Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
vrijdag 30 januari 2026 om 21:42
Ontzettend mee eens (en dat zal je niet verbazen). Overigens heb ik dit jaar niet eens VVD gestemd, dus wat dat betreft… Maar ik ben ook geen SP stemmer en dat lijkt mij ook evidentSirDidymus schreef: ↑30-01-2026 21:37[…]
Dat is gewoon een andere zienswijze op die vorm van belasting, dat heeft niet zoveel te maken met geen oog hebben voor anderen.
En ja, ik stem op een partij waarvan ik denk dat die het beste overeenkomt met hoe ik de wereld zie. Dat maakt mij geen slechter persoon, dat wil alleen zeggen dat "we" anders denken over bepaalde zaken.
@courage: ik kijk ook naar andere zaken dan alleen erfbelasting wanneer ik mijn stem uitbreng.
baggal wijzigde dit bericht op 30-01-2026 21:48
7.75% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 30 januari 2026 om 21:46
Zoals het nu gaat kan het ook niet doorgaan maar ik denk dat er door met name de bezuinigingen in de thuishulp en het langer thuis moeten blijven wel meer druk komt op het personeel die voor alles nog minder tijd krijgen en minder aandacht kunnen besteden aan de mensen die vereenzamen. In 3 uur een huis schoon maken kan al een hele opgave zijn als zorgvrager het niet meer zelf kan, het moet nu al in 2 uur vaak maarja oudere mensen houden graag vast aan wat ze kennen en die verwachten vaak gewoon een schoon huis, dat er regelmatig iemand komt om te helpen met douchen, die in de ochtend aan het bed staat om hen uit bed te halen en ook op tijd weer komt savonds om de steunkousen uit te trekken en mee te helpen met de pyjama. Is het de zorgvrager zelf niet die daar over klaagt dan is het vaak wel de familie die 'opkomt voor de rechten van vader/moeder.". Maar wat niet kan, kan niet. Dus ja ze moeten iets doen om in te spelen op de groeiende vergrijzing maar ik heb ze nog niet echt gehoord over hoe ze de werkdruk van personeel gaan oplossen en het werken in de zorg aantrekkelijker maken met o,a, meer salaris voor de zorg medewerkers die de zorg ter plaatse moeten leveren.Appletje schreef: ↑30-01-2026 20:07Ik denk wel dat als je gaat bezuinigen dan moet je het nu doen. Dan zijn er nog veel mensen die zelf nog wat kunnen voorbereiden. Als je wacht tot het hoogtepunt van de vergrijzingsgolf ben je te laat. Als ik naar mezelf en vrienden in dezelfde leeftijdcategorie kijk: wij hebben nog zo'n 10 jaar om wat extra te sparen voor als het later nodig is. Met deze maatregelen zullen we dat serieuzer nemen dan als er nu niets zou gebeuren. Het is al veel te lang allemaal naar voren geschoven terwijl het bijna een wiskundig gegeven is dat er op gegeven moment veel minder werkenden t.o.v. ouderen zijn. Als dit 20...30 jaar geleden was begonnen waren er nu niet van dit soort maatregelen nodig. Dan had je er rustig naar toe kunnen werken.
Vind het wel jammer dat GL-PvdA niet mee doet nu, daar had ik op gestemd, die hadden wellicht op sommige punten wat meer tegengas kunnen geven zodat wederom niet weer de mensen die nu al moeite hebben met rondkomen alweer de sjaak lijken te zijn.
graze wijzigde dit bericht op 30-01-2026 21:48
5.82% gewijzigd
vrijdag 30 januari 2026 om 21:47
Wat ik in de 1e zin schrijf, staat al in het akkoord. En die 3 partijen weten donders goed dat ze geen meerderheid gaan krijgen voor een halvering van de WW duur. Maar zo blijft er iets over om de Kamer tegemoet te komen naar 18 maanden.
vrijdag 30 januari 2026 om 21:48
Bereken eens wat die ‘rijke’ mensen bijdragen aan belasting en premies om er voor te zorgen dat mensen die het minder hebben, ook nog kunnen leven. Als je zelf niet werkt, leef je van hun afdracht.rosanna08 schreef: ↑30-01-2026 21:09Ja sorry dat ik geen compassie heb met mensen die tonnen aan erfbelasting moeten betalen, terwijl er legio mensen zijn die het nu al benauwd krijgen bij nog meer eigen risico betalen en een hogere bijdrage aan thuiszorg. En de mensen die na een jaar al in de bijstand vervallen, omdat ze dan nog geen ander werk hebben gevonden.
We leven in NL een maatschappij waarin iedereen die werkt, bijdraagt aan het leven van mensen die om welke reden dan ook, niet kunnen werken. Dan kun je zuur doen over dat jij het minder goed hebt, maar je kunt ook blij zijn dat deze maatschappij nog steeds is ingericht op zorgen voor elkaar.
Dat dat voor een groep heel moeilijk is, staat niet ter discussie. Maar werkenden moeten het ook lonend blijven vinden om te werken. Als zij er geen profijt meer uithalen door te hoge aanslagen, dan ga je een onwenselijke negatieve spiraal in.
vrijdag 30 januari 2026 om 21:49
vrijdag 30 januari 2026 om 21:53
Ik vind wel de plannen mbt de WIA onzalig. Het kan niet zo zijn dat mensen door die korting van (ik meen 20%) onder het bestaansminimum komen.
Dan zou ik eerder pleiten voor een extra vorm van inkomensverzekering voor mensen met hoge salarissen, zodat zij op die manier hun inkomensval kunnen beperken (een particulier AOV bijvoorbeeld?), en met het geld wat dat bespaart ervoor zorgen dat niemand door arbeidsongeschiktheid onder het bestaansminimum terecht komt.
Dan zou ik eerder pleiten voor een extra vorm van inkomensverzekering voor mensen met hoge salarissen, zodat zij op die manier hun inkomensval kunnen beperken (een particulier AOV bijvoorbeeld?), en met het geld wat dat bespaart ervoor zorgen dat niemand door arbeidsongeschiktheid onder het bestaansminimum terecht komt.
vrijdag 30 januari 2026 om 21:55
Dat doen dus best een aantal niet, die sparen voor de kinderen en klein kinderen en willen ook het huis waarin ze wonen nalaten aan de kinderen. En wat moeten ze kopen dan? Ze hebben alles al. Er worden ook hele constructies bedacht zodat het geld niet 'weg' is zodra ouder naar een verzorgingshuis moet.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:01
Via een AWBZ clausule kan het een en ander. Maar… Bij opname in een verzorgingshuis of een verpleeghuis (Wlz-zorg) stelt het CAK de eigen bijdrage vast op basis van het vermogen van twee jaar geleden. Dit betekent dat schenkingen of verkoop van een woning pas na twee jaar leiden tot een lagere eigen bijdrage. Er wordt dus wel wat betaald gelet op de peildatum van 2 jaar daarvoor.Graze schreef: ↑30-01-2026 21:55Dat doen dus best een aantal niet, die sparen voor de kinderen en klein kinderen en willen ook het huis waarin ze wonen nalaten aan de kinderen. En wat moeten ze kopen dan? Ze hebben alles al. Er worden ook hele constructies bedacht zodat het geld niet 'weg' is zodra ouder naar een verzorgingshuis moet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:03
Ik heb het helemaal niet over salarissen en inkomensbelasting dus geen idee wat je hier nu probeert te zeggen.patchouli_ schreef: ↑30-01-2026 21:48Bereken eens wat die ‘rijke’ mensen bijdragen aan belasting en premies om er voor te zorgen dat mensen die het minder hebben, ook nog kunnen leven. Als je zelf niet werkt, leef je van hun afdracht.
We leven in NL een maatschappij waarin iedereen die werkt, bijdraagt aan het leven van mensen die om welke reden dan ook, niet kunnen werken. Dan kun je zuur doen over dat jij het minder goed hebt, maar je kunt ook blij zijn dat deze maatschappij nog steeds is ingericht op zorgen voor elkaar.
Dat dat voor een groep heel moeilijk is, staat niet ter discussie. Maar werkenden moeten het ook lonend blijven vinden om te werken. Als zij er geen profijt meer uithalen door te hoge aanslagen, dan ga je een onwenselijke negatieve spiraal in.
Werk moet zeker lonend zijn daar is wat mij betreft geen enkele discussie over.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 30 januari 2026 om 22:04
Jij was toch tegen een verplichte AOV?SirDidymus schreef: ↑30-01-2026 21:53Ik vind wel de plannen mbt de WIA onzalig. Het kan niet zo zijn dat mensen door die korting van (ik meen 20%) onder het bestaansminimum komen.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:07
Ik zie ook dat er iets op termijn zal worden gedaan aan de verplichte loondoorbetaling bij ziekte. Vooral voor het MKB zal dit een welkome verandering kunnen zijn.
De transitievergoeding voor ontslag na 2 jaar arbeidsongeschiktheid komt ook te vervallen voor alle bedrijven. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind, maar ik ben sowieso al voorstander van die vergoeding.
De pemie Aof voor werkgevers wordt verhoogd, dit voor de vrijheidsbijdrage.
Er komt een wettelijke stagevergoeding en afspraken over baangaranties, dat vind ik wel een goeie zaak. Stagiaires zijn meer dan alleen onbetaalde arbeidskrachten en moeten ook beloond worden.
De plannen omtrent schijnzelfstandigheid blijven zoals die waren, met dus ook de verplichte AOV. Ik hoop dat ze daar iig wat zullen doen aan de wachttijd en de uitkeringshoogte. Want voor die groep geldt in plannen 2 jaar wachttijd en een uitkering tot 100% van het minimumloon. Ik denk dat weinig zelfstandigen hiervan gebruik zullen willen maken en kiezen voor een particuliere verzekering indien mogelijk.
Voor inkomstenbelasting en toeslagen wordt gewezen naar eind 2026 met het bekendmaken van de hervormingen.
