Bedrijfsbus ingenomen
donderdag 29 januari 2026 om 11:26
Hoi,
Ik zou jullie advies willen vragen over de volgende situatie:
2 broers werken al lange tijd bij hetzelfde bedrijf, 20+ jaar. Al die tijd hebben ze een bedrijfsauto ter beschikking voor woon-werkverkeer, waar ze samen in rijden, zelfde route. Tijdens werktijd wordt bedrijfsauto soms ook gebruikt voor bijvoorbeeld klantcontact.
Bedrijf wordt overgenomen, dingen veranderen, broer 1 door gezondheidsproblemen recent uitgevallen op werk en in ziektewet. Broer 2 rijd sindsdien alleen in de bedrijfsauto naar het werk.
Hij heeft nu te horen gekregen dat hij deze in moet leveren, omdat deze op naam broer 1 stond en deze er nu niet in rijd. Heeft nu even een probleem want moet ineens voor vervoersmiddel zoeken.
Vraag: mag dit zomaar? Broers hebben sinds eerste werkdag nooit eigen vervoer nodig gehad voor woon-werkverkeer en altijd samen gereden. Bestaat er iets als gewoonterecht hierbij? Of is het geluk hebben dat het er al die tijd wel was?
Alvast bedankt!
Ik zou jullie advies willen vragen over de volgende situatie:
2 broers werken al lange tijd bij hetzelfde bedrijf, 20+ jaar. Al die tijd hebben ze een bedrijfsauto ter beschikking voor woon-werkverkeer, waar ze samen in rijden, zelfde route. Tijdens werktijd wordt bedrijfsauto soms ook gebruikt voor bijvoorbeeld klantcontact.
Bedrijf wordt overgenomen, dingen veranderen, broer 1 door gezondheidsproblemen recent uitgevallen op werk en in ziektewet. Broer 2 rijd sindsdien alleen in de bedrijfsauto naar het werk.
Hij heeft nu te horen gekregen dat hij deze in moet leveren, omdat deze op naam broer 1 stond en deze er nu niet in rijd. Heeft nu even een probleem want moet ineens voor vervoersmiddel zoeken.
Vraag: mag dit zomaar? Broers hebben sinds eerste werkdag nooit eigen vervoer nodig gehad voor woon-werkverkeer en altijd samen gereden. Bestaat er iets als gewoonterecht hierbij? Of is het geluk hebben dat het er al die tijd wel was?
Alvast bedankt!
vrijdag 30 januari 2026 om 07:26
Er is geen sprake van bijtelling.Irma_3110 schreef: ↑29-01-2026 19:59In veel arbeidscontracten staat dat je je lease- of andere bedrijfsauto moet inleveren na een X periode arbeidsongeschiktheid. Het bizarre is dat dan de bijtelling niet automatisch stopt...
Broer 2 kan natuurlijk altijd vragen om een eigen auto van de zaak, compleet met eigen bijtelling.
Verder stopt bijtelling zeker wel automatisch als je hem moet inleveren. Je hoeft alleen bijtelling te betalen over een auto, als je hem daadwerkelijk tot je beschikking hebt. De salarisadministratie voert dan gewoon een einddatum op bij de medewerker. Geen auto = geen bijtelling.
vrijdag 30 januari 2026 om 07:39
vrijdag 30 januari 2026 om 07:54
Overigens zei mijn vorige werkgever na een fusie van verschillende organisaties een jaar of 10 geleden gewoon, wie minder dan x kilometer per jaar rijdt voor de zaak moet leaseauto inleveren. Ook als het onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden. Ook als je een auto nodig had om je werk te kunnen doen. En ook als je die auto al jaren had.
Dat leverde wel frustratie op maar verworven recht was niet aan de orde. Werkgever kon dit gewoon doen.
Dat leverde wel frustratie op maar verworven recht was niet aan de orde. Werkgever kon dit gewoon doen.
vrijdag 30 januari 2026 om 08:00
vrijdag 30 januari 2026 om 08:01
vrijdag 30 januari 2026 om 08:02
Dan moet dat wel ergens in een cao of personeelsreglement staan.Mabel schreef: ↑30-01-2026 07:54Overigens zei mijn vorige werkgever na een fusie van verschillende organisaties een jaar of 10 geleden gewoon, wie minder dan x kilometer per jaar rijdt voor de zaak moet leaseauto inleveren. Ook als het onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden. Ook als je een auto nodig had om je werk te kunnen doen. En ook als je die auto al jaren had.
vrijdag 30 januari 2026 om 08:10
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ging je dan op huisbezoeken of zo? En binnen welke afstanden?Mabel schreef: ↑30-01-2026 07:54Overigens zei mijn vorige werkgever na een fusie van verschillende organisaties een jaar of 10 geleden gewoon, wie minder dan x kilometer per jaar rijdt voor de zaak moet leaseauto inleveren. Ook als het onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden. Ook als je een auto nodig had om je werk te kunnen doen. En ook als je die auto al jaren had.
Als ik voor mijn werk op bezoek moet bij mensen/bedrijven en het is niet op loop-/fietsafstand binnen een half uur, dan vind ik toch echt dat er een auto beschikbaar moet zijn.
vrijdag 30 januari 2026 om 08:10
Dat is vast niet door een rechter getoetst. Dus dat een werkgever dit gewoon mag doen is onzin.
https://www.plasbossinade.nl/kennis-del ... beeindigen
vrijdag 30 januari 2026 om 08:33
Sommige collega's moesten dagelijks naar minimaal 2 adressen in een bepaalde regio. Maar er werd dus gekeken naar aantal kilometers per jaar.Yraatje schreef: ↑30-01-2026 08:10Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ging je dan op huisbezoeken of zo? En binnen welke afstanden?
Als ik voor mijn werk op bezoek moet bij mensen/bedrijven en het is niet op loop-/fietsafstand binnen een half uur, dan vind ik toch echt dat er een auto beschikbaar moet zijn.
De meesten zaten onder die grens. Er waren wel ook collega's bij die de meeste tijd op kantoor zaten. Ook die vonden het niet tof. Ze moesten ma deze toestand zelf voor een ander vervoermiddel zorgen en reiskosten gaan declareren.
Hoop onrust gaf dat maar op een gegeven moment legt iedereen zich er wel bij neer. Of vertrekt.
Ik denk ook wel dat die auto's in een aantal gevallen, onzin waren. Ik had een collega die hetzelfde werk deed als ik maar we kwamen allebei bij een andere fusiepartner vandaan. Hij had wel een leasebak en ik niet. De enige objectieve grens die je dan kunt trekken als werkgever is aantal km.
Inmiddels hebben ze wel bedrijfsauto's die iedereen mag gebruiken. Maar die zijn op kantoor terwijl medewerkers door het hele land zitten.
vrijdag 30 januari 2026 om 08:58
Maar het gaat hier niet om een leaseauto, maar om een auto van het bedrijf waarbij tot nu toe altijd is toegestaan dat werknemer die mee naar huis nam. Tenzij er in de arbeidsovereenkomst staat dat werknemer de bedrijfsauto mag gebruiken om thuis te komen, leidt dat echt heel veel minder snel tot verworven recht dan een gewone leaseauto. En dan was dit ‘recht’ ook nog toegekend aan broer 1, niet broer 2. Als ik met mijn (al dan niet lease)auto elke dag een collega mee neem naar het werk, verwerft die ook niet automatisch het recht op eeuwigdurend gratis woon-werkverkeer.
Alleen als er iets over afgesproken is op papier, en dan specifiek bij broer 2, dan heeft hij uiteraard wel rechten. Maar die kans lijkt me vrij klein.
En ik begrijp werkgever wel. Een werknemer die langdurig ziek is, is een flinke kostenpost. Dat is ondernemersrisico, natuurlijk, en hoef je daarom ook niet zielig te vinden. Maar het is dan ook ondernemerschap om die kosten zo goed mogelijk te beperken door bv de bedrijfsbus die betreffende werknemer niet meer nodig heeft anders in te zetten.
Jammer voor broer 2, maar die heeft feitelijk jarenlang mazzel gehad dat hij 0 kosten had aan woon-werk verkeer. Verreweg de meeste mensen betalen dat gewoon grotendeels zelf, dat is geen extreme eis of zo.
Alleen als er iets over afgesproken is op papier, en dan specifiek bij broer 2, dan heeft hij uiteraard wel rechten. Maar die kans lijkt me vrij klein.
En ik begrijp werkgever wel. Een werknemer die langdurig ziek is, is een flinke kostenpost. Dat is ondernemersrisico, natuurlijk, en hoef je daarom ook niet zielig te vinden. Maar het is dan ook ondernemerschap om die kosten zo goed mogelijk te beperken door bv de bedrijfsbus die betreffende werknemer niet meer nodig heeft anders in te zetten.
Jammer voor broer 2, maar die heeft feitelijk jarenlang mazzel gehad dat hij 0 kosten had aan woon-werk verkeer. Verreweg de meeste mensen betalen dat gewoon grotendeels zelf, dat is geen extreme eis of zo.
vrijdag 30 januari 2026 om 09:32
Op zich verbaast mij dit.Mabel schreef: ↑30-01-2026 07:54Overigens zei mijn vorige werkgever na een fusie van verschillende organisaties een jaar of 10 geleden gewoon, wie minder dan x kilometer per jaar rijdt voor de zaak moet leaseauto inleveren. Ook als het onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden. Ook als je een auto nodig had om je werk te kunnen doen. En ook als je die auto al jaren had.
Ik dacht dat werkgevers liever een lease-auto gaven dan loonsverhoging.
(over een lease-auto betaalt de werknemer minder belasting dat over normaal salaris, dus meestal maak je een werknemer eerder blij met een lease-auto dan met meer salaris).
Ook als het onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden.
Als de werkgever wil dat je voortaan met de bus naar een klant gaat onder werktijd: prima.
Maar ik denk dat de arbeidsvoorwaarden niet zomaar gewijzigd mogen worden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 30 januari 2026 om 09:42
Een leaseauto is toch een arbeidsvoorwaarde? Dat mag niet eenzijdig gewijzigd worden.Mabel schreef: ↑30-01-2026 07:54Overigens zei mijn vorige werkgever na een fusie van verschillende organisaties een jaar of 10 geleden gewoon, wie minder dan x kilometer per jaar rijdt voor de zaak moet leaseauto inleveren. Ook als het onderdeel was van je arbeidsvoorwaarden. Ook als je een auto nodig had om je werk te kunnen doen. En ook als je die auto al jaren had.
Ik had ook een werkgever na overname die mijn leaseauto wilde afnemen, toen heb ik hem daarop gewezen. Hij zou me dan fors meer loon moeten betalen. Dus heb ik de auto gehouden.
vrijdag 30 januari 2026 om 10:29
Precies. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat werkgevers bepaalde regels proberen te omzeilen en dat medewerkers het gewoon aannemen omdat ze niet weten dat het niet mag. Tip: als een werkgever iets wil aanpassen aan je arbeidsvoorwaarden wat negatief voor je uitvalt, check het altijd bij je rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket.
vrijdag 30 januari 2026 om 10:30
Fijn dat het zo uitpakte voor jou.
De organisatie was zeker geen slechte werkgever, juist een goede. Blijkbaar kon het binnen de regels.
Er was wel een overgangsperiode van een paar maanden waarin mensen hun eigen vervoersmiddel konden gaan organiseren.
vrijdag 30 januari 2026 om 11:10
Waar is de bedrijfsbus dan voor?
Het gebruik van de bedrijfsbussen via een werkgever die ik ken is dat ze voor zowel woonwerkverkeer als voor het werk op locatie, omdat daarmee veel extra reistijd en onnodig omrijden wordt voorkomen.
Zonder dat de bedrijfsbus (want daar zitten ook allerlei gereedschappen en materialen in om werk te kunnen uitvoeren) voor het van en naar de zaak rijden gebruikt mag worden betekent dat men altijd eerst met eigen vervoer naar de zaak moet.
Het gebruik van de bedrijfsbussen via een werkgever die ik ken is dat ze voor zowel woonwerkverkeer als voor het werk op locatie, omdat daarmee veel extra reistijd en onnodig omrijden wordt voorkomen.
Zonder dat de bedrijfsbus (want daar zitten ook allerlei gereedschappen en materialen in om werk te kunnen uitvoeren) voor het van en naar de zaak rijden gebruikt mag worden betekent dat men altijd eerst met eigen vervoer naar de zaak moet.
vrijdag 30 januari 2026 om 12:21
Hoewel broer 2 jarenlang samen met broer 1 in de bedrijfsauto heeft gereden, geeft dit hem juridisch gezien geen automatisch recht op de auto. Het voordeel van de bedrijfsauto zat formeel op naam van broer 1, en het feit dat ze broers zijn, maakt hierin geen verschil. Gewoonte of langdurig gebruik (20+ jaar) kan in overleg als argument worden gebruikt, maar biedt geen garantie dat de auto blijft.
Het beste is om dit met HR te bespreken, de situatie uit te leggen en te vragen naar een tijdelijke oplossing, alternatief vervoer of reiskostenvergoeding.
Je kan eventueel een jurist bellen, maar die gaat er niet veel meer uithalen dan dit
Het beste is om dit met HR te bespreken, de situatie uit te leggen en te vragen naar een tijdelijke oplossing, alternatief vervoer of reiskostenvergoeding.
Je kan eventueel een jurist bellen, maar die gaat er niet veel meer uithalen dan dit
vrijdag 30 januari 2026 om 12:59
Veel (kleinere) bedrijven hebben helemaal geen HR-afdeling.Lila-Linda schreef: ↑30-01-2026 12:21Hoewel broer 2 jarenlang samen met broer 1 in de bedrijfsauto heeft gereden, geeft dit hem juridisch gezien geen automatisch recht op de auto. Het voordeel van de bedrijfsauto zat formeel op naam van broer 1, en het feit dat ze broers zijn, maakt hierin geen verschil. Gewoonte of langdurig gebruik (20+ jaar) kan in overleg als argument worden gebruikt, maar biedt geen garantie dat de auto blijft.
vrijdag 30 januari 2026 om 13:40
Dat snap ik.Lila-Linda schreef: ↑30-01-2026 13:35het hoeft geen afdeling te zijn, mag ook een persoon zijn
Degene met de HR-taak
Maar zeker in het MKB is dit vaak gewoon de eigenaar.
vrijdag 30 januari 2026 om 18:25
Bij een vorige werkgevers waren er leenautos die je kon reserveren als je incidenteel op pad moest. Ik kon daar geen gebruik van maken, want ik rijd automaat. Dan ging ik met ov of eigen auto en kon kosten declareren. Ook wel een keer met collega samen in de leenauto.
Voor dat soort incidenteel vervoer is een leaseauto helemaal niet nodig.
vrijdag 30 januari 2026 om 19:13
Bij mij vorige werkgevers waren zulke auto's gewoon automaat. En voor degenen die structureel op pad moesten met gereedschappen en materialen vanuit het bedrijf was er een bedrijfsbus die ook voor woonwerkverkeer werd gebruikt.Mugske schreef: ↑30-01-2026 18:25Bij een vorige werkgevers waren er leenautos die je kon reserveren als je incidenteel op pad moest. Ik kon daar geen gebruik van maken, want ik rijd automaat. Dan ging ik met ov of eigen auto en kon kosten declareren. Ook wel een keer met collega samen in de leenauto.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in