Honden op straat
dinsdag 20 januari 2026 om 10:03
Goedemorgen,
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.
Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.
Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.
Hoe kijken jullie hiernaar?
woensdag 21 januari 2026 om 12:11
Ik herken het ook niet maar ik ben ook niet bang voor honden en vind honden leuk. Dus ik kan me voorstellen dat ik kleine incidenten waarbij een hond mij heel nauw passeert of even besnuffelt niet eens merk terwijl iemand anders heel erg gefocust is op de hond.
Maar honden in de speeltuin (waar ik kom met de kinderen) zie ik eigenlijk nooit en ook opspringen/luid naar mij blaffen/vlekken op kleding maak ik verder niet mee en zie het ook eigenlijk nooit (of ik nu mijn eigen honden bij me heb of niet.)
Maar honden in de speeltuin (waar ik kom met de kinderen) zie ik eigenlijk nooit en ook opspringen/luid naar mij blaffen/vlekken op kleding maak ik verder niet mee en zie het ook eigenlijk nooit (of ik nu mijn eigen honden bij me heb of niet.)
woensdag 21 januari 2026 om 12:29
Dit argument begrijp ik niet. Honden kunnen bijten en letsel (en angst) veroorzaken, ze kunnen onvoorspelbaar zijn, en volgens mij is dat het grootste probleem dat (sommige) mensen met honden hebben.
woensdag 21 januari 2026 om 13:31
Een beetje inlevingsvermogen en logisch nadenken zouden aan alle kanten helpen. Mijn man is bang voor honden. Dat vinden mensen vreemd, want hij ziet er niet uit als iemand die ook maar ergens bang voor is. Loslopende honden waar je ze niet kunt verwachten die niet luisteren zijn voor hem stress. En op zich zou hij die stress niet hoeven hebben, want als hondeneigenaar hoor je dit soort situaties te voorkomen. Dat doen de meeste eigenaren wel, enkele niet.
En: toen ik jong was, hadden wij honden van een ras dat mensen heel aaibaar vinden. Nu waren onze honden superzoet, maar de hoeveelheid volwassen mensen die hun jonge kinderen op onze honden afstuurde, het was echt schrikbarend.
En: toen ik jong was, hadden wij honden van een ras dat mensen heel aaibaar vinden. Nu waren onze honden superzoet, maar de hoeveelheid volwassen mensen die hun jonge kinderen op onze honden afstuurde, het was echt schrikbarend.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 21 januari 2026 om 15:40
Dat doen de meeste eigenaren niet, slechts enkelen wel.
De goeden daargelaten, de meesten komen niet verder dan “hij doet niks”.
woensdag 21 januari 2026 om 15:42
Zeker niet, de meeste mensen hebben hun hond gewoon aangelijnd daar waar het hoort.Grasgevoerd schreef: ↑21-01-2026 15:40Dat doen de meeste eigenaren niet, slechts enkelen wel.
Of jij woont in hetzelfde gebied als die likkende kindermonsters en witte jassen verprutsers.
woensdag 21 januari 2026 om 15:54
Ik wandel veel en dus ook meestal met iemand die er echt niet blij van wordt en het gebeurt ons echt zelden. Ik kan de incidenten echt op één hand tellen in de afgelopen tien jaar. Daar was dan wel een heel vervelende situatie bij, maar de meeste hondenbezitters: dikke prima.Grasgevoerd schreef: ↑21-01-2026 15:40Dat doen de meeste eigenaren niet, slechts enkelen wel.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 21 januari 2026 om 16:11
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie dat hier in mijn omgeving echt niet terug. Mijn hond komt tijdens de wandeling NIET in contact met andere mensen, omdat ik hem daar zelf van weg houd. Ik zie dat de meeste andere hondeneigenaren ook doen. Ik herken het dus echt niet. Hier echt geen honden die langs je heen schurken, tegen je opspringen of los op je af komen rennen. Dat is echt een zeldzaamheid.Grasgevoerd schreef: ↑21-01-2026 15:40Dat doen de meeste eigenaren niet, slechts enkelen wel.
Ik hoor ook nooit iemand roepen 'hij doet niks', omdat de meeste mensen hun hond niet met willekeurige passanten in contact laten komen. Zowel hond als passant lopen gewoon elkaar voorbij.
Ik zal in een bijzondere buurt wonen misschien.
woensdag 21 januari 2026 om 16:13
Hier ook. Zelden zie ik honden los waar dat niet de bedoeling is. Ik ken wel een hondeneigenaar, die kom ik ook regelmatig tegen, die zijn honden altijd los heeft. Ook waar dat niet mag. Maar deze twee honden vertonen nooit belangstelling voor andere honden of voorbijgangers, en lopen gewoon rustig met de man mee.BrutaImmaculata schreef: ↑21-01-2026 15:42Zeker niet, de meeste mensen hebben hun hond gewoon aangelijnd daar waar het hoort.
Of jij woont in hetzelfde gebied als die likkende kindermonsters en witte jassen verprutsers.
woensdag 21 januari 2026 om 16:14
woensdag 21 januari 2026 om 18:27
Hier zijn wat honden die als een soort Tazmanian Devil hun baas voorttrekken of aan de te lange lijn alle kanten op schieten. Die willen nog wel eens richting een fietser springen met het excuus "hij doet niks, hoor". Gelukkig ook veel honden die korter gehouden, zij het soms laat omdat de eigenaar met de telefoon bezig is.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 21 januari 2026 om 18:50
jaa helaas hier wel. er is zelfs in de wijk via de gemeente een heel groepje verzameld die het hier over gaan hebben.... hondeneigenaren en mensen zonder hond.... de vragen zijn met namelijk ook zijn alle regeltjes duidelijk losloopgebied, en waar wel en waar nietItsnojoke schreef: ↑21-01-2026 11:31Ik snap echt niet dat dit allemaal aan de lopende band gebeurd. Echt super vervelend!
Zelf zie ik dit echt nauwelijks. Mijn eigen hond doet helemaal niets van wat je noemt, maar ik zie het eigenlijk ook heel zelden andere honden doen. Een hond die spontaan een kind in een kinderwagen likt? Heb ik echt nog nooit zien gebeuren. Een hond die gewoon uitgelaten wordt maar wel tegen je broek aan loopt? Dat zie ik ook echt nooit. Hoe dan?
Het zal wel een plaatselijk verschillend ding zijn, want ik zie de dingen die hier genoemd worden, ook elders in dit topic, maar heel weinig.
helaas woon ik dus aan de speeltuin en sta ik vaak op hondenuitlaattijd in de keuken eten te maken in de ochtend en avond. en het zijn altijd dezelfde mensen die hun hond er uit laten
gelukkig zijn er ook mensen die met hun hond de speeltuin voorbij lopen maar dat zijn met name de mensen die ook kids hebben
woensdag 21 januari 2026 om 18:58
Dat is helaas toch vaak ook het gevolg van slechte opvoeding. Als ik onderweg tijdens het uitlaten even stop om op mijn telefoon een andere podcast op te zetten, wacht mijn hond naast me tot ik klaar ben en verder loop.canis-felis schreef: ↑21-01-2026 18:27Hier zijn wat honden die als een soort Tazmanian Devil hun baas voorttrekken of aan de te lange lijn alle kanten op schieten. Die willen nog wel eens richting een fietser springen met het excuus "hij doet niks, hoor". Gelukkig ook veel honden die korter gehouden, zij het soms laat omdat de eigenaar met de telefoon bezig is.
woensdag 21 januari 2026 om 19:05
Ik vind het ook fijn als mensen hun hond onder controle hebben als ik langsloop, en merk dat dat ook vaak wordt gedaan, dan wordt de lijn even ingekort, en zeg ik Dank je wel (ook fijn als ze merken dat het gewaardeerd wordt). Een enkelin die zoals vanochtend een beetje onnozel kijkt terwijl zijn pup aan een lange lijn een beetje rondspringt terwijl ik langsfiets. Zou hem niet graag omver rijden, maar bijna altijd gaat het goed. De keren dat het spannend was waren in de loop van de tijd op 1 hand te tellen, en vaak dat ik dacht Waarom neem je je hond mee naar zo n drukke plek als je hem niet in de hand kunt houden. Vaak waren dat dan mensen die boos op mij werden, omdat ik langsliep en dat er geen probleem zou zijn als ik dat niet had gedaan.
woensdag 21 januari 2026 om 19:10
Die telefoontjes zie ik inderdaad wel meer lopende met de hond en kletsen of met oortjes in. Idem moeders met kinderwagens en bezig met de telefoon. Ik laat hem thuis en neem hem alleen mee als man weg is. Maar ik vind wandelen leuk en ben veel bezig met de honden, die daar van genieten. En ik ook.
Afkoelen heeft gewerkt
woensdag 21 januari 2026 om 19:12
Itsnojoke schreef: ↑21-01-2026 16:11Daar ben ik het niet mee eens, ik zie dat hier in mijn omgeving echt niet terug. Mijn hond komt tijdens de wandeling NIET in contact met andere mensen, omdat ik hem daar zelf van weg houd. Ik zie dat de meeste andere hondeneigenaren ook doen. Ik herken het dus echt niet. Hier echt geen honden die langs je heen schurken, tegen je opspringen of los op je af komen rennen. Dat is echt een zeldzaamheid.
Ik hoor ook nooit iemand roepen 'hij doet niks', omdat de meeste mensen hun hond niet met willekeurige passanten in contact laten komen. Zowel hond als passant lopen gewoon elkaar voorbij.
Ik zal in een bijzondere buurt wonen misschien.
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 21 januari 2026 om 22:40
Zeker. En naar mijn indruk ook dat het vaak snel-snel een rondje is, weinig of geen snuffelgelegenheid. Of het snuffelen wordt niet begeleid omdat ze op hun telefoon staan te loeren. Dat maakt ook nog wel uit, denk ik: even kort kijken of iets doen is heel anders dan de hele ronde met je neus in dat ding rondlopen. Ik neem aan dat jij ook even checkt of je op een handige plek staat om die nieuwe podcast op te zetten.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 21 januari 2026 om 22:45
Ik vind honden vieze beesten en moet er niks van hebben, maar het zijn meestal de eigenaren waar ik me aan erger. Die hun hond ongegeneerd tegen je op laten denderen of uitgebreid besnuffelen. Nog erger, mensen die dan vervolgens heel hard tegen de hond gaan praten 'nee die mevrouw houdt niet zo van hondjes lieverd'.Coniglio schreef: ↑21-01-2026 16:14Ik heb echt een enorme hekel aan honden en zeker als de baasjes dan gaan roepen: “hij doet niks”, maar ik vind inderdaad dat het weinig voorkomt.
Ja er zijn asociale hondeneigenaren, maar de meeste zijn echt wel oke en houden rekening met andere mensen heb ik juist de ervaring.
De meeste eigenaren houden hun hond gelukkig gewoon bij zich of hebben hun hond opgevoed.
woensdag 21 januari 2026 om 23:39
Als jouw kind nieuwgek is en bang wordt van incidenten, dan wil hij vast ook niet in een auto, of een trein, of een vliegtuig.Frizz schreef: ↑20-01-2026 14:11Wat ik ook 'grappig' vind is dat als er een hond tegen je opspringt de eigenaar gaat zeggen wat IK moet doen zodat de hond stopt.
Of baasjes die bedenken dat zij wel even mijn kind gaan leren dat je echt niet bang hoeft te zijn voor honden. Nou de mijne is een nieuwsgek, die heeft echt de berichten over alle bijtincidenten niet gemist dus hij kijkt wel uit.
Als ik met mijn hond een kind tegenkom die doodsbenauwd is voor honden, neem ik daar even tijd voor.
Want doodsbenauwd zijn voor honden is echt niet nodig. En het belemmerd je in je vrijheid als kind. Want honden zijn overal.
Ik ben vanaf kind tot ik 40 was, doodsbenauwd geweest voor honden. Ik ben er uiteindelijk overheen gekomen door met honden om te gaan en ze te leren begrijpen. Ik had dat achteraf zo graag eerder willen doen!
donderdag 22 januari 2026 om 00:04
Ik vind het soms wel lastig hoe je het beste met de angst kan omgaan. Bij m’n jongste zit het echt diep. Op een gegeven moment ging ze gillen en wegrennen. Het was al sinds ze 2 was. We zijn een keer naar een plek geweest waar ze dieren kon zien en aaien en het konijn vond ze doodeng maar de slang was prima. Alsof ze de vacht lastig vond.patchouli_ schreef: ↑21-01-2026 23:39Als jouw kind nieuwgek is en bang wordt van incidenten, dan wil hij vast ook niet in een auto, of een trein, of een vliegtuig.
Als ik met mijn hond een kind tegenkom die doodsbenauwd is voor honden, neem ik daar even tijd voor.
Want doodsbenauwd zijn voor honden is echt niet nodig. En het belemmerd je in je vrijheid als kind. Want honden zijn overal.
Ik ben vanaf kind tot ik 40 was, doodsbenauwd geweest voor honden. Ik ben er uiteindelijk overheen gekomen door met honden om te gaan en ze te leren begrijpen. Ik had dat achteraf zo graag eerder willen doen!
Nu gaat het ietsje beter omdat we heel veel honden filmpjes gekeken hebben en ik heb uitgelegd hoe je kan zien of een hond blij is of bang is. Maar het zat zo diep waardoor niets meer binnenkwam als er een hond in de buurt was. Dus dan heeft de tijd nemen met je hond om zo’n kind te ontmoeten ook geen zin (bij ons in ieder geval niet). Wat wel hielp was een langere periode de hond vaak zien. Ze moest de hond echt leren kennen.
donderdag 22 januari 2026 om 08:41
Als ik iemand tegen kom ongeacht vast of aan de lijn, lijn ik mijn honden aan, ik vind dat sowieso een normale omgangsvorm zelfs in losloopgebieden. Ik kom niet meer in de standaard losloopgebieden vanwege de reden dat mensen hun honden op die van mij laten afstormen. Mijn oudste die 13,5 jaar is kan dat niet meer aan en de jongste schrikt nog wel eens van grotere honden. En iedereen denkt 'o losloopgebied dan kan mijn hond zijn gang gaan'....nee dus.Frost schreef: ↑20-01-2026 16:26Dit is ook mateloos irritant. Tenminste, ik ga er vanuit dat je bedoelt in niet-losloopgebieden.
Mijn hond is net hersteld van een pittige aanval van een andere hond. Als ik met mijn hond loop, aangelijnd, in een aanlijngebied, en ik zie een loslopende hond, roep ik dat baasje van een afstand al of hij/zij de hond even kan aanlijnen. Vaak krijg ik dan ook nog een grote bek terug.
Ik weet natuurlijk van tevoren niet of jouw hond mij hond wel of niet negeert. Zolang mijn hond is aangelijnd, wil ik geen loslopende honden bij hem hebben. En als ik niet weet hoe jouw loslopende hond reageert, krijg ik al stress als ik zo'n losloper op afstand zie dus ik sommeer baasjes altijd om hun hond aan te lijnen in mijn hond zijn buurt.
Gun je iedereen een fijne wandeling? Dan lijn je gewoon je hond aan op plekken waar dat moet. Hoef ik niet zo alert te zijn en in de stress te schieten omdat jij denkt dat regels niet voor jou gelden.
Nee ik lijn mijn honden gewoon aan heb sowieso een ontzettende schurf hekel aan ongewenste ontmoetingen tussen honden. Hier wordt ook niet aan de lijn begroet, tot ergenis van sommige mensen die me bot vinden.
donderdag 22 januari 2026 om 08:44
Wat een belerend gebral.patchouli_ schreef: ↑21-01-2026 23:39Als jouw kind nieuwgek is en bang wordt van incidenten, dan wil hij vast ook niet in een auto, of een trein, of een vliegtuig.
donderdag 22 januari 2026 om 08:50
Dat zinnentje haat ik zo ontzettend....afgelopen december lopen wij vaak op een terrein ver van het vuurwerk geknal (is een voormalig Floriade terrein en vrij voor te wanelen). Doen er veel met honden en vele lopen er los daar. Wij lijnen onze honden aan als wij iemand moeten passeren of aanzien komen. Aangelijnd want mijn jongste was drachtig en de oudste houdt niet van interacties met andere honden.canis-felis schreef: ↑21-01-2026 18:27Hier zijn wat honden die als een soort Tazmanian Devil hun baas voorttrekken of aan de te lange lijn alle kanten op schieten. Die willen nog wel eens richting een fietser springen met het excuus "hij doet niks, hoor". Gelukkig ook veel honden die korter gehouden, zij het soms laat omdat de eigenaar met de telefoon bezig is.
Die man roept 'ooo laat maar los hoor want deze doet niks!!'. Ja dag....en andersom dan? Mijn vriendin waar ik altijd mee wandel riep 'nee maar eentje is drachtig, eentje is ouder en deze is niet altijd vriendelijk'.
Nee meneer zei nog een keer 'jaaaa maar hij doet niks!!'. Wat snap je dan nog niet als wij ze aanlijnen en dat zeggen? Hij heeft hem uiteindelijk dan maar vast gepakt maar blij was tie niet.
Dat zinnentje 'hij doet niks'. Vreselijk....
donderdag 22 januari 2026 om 08:52
Is het waar?
Is het nodig?
Is het aardig?
Wat eten we vanavond?
donderdag 22 januari 2026 om 09:45
Onze hond is vrij reactief als er vreemde mannen over de vloer komen, meestal weten we dit wel te beperken door de hond apart te zetten en een muilkorf om te doen. (De hond begrenzen in wat hij kan, dan is hij ook rustiger) Laatst was er een man in ons huis voor een klus en de hond werd helemaal leip, echt zo hebben we hem nog nooit gezien. Zo ongekend hard blaffen, zelf op afstand. Onze oren zaten ze suizen van het geluid. Die man was heel passief en bijna bevroren in ons huis. Toen kwam het hoge woord eruit, hij is HEEL erg bang voor honden. Wat vonden wij dat lullig voor die man zeg en ook verbazingwekkend dat onze hond dat blijkbaar aanvoelde en door het lint ging. Echt heel apart hoe dat elkaar zo kan versterken.Rabarbara schreef: ↑21-01-2026 13:31Een beetje inlevingsvermogen en logisch nadenken zouden aan alle kanten helpen. Mijn man is bang voor honden. Dat vinden mensen vreemd, want hij ziet er niet uit als iemand die ook maar ergens bang voor is. Loslopende honden waar je ze niet kunt verwachten die niet luisteren zijn voor hem stress. En op zich zou hij die stress niet hoeven hebben, want als hondeneigenaar hoor je dit soort situaties te voorkomen. Dat doen de meeste eigenaren wel, enkele niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in