Omgaan met geldcadeaus van een cliënt

08-01-2026 15:31 190 berichten
Ik werk als vrijwilliger in de zorg en begeleid wekelijks een cliënt met psychische klachten. Een tijd geleden ben ik met hem meegegaan naar een garage met mijn eigen auto, omdat hij een nieuwe auto wilde kopen. Hij stond erop de benzinekosten te vergoeden. Ik ging hiermee akkoord, maar later ontdekte ik dat hij een envelop met €100 in mijn auto had achtergelaten. Dit bedrag was ruim boven de werkelijke kosten en stond niet in verhouding tot de gereden kilometers.

Ik heb toen aangegeven dat ik me hier niet prettig bij voelde en dat ik hem graag begeleid, maar dat ik dit geld niet wilde aannemen. Hij bleef erop aandringen dat ik het aannam en gaf aan dat hij dit als blijk van waardering wilde geven. Uiteindelijk stemde ik ermee in om het geld aan te nemen, met de afspraak dat ik het zou bewaren voor hem, mocht hij het later nodig hebben.

Ik werk daarnaast ook in een betaalde functie in de zorg en kom deze cliënt daar regelmatig tegen. Vandaag zag ik op mijn werk een envelop met mijn naam erop liggen. Zonder erover na te denken heb ik deze in mijn tas gedaan. Thuis ontdekte ik dat er €200 in zit, met een kaartje waarop staat: “Een cadeautje van de Kerstman.” Ik weet bijna zeker dat het handschrift van deze cliënt is, al ontkent hij dat.

Ik vind het fijn om hem te begeleiden en hoef hier geen geld voor. Het voelt voor mij ongemakkelijk dat er toch grote bedragen worden aangeboden. Cliënt is erg rigide in zijn denken en gedrag en voelt zich snel afgewezen, ik wil hem dus ook niet kwetsen. Maar dit is voor mij wel een brug te ver.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou proberen deze situatie te gebruiken om voor jezelf een wijze les te leren en niet voor de cliënt ook gezien het feit dat je geen begeleider of behandelaar van hem bent.

Is de taakverdeling en rol van iedereen wel echt helder voor iedere betrokkene?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb niet alles gelezen, dus ben misschien mosterd naar de maaltijd,,
Ik werk al 30 jaar in de zorg dus en ben ook wel eens geconfronteerd met persoonlijke kadootjes in geldbedragen...
en nee, dit mag je officieel niet aannemen, maar je hoeft er ook geen drama van te maken, kom op zeg... wees bij met de waardering en breng het in bij je leidinggevende. Die mag hier een besluit over maken, en moet hier verantwoordelijkheid over nemen, Je raakt hierom niet je baan kwijt, zolang jij eerlijk bent en het niet in je zak steekt raak je echt niet je baan kwijt,
Als het om een demente/ niet wilsbekwame client gaat kan je het ( in overleg met je leidinggevende of direkteur van vrijwilligersorganisatie) terug geven aan aan de familie of case manager. Als de patient/client wilsbekwaam is bespreek je het met hem/ haar zelf
Als een patient/ client er op staat... Meld het bij je leidinggevende en bespreek wat te doen. Stort het aan een goed doel, of bestel in een avonddienst pizza's voor al je collega's, of bestel taart voor mede vrijwilligers En bespreek met je client dat je het gebaar waardeert, maar dat dit niet meer nodig is. En bedank hem/haar namens je collega's,

