Honden op straat
dinsdag 20 januari 2026 om 10:03
Goedemorgen,
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
dinsdag 20 januari 2026 om 10:20
Ik vind aangelijnde honden prima. Maar ook meegemaakt dat er een hond losliep en gewoon komt aanrennen en opspringen. Zal best enthousiasme zijn, maar ik zit daar niet op te wachten. Buuf riep nog dat ze aangelijnd zou hebben als ze ons gezien had. Beest moet sowieso aangelijnd, dus ik was best een beetje pissig. Deze hond zit ook regelmatig in de tuin te blaffen(waar verderop dan weer op gereageerd wordt). Ze wonen gelukkig een paar huizen verderop.
We wonen hier vlak bij een bos, dus we lopen daar regelmatig een rondje met de kids. De hoeveelheid hondenpoep die blijft liggen...
De meeste mensen met hond zijn keurig hoor, maar er zitten echt wel aso's bij. En dat zie je dan ook zo duidelijk.
We wonen hier vlak bij een bos, dus we lopen daar regelmatig een rondje met de kids. De hoeveelheid hondenpoep die blijft liggen...
De meeste mensen met hond zijn keurig hoor, maar er zitten echt wel aso's bij. En dat zie je dan ook zo duidelijk.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:24
Haha ja bedoel snuffelen met veel snuifgeluid en meteen heel hard met z'n neus drukken.BeeDifferent schreef: ↑20-01-2026 10:17Luid snuffelen?
Tja, vervelend als je er een hekel aan hebt. Je hebt helaas niet alles en iedereen in de hand.
Als je honden zo vervelend vind kun je kiezen om er iets verder vandaan te lopen als je er eentje aan ziet komen.
Ik ga meestal aan de kant lopen ja. Maar deze stoep had niet veel uitwijkmogelijkheden en ik had net door het raam naar m'n dochter gezwaaid dus merkte hem te laat op.
Overigens vind ik honden niet vervelend. Begrijp me niet verkeerd.
Maar als er overlast van is, zoals bijvoorbeeld het vies maken van m'n kleren. Dan vind ik gewoon dat een baasje moet zorgen dat dat niet gebeurt.
Als ik zelf een hond had zou ik misschien bewust een oude jas aantrekken bij het uitlaten, maar ik vind niet dat ik geen nette kleren aan kan doen omdat een baasje niet kan voorkomen dat een hond tegen me aan komt.
Dat vind ik gewoon netjes om te doen van zo'n baasje en lijkt mij vrij normaal.
Maar was daarom wel benieuwd naar meningen hierover.
elisa55 wijzigde dit bericht op 20-01-2026 10:26
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.27% gewijzigd
dinsdag 20 januari 2026 om 10:29
Ik zeg ook niet dat er iets vervelends is gebeurd. Maar kan toch flink balen als mn witte jas vies is geworden door toedoen van een ander en dat die ander niet eens sorry zegt.BeeDifferent schreef: ↑20-01-2026 10:27Mja, ik vind het een beetje gezeur.
Shit van je vlek. Maar het is niet dat er iets heel vreselijks is gebeurd. Ja ze had de riem wat korter kunnen houden, dat was fijner geweest.
Dat vind ik gewoon asociaal gedrag.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:30
Ik begrijp je helemaal!Countess_Dracula schreef: ↑20-01-2026 10:20Ik vind aangelijnde honden prima. Maar ook meegemaakt dat er een hond losliep en gewoon komt aanrennen en opspringen. Zal best enthousiasme zijn, maar ik zit daar niet op te wachten. Buuf riep nog dat ze aangelijnd zou hebben als ze ons gezien had. Beest moet sowieso aangelijnd, dus ik was best een beetje pissig. Deze hond zit ook regelmatig in de tuin te blaffen(waar verderop dan weer op gereageerd wordt). Ze wonen gelukkig een paar huizen verderop.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:31
Ik vind dat geen gezeur. Ik ben een keer onderweg geweest naar een bruiloft toen er een loslopende golden retriever tegen me opsprong. Dat zal vast allemaal enthousiasme van die hond zijn geweest. Maar ik heb er niet om gevraagd om de hele dag met een vlek op de bruiloft te moeten rondlopen, omdat die hond niet goed opgevoed is. Een hond hoort namelijk niet tegen andere mensen op te springen.BeeDifferent schreef: ↑20-01-2026 10:27Mja, ik vind het een beetje gezeur.
Shit van je vlek. Maar het is niet dat er iets heel vreselijks is gebeurd. Ja ze had de riem wat korter kunnen houden, dat was fijner geweest.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:31
Ik waardeer het ontzettend als een baasje de hond kort houdt en/of stil blijft staan als zoon en ik voorbij lopen.
Ik heb een kind dat honden echt eng/vervelend vindt, en veel te vaak springen honden tegen hem op én luisteren niet naar hun baasje als die hen roept.
Ik heb van iemand begrepen die hondentrainingen geeft dat honden (ook in losloopgebied) alleen los mogen lopen wanneer ze onmiddellijk luisteren naar commando. Helaas is de praktijk anders.
Oh, realiseer me nu pas dat het in de OP gaat over een aangelijnde hond. Vind ik nóg raarder. Houd je hond kort als er iemand aankomt.
Ik heb een kind dat honden echt eng/vervelend vindt, en veel te vaak springen honden tegen hem op én luisteren niet naar hun baasje als die hen roept.
Ik heb van iemand begrepen die hondentrainingen geeft dat honden (ook in losloopgebied) alleen los mogen lopen wanneer ze onmiddellijk luisteren naar commando. Helaas is de praktijk anders.
Oh, realiseer me nu pas dat het in de OP gaat over een aangelijnde hond. Vind ik nóg raarder. Houd je hond kort als er iemand aankomt.
frizz wijzigde dit bericht op 20-01-2026 10:32
12.99% gewijzigd
•
dinsdag 20 januari 2026 om 10:33
Ja vraagt naar meningen toch? Dat was de mijne. Druk maken over een hond met een vieze neus vind ik een beetje gezeur.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:35
Als ze aangelijnd zijn (en kort gehouden want ik zie het ook vaak genoeg dat ze aan de lijn zitten maar een loopruimte van 3 meter hebben) vind ik het niet erg maar ik wil niet dat ze aan mij snuffelen, tegen mij opspringen of tegen mij blaffen. Lastige vind ik het als het baasje vooruit loopt ergens heel in de verte en geen flauw idee heeft wat hond allemaal uitvoert.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
dinsdag 20 januari 2026 om 10:36
Ik hou zelf m’n hond kort als we iemand passeren op straat. Niet iedereen vind honden leuk of zit er op dat moment op te wachten. Dat had de baas in jouw geval ook moeten doen vind ik. Naroepen over die vlek had ik zelf dan weer niet gedaan, daar win je niks mee. Sowieso hou ik niet zo van elkaar dingen toeroepen op straat.
Ik erger me zelf op straat wel aan het aantal honden dat hier onaangelijnd loopt en dan super enthousiast op je af komen rennen (mijn hond vind dat dus niet leuk). Maar weinig mensen die hun hond los laten lopen hier in de wijk hebben de hond echt goed onder appel staan helaas.
Ik erger me zelf op straat wel aan het aantal honden dat hier onaangelijnd loopt en dan super enthousiast op je af komen rennen (mijn hond vind dat dus niet leuk). Maar weinig mensen die hun hond los laten lopen hier in de wijk hebben de hond echt goed onder appel staan helaas.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:38
Ja nou, dat precies!hvm schreef: ↑20-01-2026 10:31Ik vind dat geen gezeur. Ik ben een keer onderweg geweest naar een bruiloft toen er een loslopende golden retriever tegen me opsprong. Dat zal vast allemaal enthousiasme van die hond zijn geweest. Maar ik heb er niet om gevraagd om de hele dag met een vlek op de bruiloft te moeten rondlopen, omdat die hond niet goed opgevoed is. Een hond hoort namelijk niet tegen andere mensen op te springen.
Dat je het als hondeneigenaar misschien niet erg vindt om eens vies te worden "want dat hoort erbij" betekent niet dat andere mensen hun kleren maar vies moeten laten worden.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:40
dinsdag 20 januari 2026 om 10:41
GebruikerOnbekend123 schreef: ↑20-01-2026 10:36Ik hou zelf m’n hond kort als we iemand passeren op straat. Niet iedereen vind honden leuk of zit er op dat moment op te wachten. Dat had de baas in jouw geval ook moeten doen vind ik. Naroepen over die vlek had ik zelf dan weer niet gedaan, daar win je niks mee. Sowieso hou ik niet zo van elkaar dingen toeroepen op straat.
.
Dat is nou precies het probleem in onze maatschappij, niemand durft elkaar meer aan te spreken.
I wanna live my life with the volume full!
dinsdag 20 januari 2026 om 10:42
Ik ook. En een witte jas lijkt me vreselijk onhandig, ook zonder hondenneus in de buurt. Je blijft wassen.BeeDifferent schreef: ↑20-01-2026 10:33Ja vraagt naar meningen toch? Dat was de mijne. Druk maken over een hond met een vieze neus vind ik een beetje gezeur.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:43
Helaas kan niet iedereen even goed met zijn of haar hond omgaan of verdiepen ze zich niet in de regels hierover.Frizz schreef: ↑20-01-2026 10:31Ik waardeer het ontzettend als een baasje de hond kort houdt en/of stil blijft staan als zoon en ik voorbij lopen.
Wat zielig voor je kind en dat het dan juist gebeurt.
Mijn dochter heeft vooral last van harde geluiden, dus ze kan helemaal overstuur raken als een hond gaat blaffen.
In een bos oke, maar snap ook niet zo goed dat mensen honden die veel blaffen meenemen naar een restaurant of terras.
Er is niet altijd begrip helaas.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:44
Haha, lekker passief agressief.
En ik zal het nogmaals wat proberen te nuanceren. Ik ben niet heel dol op honden, heb ook geen hond. Vervelend als je vies wordt door een hond van een ander. Ik schreef ook al dat het fijn was geweest als de eigenaar de riem korter had gehouden.
Maarrrr ik vind het druk maken, naroepen en een topic open erover alleen wat overdreven.
Uiteindelijk heb je alleen invloed op wat je zelf doet.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:45
Haha dat precies idd. Alsof de hond heilig is ofzo.
Natuurlijk kan je hond voor jou alles betekenen, maar opvoeden hoort er gewoon bij.
Vieze hond, met z'n vieze neus. Wel apart, meestal is de neus wel schoon, tenzij net gewroet in de modder.
Snap dat je er niet van gediend bent, en ze had hem korter moeten houden idd, en had even excuus moeten maken. Raar dat ze zó doorliep!
Naroepen op straat is dan wel weer net zo aso als die luid snuffelende hond aan de te lange lijn.
Snap dat je er niet van gediend bent, en ze had hem korter moeten houden idd, en had even excuus moeten maken. Raar dat ze zó doorliep!
Naroepen op straat is dan wel weer net zo aso als die luid snuffelende hond aan de te lange lijn.
Dankjewel voor je mening. Die mag er zeker ook zijn.BeeDifferent schreef: ↑20-01-2026 10:33Ja vraagt naar meningen toch? Dat was de mijne. Druk maken over een hond met een vieze neus vind ik een beetje gezeur.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:49
Tsja, die dingen gebeuren. Zou niet zo moeten zijn, maar je deelt de wereld nu eenmaal met mensen die daar achteloos mee gaan, of met andere dingen achteloos omgaan, die jouw of andermans ergernis met schouderophalen beantwoorden.
Wat doe je eraan? Ergernis over iets wat je niet kan veranderen kost je vooral veel energie.
Wat doe je eraan? Ergernis over iets wat je niet kan veranderen kost je vooral veel energie.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:49
Ik vind dit ook vervelend. Heb ook weleens meegemaakt dat een hond met veel slijm aan de bek mij kwam besnuffelen met achterlaten van veel slijm op mijn broek. Ik vind dat echt heel vies. Even een andere broek aantrekken zat er toen niet in.
Honden zijn niet persé erg, hondeneigenaren soms wel. Er zijn er genoeg die weinig rekening houden met andere wandelaars/weggebruikers. Gelukkig zijn er ook hondeneigenaren die hun hond prima onder controle hebben en bewust zijn dat niet iedereen het enthousiaste gedrag van hun hond leuk vinden.
Honden zijn niet persé erg, hondeneigenaren soms wel. Er zijn er genoeg die weinig rekening houden met andere wandelaars/weggebruikers. Gelukkig zijn er ook hondeneigenaren die hun hond prima onder controle hebben en bewust zijn dat niet iedereen het enthousiaste gedrag van hun hond leuk vinden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in