Groenland en de VS

10-01-2026 13:01 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komt er een soort deal wat betreft Groenland, hoe gaat die eruit zien of gaat de VS militair ingrijpen?

Trump:
We are going to do something on Greenland wheather they like it or not. If we don't do it Russia or China will take over Greenland and we're not going to have Russia or China as a neighbour.
I would like to make a deal but if we're not going to do it the easy way, we're going to do it the hard way.

I'm a big fan of Denmark, they have been very nice to me but the fact that they had a boat land there 500 years ago doesn't mean that they owe the land. We have a lot of boats there going also.
But we need that because if you take a look outside of Greenland right now there are Russian and Chinese destroyers and bigger, Russian submarines all over the place. We're not going to have Russia or China occupy Greenland and that's what they're going to do if we don't.

So we're going to do something with Greenland either the nice way or the more difficult way.
Appletje schreef:
14-01-2026 20:29
Maar de huidige opzet is wel de oorzaak van de traagheid waar iedereen altijd over klaagt. Prima om het zo te houden maar dan moeten we wel accepteren dat er nooit snelle besluitvorming komt. Er kan immers pas iets worden gedaan als alle lidstaten voor zijn. En dat vereist veel tijd, praten en lobbyen.
Ja, maar dat is dus wel democratisch. Hoe democratischer een proces, hoe langer het allemaal duurt. In de regel.
Ik denk dat we dat ergens moeten accepteren.

Ik denk dat je elkaar toch moet blijven overtuigen. Met de hoop dat de EU langzaam sterker wordt. Het forceren van processen kan weer veel antipathie opwekken binnen de EU.
Sinds de Brexit moeten we denk ik niet onderschatten waar dit toe kan leiden.

Wel moet er werk worden gemaakt van veel meer samenwerking op het gebied van defensie. Dat ben ik wel met je eens.
En ja hoor, die peuter gaat weer nieuwe importheffingen opleggen aan o.a. Nederland omdat hij zijn zin niet krijgt.
Appletje schreef:
17-01-2026 17:55
En ja hoor, die peuter gaat weer nieuwe importheffingen opleggen aan o.a. Nederland omdat hij zijn zin niet krijgt.
Uitstekend. Dit maakt eens temeer duidelijk dat de langdurig wederkerige relatie met de VS ten einde is, dit zal de economische en militaire samenwerking verder versnellen.
Vanielje schreef:
17-01-2026 18:21
Uitstekend. Dit maakt eens temeer duidelijk dat de langdurig wederkerige relatie met de VS ten einde is, dit zal de economische en militaire samenwerking verder versnellen.
Helaas hebben alleen wij al meer dan 40 Trumpvriendjes in het parlement. In andere EU landen is het niet veel beter. Ik vrees dat er ellenlange discussies gaan komen over hoe we verder moeten. Ik ben overigens wel benieuwd hoe die mensen zich er uit gaan lullen als het conflict echt escaleert.
appletje wijzigde dit bericht op 17-01-2026 18:41
10.39% gewijzigd
Appletje schreef:
17-01-2026 18:39
Helaas hebben alleen wij al meer dan 40 Trumpvriendjes in het parlement. In andere EU landen is het niet veel beter. Ik vrees dat er ellenlange discussies gaan komen over hoe we verder moeten.
In het geval van een oorlog zouden deze partijen buiten de wet gesteld kunnen worden.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Mooi artikel over hoe de tarieven helemaal niet goed zijn voor de Amerikaanse economie en de opbrengst voor de schatkist tegenvalt:

'Heffingen leveren de VS niet genoeg geld op, en de rekening komt nog' https://fd.nl/economie/1582366/heffinge ... pp-android
oudebaas schreef:
17-01-2026 18:41
In het geval van een oorlog zouden deze partijen buiten de wet gesteld kunnen worden.
Uiteindelijk zijn er volgens mij drie partijen die echt een band hebben met het MAGA gedachtengoed en de Heritage-foundation, en dat zijn FvD, SGP en PVV. Die moeten hun knopen tellen, want deze band is onverenigbaar met "Nederland weer op één".
Vanielje schreef:
17-01-2026 18:44
Mooi artikel over hoe de tarieven helemaal niet goed zijn voor de Amerikaanse economie en de opbrengst voor de schatkist tegenvalt:

'Heffingen leveren de VS niet genoeg geld op, en de rekening komt nog' https://fd.nl/economie/1582366/heffinge ... pp-android
Jammer, staat achter een betaalwand
de wereld wacht om ontdekt te worden
Vanielje schreef:
17-01-2026 18:47
Uiteindelijk zijn er volgens mij drie partijen die echt een band hebben met het MAGA gedachtengoed en de Heritage-foundation, en dat zijn FvD, SGP en PVV. Die moeten hun knopen tellen, want deze band is onverenigbaar met "Nederland weer op één".
Maar het probleem is ook wel dat er onder de bevolking (in Nederland en wellicht ook in andere landen) gewoon géén Europees draagvlak is. En eigenlijk ook geen nationaal draagvlak. Ja, in theorie, als men het kan gebruiken om te schermen met immigratie-verbod en dergelijke... maar dat is dan ook het enige.

Als iedereen in het land pro Amerikaans is en pro Trump is, zelfs in het geval van oorlog, zelfs als Trump vervolgens ook IJsland gaat innemen, dan nog zal ongeveer de helft van het land roepen: "Ja prima toch, zolang China en Rusland het niet doen. En ik nog maar gewoon naar McDonalds kan en Coca Cola drinken. Wij hebben wel vertrouwen in Trump hoor!!" Europa interesseert ze geen hol.
cognac schreef:
18-01-2026 09:41
Maar het probleem is ook wel dat er onder de bevolking (in Nederland en wellicht ook in andere landen) gewoon géén Europees draagvlak is. En eigenlijk ook geen nationaal draagvlak. Ja, in theorie, als men het kan gebruiken om te schermen met immigratie-verbod en dergelijke... maar dat is dan ook het enige.

Als iedereen in het land pro Amerikaans is en pro Trump is, zelfs in het geval van oorlog, zelfs als Trump vervolgens ook IJsland gaat innemen, dan nog zal ongeveer de helft van het land roepen: "Ja prima toch, zolang China en Rusland het niet doen. En ik nog maar gewoon naar McDonalds kan en Coca Cola drinken. Wij hebben wel vertrouwen in Trump hoor!!" Europa interesseert ze geen hol.
Onder druk wordt alles vloeibaar, en de VS (en Rusland en China) zijn die druk nu aan het zetten. De keuze is eenvoudig: vrijwillig een aanzienlijk stuk invloed en welvaart opgeven of gezamenlijk verder voorwaarts treden.

Het is onzin dat de meeste mensen in Nederland massaal pro-Trump en anti-Europa zijn. Voor zover de laatste verkiezingen dat niet hebben uitgewezen is dat wel te zien in de laatste peilingen. Overigens geloof ik er niks van dat iedere PVVer pro-Trump en anti-EU is.
Vanielje schreef:
18-01-2026 09:49
Onder druk wordt alles vloeibaar, en de VS (en Rusland en China) zijn die druk nu aan het zetten. De keuze is eenvoudig: vrijwillig een aanzienlijk stuk invloed en welvaart opgeven of gezamenlijk verder voorwaarts treden.

Het is onzin dat de meeste mensen in Nederland massaal pro-Trump en anti-Europa zijn. Voor zover de laatste verkiezingen dat niet hebben uitgewezen is dat wel te zien in de laatste peilingen. Overigens geloof ik er niks van dat iedere PVVer pro-Trump en anti-EU is.
Eens. In Nederland is geloof ik 70 procent voorstander van de EU. Dat draagvlak is er wel degelijk.

In heel de EU is dit nog wat hoger zelfs.

En pro-Trump is maar een kleine groep. Zelfs binnen een partij als de PVV inderdaad.
Vanielje schreef:
18-01-2026 09:49

Vooralsnog zie ik niet veel wijzigingen in de peilingen wat betreft een "sterker Europagevoel". Oké, de PVV staat niet meer op 37 zetels (en ook niet meer op 26) maar de anti-Europese stemmer blijft switchen en hoppen van PVV naar FvD naar JA21 of weer terug. De helft van het land is misschien teveel inderdaad, maar dit maakt toch wel zeker al tijden 1/3 uit van hoe de kiezer er over denkt. Ik heb daar weinig vertrouwen in.
cognac schreef:
18-01-2026 10:15
Vooralsnog zie ik niet veel wijzigingen in de peilingen wat betreft een "sterker Europagevoel". Oké, de PVV staat niet meer op 37 zetels (en ook niet meer op 26) maar de anti-Europese stemmer blijft switchen en hoppen van PVV naar FvD naar JA21 of weer terug. De helft van het land is misschien teveel inderdaad, maar dit maakt toch wel zeker al tijden 1/3 uit van hoe de kiezer er over denkt. Ik heb daar weinig vertrouwen in.
Niet elke PVV-, JA21 of FvD-kiezer is anti-Europees. Het is denk niet ik niet juist om een groep kiezers op een partij ook alles toe te dichten waar die partij voor staat.

De PVV heeft overigens het Nexit-standpunt laten varen. Daar was - ook binnen de PVV - te weinig draagvlak voor.
Paradise schreef:
18-01-2026 10:20
Niet elke PVV-, JA21 of FvD-kiezer is anti-Europees. Het is denk niet ik niet juist om een groep kiezers op een partij ook alles toe te dichten waar die partij voor staat.

De PVV heeft overigens het Nexit-standpunt laten varen. Daar was - ook binnen de PVV - te weinig draagvlak voor.
Het is waar dat ik niet over elke individuele stemmer kan beweren dat ze zo anti-Europees zijn maar ik vind deze partijen niet echt het toonbeeld van investeren in een versterkt Europa. Misschien is het mijn eigen sceptische blik, maar ik heb daar op dit moment niet heel vertrouwen in. Al zou IJsland de volgende target van Trump worden of dat er tig Nederlandse jongens (en meisjes) dadelijk naar Groenland worden gestuurd...
cognac schreef:
18-01-2026 10:29
Het is waar dat ik niet over elke individuele stemmer kan beweren dat ze zo anti-Europees zijn maar ik vind deze partijen niet echt het toonbeeld van investeren in een versterkt Europa. Misschien is het mijn eigen sceptische blik, maar ik heb daar op dit moment niet heel vertrouwen in. Al zou IJsland de volgende target van Trump worden of dat er tig Nederlandse jongens (en meisjes) dadelijk naar Groenland worden gestuurd...
De partijen die jij noemt hebben op dit moment ook niet zoveel in de melk te brokkelen. Ik bedoel: dat investeren gebeurt wel door andere partijen.

En vergis je niet: onder het radicaal-rechtse electoraat bevinden zich ook kiezers die juist niets van de VS moeten hebben. Het instellen van nieuwe importheffingen kan ook juist meer antipathie opwekken jegens Trump.

Dat geldt ook voor de MAGA-aanhang: sommigen vinden Poetin geweldig, anderen moeten er niets van hebben. Je merkt het op het moment dat er actie wordt ondernomen in het buitenland: de aanhang van Trump is verdeelder dan ooit.

Er zijn misschien juist kiezers in Nederland die het prettig zouden vinden als Nederland en de EU wat assertiever reageert.

Verder zijn er meerdere smaken. Sommigen zijn anti-Europees, anderen Europa-sceptisch, weer anderen vinden dat de EU niet moet uitbreiden en dat er niet meer macht naar toe moet.
Maar dat betekent in de praktijk niet hetzelfde denk ik.
thanx schreef:
18-01-2026 08:56
Jammer, staat achter een betaalwand
Via deze link kan je het artikel wel lezen https://archive.ph/R60eO
Paradise schreef:
18-01-2026 10:36
De partijen die jij noemt hebben op dit moment ook niet zoveel in de melk te brokkelen. Ik bedoel: dat investeren gebeurt wel door andere partijen.

En vergis je niet: onder het radicaal-rechtse electoraat bevinden zich ook kiezers die juist niets van de VS moeten hebben. Het instellen van nieuwe importheffingen kan ook juist meer antipathie opwekken jegens Trump.

Dat geldt ook voor de MAGA-aanhang: sommigen vinden Poetin geweldig, anderen moeten er niets van hebben. Je merkt het op het moment dat er actie wordt ondernomen in het buitenland: de aanhang van Trump is verdeelder dan ooit.

Er zijn misschien juist kiezers in Nederland die het prettig zouden vinden als Nederland en de EU wat assertiever reageert.

Verder zijn er meerdere smaken. Sommigen zijn anti-Europees, anderen Europa-sceptisch, weer anderen vinden dat de EU niet moet uitbreiden en dat er niet meer macht naar toe moet.
Maar dat betekent in de praktijk niet hetzelfde denk ik.
Dank voor de nuance. Ik laat me denk ik teveel raken door reacties die mensen schrijven op social media. Daarbij denk ik af en toe: oh mijn god, jij zou je ziel nog verkopen aan de VS.

Wel denk ik dat de VS er enorm goed in geslaagd is de afgelopen 100 jaar en met name na de Tweede Wereldoorlog om Europa in slaap te sussen, afhankelijk te maken, (verlavings)gevoelig voor de Amerikaanse cultuur wat ook een vorm van afhankelijkheid is waardoor veel mensen nu niet meteen heel sceptisch kunnen of durven zijn. Terwijl ik toch zelf echt denk: er ligt zoon enorm veel werk voor Europa om te doen. Tegelijkertijd kun je de gewone burger dat ook niet allemaal verwijten. Het zijn ook de Europese politici en politieke beslissingen geweest die Europa hebben laten slapen...
cognac schreef:
18-01-2026 18:10
Dank voor de nuance. Ik laat me denk ik teveel raken door reacties die mensen schrijven op social media. Daarbij denk ik af en toe: oh mijn god, jij zou je ziel nog verkopen aan de VS.

Wel denk ik dat de VS er enorm goed in geslaagd is de afgelopen 100 jaar en met name na de Tweede Wereldoorlog om Europa in slaap te sussen, afhankelijk te maken, (verlavings)gevoelig voor de Amerikaanse cultuur wat ook een vorm van afhankelijkheid is waardoor veel mensen nu niet meteen heel sceptisch kunnen of durven zijn. Terwijl ik toch zelf echt denk: er ligt zoon enorm veel werk voor Europa om te doen. Tegelijkertijd kun je de gewone burger dat ook niet allemaal verwijten. Het zijn ook de Europese politici en politieke beslissingen geweest die Europa hebben laten slapen...
Die sociale media waar je op zit zijn in handen van Amerikaanse bedrijven waarvan de eigenaren nogal goede vriendjes zijn met meneer Trump en die onder het motto "vrijheid van meningsuiting" behoorlijk bedreigende en onware berichten op hun platforms gedogen of zelfs aanmoedigen. Snap niet waarom je daaraan je tijd verdoet.

De VS hebben ons niet in slaap gesust, dat hebben we zelf gedaan omdat er nooit aan gedacht is dat een nieuwe president tegen alle vertrouwensnormen in ons een soort "sucker punch" zou geven. Als de Europese burger zelf hier eens bij stil had gestaan was dit probleem minder urgent geweest. Maar goed, allemaal oud nieuws. Terug naar de realiteit en aan de bak.
De Amerikaanse president Donald Trump koppelt zijn uitlatingen over Groenland aan het niet winnen van de Nobelprijs voor de Vrede. Dat blijkt uit een brief aan de Noorse premier Jonas Gahr Store die persbureau Bloomberg in handen heeft. ‘Ik voel me niet langer verplicht om puur aan vrede te denken.’

De Republikeinen en Trump hebben haast met dit gekke plan om Groenland in te lijven. Ik kan me niet voorstellen dat de tussentijdse verkiezingen in de VS ze meerderheden blijft geven.
Wat is een reëel scenario als Amerika groenland aanvalt? Oorlog met EU? Of sancties?
Bezigbijtje567 schreef:
20-01-2026 20:22
Wat is een reëel scenario als Amerika groenland aanvalt? Oorlog met EU? Of sancties?
Een evt bezetting is alleen voor de vorm, er valt niks te bezetten. Als ze inderdaad de hoofdstad Nuuk bezetten zullen (denk ik) b.v native americans in de VS daar stevig tegen demonstreren en dat zal indruk maken, maar dat is niet op feiten gebaseerd.
Bezigbijtje567 schreef:
Ik vermoed eerlijk gezegd het trieste scenario dat er alleen een militaire confrontatie op Groenland zelf plaatsvindt en dat het daarna als een feit wordt aangenomen. :|
Bezigbijtje567 schreef:
Ik schat de kans op oorlog met de EU echt nul in, dat hebben ook wat Europese leiders al laten doorsijpelen. Groenland is na een referendum van de Groenlanders ook geen EU.
Sancties zouden dan wel zeker zijn met misschien wel een grote economische crisis tot gevolg, maar ik zie het niet gebeuren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven