelijkbaar met Limmen. In Castricum ben je iets anoniemer. Het is inderdaad een forenzendorp, maar de opmerking dat het er overdag doordeweeks uitgestorven is en er alleen maar tweeverdieners etc. wonen, slaat naar mijn mening helemaal nergens op. Ik vind het juist levendig, zowel 's zomers als s' winters en ik ken genoeg mensen die geen tweeverdieners zijn. Zowieso geen idee wat de desbetreffende forumster met deze opmerking wil zeggen. Castricum is goed bereikbaar met het OV en ligt aan de A9. Je zit zo in Haarlem, Amsterdam en Alkmaar. Maar nogmaals, het blijft een dorp. Als je echt een 'die hard' stadsmens bent, dan zou ik je vriend proberen te overtuigen in Haarlem te gaan wonen. Alkmaar is een stad, maar in mijn ogen nog steeds behoorlijk provinciaals en dorps (wat mij betreft helemaal niks mis mee).
Veel succes!!
Veel succes!!
woensdag 22 juli 2009 om 13:11
Kakstricum?????? Hmmmm dat is mij volledig ontgaan... In mijn ogen heb je er van alles wat en dat is juist zo leuk. Daar is Castricum groot genoeg voor. En inderdaad dat betekent dat er ook mensen wonen met hogere inkomens, maar het merendeel is volgens mij gewoon afkomstig uit de middenklasse. Ik kom zelf dan ook niet uit een 'kak' gezin. Mijn ouders wonen na 30 jaar nog steeds in hun huurhuis en mijn moeder was altijd thuis, net als de andere moeders uit de buurt en bij ons op school. Nu is dat natuurlijk wel een hele tijd geleden, maar ik kom dagelijks in Castricum en ik heb er ook een aantal vrienden wonen en ik zie echt geen kak. Het ligt er maar net aan met wie je omgaat. Bovendien wat is er mis met 'kak'?
TO waar woon je nu in het buitenland?
TO waar woon je nu in het buitenland?
woensdag 22 juli 2009 om 14:19
Hahaha je moet ervan houden, laat ik het zo maar zeggen als ik me er even mee mag bemoeien...
Ik was een tijdje terug in de scapino hier in 't dorp en zat op m'n hurken naar handtassen te kijken (die hingen namelijk op hurkhoogte). Loopt er zo'n mens langs met afkeurende blik. Echt... wat doet ze dan überhaupt in de Scapino hahaha!
Ik was een tijdje terug in de scapino hier in 't dorp en zat op m'n hurken naar handtassen te kijken (die hingen namelijk op hurkhoogte). Loopt er zo'n mens langs met afkeurende blik. Echt... wat doet ze dan überhaupt in de Scapino hahaha!
woensdag 22 juli 2009 om 14:31
Tja het is maar net hoe zo'n blik overkomt ennnn zou je dat in de stad of elk willekeurige andere plek in NL niet hebben?
Ik ben echt heel verbaasd dat Castricum bekend staat als kakdorp...het ligt praktische tegen Beverwijk en de hoogovens aan (met de welbekende Zwarte Markt en Oosterse markt, erg leuk ook trouwens TO). Kijk als we het nou over Wassenaar, Aerdenhout, Bloemendaal, Bergen of 't Gooi hebben, ja dan snap ik het punt, maar Castricum.....
Ik ben echt heel verbaasd dat Castricum bekend staat als kakdorp...het ligt praktische tegen Beverwijk en de hoogovens aan (met de welbekende Zwarte Markt en Oosterse markt, erg leuk ook trouwens TO). Kijk als we het nou over Wassenaar, Aerdenhout, Bloemendaal, Bergen of 't Gooi hebben, ja dan snap ik het punt, maar Castricum.....
woensdag 22 juli 2009 om 16:32
donderdag 23 juli 2009 om 11:48
Ja Bergen is wel een beetje nepkak...en zo vind ik Alkmaar een beetje een nepstad, maar ja wie ben ik.... Ik vond het idee dat TO eerst een vakantie camping Bakkum moet doen eigenlijk een hele goeie. Gewoon ter plekke zelf een mening vormen. Onze meningen zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het er om hoe jij het er vindt.
Nogmaals veel succes!!
Nogmaals veel succes!!
donderdag 23 juli 2009 om 12:08
Na veel minder enthousiaste reacties gelukkig ook een paar positieve: dat is leuk!
Om te beginnen, we wonen nu tijdelijk in Tasmanie ( ja dat kleine eilandje van Australie) voor werk. Bevalt goed, maar is niet voor altijd. Voordat we hierheen gingen, hebben we al geprobeerd uit te zoeken waar we willen gaan wonen, maar dat is nog niet gelukt, zoals jullie lezen..
Limmen lijkt me echt veeeeeel te klein, voor mij dan, bovendien vind ik het, als ik bij mijn schoonfamilie kom, niet super sfeervol ofzo. Gelukkig hoeft hij ook niet zo nodig terug naar zijn geboorteplaats.
We zijn een aantal keren in Castricum geweest, ook al een paar keer bij van die Open Huis Dagen geweest om te kijken wat er te koop staat enzo. Op zich sprak het me toen best aan. Alleen heb ik dus nog nooit in een kleinere plaats dan Den Bosch gewoond en kan ik me daar niet veel bij voorstellen... Beetje dorps-angst, zoals mijn partner het noemt. Voor onze kinderen lijkt het me super hoor en het lijkt mij eigenlijk ook wel lekker, weg uit de drukte van een stad. Ik ga die gok wel wagen dus, ook omdat mijn partner al jaren water bij de wijn heeft gedaan door jaren met me in Amsterdam te wonen
Chica Latina, thanks voor je enthousiasme, wie weet zie je ons over een tijdje dus in Castricum
Enne kan je nog een buurt aanbevelen, mocht het er echt van komen? Is de Oranjebuurt leuk (tenminste, die buurt met al die prins/prinssessen straatnamen)?
Bedankt nogmaals voor alle reacties
Om te beginnen, we wonen nu tijdelijk in Tasmanie ( ja dat kleine eilandje van Australie) voor werk. Bevalt goed, maar is niet voor altijd. Voordat we hierheen gingen, hebben we al geprobeerd uit te zoeken waar we willen gaan wonen, maar dat is nog niet gelukt, zoals jullie lezen..
Limmen lijkt me echt veeeeeel te klein, voor mij dan, bovendien vind ik het, als ik bij mijn schoonfamilie kom, niet super sfeervol ofzo. Gelukkig hoeft hij ook niet zo nodig terug naar zijn geboorteplaats.
We zijn een aantal keren in Castricum geweest, ook al een paar keer bij van die Open Huis Dagen geweest om te kijken wat er te koop staat enzo. Op zich sprak het me toen best aan. Alleen heb ik dus nog nooit in een kleinere plaats dan Den Bosch gewoond en kan ik me daar niet veel bij voorstellen... Beetje dorps-angst, zoals mijn partner het noemt. Voor onze kinderen lijkt het me super hoor en het lijkt mij eigenlijk ook wel lekker, weg uit de drukte van een stad. Ik ga die gok wel wagen dus, ook omdat mijn partner al jaren water bij de wijn heeft gedaan door jaren met me in Amsterdam te wonen
Chica Latina, thanks voor je enthousiasme, wie weet zie je ons over een tijdje dus in Castricum
donderdag 23 juli 2009 om 17:29
Castricummers zijn niet persé kakkers natuurlijk. Maar wie hier zegt dat Bergen geen kak is, is nog nooit in Gusto geweest, haha!
En wat iemand hier noemde, inderdaad, in een huurhuis in Castricum hoef je niet perse 2- verdiener te zijn, mijn moeder bleef ook altijd thuis voor ons. (Mijn ouders wonen ook in een huurhuis, en mn zusje ook) Maar als je nu een huis wil kopen ben je sowieso 3 ton kwijt, voor een normaal rijtjeshuis. En zelf zijn wij niet van plan om daaraan mee te doen...
Als alleenstaande is het sowieso pittig om iets alleen te kunnen kopen met een 'normale' baan/ inkomen.
Maar veel van mn vriendinnen wonen er gewoon nog, maar veel C'cummers zijn ook richting Heiloo, Alkmaar, Limmen, Egmond vertrokken.
En wat iemand hier noemde, inderdaad, in een huurhuis in Castricum hoef je niet perse 2- verdiener te zijn, mijn moeder bleef ook altijd thuis voor ons. (Mijn ouders wonen ook in een huurhuis, en mn zusje ook) Maar als je nu een huis wil kopen ben je sowieso 3 ton kwijt, voor een normaal rijtjeshuis. En zelf zijn wij niet van plan om daaraan mee te doen...
Als alleenstaande is het sowieso pittig om iets alleen te kunnen kopen met een 'normale' baan/ inkomen.
Maar veel van mn vriendinnen wonen er gewoon nog, maar veel C'cummers zijn ook richting Heiloo, Alkmaar, Limmen, Egmond vertrokken.
donderdag 23 juli 2009 om 21:00
quote:anna77 schreef op 23 juli 2009 @ 12:08:
Is de Oranjebuurt leuk (tenminste, die buurt met al die prins/prinssessen straatnamen)?
Jaaa, de Oranjebuurt is leuk.
Excuseer mijn enthousiasme maar daar heb ik dus 23 jaar lang gewoond en het prima naar mijn zin gehad. Je zit daar ook redelijk centraal zowel de Dorpsstraat als het Geesterduin als het Station zijn allemaal op loopafstand en de kinderen kunnen er prima buiten spelen omdat er toch veelal bestemmingsverkeer komt.
Volgens mij is de wijk achter het Geesterduin ook nog wel leuk om te wonen maar daar ben ik niet zo bekend dus dat is puur een gevoel zeg maar.
Is de Oranjebuurt leuk (tenminste, die buurt met al die prins/prinssessen straatnamen)?
Jaaa, de Oranjebuurt is leuk.
Excuseer mijn enthousiasme maar daar heb ik dus 23 jaar lang gewoond en het prima naar mijn zin gehad. Je zit daar ook redelijk centraal zowel de Dorpsstraat als het Geesterduin als het Station zijn allemaal op loopafstand en de kinderen kunnen er prima buiten spelen omdat er toch veelal bestemmingsverkeer komt.
Volgens mij is de wijk achter het Geesterduin ook nog wel leuk om te wonen maar daar ben ik niet zo bekend dus dat is puur een gevoel zeg maar.
vrijdag 24 juli 2009 om 06:05
vrijdag 24 juli 2009 om 08:06
zaterdag 25 juli 2009 om 12:29
zondag 26 juli 2009 om 12:06