Blijven slapen?
donderdag 15 januari 2026 om 07:35
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
prikkels wijzigde dit bericht op 15-01-2026 07:55
10.35% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 11:46
Ik moet enorm denken aan mijn eigen jeugd. Ik heb een oudere broer die al vrij vroeg (nou ja, hij 17, zij 15) verkering had. Ze woonde niet heel dichtbij en als ze een weekend kwam dan moest ze bij mij op de kamer op een veldbed. Ik vond dat he-le-maal niks. Overdag zaten ze vaak de hele middag op zijn kamer en dan mocht ik als jongere zus écht niet binnen komen.
Jaren later vertelde zij me dat hun eerste keer seks ergens op een braakliggend veldje achter een station was geweest en dat ze dat heel naar had gevonden.
Die beide situaties zou ik dus als ouder graag willen voorkomen.
Jaren later vertelde zij me dat hun eerste keer seks ergens op een braakliggend veldje achter een station was geweest en dat ze dat heel naar had gevonden.
Die beide situaties zou ik dus als ouder graag willen voorkomen.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
donderdag 15 januari 2026 om 11:49
Dit slaat natuurlijk als een mannelijk lid op een percussieinstrument. Je kunt je kinderen gewoon voorwaarden en regels opleggen. En als broer het niet wil, dan gaat de logeerpartij niet door. Kan gewoon! Nee zeggen! Of je kunt het wel goed vinden. Whatever iedereen wil. Maar kom niet aan met dat het dan baby's zijn. Slaat nergens op.Lady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 11:28Op aparte kamers leggen? Het zijn toch geen baby's? En leuk voor die eventuele broer ook. Hoe zou jij het vinden als er ineens een vreemde snoeshaan bij je in je slaapkamer werd 'gelegd'?
donderdag 15 januari 2026 om 11:53
maar waar zit je angst? dochter van TO lijkt een wijze jonge vrouw die prima eigen keuzes kan maken
donderdag 15 januari 2026 om 13:11
Baby's leg je ergens neer. Kinderen van 15 niet, die gaan zelf ergens liggen.Taskmaster schreef: ↑15-01-2026 11:49Dit slaat natuurlijk als een mannelijk lid op een percussieinstrument. Je kunt je kinderen gewoon voorwaarden en regels opleggen. En als broer het niet wil, dan gaat de logeerpartij niet door. Kan gewoon! Nee zeggen! Of je kunt het wel goed vinden. Whatever iedereen wil. Maar kom niet aan met dat het dan baby's zijn. Slaat nergens op.
En over foezelen kun je met goed fatsoen maar twee regels stellen: doe het veilig en doe het met wederzijdse instemming. De rest is onzin, hoe veel uitroeptekens je ook gebruikt.
Graftak!
donderdag 15 januari 2026 om 13:29
En op die leeftijd is het heel normaal om nog niet precies te weten wat je seksuele voorkeur is, dus het is ook heel heteronormatief en voorbarig om geslacht als enige maatstaf te gebruiken.Susan schreef: ↑15-01-2026 10:23Daarbij vind ik het ook raar om een vriend van het ene kind bij een eventueel ander kind op de kamer te gaan stallen omdat die toevallig van hetzelfde geslacht zijn, die heeft verder niks met die vriend en hebben daar ook niet om gevraagd. Ik vind dat best een inbreuk op iemands privacy. Je zit er als volwassene ook niet op te wachten dat er een vriend van je zus een nachtje bij je op de slaapkamer komt liggen, dus waarom zou je dat wel van je kind verwachten?
Als je niet toevallig een logeerkamer o.i.d. hebt dan is het gewoon op dezelfde kamer slapen of niet logeren.
Hoewel het me wel een leuke plottwist lijkt als de logee uiteindelijk juist met de broer of zus ligt te flikvlooien die ze hebben leren kennen, omdat ze daar moesten logeren.
donderdag 15 januari 2026 om 13:32
beter flikflooien op een slaapkamer dan ergens in de bosjes.
donderdag 15 januari 2026 om 13:37
en TO, je geeft het zelf al aan, dat kan overdag ook.
Ik had ooit een vriendje (eind 16/begin 17) en we mochten niet verder dan de woonkamer. Toen zijn ouders een keer niet thuis waren, liet hij heel onschuldig een keer zijn kamer zien. Uiteraard kwamen zijn ouders eerder thuis dan verwacht en voelden wij ons heel opgelaten, terwijl er niks aan de hand was. Dat flikflooien deden we alsnog wel, buiten en op mijn kamer.
Ik had ooit een vriendje (eind 16/begin 17) en we mochten niet verder dan de woonkamer. Toen zijn ouders een keer niet thuis waren, liet hij heel onschuldig een keer zijn kamer zien. Uiteraard kwamen zijn ouders eerder thuis dan verwacht en voelden wij ons heel opgelaten, terwijl er niks aan de hand was. Dat flikflooien deden we alsnog wel, buiten en op mijn kamer.
donderdag 15 januari 2026 om 13:41
Je kunt het als ouder tot Sint Juttemis te jong vinden, je houdt ze toch niet tegen. Doen ze het niet bij jou, dan wel ergens anders. Je eigen normen en waarden opleggen houdt na een bepaalde leeftijd wel een beetje op.
Ik zou mijn aandacht vooral verleggen naar veiligheid, vertrouwen en consent. Daar hebben ze veel meer aan dan logeren verbieden of godbeterd bij een broer op de kamer laten slapen. Kom je dan ook controleren of er niet stiekem naar de andere kamer geslopen wordt ‘s nachts?
Ik heb zulke “schoonouders” gehad. Ik was verdorie al 18 maar zij vonden ons ook “te jong” en gingen ook nog controleren of ik wel braaf in mijn eigen bed lag. Koekoek.
Ik zou mijn aandacht vooral verleggen naar veiligheid, vertrouwen en consent. Daar hebben ze veel meer aan dan logeren verbieden of godbeterd bij een broer op de kamer laten slapen. Kom je dan ook controleren of er niet stiekem naar de andere kamer geslopen wordt ‘s nachts?
Ik heb zulke “schoonouders” gehad. Ik was verdorie al 18 maar zij vonden ons ook “te jong” en gingen ook nog controleren of ik wel braaf in mijn eigen bed lag. Koekoek.
donderdag 15 januari 2026 om 13:44
Mijn eigen ervaring; toen ik 14 was mocht ik logeren bij mijn vriendje, ik was nog niet toe aan seks maar we zouden een dagje Amsterdam gaan doen en dit was handig want hij woonde daar in de buurt. We zouden wel apart slapen (wilden mijn ouders) maar puntje bij paaltje mochten we van zijn ouders wel in 1 kamer. Wat mijn ouders dan weer niet wisten is dat ik op mijn 14e liep te blowen in Amsterdam, maargoed
We hebben geknuffeld die nacht, geen seks en hij drong ook niet aan. Ook nooit seks gehad met hem.
Op mijn 16e, een volgende verkering die meer serieus was. Ook daar mocht ik blijven slapen. Ik was al aan de pil vanwege acne. De eerste keren geknuffeld, langzaam ging dit over naar meer en uiteindelijk hebben we seks gehad wat voor beiden de eerste keer was. Ik kijk hier goed op terug, maar het was dan ook een lieve jongen die zelf dus ook onervaren was.
Dus: als je een goed gevoel hebt bij die jongen en je dochter natuurlijk ook, dan zou ik het met mijn ervaringen goed vinden. Ik snap wel dat je man niet staat te juichen, kleine meisjes worden groot en dat is even slikken.
Op mijn 16e, een volgende verkering die meer serieus was. Ook daar mocht ik blijven slapen. Ik was al aan de pil vanwege acne. De eerste keren geknuffeld, langzaam ging dit over naar meer en uiteindelijk hebben we seks gehad wat voor beiden de eerste keer was. Ik kijk hier goed op terug, maar het was dan ook een lieve jongen die zelf dus ook onervaren was.
Dus: als je een goed gevoel hebt bij die jongen en je dochter natuurlijk ook, dan zou ik het met mijn ervaringen goed vinden. Ik snap wel dat je man niet staat te juichen, kleine meisjes worden groot en dat is even slikken.
donderdag 15 januari 2026 om 13:55
Jullie zijn over het algemeen wel redelijk eensgezind.
Iemand vroeg waar mijn angst zit. Het is niet echt angst maar het is de eerste keer dat er dan een jongen zou blijven slapen. En ik snap dat eens de eerste keer moet zijn he. Bijkomend is dat we zeiden tegen dochter dat áls het zou mogen, dat het dan niet vanaf nu iedere week is. Ja daar was ze mee akkoord maar we kennen haar want afspraken zijn altijd leuk tot de buit binnen is en daarna weet ze er opeens niks meer van
Maarrr ik ben net als anderen ook van mening dat als er een moment komt waarop ze verder zou gaan, dat ze dat in de ideale situatie moet doen met iemand waar ze zich veilig bij voelt. En dat lijkt goed te zitten bij deze jongen. Maar goed, papa vindt het nog een dingetje...
Iemand vroeg waar mijn angst zit. Het is niet echt angst maar het is de eerste keer dat er dan een jongen zou blijven slapen. En ik snap dat eens de eerste keer moet zijn he. Bijkomend is dat we zeiden tegen dochter dat áls het zou mogen, dat het dan niet vanaf nu iedere week is. Ja daar was ze mee akkoord maar we kennen haar want afspraken zijn altijd leuk tot de buit binnen is en daarna weet ze er opeens niks meer van
Maarrr ik ben net als anderen ook van mening dat als er een moment komt waarop ze verder zou gaan, dat ze dat in de ideale situatie moet doen met iemand waar ze zich veilig bij voelt. En dat lijkt goed te zitten bij deze jongen. Maar goed, papa vindt het nog een dingetje...
donderdag 15 januari 2026 om 13:57
donderdag 15 januari 2026 om 14:07
Sorry ik moet er wel om lachen hoe je het schrijft...LaFleurNoire schreef: ↑15-01-2026 13:41Je kunt het als ouder tot Sint Juttemis te jong vinden, je houdt ze toch niet tegen. Doen ze het niet bij jou, dan wel ergens anders. Je eigen normen en waarden opleggen houdt na een bepaalde leeftijd wel een beetje op.
Iemand nog een idee hoe ik mijn man kan overtuigen? Denk dat die haar het liefst tot haar 40e maagd houdt
donderdag 15 januari 2026 om 14:09
Ja mooi beschreven...BakjeYoghurt schreef: ↑15-01-2026 13:44Mijn eigen ervaring; toen ik 14 was mocht ik logeren bij mijn vriendje, ik was nog niet toe aan seks maar we zouden een dagje Amsterdam gaan doen en dit was handig want hij woonde daar in de buurt. We zouden wel apart slapen (wilden mijn ouders) maar puntje bij paaltje mochten we van zijn ouders wel in 1 kamer. Wat mijn ouders dan weer niet wisten is dat ik op mijn 14e liep te blowen in Amsterdam, maargoedWe hebben geknuffeld die nacht, geen seks en hij drong ook niet aan. Ook nooit seks gehad met hem.
Ik geloof ook nooit niet dat ze meteen van bil gaan hoor. Denk dat de 'beste vrienden' het gewoon fijn vinden om bij elkaar te zijn.
donderdag 15 januari 2026 om 14:10
Hmmm ze kan uiteraard ook overdag seks hebben, maar 8 uur bij elkaar in bed liggen zonder toezicht geeft wel veel ruimte om druk tussen hen op te bouwen als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik vind niks mis met seksende vijftienjarigen, maar, ze mogen nog wel een beetje geholpen worden met hun grenzen.
Ze wil geen seks, zegt ze, ik vind dat je dan niet in bed moet gaan liggen met iemand die misschien/waarschijnlijk wél seks met jou wil.
