Blijven slapen?
donderdag 15 januari 2026 om 07:35
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
prikkels wijzigde dit bericht op 15-01-2026 07:55
10.35% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 18:58
Klopt maar ik stoorde me vooral aan de mensen hier die menen dat deze onbekende tieners sowieso gaan seksen terwijl de moeder van een van hen zowel haar dochter als de verkering-die-geen-verkering-genoemd-mag-worden vertrouwt van niet.Lady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 18:53En dan nog. Ook als je samen midden op de dag huiswerk gaat maken op zijn kamertje blijven er altijd nog wel een paar minuutjes over voor hand- en spandiensten zonder penetratie. Merkt niemand wat van, zelfs zijn moeder niet die om de haverklap boven staat met vieze thee.
donderdag 15 januari 2026 om 19:00
Dit is ook mijn angst met mijn kinderen.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 16:16Het is niet haar vriendje, want wat het is weten ze zelf ook niet.
Ze wil wel met hem zoenen, maar ze wil geen seks.
Ik snap niet dat iedereen hier zo spastisch doet over je kind helpen een grens aan te geven door nog even te wachten met logeren.
Ze hoeft niet in de bosjes te gaan liggen, want als ze het wel wil kan het gewoon thuis.
En de mensen die zeggen 'ze kan toch om hulp roepen', die hebben blijkbaar alleen verkrachtingen in films gezien, want in veel gevallen gaat het niet met geweld, maar over 'seks zonder toestemming': met een man die steeds iets verder gaat en een vrouw die verward is over wat ze wil of die bevriest.
En ik zou haar een positieve eerste ervaring gunnen.
En hoe krijg je die? Als je pas seks hebt als je zeker weet dat je dat wil.
Dat ze zich toch over laten halen, terwijl ze niet willen.
Ik heb nul moeite met een eventuele dochter die met haar vriendje wil vozen in mijn huis.
Ik geloof ook dat ze beiden geen kwaad in zin hebben.
Ik vind het wel spannend om 2 hormoonbommen 8 uur lang bij elkaar in bed te leggen, en erop te vertrouwen dat ze hun eigen grenzen aan kunnen blijven geven aan de ander.
Ook omdat zoenen, vozen, of 'gewoon' lepeltje lepeltje toch meer kan oproepen dan ze zelf dachten.
Waarschijnlijk gaat dat prima, is hij hartstikke lief voor haar, of zijn mans genoeg om nee te zeggen.
Maar dit is waar mijn twijfel zou liggen.
Ik hoop dat het me lukt dit goed te bespreken tzt, en kind te helpen met nadenken over 'wat als' scenarios. Zodat het logeren wel kan.
donderdag 15 januari 2026 om 19:02
Is ook idioot. Mijn moeder had daar ook zo'n handje van als ik een keer een jongen mee naar boven nam. Ja, meesmuilde ze dan, ik weet heus wel wat jullie daar doen hoor. Nou we luisterden muziek, en we rookten sjekkies. Spannend hoor. Het allerdomste was nog dat ik dat soort ranzige verdachtmakingen nooit te horen kreeg als ik een meisje mee naar boven nam, terwijl ik met meisjes veel meer uitspookte in bed dan met jongensLolplusLolisHiHi schreef: ↑15-01-2026 18:58Klopt maar ik stoorde me vooral aan de mensen hier die menen dat deze onbekende tieners sowieso gaan seksen terwijl de moeder van een van hen zowel haar dochter als de verkering-die-geen-verkering-genoemd-mag-worden vertrouwt van niet.
Graftak!
donderdag 15 januari 2026 om 19:03
Welnee, dat is totaal niet aan de orde, maar voor alles is een eerste keer. Het opgroeien gaat al zo snel. Zo liggen ze bij je op schoot, zo vraagt ze of haar vriendje mag blijven slapen. En ja, de een moet daar iets meer van slikken dan de ander.
donderdag 15 januari 2026 om 19:07
Lady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 19:02Is ook idioot. Mijn moeder had daar ook zo'n handje van als ik een keer een jongen mee naar boven nam. Ja, meesmuilde ze dan, ik weet heus wel wat jullie daar doen hoor. Nou we luisterden muziek, en we rookten sjekkies. Spannend hoor. Het allerdomste was nog dat ik dat soort ranzige verdachtmakingen nooit te horen kreeg als ik een meisje mee naar boven nam, terwijl ik met meisjes veel meer uitspookte in bed dan met jongens![]()
donderdag 15 januari 2026 om 19:12
Dochter weet dondersgoed wat ze wel en niet wil en ze heeft genoeg om zich heen gezien om te weten dat ze niet met de eerste de beste wil seksen. Ik ben er dus redelijk van overtuigd dat ze zoiets pas doet als ze het zelf wil.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 16:16Het is niet haar vriendje, want wat het is weten ze zelf ook niet.
Ze wil wel met hem zoenen, maar ze wil geen seks.
Ik snap niet dat iedereen hier zo spastisch doet over je kind helpen een grens aan te geven door nog even te wachten met logeren.
Ze hoeft niet in de bosjes te gaan liggen, want als ze het wel wil kan het gewoon thuis.
En de mensen die zeggen 'ze kan toch om hulp roepen', die hebben blijkbaar alleen verkrachtingen in films gezien, want in veel gevallen gaat het niet met geweld, maar over 'seks zonder toestemming': met een man die steeds iets verder gaat en een vrouw die verward is over wat ze wil of die bevriest.
En ik zou haar een positieve eerste ervaring gunnen.
En hoe krijg je die? Als je pas seks hebt als je zeker weet dat je dat wil.
Toen ik het net nog met haar besprak, gaf ze aan dat hij ook nog niet daar is dat hij dat wil doen. Bovendien weet hij wat er gebeurd is met haar, en daar gaat hij ook heel fijn en goed mee om.
Verder voor wat betreft mijn man...misschien heb ik dit een beetje verkeerd neergezet, maar mijn man vindt zeer zeker niet dat zijn zoon straks maar wat in het rond moet n*ken. Wij leren hem dat hij respectvol naar meisjes moet zijn en er later als hij ouder is voorzichtig mee om moet gaan. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik persoonlijk denk dat het met dochter net wat anders ligt omdat meisjes in het algemeen kwetsbaarder en minder weerbaar zijn dan jongens. Sorry als ik een verkeerde indruk heb gegeven.
donderdag 15 januari 2026 om 19:33
Want als je aan seks doet zuip en snuif je ook?Wissewis schreef: ↑15-01-2026 18:37Gebruikt ze anti-conceptie en zijn er condooms in huis?
En hoe zit het met alcohol, drugs, roken en vapen?
Ik zou me namelijk niet de illusie maken dat er na maanden zoenen "niets gebeurt" als ze bij elkaar blijven overnachten.
En ik zou ook geen dronken toestanden in huis willen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 15 januari 2026 om 19:36
Misschien vind die broer het wel leukLady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 11:28Op aparte kamers leggen? Het zijn toch geen baby's? En leuk voor die eventuele broer ook. Hoe zou jij het vinden als er ineens een vreemde snoeshaan bij je in je slaapkamer werd 'gelegd'?
Nee hoor gewoon bij elkaar laten slapen.
Seksen kan overal
Alles gaat voorbij
donderdag 15 januari 2026 om 19:43
donderdag 15 januari 2026 om 19:58
Als je daar vertrouwen in hebt, dan zie ik geen reden om ze niet te laten logeren.Prikkels schreef: ↑15-01-2026 19:12Dochter weet dondersgoed wat ze wel en niet wil en ze heeft genoeg om zich heen gezien om te weten dat ze niet met de eerste de beste wil seksen. Ik ben er dus redelijk van overtuigd dat ze zoiets pas doet als ze het zelf wil.
Toen ik het net nog met haar besprak, gaf ze aan dat hij ook nog niet daar is dat hij dat wil doen. Bovendien weet hij wat er gebeurd is met haar, en daar gaat hij ook heel fijn en goed mee om.
Verder voor wat betreft mijn man...misschien heb ik dit een beetje verkeerd neergezet, maar mijn man vindt zeer zeker niet dat zijn zoon straks maar wat in het rond moet n*ken. Wij leren hem dat hij respectvol naar meisjes moet zijn en er later als hij ouder is voorzichtig mee om moet gaan. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik persoonlijk denk dat het met dochter net wat anders ligt omdat meisjes in het algemeen kwetsbaarder en minder weerbaar zijn dan jongens. Sorry als ik een verkeerde indruk heb gegeven.
Mooi dat jullie het zo openlijk kunnen bespreken.
vrijdag 16 januari 2026 om 01:14
Gewoon laten logeren. Ik was 17 toen ik voor het eerst sex had, maar ik had al vanaf mijn vijftiende verkering met de jongen in kwestie.
Ik zal wel oud zijn, maar ' in mijn tijd' ( en in mijn bubbel) bemoeiden ouders zich niet zo met het seksleven van hun kinderen. We gingen ook een week op vakantie samen, van mijn moeder moesten we condooms kopen en uiteindelijk hebben we ze gedemonstreerd op een banaan... Het was een beetje uit de hand gelopen opmerking van een van mijn zussen... Dus: bescherming in orde? Je weet hoe je de bescherming gebruikt? Prettige wedstrijd! De condooms zijn de hele week niet nodig geweest. Want we waren er beiden nog niet aan toe. En als we dat wel waren geweest, wisten we in ieder geval hoe je een zwangerschap voorkomt.
Ik zal wel oud zijn, maar ' in mijn tijd' ( en in mijn bubbel) bemoeiden ouders zich niet zo met het seksleven van hun kinderen. We gingen ook een week op vakantie samen, van mijn moeder moesten we condooms kopen en uiteindelijk hebben we ze gedemonstreerd op een banaan... Het was een beetje uit de hand gelopen opmerking van een van mijn zussen... Dus: bescherming in orde? Je weet hoe je de bescherming gebruikt? Prettige wedstrijd! De condooms zijn de hele week niet nodig geweest. Want we waren er beiden nog niet aan toe. En als we dat wel waren geweest, wisten we in ieder geval hoe je een zwangerschap voorkomt.
vrijdag 16 januari 2026 om 07:56
Lees anders ff het topic seksuele ongelijkheid.Prikkels schreef: ↑15-01-2026 19:12Dochter weet dondersgoed wat ze wel en niet wil en ze heeft genoeg om zich heen gezien om te weten dat ze niet met de eerste de beste wil seksen. Ik ben er dus redelijk van overtuigd dat ze zoiets pas doet als ze het zelf wil.
Dat hou je zo n.l. wel in stand.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 16 januari 2026 om 10:12
Lady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 18:22Je vraagt je ook af met wie die stoere zoon dan moet neuken, als meisjes tot in eeuwen der eeuwen hun vliesje heel moeten houden. Want iets zegt me dat dat soort vaders ook niet staat te juichen als hun zoon homo blijkt te zijn.
Over ranzige verdachtmakingen gesproken. Jezus wat staat dit je lelijk zeg.
Dochter is eerder aangerand, maak ik op uit de tekst van TO. En vader is nu bezorgd dat de beste vriend over haar grens gaat, en dat ze misschien bevriest. Je weet wel, datgene waar vrouwen en masse op hameren, in topics over verkrachting. "Mannen moeten eens leren dat vrouwen niet altijd nee kunnen zeggen of terug kunnen vechten, want ze bevriezen. Educate yourself!" Dat soort teksten.
En dan IS er eens een vader die zich daar zorgen over maakt, en die krijgt hier de goorste verdachtmakingen over zich heen. Bah.
Ik heb in een eerder topic wel eens gezegd dat het voor een meisje moeilijker kan zijn om nee te zeggen midden in de nacht, als het stil is in huis en iedereen slaapt en de jongen fluistert in haar oor "ah toe, niemand hoort ons, en het mag toch van je ouders, ik mag toch hier slapen, je weet toch dat ik je lief vind, wat doe je nou moeilijk?", dan om om 8 uur 's avonds het gevoos te onderbreken om beneden wat chips te gaan halen, als ze van de spanning af wil.
Alleen TO kan beoordelen hoe assertief dochter is. Als ze inschat dat dochter ook middenin de nacht als iedereen slaapt haar grenzen aan kan geven, dan lijkt dát me het argument om vader te overtuigen. En als zowel vader als moeder denken dat het misschien middenin de nacht anders ligt omdat dochter inderdaad misschien wel bevriest, dan lijkt me dat een uitstekende reden om het logeren nog even uit te stellen.
Ik gun elke 15-jarige een bruisend seksleven en als ze de sterren van de hemel wil neuken dan mag ze wat mij betreft. Maar dan wel alleen als ze dat zelf écht wil, en niet om de beste vriend zijn zin te geven. En als ik daarover twijfel en daarom de boot nog even afhoud, nou, dan is de definitie van beklemmende puritein kennelijk wel behoorlijk opgerekt.
Harba lorifa
vrijdag 16 januari 2026 om 10:52
Amen, dank je wel.Ginevra schreef: ↑16-01-2026 10:12Over ranzige verdachtmakingen gesproken. Jezus wat staat dit je lelijk zeg.
Dochter is eerder aangerand, maak ik op uit de tekst van TO. En vader is nu bezorgd dat de beste vriend over haar grens gaat, en dat ze misschien bevriest. Je weet wel, datgene waar vrouwen en masse op hameren, in topics over verkrachting. "Mannen moeten eens leren dat vrouwen niet altijd nee kunnen zeggen of terug kunnen vechten, want ze bevriezen. Educate yourself!" Dat soort teksten.
En dan IS er eens een vader die zich daar zorgen over maakt, en die krijgt hier de goorste verdachtmakingen over zich heen. Bah.
Ik heb in een eerder topic wel eens gezegd dat het voor een meisje moeilijker kan zijn om nee te zeggen midden in de nacht, als het stil is in huis en iedereen slaapt en de jongen fluistert in haar oor "ah toe, niemand hoort ons, en het mag toch van je ouders, ik mag toch hier slapen, je weet toch dat ik je lief vind, wat doe je nou moeilijk?", dan om om 8 uur 's avonds het gevoos te onderbreken om beneden wat chips te gaan halen, als ze van de spanning af wil.
Alleen TO kan beoordelen hoe assertief dochter is. Als ze inschat dat dochter ook middenin de nacht als iedereen slaapt haar grenzen aan kan geven, dan lijkt dát me het argument om vader te overtuigen. En als zowel vader als moeder denken dat het misschien middenin de nacht anders ligt omdat dochter inderdaad misschien wel bevriest, dan lijkt me dat een uitstekende reden om het logeren nog even uit te stellen.
Ik gun elke 15-jarige een bruisend seksleven en als ze de sterren van de hemel wil neuken dan mag ze wat mij betreft. Maar dan wel alleen als ze dat zelf écht wil, en niet om de beste vriend zijn zin te geven. En als ik daarover twijfel en daarom de boot nog even afhoud, nou, dan is de definitie van beklemmende puritein kennelijk wel behoorlijk opgerekt.
Dit is exact wat er gebeurd is en waarom mijn man voorzichtig en zuinig is maar in enkele ogen is dat kennelijk raar. Zou het persoonlijk gekker vinden als hij, los van wat er in het verleden gebeurd is, niet voorzichtig op zijn dochter zou zijn. En ja, als zijn zoon straks groot genoeg is dan zal hij ook op hem zuinig zijn omdat hij dan ook met iemands dochter is.
Makkelijk altijd om conclusies te trekken uit een paar woorden tekst en dan maar te praten over seksuele ongelijkheid en mijn man weg te zetten met allerlei vreemde conclusies.
Maar Ginevre, nogmaals dank voor het verwoorden van wat mij niet lukte.
vrijdag 16 januari 2026 om 11:10
Je schrijft zelf dat het voor hem voor een zoon anders zal zijn.Prikkels schreef: ↑16-01-2026 10:52Amen, dank je wel.
Dit is exact wat er gebeurd is en waarom mijn man voorzichtig en zuinig is maar in enkele ogen is dat kennelijk raar. Zou het persoonlijk gekker vinden als hij, los van wat er in het verleden gebeurd is, niet voorzichtig op zijn dochter zou zijn. En ja, als zijn zoon straks groot genoeg is dan zal hij ook op hem zuinig zijn omdat hij dan ook met iemands dochter is.
Makkelijk altijd om conclusies te trekken uit een paar woorden tekst en dan maar te praten over seksuele ongelijkheid en mijn man weg te zetten met allerlei vreemde conclusies.
Maar nu blijkt dat dus van niet. Fijn.
Look me in the eyes and tell me what you see.
vrijdag 16 januari 2026 om 13:32
Ik wil niet mierenneuken maar "zuinig op zoon zijn omdat dan ook met iemands dochter is"?Prikkels schreef: ↑16-01-2026 10:52Amen, dank je wel.
Ook voor hem zelf mag ik hopen. Ook voor een jongen is de eerste seksuele beleving een belangrijk iets, ook een jongen kan (bedoeld of onbedoeld) onder druk gezet worden tot handelingen waar hij misschien nog niet aan toe is.
vrijdag 16 januari 2026 om 13:36
Dat inderdaad. Mijn ouders waren behoorlijk streng daarin, dus was ik meestal bij hem.Honingbij_ schreef: ↑15-01-2026 07:46Ik zou in ieder geval de illusie loslaten dat jouw goedkeuring of hij blijft slapen of niet invloed heeft op wat ze in bed uitspoken.
Klinkt als een hele prima basis, ik zou er geen problemen mee hebben. Op die leeftijd bleef mijn vriendje 20 jaar geleden ook slapen.
Ik heb een zoon van 16 die ook heel fatsoenlijk is, ik zou er geen moeite mee hebben als zijn vriendin zou willen blijven slapen.
vrijdag 16 januari 2026 om 14:09
In onze tijd wisten we bij lange na niet zoveel als nu over hoe ontzettend veel ongewenste seksuele ervaringen voorkomen.Ceester schreef: ↑16-01-2026 01:14
Ik zal wel oud zijn, maar ' in mijn tijd' ( en in mijn bubbel) bemoeiden ouders zich niet zo met het seksleven van hun kinderen. We gingen ook een week op vakantie samen, van mijn moeder moesten we condooms kopen en uiteindelijk hebben we ze gedemonstreerd op een banaan... Het was een beetje uit de hand gelopen opmerking van een van mijn zussen...
En waren ouders nóg ongemakkelijker om met kinderen over wensen en grenzen te praten.
Nu ik zo terugkijk zie ik dat niet zozeer als vrijheid en vertrouwen, maar meer als verwaarlozing.
Zo voorkom je een zwangerschap en verder moet je het maar uitzoeken.
Mijn ouders waren ook zogenaamd relaxed over dit onderwerp en ik heb het nooit in de bosjes hoeven doen, maar ik kijk nou niet echt met warme gevoelens terug op die goeie ouwe tijd.
vrijdag 16 januari 2026 om 15:08
Godsamme, verkeerd verwoord. Ja hij is ook zuinig op zijn zoon én die krijgt ook normen en waarden mee voor als die op een dag met iemands dochter is.Nova schreef: ↑16-01-2026 13:32Ik wil niet mierenneuken maar "zuinig op zoon zijn omdat dan ook met iemands dochter is"?
Ook voor hem zelf mag ik hopen. Ook voor een jongen is de eerste seksuele beleving een belangrijk iets, ook een jongen kan (bedoeld of onbedoeld) onder druk gezet worden tot handelingen waar hij misschien nog niet aan toe is.
Sommige mensen zijn niet zo goed in iets schriftelijk verwoorden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in