Napraattopic 2026.1 met geklets

20-01-2026 18:54 3074 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Een heel nieuw jaar is weer begonnen en daar hoort ook weer een nieuw topic bij!

Welkom in napraat 2026.1 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Volg 😊
Explorista schreef:
20-01-2026 21:15
Wij hadden vroeger ook een slacentrifuge.
Fantastisch ding.
Wij gebruikten deze als kotsbak voor de kinderen 😂. Een oranje.
tmi
SirDidymus schreef:
21-01-2026 10:29
https://www.hln.be/bizar/bewoners-van-z ... gle.com%2F

Je zou maar de respectabele leeftijd van 101 hebben bereikt en een snotneus bepaalt even voor jou (en anderen) dat je geen appelmoes meer mag eten want ongezond... :bonk:

Dus dan ben je op een ochtend opgestaan met het idee dat je voor oudere mensen wel even denkt te kunnen bepalen wat nog wel of niet gezond is voor ze? Ik vind het bijna kwaadaardig...
Ja ik las het ook vanochtend. Slaat echt nergens op. Gelukkig doen ze dat niet in het verpleeghuis waar mijn moeder verblijft, zij krijgt gewoon koekjes, taart en slagroom.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
canis-felis schreef:
21-01-2026 09:57
Wat een mooie leefomgeving heeft die koe :) Het stemt me ergens ook wel een beetje droevig dat het blijkbaar verrassend is dat een koe dit kan en de cognitieve vermogens van dieren die we "gebruiken" voor onze industrie onderschat worden.
Het is niet alleen speciaal dat de koe "tools" gebruikt, maar de manier waarop maakt het speciaal. Ze snapt welke kant van de bezem ze het beste voor welk lichaamsonderdeel kan gebruiken, dat is een stapje verder in de intelligentie dan gewoon het gebruik van de bezem an sich. En dit soort intelligentie zie je normaal in de "problem solvers" zoals vogels en primaten, niet in grazende herbivoren. En dat maakt het nog het meeste speciaal eigenlijk.

Overigens klopt het artikel niet. Bepaalde vogels (corvids, zoals kraaien en raven en volgens mij ook papagaaien) kunnen naast primaten ook op deze manier tools gebruiken voor zover ik, als enthousiaste dierenleek, weet.
Ugli schreef:
21-01-2026 11:43
Het is niet alleen speciaal dat de koe "tools" gebruikt, maar de manier waarop maakt het speciaal. Ze snapt welke kant van de bezem ze het beste voor welk lichaamsonderdeel kan gebruiken, dat is een stapje verder in de intelligentie dan gewoon het gebruik van de bezem an sich. En dit soort intelligentie zie je normaal in de "problem solvers" zoals vogels en primaten, niet in grazende herbivoren. En dat maakt het nog het meeste speciaal eigenlijk.

Overigens klopt het artikel niet. Bepaalde vogels (corvids, zoals kraaien en raven en volgens mij ook papagaaien) kunnen naast primaten ook op deze manier tools gebruiken voor zover ik, als enthousiaste dierenleek, weet.
Dat heb ik gelezen ja, dank je. Ik gaf mijn mening. Om dergelijke cognitieve vaardigheden vast te stellen, moet de gelegenheid zich voordoen om het te zien. Mijn niet-wetenschappelijke lekenmening is dat ik niet verbaasd ben dat een grazer dit "kan".
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Over dieren gesproken: ik vind het altijd mooi om te lezen hoe veel ongeschreven gedragsregels er bedacht worden voor niet-hondhoudenden die ook wel eens buiten een blokje om willen.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
21-01-2026 12:59
Over dieren gesproken: ik vind het altijd mooi om te lezen hoe veel ongeschreven gedragsregels er bedacht worden voor niet-hondhoudenden die ook wel eens buiten een blokje om willen.
Heeft dit te maken met een topic? Of is het een irl-observatie?
The only person you can truly rely on is you. What a nightmare.
Week 22 van de Extremely Demotivational Calendar
SirDidymus schreef:

Je zou maar de respectabele leeftijd van 101 hebben bereikt en een snotneus bepaalt even voor jou (en anderen) dat je geen appelmoes meer mag eten want ongezond... :bonk:

Dus dan ben je op een ochtend opgestaan met het idee dat je voor oudere mensen wel even denkt te kunnen bepalen wat nog wel of niet gezond is voor ze? Ik vind het bijna kwaadaardig...

En al zou het ongezond zijn. Dan wordt ze 105 in plaats van 106. Nou en.
Moi :D
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Solomio schreef:
21-01-2026 13:04
Heeft dit te maken met een topic? Of is het een irl-observatie?
Oh sorry :lol:

overig/honden-op-straat/list_messages/514352
Graftak!
nerdopviva schreef:
21-01-2026 13:05
Precies :thumbsup:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
canis-felis schreef:
21-01-2026 12:50
Dat heb ik gelezen ja, dank je. Ik gaf mijn mening. Om dergelijke cognitieve vaardigheden vast te stellen, moet de gelegenheid zich voordoen om het te zien. Mijn niet-wetenschappelijke lekenmening is dat ik niet verbaasd ben dat een grazer dit "kan".
Nja, ik werk met paarden en overspoel ze met potentiële tools. Meer dan slopen, in het rond zwaaien en smijten doen ze tot dusver niet. Ik vraag me af hoe het eruit zou zien als je een hele kudde koeien zou nemen voor dit experiment. Of de meeste koeien dit trucje dan kunnen, of slechts een enkeling.
nerdopviva schreef:
21-01-2026 13:05
Of ze wordt 'maar' 101,5. So what?
SirDidymus schreef:

Ik heb ooit korte tijd op de voedingsadministratie van een zorgcentrum gewerkt. Kreeg ik van de diëtiste een waslijst van namen (allemaal zeker 80+) die dat-dat-dat niet meer mochten. Ik had zoiets van omg serieus 'waar gaat dit over'? Veel moesten bijv. zoutarm, nou ik weet uit ervaring dat dat niet te vreten is. En wat deden de bewoners? Die kochten zelf een potje zout of lieten het hun bezoek meenemen.
Je zal toch op zo'n leeftijd te maken krijgen met deze achterlijke betutteling en dat je zelf niet eens meer mag bepalen of je wel of niet een gezonde hap wil eten.
Joppie schreef:
21-01-2026 11:27
Ja ik las het ook vanochtend. Slaat echt nergens op. Gelukkig doen ze dat niet in het verpleeghuis waar mijn moeder verblijft, zij krijgt gewoon koekjes, taart en slagroom.
Mijn schoonmoeder gelukkig ook. Thuis at ze dat zelden,, want ze was eeuwig aan de lijn. Sinds ze in een instelling zit heeft ze dagen dat ze alles eet wat los en vast zit. Medicatie krijgt ze vaak met vla of appelmoes, ze krijgt chocolademelk ipv koffie, ze is gek op koekjes, toetjes enz. enz.
SirDidymus schreef:

Oh ik werk ook in de zorg (mensen met een verstandelijke beperking) en wij hebben jaren terug ook een overijverige diëtiste gehad. Die wilde voor alle cliënten dezelfde maaltijden gaan invoeren en dan allemaal op en top gezond. Daarnaast wilde ze dat alle cliënten verplicht gewogen zouden worden elke week en dan zou zij elke maand de resultaten krijgen.

Hoezo eigen regie en inspraak?? Ik heb daar heel snel een stokje voor gestoken, het is ook helemaal niet de richting die we als organisatie op willen met onze zorg!

heel bijzonder dat soort ideeën.
Yavanna schreef:
21-01-2026 15:56
Oh ik werk ook in de zorg (mensen met een verstandelijke beperking) en wij hebben jaren terug ook een overijverige diëtiste gehad. Die wilde voor alle cliënten dezelfde maaltijden gaan invoeren en dan allemaal op en top gezond. Daarnaast wilde ze dat alle cliënten verplicht gewogen zouden worden elke week en dan zou zij elke maand de resultaten krijgen.

Hoezo eigen regie en inspraak?? Ik heb daar heel snel een stokje voor gestoken, het is ook helemaal niet de richting die we als organisatie op willen met onze zorg!

heel bijzonder dat soort ideeën.
Mijn dochter (werkzaam in hetzelfde veld als jij) klaagt er ook wel eens over. Haar groep bestaat ook nog eens uit ouderen, soms al tegen de tachtig, en dan zou je toch denken dat dat ene koekje ook niet veel meer uitmaakt als Piet dat nou lekker vindt en er geen slikprotocol oid in de weg zit. Dochter houdt zich onder protest aan de voorschriften maar als Piet stiekem zelf een koekje uit de kast pikt kan ze zich echt niet opwerken tot heilige verontwaardiging of zo :lol:
Graftak!
Mijn vader woonde in een verzorgingstehuis, hij had een vorm van dementie. Hij hield van dropjes en 's avonds dronk ie graag een biertje. Het opperhoofd aldaar besloot dat dat niet mocht, want echt heul ongezond. Wij hebben echt moeten lullen als brugman om mijn vader die paar geneugten te mogen geven :facepalm:
Jankerd
Haha, aan de bezoekers om een potje zout vragen.

Ik heb ook eens een reep chocola naar binnen gesmokkeld in een instelling.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
Djessy schreef:
21-01-2026 16:37
Mijn vader woonde in een verzorgingstehuis, hij had een vorm van dementie. Hij hield van dropjes en 's avonds dronk ie graag een biertje. Het opperhoofd aldaar besloot dat dat niet mocht, want echt heul ongezond. Wij hebben echt moeten lullen als brugman om mijn vader die paar geneugten te mogen geven :facepalm:
Het is toch ook erg eigenlijk. Behandel die mensen niet als een klein kind. Die (ouwe) mensen hebben allemaal al een leven achter de rug waarin ze gewoon een biertje dronken, of appelmoes aten. Dan komt er zo'n jodokus die mogelijk net droog is achter de oren vertellen wat er wel en niet mag. Zolang het niet de spuigaten uitloopt, of overlast geeft, laat ze. Ze zijn in feite toch gewoon "betalende klant" in zo'n huis?
.
Lady*Voldemort schreef:
21-01-2026 16:21
Mijn dochter (werkzaam in hetzelfde veld als jij) klaagt er ook wel eens over. Haar groep bestaat ook nog eens uit ouderen, soms al tegen de tachtig, en dan zou je toch denken dat dat ene koekje ook niet veel meer uitmaakt als Piet dat nou lekker vindt en er geen slikprotocol oid in de weg zit. Dochter houdt zich onder protest aan de voorschriften maar als Piet stiekem zelf een koekje uit de kast pikt kan ze zich echt niet opwerken tot heilige verontwaardiging of zo :lol:
Haha, goed zo! :lol:
Ik heb meegemaakt dat familie suikerzieke oma tegen alle adviezen in maar vanillevla, taart en koekjes bleef voeren, want "dat vindt ons moe zo lekker." De medische ellende die erop volgde mochten compleet overwerkte verpleegkundigen oplossen.

Maar goed, er is natuurlijk niets mis met een beetje rekening houden met elkaar. Opa Piet die een keer een koekje wil, of een bakje appelmoes.
Si abra la puerta hay lobos.
Toen mijn moeder naar een verpleeghuis ging kwam ze in eerste instantie behoorlijk aan, want eindelijk weer goed eten, af en toe een wijntje of een advocaatje.
Verzorging heeft toen met mij (ik was bewindvoerder en mentor) overlegd, maar mij leek het geen probleem. Ze was daar toch op weg naar het eind.
Gelukkig dachten ze er daar ook zo over.

Dat eind liet nog 8 jaar op zich wachten. Goede verzorging zeg maar.
The only person you can truly rely on is you. What a nightmare.
Week 22 van de Extremely Demotivational Calendar
74e deze keer op napraat, ik ga vooruit.
Volgende CT scan pas over een jaar. :cheer:
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven