Andijvie: wat is de lengte van een rol behang
maandag 3 november 2025 om 21:42
Ik heb een andere vraag:
als het behang aangeeft dat je het behang moet insmeren en moet laten inwerken, zouden jullie het aandurven om dan de muur in te smeren ipv het behang?
Een stomme vraag.
Man en ik willen gaan behangen. Dat kunnen we prima, maar doen het niet ieder jaar.
We zijn nu aan het uitrekenen hoeveel rollen we nodig hebben en zien nu dat een rol een lengte heeft van 10,05 cm m
Wij dachten dat het 10,50 cm m was
Is de lengte van een rol veranderd in de loop der tijd?
Of was het altijd al 10,05 cm?
Kortom: hoe lang is/was een rol behang (gemiddeld genomen)
als het behang aangeeft dat je het behang moet insmeren en moet laten inwerken, zouden jullie het aandurven om dan de muur in te smeren ipv het behang?
Een stomme vraag.
Man en ik willen gaan behangen. Dat kunnen we prima, maar doen het niet ieder jaar.
We zijn nu aan het uitrekenen hoeveel rollen we nodig hebben en zien nu dat een rol een lengte heeft van 10,05 cm m
Wij dachten dat het 10,50 cm m was
Is de lengte van een rol veranderd in de loop der tijd?
Of was het altijd al 10,05 cm?
Kortom: hoe lang is/was een rol behang (gemiddeld genomen)
bartjes wijzigde dit bericht op 13-01-2026 17:23
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
19.88% gewijzigd
dinsdag 13 januari 2026 om 22:22
Wat balen voor je vriendin.
Ik hoopte dat iemand zou zeggen dat het prima kan
Ik kan het wel, behang insmeren, maar het is zo'n gedoe.
En als je pech hebt dan heb je snel een scheurtje in je vochtige baan bij het uitvouwen.
donderdag 15 januari 2026 om 15:42
De bouwmarkt doet ook niet moeilijk over retourneren na meer dan 30 dagen. Prijzen inderdaad zo’n 23 tot 30 €. De Hornbach heeft ook een grote keuze. Het behang uit de behangboeken is trouwens online behoorlijk goedkoper te bestellen.
donderdag 15 januari 2026 om 15:47
Scheurtjes in behang bij uitvouwen herken ik niet. Zal wel met kwaliteit en dikte behang te maken hebben.
donderdag 15 januari 2026 om 19:04
Dat kan hoor, dat het met de kwaliteit en dikte te maken had. of hoe lang het heeft liggen intrekken.
Wij behangen al echt heel lang met de muur insmeren. Geen idee meer waar het behang vandaag kwam en hoe dik het was
We hebben ook weleens gehad dat het aan elkaar geplakt was, gewoon echt vast geplakt. Dat was ook niet fijn.
maandag 19 januari 2026 om 15:31
Je maakt een denkfout. volgens jouw manier moet je zo precies werken dat je je geen cm kunt verknippen of vergissen. Vaak wil je een randje extra hebben zodat je het tegen de muur netjes kunt afsnijden. En bovendien wordt het met een print van 30 cm = 4 x 290 cm = 1160.Wombat schreef: ↑04-11-2025 06:40Hoezo 12 en 15?
4 x 260 =1040 dus dan kom je uit met 11 meter.
Met een print van 30 cm wordt het 4 x 270 =1080 en kom je ook uit met 11 meter. Ergens houdt het natuurlijk wel op met een print als die groter wordt maar voor deze lijkt het goed te gaan met 11!
Ze lijken het er nu echt om te doen dat je superveel overhoudt dus dat verdienmodel geloof ik wel!
Zo werkt het in de praktijk dus echt niet
dinsdag 20 januari 2026 om 21:56
De muur insmeren ipv het behang kan alleen als je vliesbehang koopt. Bijna alles is tegenwoordig vliesbehang.
Op de rol staat - behalve de breedte en de lengte - ook de hoogte van het patroon (indien van toepassing). Daarmee kun je uitrekenen hoeveel je nodig hebt als je het allemaal mooi wilt laten aansluiten. Veel behang-sites hebben een calculator trouwens, waarmee je kunt uitrekenen hoeveel rollen je nodig hebt.
Op de rol staat - behalve de breedte en de lengte - ook de hoogte van het patroon (indien van toepassing). Daarmee kun je uitrekenen hoeveel je nodig hebt als je het allemaal mooi wilt laten aansluiten. Veel behang-sites hebben een calculator trouwens, waarmee je kunt uitrekenen hoeveel rollen je nodig hebt.
En nú in één keer goed
dinsdag 20 januari 2026 om 23:22
Ik heb ooit eens behang in een winkel gekocht. Mooie kleur, warm bruin, caramelkleur. Moest besteld worden. Zo gezegd zo gedaan, ik haal het op, is het meer oranje dan caramel. Het was net niet dat je zegt totaal anders maar dat was het wel. Zat ik met 10 aangekochte dure rollen. Het zou bij een witte kast komen te staan en toen leek het nog meer oranje. Heb toen de kast bruin moeten verven zodat het behang meer naar bruin ging neigen.
Besloten om voortaan bij de bouwmarkt te gaan kopen. Weet je wat je koopt, wel goed op de nummers letten.
dinsdag 20 januari 2026 om 23:36
Die behangerslijm die je op de muur smeert heb ik ook gekocht paar jaar geleden en is ideaal. Gebruikt met vinylbehang van de bouwmarkt.Greebo123 schreef: ↑20-01-2026 21:56De muur insmeren ipv het behang kan alleen als je vliesbehang koopt. Bijna alles is tegenwoordig vliesbehang.
Zelfs de muur van zolder naar beneden, bijna 3 meter zat er zo op.
Ik haal wel 4 banen uit een rol. Ik vind het zonde, dan maar een kleine snijrand. Je houdt niet veel over. Goed laten drogen en met een spatel eroverheen en afsnijden.
Maar zeker stukken die achter een bank of kast verwijnen maakt dat niet uit. De kleinere stukken bewaren voor boven je raam, achter radiator en gordijnen.
Lijm voor papier en vinylbehang
https://www.gamma.nl/assortiment/perfax ... owQAvD_BwE
woensdag 21 januari 2026 om 01:04
Dat is wel balen.Jules schreef: ↑20-01-2026 23:22Ik heb ooit eens behang in een winkel gekocht. Mooie kleur, warm bruin, caramelkleur. Moest besteld worden. Zo gezegd zo gedaan, ik haal het op, is het meer oranje dan caramel. Het was net niet dat je zegt totaal anders maar dat was het wel. Zat ik met 10 aangekochte dure rollen. Het zou bij een witte kast komen te staan en toen leek het nog meer oranje. Heb toen de kast bruin moeten verven zodat het behang meer naar bruin ging neigen.
Besloten om voortaan bij de bouwmarkt te gaan kopen. Weet je wat je koopt, wel goed op de nummers letten.
Had je het behang wel in een boek gezien?
Als in een boek met behang er in?
Geen foto's van het behang maar echt behang er in.
Dan zou je gekochte behang toch wel echt gelijk aan het voorbeeld moeten zijn.
Ben je terug gegaan naar de winkel?
Misschien was het net een cijfer verkeerd en daardoor net een andere kleur?
woensdag 21 januari 2026 om 01:09
Misschien moet ik nog even kijken wat de omschrijving is. Als er vliesbehang staat dan kan het wel. Gewoon papierbehang dan niet.Greebo123 schreef: ↑20-01-2026 21:56De muur insmeren ipv het behang kan alleen als je vliesbehang koopt. Bijna alles is tegenwoordig vliesbehang.
Ik zal de calculator er eens op los laten.
(Ik heb nog steeds geen behang gekocht
woensdag 21 januari 2026 om 07:24
Ja natuurlijk vanuit een boek. Bij het raam gehouden daar ook nog. En toen ik het ging ophalen zag ik het al. Boek erbij en er was wel enig kleurverschil te zien, het was net een klein tintje. En die kans is er, daarom altijd goed kijken naar de kleurnummers.bartjes schreef: ↑21-01-2026 01:04Dat is wel balen.
Had je het behang wel in een boek gezien?
Als in een boek met behang er in?
Geen foto's van het behang maar echt behang er in.
Dan zou je gekochte behang toch wel echt gelijk aan het voorbeeld moeten zijn.
Ben je terug gegaan naar de winkel?
Misschien was het net een cijfer verkeerd en daardoor net een andere kleur?
Toen ik de kast bruin had geverfd leek het behang wel meer bruin. Naast de witte kast was het meer oranje.
woensdag 21 januari 2026 om 07:38
Echt k..Jules schreef: ↑21-01-2026 07:24Ja natuurlijk vanuit een boek. Bij het raam gehouden daar ook nog. En toen ik het ging ophalen zag ik het al. Boek erbij en er was wel enig kleurverschil te zien, het was net een klein tintje. En die kans is er, daarom altijd goed kijken naar de kleurnummers.
Toen ik de kast bruin had geverfd leek het behang wel meer bruin. Naast de witte kast was het meer oranje.
Ik heb dat nog niet meegemaakt. In ieder geval nooit dat het me echt opgevallen is, en dat ik het met het boek vergeleken heb.
Ik snap dat je kiest voor behangrollen die je direct ziet
Wij hebben ook in de slaapkamers behang van de bouwmarkt, of Kwantum oid, en dat is ook mooi. Maar in de woonkamer wil ik net even iets anders dan wat je bij de bouwmarkt koopt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in