Blijven slapen?
donderdag 15 januari 2026 om 07:35
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
prikkels wijzigde dit bericht op 15-01-2026 07:55
10.35% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 14:43
Je weet niet of die ander dat wel wil. En ik zou als volwassene gerust met iemand waarmee ik al een tijdje mee date in bed gaan liggen als ik nog geen seks wil. Ik ga ervan uit dat degene mijn grenzen respecteert. Dus je kunt pas bij elkaar blijven slapen als er sprake is van seks?Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 14:10Hmmm ze kan uiteraard ook overdag seks hebben, maar 8 uur bij elkaar in bed liggen zonder toezicht geeft wel veel ruimte om druk tussen hen op te bouwen als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik vind niks mis met seksende vijftienjarigen, maar, ze mogen nog wel een beetje geholpen worden met hun grenzen.
Ze wil geen seks, zegt ze, ik vind dat je dan niet in bed moet gaan liggen met iemand die misschien/waarschijnlijk wél seks met jou wil.
Dat doe ik als volwassene al niet
En die tieners hebben geen 8 uur nodig als ze eraan toe zijn. en ook geen bed.
donderdag 15 januari 2026 om 14:54
ik had ook zulke schoonouders!LaFleurNoire schreef: ↑15-01-2026 13:41
Ik heb zulke “schoonouders” gehad. Ik was verdorie al 18 maar zij vonden ons ook “te jong” en gingen ook nog controleren of ik wel braaf in mijn eigen bed lag. Koekoek.
En dan viel het bij mij nog mee: Toen vriendin van broer van mijn ex bleef slapen, moest ze bij ma in bed (ik lieg niet) ivm controle
Tegen de tijd dat ik daar thuiskwam, was ma hertrouwd en moest ik gewoon in de logeerkamer.
Maar hun slaapkamerdeur bleef open en de gordijnen beneden ook.
En ik was 18+ hoor
Er zijn allerlei redenen dat het uitging, zijn familie was daar 1 van
donderdag 15 januari 2026 om 14:57
Maar stel nou dat ze wel allebei seks met elkaar willen, wat maakt dat uit?Prikkels schreef: ↑15-01-2026 14:37Je bedoelt dat je een beetje de kat op het spek bindt? Ja dat zou denk ik wel zo kunnen zijn. Echter, ze zei van de week dat ze zijn 'ding' nog nooit gezien heeft en icm dat ze aangeeft 'het' niet te willen doen ga ik ervan uit dat ze zelf haar grens goed kan bewaken.
En of hij seks met haar wil...? Ik zou het je niet durven zeggen. Zij was pasgeleden de eerste waar hij mee zoende. Nu kunnen de behoeften zich snel ontwikkelen uiteraard maar of hij daar al is....ik weet het niet.
Look me in the eyes and tell me what you see.
donderdag 15 januari 2026 om 15:03
Ze zegt dat ze er niet aan toe is.
En we hebben allemaal nog nooit gehoord van jongens die het net iets liever willen dan het meisje en dat het meisje daarin meegaat om hem een plezier te doen of omdat ze de vriendschap zo waardeert of wat dan ook?
Ik zie geen reden waarom deze logeerpartij meteen nu moet gaan gebeuren?
Geef het een paar maanden en dan kan alles alweer helemaal anders zijn.
donderdag 15 januari 2026 om 15:05
We zijn erg open thuis en ze kan bij ons beiden overal mee terecht als ze dat wil, maar als het over deze dingen gaat praat ze alleen met mij.Prei schreef: ↑15-01-2026 14:36Eens.
Uit de openingspost haal ik wel dat dochter er al met OP over heeft gepraat, maar ik weet niet of vader daar ook bij was. Want ik denk zomaar dat dochter zelf ook goed in staat is om het punt te maken dat vader vasthoudt aan schijnveiligheid.
Dus wie weet is daarom een gesprek met zijn drieën nog wel zinvol.
donderdag 15 januari 2026 om 15:08
Dan wordt het tijd dat je haar vader eens een schop onder zijn kont geeft en hem te vertellen dat zijn dochter ook gewoon recht heeft op een leuk en gezond seksleven, ook al is ze dan een meisje wat volgens zijn normen maagdelijk en puur moet blijven.
donderdag 15 januari 2026 om 15:15
dan is het juist goed als ze bij haar thuis zijn, want dan kan ze de hulp van haar ouders inroepen.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 15:03Ze zegt dat ze er niet aan toe is.
En we hebben allemaal nog nooit gehoord van jongens die het net iets liever willen dan het meisje en dat het meisje daarin meegaat om hem een plezier te doen of omdat ze de vriendschap zo waardeert of wat dan ook?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 15 januari 2026 om 15:17
Meteen nu? Het speelt al een paar maanden, de "vriendschap". Er wordt al maanden gezoend. En daarvoor kenden ze elkaar ook al.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 15:03Ze zegt dat ze er niet aan toe is.
Hoeveel maanden moeten ze dan nog wachten? Voor het logeren bedoel ik.
donderdag 15 januari 2026 om 15:18
en dat gebeurt juist in bed, in het ouderlijk huis van het meisje, waar ze om hulp kan roepen?Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 15:03Ze zegt dat ze er niet aan toe is.
donderdag 15 januari 2026 om 15:19
Je kan met haar bespreken dat je met haar vader nog niet op één lijn zit en haar vragen of ze samen met jou met hem het gesprek aan wil over zijn zorgen over het blijven slapen.
Als je er dan op die manier samen uit kan komen lijkt me dat mooi, want met 'Van mij mag het, maar je vader wil het niet' kan zij verder ook niets.
donderdag 15 januari 2026 om 15:22
Uhm, dat zegt hij niet he. Hij heeft er wat moeite mee, dat is volgens mij wat anders. Er is in het verleden weleens iets gebeurd met haar, waardoor hij alle redenen heeft om voorzichtig te zijn net haar.
donderdag 15 januari 2026 om 15:23
Dat is toch precies de reden van het moeite hebben? Meisjes moeten lief en puur blijven en jongens mogen stoer en geil zijn.
donderdag 15 januari 2026 om 15:26
Uiteraard hebben we daar over gehoord. Maar om bij voorbaat al een jongen te beschuldigen dat hij over haar grens zal gaan omdat híj degene met de penis is vind ik niet kunnen.Dropdrop schreef: ↑15-01-2026 15:03Ze zegt dat ze er niet aan toe is.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 15-01-2026 16:38
27.97% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 15:33
donderdag 15 januari 2026 om 15:39
Ik bleef met 14 slapen bij mijn vriendje, seks hadden we toen al gehad.
Bij ons was het relatief voor de hand liggend ivm reisafstanden en in principe niet anders dan een vriendin die bleef slapen. Je refereert in de OP naar een gelegenheid waarbij de vraag rijst, is er dan ook een bepaalde gelegenheid waarbij het inderdaad handig zijn om te blijven slapen?
Bij ons was het relatief voor de hand liggend ivm reisafstanden en in principe niet anders dan een vriendin die bleef slapen. Je refereert in de OP naar een gelegenheid waarbij de vraag rijst, is er dan ook een bepaalde gelegenheid waarbij het inderdaad handig zijn om te blijven slapen?
donderdag 15 januari 2026 om 15:40
Nou ja, het probleem met dat het geen baby's meer zijn, is dat ze kunnen lopen. Ik moest ook in een aparte slaapkamer bij mijn vriendje, of eigenlijk moest ik alleen op zijn kamer en vriendje bij zijn broer. Je denkt toch niet dat we dat de hele nacht zo hebben gehouden he? Zodra de ouders sliepen, kroop hij alsnog bij mij, om s ochtends weer te vertrekken.Taskmaster schreef: ↑15-01-2026 11:49Dit slaat natuurlijk als een mannelijk lid op een percussieinstrument. Je kunt je kinderen gewoon voorwaarden en regels opleggen. En als broer het niet wil, dan gaat de logeerpartij niet door. Kan gewoon! Nee zeggen! Of je kunt het wel goed vinden. Whatever iedereen wil. Maar kom niet aan met dat het dan baby's zijn. Slaat nergens op.
donderdag 15 januari 2026 om 15:42
donderdag 15 januari 2026 om 15:46
Ja, maar daar is het dus kennelijk niet mee gebeurd.
Ik kan me wel voorstellen dat je het als ouder lastig vindt als je dochter (of zoon, for arguments' sake) eerder een nare ervaring heeft gehad. Betekent misschien niet dat vriendje niet (nu niet of nooit) mag logeren, maar dat vader misschien iets meer tijd nodig heeft om aan het idee te wennen.
Wat eten we vanavond?
donderdag 15 januari 2026 om 15:53
Klopt, maar hoogstwaarschijnlijk was daar een persoon van het mannelijk geslacht bij betrokken en ging het niet om een verkeersgeval door de laagstaande zon
Punt is juist dat OP zelf aangeeft dat de zorgen samenhangen met de combinatie dochter en voorval en dat de vork bij een zoon waarschijnlijk anders in de steel had gezeten.makreel schreef: ↑15-01-2026 15:46Ja, maar daar is het dus kennelijk niet mee gebeurd.
Ik kan me wel voorstellen dat je het als ouder lastig vindt als je dochter (of zoon, for arguments' sake) eerder een nare ervaring heeft gehad. Betekent niet dat vriendje niet mag logeren, maar dat vader misschien iets meer tijd nodig heeft om aan het idee te wennen.
Dat is een vorm van bijdragen aan het systeem waardoor dergelijke voorvallen voorkomen. Daar mag vader zich wel degelijk eens bewust van worden zodat hij zijn zorgen in zinnige bijdragen kan omzetten.
donderdag 15 januari 2026 om 16:02
niet laten logeren, is schijnveiligheid. En prima dat pa tijd nodig heeft, maar daar hoeft dochter en vriendje geen last van te hebben.makreel schreef: ↑15-01-2026 15:46Ja, maar daar is het dus kennelijk niet mee gebeurd.
Ik kan me wel voorstellen dat je het als ouder lastig vindt als je dochter (of zoon, for arguments' sake) eerder een nare ervaring heeft gehad. Betekent misschien niet dat vriendje niet (nu niet of nooit) mag logeren, maar dat vader misschien iets meer tijd nodig heeft om aan het idee te wennen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 15 januari 2026 om 16:10
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in