Dat doe ik als volwassene al niet
Ik vind niks mis met seksende vijftienjarigen, maar, ze mogen nog wel een beetje geholpen worden met hun grenzen.
Ze wil geen seks, zegt ze, ik vind dat je dan niet in bed moet gaan liggen met iemand die misschien/waarschijnlijk wél seks met jou wil.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-01-2026 14:12
6.76% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 14:14
donderdag 15 januari 2026 om 14:25
Nou ja, ik vond het ontzettend hypocriet en vooral heel zinloos. We hadden gewoon seks, maar niet daar in huis.
Wat schiet je daar nu mee op?
Je man overtuigen…hij moet zelf tot die conclusie komen denk ik.
Gelukkig hebben man en ik wat dat betreft altijd op één lijn gezeten, zowel bij onze zoons als bij onze dochter.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 15-01-2026 14:28
28.65% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 14:30
Ook dat ja. Ik zou er op vertrouwen, uit wat je van je dochter hoort en ziet over haar en haar vriend, dat ze de beslissing zelf goed kunnen maken. Je kunt ze voorlichten maar dat is het dan wel.
Je kunt van alles verbieden en proberen te voorkomen, maar als het puntje bij paaltje komt maken ze die beslissing zelf.
donderdag 15 januari 2026 om 14:36
Eens.LaFleurNoire schreef: ↑15-01-2026 14:25Nou ja, ik vond het ontzettend hypocriet en vooral heel zinloos. We hadden gewoon seks, maar niet daar in huis.
Wat schiet je daar nu mee op?
Je man overtuigen…hij moet zelf tot die conclusie komen denk ik.
Gelukkig hebben man en ik wat dat betreft altijd op één lijn gezeten, zowel bij onze zoons als bij onze dochter.
Uit de openingspost haal ik wel dat dochter er al met OP over heeft gepraat, maar ik weet niet of vader daar ook bij was. Want ik denk zomaar dat dochter zelf ook goed in staat is om het punt te maken dat vader vasthoudt aan schijnveiligheid.
Dus wie weet is daarom een gesprek met zijn drieën nog wel zinvol.
donderdag 15 januari 2026 om 14:37
Je bedoelt dat je een beetje de kat op het spek bindt? Ja dat zou denk ik wel zo kunnen zijn. Echter, ze zei van de week dat ze zijn 'ding' nog nooit gezien heeft en icm dat ze aangeeft 'het' niet te willen doen ga ik ervan uit dat ze zelf haar grens goed kan bewaken.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 14:10Hmmm ze kan uiteraard ook overdag seks hebben, maar 8 uur bij elkaar in bed liggen zonder toezicht geeft wel veel ruimte om druk tussen hen op te bouwen als je begrijpt wat ik bedoel.
En of hij seks met haar wil...? Ik zou het je niet durven zeggen. Zij was pasgeleden de eerste waar hij mee zoende. Nu kunnen de behoeften zich snel ontwikkelen uiteraard maar of hij daar al is....ik weet het niet.
donderdag 15 januari 2026 om 14:39
Misschien zeggen dat ze er nu juist open over is en als jullie dingen gaan verbieden (het logeren), het alsnog wel gebeurt (het flikflooien-als ze eraan toe zijn), maar dat het dan misschien niet meer verteld wordt.
Dan vertelt ze over een paar maanden dat ze bij een vriendinnetje gaat slapen, maar stiekem slaapt ze dan bij hem.
Koester dat ze open is. En ze geeft aan dat ze er nog niet aan toe is, vertrouw daar ook op.
donderdag 15 januari 2026 om 14:41
Plus dat ook echt niet iedere knul ten prooi valt aan zijn driften als hij bij een meisje in bed ligt natuurlijk. Hij kan er óók nog niet aan toe zijn of gewoon het fatsoen hebben haar wens te respecteren. Eigenlijk een beetje oneerlijk om hem er bij voorbaat al van te betichten dat hij best eens over haar grens zou kunnen gaan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in