warmtemasker tegen droge ogen
dinsdag 20 januari 2026 om 12:20
ik heb behoorlijk last van droge ogen en heb hiervoor ook kunsttranen maar deze helpen niet afdoende. Nu zag ik dat er zoiets als warmtemaskers voor je ogen bestaan, wat helpt tegen droge ogen. Iemand hier ervaring met deze dingen? Heb ook al een pittenkussen uit de magnetron gebruikt en dat werkt goed maar niet lang genoeg aangezien deze weer snel afkoelt
dinsdag 20 januari 2026 om 12:58
Toevallig ben ik op zoek naar hetzelfde.
Online zag ik deze: https://www.lensonline.nl/posiforlid-oo ... FsQAvD_BwE
Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:19
Ik heb een warmtekompres van Blepha. Makkelijk in gebruik, maar volgens mij voldoet een pittenkussen ook (mits niet te zwaar).
Daarnaast heb ik druppels van Hylo Dual Intense.
Beide geven wel iets verlichting, maar doordat ik niet altijd klachten heb (maar periodes) vraag ik me wel eens af of het wel door droge ogen komt.
Beide geven wel iets verlichting, maar doordat ik niet altijd klachten heb (maar periodes) vraag ik me wel eens af of het wel door droge ogen komt.
dinsdag 20 januari 2026 om 14:12
Ik heb er zo eentje, werkt heel goed en makkelijk:
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... r-60043101
Je moet trouwens wel oppassen dat je zo'n masker niet te lang gebruikt (9-10 minuten is lang zat), dat je het niet te heet maakt (is secondenwerk in de magnetron), en dat je heel voorzichtig te werk gaat bij het masseren van de oogranden erna (want anders kun je de kans op staar vergroten, las ik ergens).
Ik heb voor 's nachts oogzalf, duratears heet dat. Was gedoe om te krijgen (de huisarts kon het niet vinden in het systeem ofzo) maar werkt bij mij heel goed. Overdag gebruik ik de oogdruppels van weleda, die werken bij mij beter dan de oogdruppels en ooggel die ik van de huisarts kreeg.
Je moet trouwens wel oppassen dat je zo'n masker niet te lang gebruikt (9-10 minuten is lang zat), dat je het niet te heet maakt (is secondenwerk in de magnetron), en dat je heel voorzichtig te werk gaat bij het masseren van de oogranden erna (want anders kun je de kans op staar vergroten, las ik ergens).
Ik heb voor 's nachts oogzalf, duratears heet dat. Was gedoe om te krijgen (de huisarts kon het niet vinden in het systeem ofzo) maar werkt bij mij heel goed. Overdag gebruik ik de oogdruppels van weleda, die werken bij mij beter dan de oogdruppels en ooggel die ik van de huisarts kreeg.
dinsdag 20 januari 2026 om 14:20
deze had ik nog niet gezien, ben ook benieuwdPelle schreef: ↑20-01-2026 12:58Toevallig ben ik op zoek naar hetzelfde.
dinsdag 20 januari 2026 om 14:21
deze zag ik ook op internet maar werkt hetzelfde als een pittenkussen toch? De warmte is dan weer snel verdwenen helaasSterrenstof74 schreef: ↑20-01-2026 13:19Ik heb een warmtekompres van Blepha. Makkelijk in gebruik, maar volgens mij voldoet een pittenkussen ook (mits niet te zwaar).
dinsdag 20 januari 2026 om 14:21
dat lijkt mij een voordeel van het oogmasker van Lensonline (Posiforlid), die is zelfwarmend. Dus nooit te heet.kweepeer schreef: ↑20-01-2026 14:12Ik heb er zo eentje, werkt heel goed en makkelijk:
dinsdag 20 januari 2026 om 14:23
goeie! Die heb ik tijdje geleden gekocht maar neem ze eigenlijk niet in omdat ik met niet kan voorstellen dat het zou werken tegen droge ogen. Ik ga ze vanaf nu innemen! Welke heb jij?Dutchgirly schreef: ↑20-01-2026 13:52Je schrijft hier niks over, maar heb je al omega 3 supplementen geprobeerd? Sinds ik visolie capsules slik heb ik hier bijna geen last meer van.
dinsdag 20 januari 2026 om 14:28
ik ga deze eens bekijken, er staat dat deze tot wel 20 minuten warm blijft, in tegenstelling tot een gewoon pittenkussen.kweepeer schreef: ↑20-01-2026 14:12Ik heb er zo eentje, werkt heel goed en makkelijk:
dinsdag 20 januari 2026 om 14:30
ik weet van de opticien dat ik verstoppingen in de meiboomklieren heb, dat zorgt voor mij voor droogte/irritatie.
Dan moet ik eigenlijk elke dag mijn ooglidranden masseren, maar daar ben ik niet consequent genoeg mee.
Dus ik ga aan de slag met zo'n masker. Bij mij is het bij 1 oog erger dan de ander.
Maar het hangt dus ook van de oorzaak van je klachten af.
Ik ga het masker bestellen (moet toch nog lenzen bestellen).
Bij Lensonline hebben ze ook nog deze: https://www.lensonline.nl/blepha-eyebag ... FsQAvD_BwE
Maar ik lees op een andere site (waar hij trouwens een stuk goedkoper is) dat deze in de magnetron moet.
dinsdag 20 januari 2026 om 15:57
dinsdag 20 januari 2026 om 16:01
Ik kreeg dat advies van zowel de optometrist als van de oogarts. Ook op hun advies doe ik een washandje onder de warme kraan en leg dat op mijn ogen. De ooglidranden kan je het beste masseren NA gebruik van washandje of masker.Pelle schreef: ↑20-01-2026 14:30ik weet van de opticien dat ik verstoppingen in de meiboomklieren heb, dat zorgt voor mij voor droogte/irritatie.
Dan moet ik eigenlijk elke dag mijn ooglidranden masseren, maar daar ben ik niet consequent genoeg mee.
Dus ik ga aan de slag met zo'n masker. Bij mij is het bij 1 oog erger dan de ander.
Maar het hangt dus ook van de oorzaak van je klachten af.
**knip**
dinsdag 20 januari 2026 om 16:11
zoiets las ik later bij de recensies op bol.com ook. In de bijsluiter (online) las ik inderdaad dat je hem na gebruik moet uitkoken.
Inderdaad teveel gedoe. Ik denk dat ik die van jou maar ga proberen.
icm de oogdruppels van Weleda, ogentroost bedoel je denk ik?
dinsdag 20 januari 2026 om 16:15
Ja klopt, eerst warm maken (oogmasker of washandje) en dan masseren. En daarna nog reinigen.Carola_456 schreef: ↑20-01-2026 16:01Ik kreeg dat advies van zowel de optometrist als van de oogarts. Ook op hun advies doe ik een washandje onder de warme kraan en leg dat op mijn ogen. De ooglidranden kan je het beste masseren NA gebruik van washandje of masker.
Maar onder de douche masseren kan ook, maar daar heb ik de discipline niet voor. Zo'n oogmasker lijkt me ideaal.
dinsdag 20 januari 2026 om 19:24
Deze wordt ook door oogartsen geadviseerd.Pelle schreef: ↑20-01-2026 12:58Toevallig ben ik op zoek naar hetzelfde.
Bij zeer droge ogen de hylo dual intense of de hylo gel gebruiken.
dinsdag 20 januari 2026 om 21:21
Ik schreef al even mee bij het item over make-up bij droge ogen. Lees hier graag mee. Ik heb ook blepharitis: de talgkliertjes in de oogleden werken niet goed. Dat posiforlid oogmasker lijkt me wel wat. Maskers ed die je uit moet koken vond ik teveel gedoe. Heel lang met warme washandjes gewerkt, maar ik merkte geen effect.
dinsdag 20 januari 2026 om 22:43
Hoi, speciaal voor dit bericht een account aangemaakt.
Zelf heb ik extreem droge ogen en daardoor slecht zicht. Ik gebruik elke avond een elektrische warmtebril. Het is iets uit China gekocht bij bol, maar hij werkt fantastisch. Ik kan hem met usb opladen, werkt meerdere keren en blijft langdurig heet. Er zitten wel veel onzinnige standen op, ook moet je meteen het geluid uit zetten anders wordt je gek. Het apparaat geeft druk op bepaalde punten op je slaap, voor mij werkt het echt heel rustgevend. Ik gebruik het voor het slapen gaan en val soms met het ding op in slaap. Je schrikt wel wakker als hij uit gaat
.
Voor het slapen gebruik ik hylo night zalf en voor oogdruppels de evotears omega. Ik heb het idee dat ik door dit regime weer wat scherper ga zien. De omega druppels zijn de enige druppels die echt werken, alle andere gaven mij alleen maar drogere ogen. Juist doordat de meiboomklieren het vettere laagje op de ogen brengen en de omega druppels echt vet zijn.
Zelf heb ik extreem droge ogen en daardoor slecht zicht. Ik gebruik elke avond een elektrische warmtebril. Het is iets uit China gekocht bij bol, maar hij werkt fantastisch. Ik kan hem met usb opladen, werkt meerdere keren en blijft langdurig heet. Er zitten wel veel onzinnige standen op, ook moet je meteen het geluid uit zetten anders wordt je gek. Het apparaat geeft druk op bepaalde punten op je slaap, voor mij werkt het echt heel rustgevend. Ik gebruik het voor het slapen gaan en val soms met het ding op in slaap. Je schrikt wel wakker als hij uit gaat
Voor het slapen gebruik ik hylo night zalf en voor oogdruppels de evotears omega. Ik heb het idee dat ik door dit regime weer wat scherper ga zien. De omega druppels zijn de enige druppels die echt werken, alle andere gaven mij alleen maar drogere ogen. Juist doordat de meiboomklieren het vettere laagje op de ogen brengen en de omega druppels echt vet zijn.
woensdag 21 januari 2026 om 07:16
woensdag 21 januari 2026 om 09:07
Dat posiforlid oogmasker moet je juist uitkoken.Anna582 schreef: ↑20-01-2026 21:21Ik schreef al even mee bij het item over make-up bij droge ogen. Lees hier graag mee. Ik heb ook blepharitis: de talgkliertjes in de oogleden werken niet goed. Dat posiforlid oogmasker lijkt me wel wat. Maskers ed die je uit moet koken vond ik teveel gedoe. Heel lang met warme washandjes gewerkt, maar ik merkte geen effect.
Zelf ga ik die van H&B (Curalyn) uitproberen.
woensdag 21 januari 2026 om 09:19
Ik heb die van de Lidl. Ik lees dat je een vrij hoge dosering van omega 3 moet hebben om te werken tegen droge ogen. Ik ga eens kijken naar Nutribites.Dutchgirly schreef: ↑21-01-2026 07:16Ik heb visolie van Nutribites. Maar ik weet niet of het merk wat uit maakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in