En documenteren

je maakt dit veel te groot en te belangrijk
grian wijzigde dit bericht op 11-01-2026 23:12
10.83% gewijzigd
Ik vind dit eerlijk gezegd zorgelijk gedrag, vooral omdat hij het geld opdringt via zo’n anonieme envelop. Hij overschrijdt duidelijk jouw grens en het feit dat je het lastig vindt om er iets van te zeggen uit angst dat hij het zwaar oppakt, laat zien dat er al een scheve dynamiek tussen cliënt en behandelaar/begeleider is ontstaan.
Larosa schreef:
11-01-2026 23:00
Ik vind dit eerlijk gezegd zorgelijk gedrag, vooral omdat hij het geld opdringt via zo’n anonieme envelop. Hij overschrijdt duidelijk jouw grens en het feit dat je het lastig vindt om er iets van te zeggen uit angst dat hij het zwaar oppakt, laat zien dat er al een scheve dynamiek tussen cliënt en behandelaar/begeleider is ontstaan.
Als je in de zorg werkt, of vrijwilligerswerk doet heb je te maken met kwetsbare mensen. Dat kan onvoorspelbaar zijn. en dan moet je ook een beetje weerbaar zijn en kunnen incasseren. Geen idee in welk veld , topic-opener werkt, maar als zij om wat voor reden dan ook zich niet comfortabel voelt dient zij dit te melden bij haar leidinggevende of organisatie voor wie zij dit werk doet. Dat hoeft zij echt niet alleen te doen
grian schreef:
11-01-2026 23:23
Als je in de zorg werkt, of vrijwilligerswerk doet heb je te maken met kwetsbare mensen. Dat kan onvoorspelbaar zijn. en dan moet je ook een beetje weerbaar zijn en kunnen incasseren. Geen idee in welk veld , topic-opener werkt, maar als zij om wat voor reden dan ook zich niet comfortabel voelt dient zij dit te melden bij haar leidinggevende of organisatie voor wie zij dit werk doet. Dat hoeft zij echt niet alleen te doen
Je geeft aan niet hele topic te hebben gelezen, maar toch is dat best handig voor je reageert. Er wordt eerder namelijk al genoemd met welke doelgroep to werkt én dat zij het al gemeld heeft bij leidinggevende. Daarbij ook dat leidinggevende vindt dat to er niet zo moeilijk over moet doen.
grian schreef:
11-01-2026 22:24
Stort het aan een goed doel, of bestel in een avonddienst pizza's voor al je collega's, of bestel taart voor mede vrijwilligers En bespreek met je client dat je het gebaar waardeert, maar dat dit niet meer nodig is. En bedank hem/haar namens je collega's,

En documenteren

Hahaha
Je werkt al 30 jaar zorg? Weet dat je dit niet mag aannemen. Als de client er op staat: "dank u voor die pizzas" weg 300 euro?
Serieus?
*jaline schreef:
12-01-2026 08:42
Hahaha
Je werkt al 30 jaar zorg? Weet dat je dit niet mag aannemen. Als de client er op staat: "dank u voor die pizzas" weg 300 euro?
Serieus?
Er staat nog een hele alinea boven hetgene je nu quote, misschien moet je deze ook even lezen.
Dat heb ik gelezen maar dat quote ik bewust niet omdat mijn reactie daar niet over gaat.
Ik zeg in mijn reactie ook iets wat je in dat stuk zei nl dat je al 30 jaar in de zorg werkt.
De rest wat je zegt is niet relevant voor mij en sluit ook niet aan bij wat jij zelf vervolgens zegt in het door mij gequote stuk.

Zoiets als dat je eerst 2 alineas zegt over hoeveel respect je hebt voor iemand en als laatste nog ff een respectloze zin zegt. Dat wil niet zeggen dat niemand iets mag zeggen van die respectloze zin, omdat je immers daarvoor heel veel dingen hebt gezegd met respect.

Je gaat toch niet pizzas bestellen voor het hele team, van geld van een client, omdat hij er nou eenmaal op staat.
Neem je eigen werk en jezelf iets serieuzer zeg.
grian schreef:
Stort het aan een goed doel, of bestel in een avonddienst pizza's voor al je collega's, of bestel taart voor mede vrijwilligers En bespreek met je client dat je het gebaar waardeert, maar dat dit niet meer nodig is. En bedank hem/haar namens je collega's,

En documenteren

Of je het nou aan gezamenlijke pizza's of iets voor jezelf uitgeeft; het staat gelijk aan aannemen en dat is echt niet oké.
En waarom zou ze zeggen dat ze het waardeert? Dat is niet zo.
Het is een volwassen cliënt, geen kind dat een tekening maakt die je de hemel in moet prijzen.
grian schreef:
Ik werk al 30 jaar in de zorg dus en ben ook wel eens geconfronteerd met persoonlijke kadootjes in geldbedragen...
en nee, dit mag je officieel niet aannemen, maar je hoeft er ook geen drama van te maken, kom op zeg... wees bij met de waardering en breng het in bij je leidinggevende. Die mag hier een besluit over maken, en moet hier verantwoordelijkheid over nemen, Je raakt hierom niet je baan kwijt, zolang jij eerlijk bent en het niet in je zak steekt raak je echt niet je baan kwijt,
Als het om een demente/ niet wilsbekwame client gaat kan je het ( in overleg met je leidinggevende of direkteur van vrijwilligersorganisatie) terug geven aan aan de familie of case manager. Als de patient/client wilsbekwaam is bespreek je het met hem/ haar zelf
Als een patient/ client er op staat... Meld het bij je leidinggevende en bespreek wat te doen. Stort het aan een goed doel, of bestel in een avonddienst pizza's voor al je collega's, of bestel taart voor mede vrijwilligers En bespreek met je client dat je het gebaar waardeert, maar dat dit niet meer nodig is. En bedank hem/haar namens je collega's,

En documenteren

Quote: " Stort het aan een goed doel, of bestel in een avonddienst pizza's voor al je collega's, of bestel taart voor mede vrijwilligers En bespreek met je client dat je het gebaar waardeert, maar dat dit niet meer nodig is. En bedank hem/haar namens je collega's+"

Serieus Grian? En jij werkt al 30 jaar in de zorg?
Pizza's bestellen en de cliënt bedanken?

Ik word hier best wel verdrietig van.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Francelle schreef:
12-01-2026 16:54
Quote: " Stort het aan een goed doel, of bestel in een avonddienst pizza's voor al je collega's, of bestel taart voor mede vrijwilligers En bespreek met je client dat je het gebaar waardeert, maar dat dit niet meer nodig is. En bedank hem/haar namens je collega's+"

Serieus Grian? En jij werkt al 30 jaar in de zorg?
Pizza's bestellen en de cliënt bedanken?

Ik word hier best wel verdrietig van.
Haha ik moet er gewoon om lachen nu ik dit hele topic door mn hoofd laat gaan.
Dit is toch niet echt joh
Kan me niks voorstellen bij zorgprofessionals die dit echt zouden overwegen zo te doen.
Als het zou gaan om een 10 euro cadeaubon oid en je haalt bonbons dan kan ik me nog een beetje voorstellen dat in sommige situaties dat wordt geaccepteerd of dat daar intern over gesproken wordt, verschillende visies over kunnen zijn etc.
Maar 200 of 300 euro is toch sws helemaal geen overweging.
En dan ga je met zn allen pizzas eten en denk je goh wat aardig he van client?
Misschien gemist, maar: Hoe komt die client ongezien bij jouw bureau TO?
Is dit wel een veilige werkplek zo, als jan en alleman bij je spullen kan?

Ik begrijp nog steeds niks van jouw organisatie, dat dit zo kan.
toulouse_74 schreef:
12-01-2026 20:39
Misschien gemist, maar: Hoe komt die client ongezien bij jouw bureau TO?
Is dit wel een veilige werkplek zo, als jan en alleman bij je spullen kan?

Ik begrijp nog steeds niks van jouw organisatie, dat dit zo kan.
De deur van het kantoor staat gewoon open, computers zijn natuurlijk wel vergrendeld.
Toch bijzonder dat die deur openstaat en iedereen daar naar binnen kan.
Hier ligt van alles vertrouwelijks op kantoor: sleutels, agenda’s met adressen telefoonnummers, uitgeprinte behandelingsplannen, kleine geldkluisjes, enzovoort.
No way dat iedereen daar zomaar bij kan.
grian schreef:

En documenteren

Nou , je werkt duidelijk niet bij onze organisatie.
Ik denk dat 300 euro aannemen , een groot probleem zou zijn , misschien wel ontslag( en dat zou ik terecht vinden ook)
Ik vind het zorgelijk dat iemand die zegt in de zorg te werken er zo over denkt, dit is een hellend vlak
300 euro mag? Waar ligt je grens? 500 euro, 1000 euro?
Ik heb 48 jaar in de zorg gewerkt en ik heb ook wel eens wat aangenomen, maar nooit meer dan iets van 5 euro,(iets uit t kerstpakket wat cliënt niet gebruikt, een klein plantje voor mijn verjaardag) groter dan dat heb ik altijd vriendelijk geweigerd.
Gesprek gevoerd met cliënt in aanwezigheid van de coördinator. Cliënt blijft ontkennen en reageerde erg gepikeerd. Wel is gezamenlijk afgesproken dat het niet de bedoeling is dat cliënt opnieuw meer aanbiedt dan uitsluitend de reiskosten. Voor nu is afgesproken dat het ontvangen bedrag gezien kan worden als een extraatje/teken van waardering, mede in het licht van het feit dat ik op dit moment meer taken oppak dan formeel binnen mijn rol als vrijwilliger valt. Dit is op zich geen probleem, maar het is wel belangrijk dat ik goed blijf bewaken dat ik mezelf hierin niet voorbijloop en dat het vrijwilligerswerk niet verandert in iets wat meer op mantelzorg gaat lijken. De coördinator heeft verder geadviseerd met die brief het zo te laten, omdat het niet aantoonbaar is dat het daadwerkelijk van hem komt. Al snapt hij wel (en deelt) hij het vermoeden. Cliënt is best een ingewikkelde man, ze hebben echt jarenlang moeten zoeken naar een goede match dus hij zou het wel fijn vinden als ik wel gewoon betrokken blijf. Het geld wil ik gaan doneren aan een goed doel, zodat het goed terecht komt.
Ik zou dan eerder afspreken dat cliënt geen reiskosten meer hoeft te betalen immers voor de komende jaren is dat zo wel gedekt.

Ik blijf het twijfelachtig vinden maar jij hebt je best en max gedaan zo te lezen.
Hopelijk is het voor cliënt duidelijk dat dit niet nogmaals moet gebeuren.

Ook de motivatie om het als waardering te houden omdat je meer doet dan je vrijwilligerstaken vind ik opmerkelijk.
Misschien omdat je zo vaag blijft, snap ik gezien privacy, maar ik heb het gevoel dat de lijn tussen zakelijk (en dan nog mix betaald en onbetaalde functie) en privé niet zo scherp is. Voor jouzelf maar zeker voor de cliënt niet. Goed om je daar van bewust te zijn als je dat herkent.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik geloof hier geen barst van.
Onkruit schreef:
16-01-2026 16:49
Ik geloof hier geen barst van.
Dat mag natuurlijk. Alleen ik heb er echt niets bij te winnen om hierover te liegen op een forum.
Koffiezetapparaat schreef:
16-01-2026 16:20
Gesprek gevoerd met cliënt in aanwezigheid van de coördinator. Cliënt blijft ontkennen en reageerde erg gepikeerd. Wel is gezamenlijk afgesproken dat het niet de bedoeling is dat cliënt opnieuw meer aanbiedt dan uitsluitend de reiskosten. Voor nu is afgesproken dat het ontvangen bedrag gezien kan worden als een extraatje/teken van waardering, mede in het licht van het feit dat ik op dit moment meer taken oppak dan formeel binnen mijn rol als vrijwilliger valt. Dit is op zich geen probleem, maar het is wel belangrijk dat ik goed blijf bewaken dat ik mezelf hierin niet voorbijloop en dat het vrijwilligerswerk niet verandert in iets wat meer op mantelzorg gaat lijken. De coördinator heeft verder geadviseerd met die brief het zo te laten, omdat het niet aantoonbaar is dat het daadwerkelijk van hem komt. Al snapt hij wel (en deelt) hij het vermoeden. Cliënt is best een ingewikkelde man, ze hebben echt jarenlang moeten zoeken naar een goede match dus hij zou het wel fijn vinden als ik wel gewoon betrokken blijf. Het geld wil ik gaan doneren aan een goed doel, zodat het goed terecht komt.
Wat voor bedrijven ben jij werkzaam zeg? Moeilijk te geloven allemaal dit.
16-01-2026 16:52
Dat mag natuurlijk. Alleen ik heb er echt niets bij te winnen om hierover te liegen op een forum.
Ik vind het ongeloofwaardig omdat de uitkomst van dit gesprek volledig in jouw voordeel is.
Sterker nog: je doet al zoveel extra dat je die €300 gewoon mag houden. Die heb je verdiend. Ook omdat het je gelukt is om een goede werkrelatie op te bouwen met deze cliënt. Jij hebt daar veel tijd en energie in gestoken.
Daarom heb je dit extraatje verdiend. Maar pas op dat je niet teveel over je grenzen laat gaan, let goed op jezelf!
Want we willen je niet kwijt.
En het ligt ook allemaal aan de cliënt. Hij is moeilijk, hij wil het geld niet terugnemen. Dus dan accepteren we het geld maar.

Is nergens ter sprake gekomen dat je gewoon geen geld mag aannemen van cliënten?
Want dat zou je ook nog meenemen in het overleg.
Onkruit schreef:
16-01-2026 18:00
Ik vind het ongeloofwaardig omdat de uitkomst van dit gesprek volledig in jouw voordeel is.
Sterker nog: je doet al zoveel extra dat je die €300 gewoon mag houden. Die heb je verdiend. Ook omdat het je gelukt is om een goede werkrelatie op te bouwen met deze cliënt. Jij hebt daar veel tijd en energie in gestoken.
Daarom heb je dit extraatje verdiend. Maar pas op dat je niet teveel over je grenzen laat gaan, let goed op jezelf!
Want we willen je niet kwijt.
En het ligt ook allemaal aan de cliënt. Hij is moeilijk, hij wil het geld niet terugnemen. Dus dan accepteren we het geld maar.

Is nergens ter sprake gekomen dat je gewoon geen geld mag aannemen van cliënten?
Want dat zou je ook nog meenemen in het overleg.
Ja, natuurlijk is dat ter sprake gekomen. Maar wat had ik dan anders moeten doen volgens jou? De cliënt blijft ontkennen dat die envelop van hem komt. We kunnen hem toch moeilijk dwingen tot een bekentenis? En ik vind zelf helemaal niet dat ik dit 'verdiend' heb. Ik doe dit werk vanuit mijn hart, niet voor extraatjes.
16-01-2026 16:20
Cliënt is best een ingewikkelde man, ze hebben echt jarenlang moeten zoeken naar een goede match dus hij zou het wel fijn vinden als ik wel gewoon betrokken blijf.
Voel je je gevleid dat je blijkbaar onmisbaar bent en accepteer je daarom vreemde dingen?
B i z a r

Hoe onduidelijk kun je zijn.
Het mag niet meer dan reiskosten...maar dit keer wel. En dan ook nog zeggen dat het is omdat he zoveel extra doet. Dat vind ik echt heel raar om zelf( of jou LG) te zeggen. Ik kan het niet goed uitleggen maar klinkt qua grenzen nogal omgedraaid.
Nee het mag niet. Ja nu dan wel.
Ik doe nl meer dan ik hoor te doen voor jou en een beloning is dan acceptabel.
Jij gaat zelf de grens over om meer te doen. Daar is 0 aandeel in voor de client.

Hoeveel waren de reiskosten eigenlijk?
Dat zal vast onder de 20 euro zijn toch? Dus dan zon 80 euro in je zak? Betaald door client.
En wat gebeurt er met de andere 200? Als er 0 bewijs te vinden is ( is er wel écht onderzoek gedaan?) kun je idd niet veel tov hem hierin. Maar ik zou iig duidelijk maken wat er nu met dat geld gebeurt( en niet in jouw zak, maar meer richting op van " verloren geld")

Verder eens met hierboven
En eerlijk gezegd denk ik dat deze match helemaal niet zo goed is...
*jaline schreef:
16-01-2026 20:51
B i z a r

Hoe onduidelijk kun je zijn.
Het mag niet meer dan reiskosten...maar dit keer wel. En dan ook nog zeggen dat het is omdat he zoveel extra doet. Dat vind ik echt heel raar om zelf( of jou LG) te zeggen. Ik kan het niet goed uitleggen maar klinkt qua grenzen nogal omgedraaid.
Nee het mag niet. Ja nu dan wel.
Ik doe nl meer dan ik hoor te doen voor jou en een beloning is dan acceptabel.
Jij gaat zelf de grens over om meer te doen. Daar is 0 aandeel in voor de client.

Hoeveel waren de reiskosten eigenlijk?
Dat zal vast onder de 20 euro zijn toch? Dus dan zon 80 euro in je zak? Betaald door client.
En wat gebeurt er met de andere 200? Als er 0 bewijs te vinden is ( is er wel écht onderzoek gedaan?) kun je idd niet veel tov hem hierin. Maar ik zou iig duidelijk maken wat er nu met dat geld gebeurt( en niet in jouw zak, maar meer richting op van " verloren geld")

Verder eens met hierboven
En eerlijk gezegd denk ik dat deze match helemaal niet zo goed is...
Je gaat doneren zag ik. Al het geld of alleen de 200? Weet client dit ook?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven