Gezondheid alle pijlers

Houtstook

04-10-2024 22:06 146 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet weer waarom ik de winter haat. Sinds een week wordt er weer gestookt met hout. Ik baal als een stekker, want ik reageer er ontzettend slecht op (benauwd, meer medicatie nodig).
Het is nu vrijwel windstil hier en ondanks dat ik het huis potdicht heb gehouden hangt er hier een rooklucht (buiten nog erger). Het vervelende is dat ik niet weet wie het is, de meeste directe buren en huizen in de straat stoken niet.

Ik weet vooral niet zo goed wat ik er tegen moet doen. Alles continu potdicht is ook niet de oplossing, want ik wil wel ventileren.

Ik wil ook niet mensen verbieden te stoken, maar op windstille dagen is het gewoon kl*te, de rook blijft hangen en waait niet weg (de stookwijzer geeft ook rood aan).

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit topic wil en ik kan. Misschien gewoon even mijn frustratie uiten, ik baal er van dat ik extra medicatie moet nemen, omdat iemand anders van zijn haardvuurtje wil genieten of te krenterig is. Mijn gezinsleden hebben overigens gelukkig geen astma, die vinden het alleen ontzettend stinken.
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 17:59
Nou hier verstoken ze er rustig hun oude meubels in, horen en zien vergaat je dan.
Dan ruikt het ongetwijfeld ook heel goor. En heel slecht voor het milieu. Ik vind een vuurtje echt heel gezellig, maar het is gewoon ongezond en overlastgevend. Wel fijn als we rekening met elkaar houden.
PoesMinoes schreef:
18-01-2026 17:55
Het gaat er mij niet eens om dat ik het vind stinken, maar ik hoest mezelf helemaal gek, daar baal ik echt ontzettend van.
Dat lijkt me echt heel naar. In onze wijk ruik je het alleen maar. Geen dikkere en hangende rook, gelukkig.
Ik snap de hekel aan houtkachels, vanwege de luchtwegen en het milieu. En er zou echt zoveel strenger gecontroleerd moeten worden op wat en wanneer men stookt. Dat zou zoveel schelen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
18-01-2026 18:09
Dat lijkt me echt heel naar. In onze wijk ruik je het alleen maar. Geen dikkere en hangende rook, gelukkig.
Ik snap de hekel aan houtkachels, vanwege de luchtwegen en het milieu. En er zou echt zoveel strenger gecontroleerd moeten worden op wat en wanneer men stookt. Dat zou zoveel schelen.
Het moet gewoon landelijk of Europees geregeld worden hoe en wat. Per gemeente zet geen zoden aan de dijk.
Afkoelen heeft gewerkt
Madam_Madness schreef:
18-01-2026 18:09
Mijn dochter en haar vriend (tevens mijn buren :proud: ) stoken graag een vuurkorfje, en aangezien vriend bij de scouting is gingen ze dan altijd hout zoeken in de omgeving. Nat hout meestal. De laatste keer dat ze dat hadden gedaan ben ik maar naar binnen gegaan, want ik was al verkouden en ik hoestte me werkelijk een ongeluk bij dat gezellige vuurtje. Dus hout zoeken heb ik ze per decreet verboden en nu halen we in voorkomende gevallen officieel stookhout bij de bouwmarkt. Scheelt een slok op een borrel qua hoesten, maar het is wel duur. Zo duur dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het ook maar enige besparing oplevert als je dag in dag uit je huis ermee verwarmt. En dat snap ik ook wel, want je staat gewoon hele wouden op te stoken.
Graftak!
Redhead70 schreef:
18-01-2026 18:13
Het moet gewoon landelijk of Europees geregeld worden hoe en wat. Per gemeente zet geen zoden aan de dijk.
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Alleen al omdat de verschillen per gemeente en regio enorm zijn. Woon je midden in een grote stad dan kan er overlast zijn. Maar afgelegen in Friesland of Zeeland heeft echt niemand last. Om over grote buurlanden nog niet te spreken. En wat doen ze dan met de bbq, een vuurkorf en echte fijnstof uit auto's en de industrie? Die paar kachels vallen daarbij in het niets. Mensen stoken zelden dagelijks of het hele jaar door. Heel vervelend maar voor een paar mensen die er echt last van zouden hebben kan je niet een heel land verboden gaan opleggen. Nog los van je zelfvoorziening bij problemen.
Tmaar schreef:
18-01-2026 18:02
Dan ruikt het ongetwijfeld ook heel goor. En heel slecht voor het milieu. Ik vind een vuurtje echt heel gezellig, maar het is gewoon ongezond en overlastgevend. Wel fijn als we rekening met elkaar houden.
Precies en dat doen mensen met de stookwijzer. De gemeente kan bij een terechte klacht eens kijken. Dat iets stinkt is geen echte klacht. En continu klagen ook niet. Stoken bij code rood is dat wel.
Redhead70 schreef:
18-01-2026 18:13
Overlast kan je prima per gemeente regelen. Waarom zou je dit landelijk willen regelen? Iets als vuurwerkverkoop moet je landelijk of Europees regelen. Maar je gaat niet metje houtkachel naar een andere gemeente als die soepelere regels heeft.
evelien2010 schreef:
18-01-2026 12:04
Daar heeft het alles mee te maken. Dat schrijf ik juist. Daarmee ben je onafhankelijk van anderen. En dat wil de overheid. Als het gaat vriezen en de stroom valt uit zitten al die klagers toch echt warm rond de kachel van de buurman. En nogmaals ik heb er zelf geen. Maar begrijp het volkomen. En fijnstof komt van tal van zaken (denk eens aan industrie, snelwegen etc). Daar vallen een paar kachels bij in het niet. De buren stoken hier volgens de spookwijzer dus niet als het windstil is. Dat is inderdaad niet ok. Maar verder leven en laten leven.
Een gevleugelde uitspraak van mensen die overlast veroorzaken.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik stook heel vaak maar volg wel het advies van de stookwijzer.
Doe dit vooral voor de buurman die er echt last van heeft.

Was op zijn zachtst gezegd nogal "verbaasd" dat buurman met oud en nieuw onwijs veel vuurwerk af stond te steken. Daar heb ik een pesthekel aan en heb buurman laten weten dat als hij zelf zijn benauwdheid op de koop toeneemt met oud&nieuw hij dat ook maar moet doen als ik de stookwijzer wat ruimer ga interpreteren.

Vond hij raar.....
Lady*Voldemort schreef:
18-01-2026 18:29
Mijn dochter en haar vriend (tevens mijn buren :proud: ) stoken graag een vuurkorfje, en aangezien vriend bij de scouting is gingen ze dan altijd hout zoeken in de omgeving. Nat hout meestal. De laatste keer dat ze dat hadden gedaan ben ik maar naar binnen gegaan, want ik was al verkouden en ik hoestte me werkelijk een ongeluk bij dat gezellige vuurtje. Dus hout zoeken heb ik ze per decreet verboden en nu halen we in voorkomende gevallen officieel stookhout bij de bouwmarkt. Scheelt een slok op een borrel qua hoesten, maar het is wel duur. Zo duur dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het ook maar enige besparing oplevert als je dag in dag uit je huis ermee verwarmt. En dat snap ik ook wel, want je staat gewoon hele wouden op te stoken.
Je kan dat hout natuurlijk ook laten drogen. Minimaal een jaar.
evelien2010 schreef:
18-01-2026 20:13
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Alleen al omdat de verschillen per gemeente en regio enorm zijn. Woon je midden in een grote stad dan kan er overlast zijn. Maar afgelegen in Friesland of Zeeland heeft echt niemand last. Om over grote buurlanden nog niet te spreken. En wat doen ze dan met de bbq, een vuurkorf en echte fijnstof uit auto's en de industrie? Die paar kachels vallen daarbij in het niets. Mensen stoken zelden dagelijks of het hele jaar door. Heel vervelend maar voor een paar mensen die er echt last van zouden hebben kan je niet een heel land verboden gaan opleggen. Nog los van je zelfvoorziening bij problemen.
Hoe voelt dat nou, zo'n enorm bord voor je kop?
.
evelien2010 schreef:
18-01-2026 20:14
Precies en dat doen mensen met de stookwijzer. De gemeente kan bij een terechte klacht eens kijken. Dat iets stinkt is geen echte klacht. En continu klagen ook niet. Stoken bij code rood is dat wel.
Zo te lezen hier doen heel veel mensen dus niet aan de stookwijzer. Zoals ik net al aangaf wij wel. En ik zei ook eerder al dat ik de geur van een haard zelf lekker vind. Ik denk alleen dat als mensen alles in de haard flikkeren wat maar branden wil het een ander verhaal is en weldegelijk overlast kan geven.
Ik woon halverwege een heuvel. Zogenaamd in een van de schoonste luchtgebied van Europa. Micro klimaat en het hele bijbehorende geneuzel. Maar als het hier koud is gooit iedereen zo ongeveer alles wat brandt op de kachel. En dat stinkt enorm. Alleen hier hebben veel mensen de middelen niet om het anders te doen. Dat vind ik geen vergelijk met Nederland waar niemand zo ongeveer zijn hout nog zoekt droogt en daarna stookt. Vandaar mijn opmerking over het of goed regelen of niet, maar halfbakken werkt niet in mijn ogen.
Afkoelen heeft gewerkt
Mijn achterburen doen niet aan de stookwijzer. Erg asociaal, vind ik.
En als ik buiten ben vind ik het nog best lekker ruiken maar in mijn slaapkamer vind ik het ronduit goor. Gelukkig ruik ik het niet als raam en rooster dicht zijn, maar ja, dat heb ik liever wel open ivm frisse lucht.
Oh ja, frisse lucht....
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Toen ik in mijn huis kwam wonen, zat er al een speksteenkachel in. Prachtig ding, heerlijke warmte, zeker voor mijn pijnlijke rug en gewrichten in de koude natte seizoenen.
Ik heb toen een stookcursus gevolgd, bij een plaatselijke kachelverkoper.
Was heel leerzaam, ging van het begin, dus hoe je hout hakt, stapelt, droogt en opslaat naar hoe je je kachel vult, aansteekt, aanhoudt en bijvult, maar ook wat je wel en niet stookt, wanneer je wel en niet stookt, hoe je de kachelpijp veegt en hoe je een beginnende brand blust.

Kachel is hier van november tot april bijna dagelijks aan, als het weer het toelaat. En ja, het gaat ook wel eens mis, dan waait de rook toch niet lekker weg. Ik heb zelf asthma, dus dat merk ik direct. Tja, helaas. Gebeurt gelukkig bijna nooit.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
evelien2010 schreef:
18-01-2026 20:13
Beste Evelien, ik vraag me oprecht af of je er nog zo over denkt als je de hele dag je longen uit je lijf hoest, je borstkas inmiddels pijn doet van het hoesten omdat de buren lak hebben aan code rood op de stookwijzer.
Wij hebben ook een houtkachel, dit seizoen maar weinig aan geweest want er is steeds geen/weinig wind. Dan stoken wij niet. Maar de lucht die dan buiten hangt van andere kachels? Vreselijk. Geen idee wat die mensen stoken, maar dat kan nooit zuiver, droog hout zijn. Mijn vriend zegt vaak, stoken ze geteerde spoorbielzen op ofzo? Buiten dat vind ik het super asociaal te stoken als er geen wind is. Soms geeft de stookwijzer groen licht om te stoken, dan kijken we buiten naar de bomen, geen wind, dus die stookwijzer werkt ook niet echt.

Wij hebben ook een cursus gevolgd, was erg leerzaam!

Onze buren klagen over de houtrook (die niet van ons is want ze klagen als onze kachel uit is) en wij ruiken die vreselijke lucht ook. Maar ze zijn zelf wel maanden met vuurwerk bezig waardoor de tuinen steeds blauw staan van de rook. Daar hebben ze zeker geen last van? Buiten de herrie die het meebrengt. Ik vind klagers die zelf op meerdere manieren overlast veroorzaken altijd wat irritant!

Wij gaan onze houtvoorraad opmaken de komende jaren en dan blijft er alleen een noodvoorraad liggen voor als we ineens zonder verwarming komen te zitten. We worden te oud om zelf hout te zagen, kloven en stapelen om te drogen. Hout kopen is niet lonend, dan is gas stoken veel voordeliger!

Hier in de straat zijn veel houtkachels aanwezig, toch middenin de wijk. Een aantal nieuwe bewoners hebben alles weg laten halen, sommige hebben juist alles opnieuw laten installeren. Dat opnieuw installeren zou ik nu in deze tijd niet meer laten doen.
Als het hier koud is, dan gaat één van de buren stoken. Geen idee welke. Het stinkt vooral, dus dan gaat het raam en de roosters dicht. Het is gelukkig alleen in de avond, maar vies is het wel.

Gisteren was het mistig en toen merkte ik wel dat de lucht 'vies' was. Tijdens het hardlopen merkte ik het niet zo, wel tijdens het uitlopen. Diep ademhalen was niet prettig. En dan heb ik geen longklachten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
PoesMinoes schreef:
19-01-2026 10:34
Beste Evelien, ik vraag me oprecht af of je er nog zo over denkt als je de hele dag je longen uit je lijf hoest, je borstkas inmiddels pijn doet van het hoesten omdat de buren lak hebben aan code rood op de stookwijzer.

Dit vind ik oprecht rot voor je maar ik ben die buur niet. Hier voldoet de houtkachel aan de laatste eisen en er gaan écht geen reclamefolders of schuttingdelen met 6 lagen beits erin.
Is het windstil of mistig, gaat ie sowieso al niet aan.
Ik vind houtstook enorm lekker ruiken maar omdat ik weet hoe ongezond het is baal ik er van en het ergste vind ik het voor m’n man, hij heeft zware astma en kan letterlijk niet buiten komen als er gestookt wordt. Ondertussen hebben we al duizenden euro’s geïnvesteerd in de balans ventilatie en speciale filters etc maar je kan het nooit helemaal buiten houden natuurlijk.
Mensen die stoken bij rood vind ik enorm aso. Ik gun niemand astma (of een andere longziekte) maar ik denk wel “je zou eigenlijk eens moeten weten hoe het voelt”
Ik geef wel eerlijk toe dat ik er vroeger niet bij stil stond toen hij nog geen astma had. Een open haard hebben we nooit gehad maar dat was meer omdat we die gewoon niet hadden, niet omdat we die niet wilden.
Van mij mag er een volledig verbod op. Ik ben niet zo van alles verbieden maar als ik zie hoeveel last m’n man er van heeft en hij uiteraard niet de enigste is snap ik niet dat er nog geen verbod is.
PoesMinoes schreef:
19-01-2026 10:34
Beter lezen. Ik geef meerdere malen aan dat mensen zich moeten houden aan de stookwijzer. En ook op een verantwoorde manier moeten stoken (dus schoon hout). Daar komt namelijk de overlast vandaan. En dat is erg asociaal.

Landelijke en Europese regels gaan er waarschijnlijk echt niet komen. En dan zit je nog met de naleving. Instanties hebben echt andere prioriteiten dan continu moeten uitrukken voor een schoorsteen (en straks ook voor de vuurkorf, vuurwerk, bbq in de zomer). Er is geen beginnen aan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven