Blijven slapen?
donderdag 15 januari 2026 om 07:35
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
prikkels wijzigde dit bericht op 15-01-2026 07:55
10.35% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 16:12
Als zij een jongen was geweest had hij er geen moeite mee gehad, staat er. Het gaat er niet om dat hij er bij een bestaand kind dat een jongen is geen moeite mee heeft.makreel schreef: ↑15-01-2026 15:46Ja, maar daar is het dus kennelijk niet mee gebeurd.
Ik kan me wel voorstellen dat je het als ouder lastig vindt als je dochter (of zoon, for arguments' sake) eerder een nare ervaring heeft gehad. Betekent misschien niet dat vriendje niet (nu niet of nooit) mag logeren, maar dat vader misschien iets meer tijd nodig heeft om aan het idee te wennen.
Onder gelijke omstandigheden, alleen dochter = zoon, zou hij er dan moeite mee hebben, dat is toch de vraag?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 15 januari 2026 om 16:13
Ja, maar het moet uiteindelijk niet te beklemmend gaan worden voor haar natuurlijk. Of dat zij het gevoel heeft dat ze zich naar hem hierover moet gaan verantwoorden.
donderdag 15 januari 2026 om 16:16
Het is niet haar vriendje, want wat het is weten ze zelf ook niet.
Ze wil wel met hem zoenen, maar ze wil geen seks.
Ik snap niet dat iedereen hier zo spastisch doet over je kind helpen een grens aan te geven door nog even te wachten met logeren.
Ze hoeft niet in de bosjes te gaan liggen, want als ze het wel wil kan het gewoon thuis.
En de mensen die zeggen 'ze kan toch om hulp roepen', die hebben blijkbaar alleen verkrachtingen in films gezien, want in veel gevallen gaat het niet met geweld, maar over 'seks zonder toestemming': met een man die steeds iets verder gaat en een vrouw die verward is over wat ze wil of die bevriest.
En ik zou haar een positieve eerste ervaring gunnen.
En hoe krijg je die? Als je pas seks hebt als je zeker weet dat je dat wil.
donderdag 15 januari 2026 om 16:19
Beklemmend? Ze is 15 en heeft 1x gevraagd of een jongen die niet haar partner is mag logeren...
Dit klinkt niet als een gezin waarbij een jarenlange verkering nog steeds niet mag logeren
Wij zijn tieners hun prefrontale cortex, wij zijn de reflectie en de rem, als zij een leuk idee hebben.
Even pas op de plaats tot dochter er zelf uit is wat ze wil van deze jongen lijkt me niet raar.
Zuinig en voorzichtig is logisch. Als dat uitmondt in beklemmend en verbiedend niet.
Je moet ook los kunnen laten. Het voelt heel onprettig als je ouder(s) je het gevoel geven dat je niet in staat bent zelf weloverwogen beslissingen te nemen.
donderdag 15 januari 2026 om 16:27
Het gaat om de opmerking dat hij haar het liefst tot haar veertigste maagd wil houden, zuinig op haar is, et cetera.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 16:19Beklemmend? Ze is 15 en heeft 1x gevraagd of een jongen die niet haar partner is mag logeren...
Dit klinkt niet als een gezin waarbij een jarenlange verkering nog steeds niet mag logeren
Wij zijn tieners hun prefrontale cortex, wij zijn de reflectie en de rem, als zij een leuk idee hebben.
Even pas op de plaats tot dochter er zelf uit is wat ze wil van deze jongen lijkt me niet raar.
Blijven slapen niet faciliteren is één ding, maar uiteindelijk is het wel haar lichaam en haar beslissing.
donderdag 15 januari 2026 om 16:27
donderdag 15 januari 2026 om 16:31
Je helpt er alleen jezelf mee, door jouw grenzen aan te geven. Maar jouw grenzen zijn niet noodzakelijk die van je kind, en ik vind het pas echt spastisch raar om daar zomaar overheen te walsen.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 15-01-2026 16:35
16.97% gewijzigd
Graftak!
donderdag 15 januari 2026 om 16:33
Nou, nou, iedereen doet spastisch?Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 16:16Het is niet haar vriendje, want wat het is weten ze zelf ook niet.
Ik snap niet dat iedereen hier zo spastisch doet over je kind helpen een grens aan te geven door nog even te wachten met logeren.
Ze hoeft niet in de bosjes te gaan liggen, want als ze het wel wil kan het gewoon thuis.
En de mensen die zeggen 'ze kan toch om hulp roepen', die hebben blijkbaar alleen verkrachtingen in films gezien, want in veel gevallen gaat het niet met geweld, maar over 'seks zonder toestemming': met een man die steeds iets verder gaat en een vrouw die verward is over wat ze wil of die bevriest.
Er zijn een aantal forummers met een andere mening dan de jouwe, in die zin dat ouderlijke bemoeienis ook zo zijn grenzen heeft en die grenzen liggen bij de een wat verder dan de ander.
Dat is niet spastisch(nare term overigens), maar een verschil van mening/opvatting/opvoeding.
Ik vind jou te ver de andere kant op slaan, bij voorbaat er al van uitgaan dat er grenzen gaan worden overschreden door de betreffende jongeman. De dochter is daar in jouw perceptie al bij voorbaat niet tegen opgewassen en dús moeten ouders al ingrijpen tot zij van mening zijn dat het kan en mag.
Daarbij ga je dus volkomen voorbij aan de personen waar het eigenlijk om gaat en die óók wat in te brengen hebben en zich steeds losser gaan maken van hun ouders.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 15-01-2026 18:02
0.62% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 18:00
donderdag 15 januari 2026 om 18:03
joh haal mijn posting even lekker uit zijn verband zeg. Als hij haar iets aan wil doen, maakt het niet uit waar ze zijn hoor. En verder geeft TO al aan dat dochter die jongen vertrouwt en dat TO dat zelf ook doet. Niet iedere tienerjongen wil gelijk een meisje bespringen als ze alleen zijn hoor.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 16:16Het is niet haar vriendje, want wat het is weten ze zelf ook niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 15 januari 2026 om 18:16
donderdag 15 januari 2026 om 18:19
Precies wat ik al schreef.Lady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 18:16Is helemaal niet gek. Een neukende zoon is stoer, maar een neukende dochter is iets wat je niet moet willen. Of zo.
Echt die man zou met mij een enorm probleem hebben.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 15 januari 2026 om 18:22
donderdag 15 januari 2026 om 18:25
Wat de dochters van anderen doen interesseert hem minder, waarschijnlijk.Lady*Voldemort schreef: ↑15-01-2026 18:22Je vraagt je ook af met wie die stoere zoon dan moet neuken, als meisjes tot in eeuwen der eeuwen hun vliesje heel moeten houden. Want iets zegt me dat dat soort vaders ook niet staat te juichen als hun zoon homo blijkt te zijn.
donderdag 15 januari 2026 om 18:37
Gebruikt ze anti-conceptie en zijn er condooms in huis?
En hoe zit het met alcohol, drugs, roken en vapen?
Ik zou me namelijk niet de illusie maken dat er na maanden zoenen "niets gebeurt" als ze bij elkaar blijven overnachten.
En ik zou ook geen dronken toestanden in huis willen.
Ik zou me namelijk niet de illusie maken dat er na maanden zoenen "niets gebeurt" als ze bij elkaar blijven overnachten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 15 januari 2026 om 18:39
Jezus Wis.Wissewis schreef: ↑15-01-2026 18:37Gebruikt ze anti-conceptie en zijn er condooms in huis?
Waar haal je de onzin weer vandaan.
Graftak!
donderdag 15 januari 2026 om 18:44
Hoe maak jij in hemelsnaam uit TO’s teksten op dat er sprake zou kunnen zijn van vapen, drugs en alcohol? Je kunt je fantasie ook téveel de vrije loop laten hè.Wissewis schreef: ↑15-01-2026 18:37Gebruikt ze anti-conceptie en zijn er condooms in huis?
donderdag 15 januari 2026 om 18:48
Ik weet niet hoe het bij een 17 jarige jongen is, maar op die leeftijd raceden bij mij ook de hormonen en ging ik in rap tempo van zoenen naar penetratie. Gek dat veel mensen hier aannemen dat het dochter is die het tempo bepaalt. Het kan net zo goed andersom zijn.LaFleurNoire schreef: ↑15-01-2026 14:41Plus dat ook echt niet iedere knul ten prooi valt aan zijn driften als hij bij een meisje in bed ligt natuurlijk. Hij kan er óók nog niet aan toe zijn of gewoon het fatsoen hebben haar wens te respecteren. Eigenlijk een beetje oneerlijk om hem er bij voorbaat al van te betichten dat hij best eens over haar grens zou kunnen gaan.
martje55 wijzigde dit bericht op 15-01-2026 18:54
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
0.37% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 18:49
Ja TO, spuiten ze eigenlijk ook heroïne, dat je weet? Of roken ze misschien crack? Want dat moet je niet willen in je huis hoor.Wissewis schreef: ↑15-01-2026 18:37Gebruikt ze anti-conceptie en zijn er condooms in huis?
PS Er zijn best wel wat stappen tussen zoenen en seks en maanden zoenen betekent helemaal niet per se dat er bij een logeerpartij automatisch geneukt gaat worden. Toen ik nog niet toe was aan seks, kon ik helemaal prima maanden zoenen. Idem voor de jongens waarmee ik zoende trouwens, voor er iemand weer gaat doen alsof die wegens piemelbezit per definitie geen enkele zelfcontrole hebben.
donderdag 15 januari 2026 om 18:52
Dochter wil dat deze jongen komt logeren. Dat verbieden is niet haar helpen met een grens, dat is jouw grens opleggen.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 16:16Het is niet haar vriendje, want wat het is weten ze zelf ook niet.
En als iemand met spasmes een welgemeende fuck you voor je "spastisch doen".
donderdag 15 januari 2026 om 18:53
En dan nog. Ook als je samen midden op de dag huiswerk gaat maken op zijn kamertje blijven er altijd nog wel een paar minuutjes over voor hand- en spandiensten zonder penetratie. Merkt niemand wat van, zelfs zijn moeder niet die om de haverklap boven staat met vieze thee.LolplusLolisHiHi schreef: ↑15-01-2026 18:49Ja TO, spuiten ze eigenlijk ook heroïne, dat je weet? Of roken ze misschien crack? Want dat moet je niet willen in je huis hoor.
PS Er zijn best wel wat stappen tussen zoenen en seks en maanden zoenen betekent helemaal niet per se dat er bij een logeerpartij automatisch geneukt gaat worden. Toen ik nog niet toe was aan seks, kon ik helemaal prima maanden zoenen. Idem voor de jongens waarmee ik zoende trouwens, voor er iemand weer gaat doen alsof die wegens piemelbezit per definitie geen enkele zelfcontrole hebben.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in