Voor iedereen zal wel gelden een hogere inkomstenbelasting als vrijheidsbijdrage. Natuurlijk moeten de uitgaven voor defensie ergens van betaald worden, maar wanneer je mikt op werken moet lonen, dan snap ik de verhoging van de inkomstenbelasting niet zo goed, en mis ik verhogingen van vennootschapsbelasting bijvoorbeeld?
De transitievergoeding voor ontslag na 2 jaar arbeidsongeschiktheid komt ook te vervallen voor alle bedrijven. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind, maar ik ben sowieso al voorstander van die vergoeding.
De pemie Aof voor werkgevers wordt verhoogd, dit voor de vrijheidsbijdrage.
Er komt een wettelijke stagevergoeding en afspraken over baangaranties, dat vind ik wel een goeie zaak. Stagiaires zijn meer dan alleen onbetaalde arbeidskrachten en moeten ook beloond worden.
De plannen omtrent schijnzelfstandigheid blijven zoals die waren, met dus ook de verplichte AOV. Ik hoop dat ze daar iig wat zullen doen aan de wachttijd en de uitkeringshoogte. Want voor die groep geldt in plannen 2 jaar wachttijd en een uitkering tot 100% van het minimumloon. Ik denk dat weinig zelfstandigen hiervan gebruik zullen willen maken en kiezen voor een particuliere verzekering indien mogelijk.
Voor inkomstenbelasting en toeslagen wordt gewezen naar eind 2026 met het bekendmaken van de hervormingen.
Voor iedereen zal wel gelden een hogere inkomstenbelasting als vrijheidsbijdrage. Natuurlijk moeten de uitgaven voor defensie ergens van betaald worden, maar wanneer je mikt op werken moet lonen, dan snap ik de verhoging van de inkomstenbelasting niet zo goed, en mis ik verhogingen van vennootschapsbelasting bijvoorbeeld?
vrijdag 30 januari 2026 om 22:08
De meeste werkende mensen betalen geen tonnen aan erfbelasting. En of de mensen die tonnen erfbelasting betalen altijd zoveel bijdragen aan de Nederlandse samenleving is natuurlijk ook niet per se aantoonbaar juist.patchouli_ schreef: ↑30-01-2026 21:48Bereken eens wat die ‘rijke’ mensen bijdragen aan belasting en premies om er voor te zorgen dat mensen die het minder hebben, ook nog kunnen leven. Als je zelf niet werkt, leef je van hun afdracht.
Het is niet "zuur doen" als je wijst op het bevoordeelde perspectief van een ander.
Ik werk, ik betaal belasting. Maar ik verwacht geen dankbaarheid.
Ik denk overigens dat je de negatieve spiraal eerder zult zien bij mensen met slechter betaalde banen, voornamelijk vrouwen met een kleinere baan en jonge kinderen verlaten vaak de arbeidsmarkt en zullen dat eerder doen als ze het idee hebben dat werken ze te weinig oplevert. Over de Fentener van Vlissingens van deze wereld maak ik me in dat kader minder zorgen.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:12
Nee, ik ben niet tegen de verplichte AOV ik ben wel tegen de voorwaarden die gesteld worden voor die verplichte AOV. Die zijn echt niet toereikend genoeg om die verplichting op te leggen.
Ik heb zelf ook een AOV en daar betaal ik veel geld voor in de hoop die nooit nodig te hebben. Maar met mijn AOV kan ik wel blijven wonen waar ik woon, kan ik zelfs nog tot een X bedrag gaan werken in een andere functie wat met die verplichte AOV onmogelijk zou zijn.
Dus om eenzelfde vorm aan te raden voor de hoge inkomens, kun je het geld wat je als overheid daarmee bespaart gebruiken zodat anderen niet onder het bestaansminimum terecht komen.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:13
Maar als werken betekent vermogen opbouwen, investeren, een grote erfenis.
Over het geld van een grote erfenis, is al heel veel belasting betaald. En daar wordt dan nog een keer erfbelasting over betaald.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:25
Wat je betaalt aan erfbelasting is niet gerelateerd aan je eigen inkomen, maar aan wat je ouders je nalaten. En als ouders je zoveel nalaten dat je tonnen erfbelasting moet betalen, dan hebben die ouders al fors bijgedragen aan de sociale pot.Rabarbara schreef: ↑30-01-2026 22:08De meeste werkende mensen betalen geen tonnen aan erfbelasting. En of de mensen die tonnen erfbelasting betalen altijd zoveel bijdragen aan de Nederlandse samenleving is natuurlijk ook niet per se aantoonbaar juist.
Het is niet "zuur doen" als je wijst op het bevoordeelde perspectief van een ander.
Ik werk, ik betaal belasting. Maar ik verwacht geen dankbaarheid.
Ik denk overigens dat je de negatieve spiraal eerder zult zien bij mensen met slechter betaalde banen, voornamelijk vrouwen met een kleinere baan en jonge kinderen verlaten vaak de arbeidsmarkt en zullen dat eerder doen als ze het idee hebben dat werken ze te weinig oplevert. Over de Fentener van Vlissingens van deze wereld maak ik me in dat kader minder zorgen.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:26
Ja en? Degene die de erfenis krijgt, meestal de kinderen krijgen die erfenis gewoon, hebben ze niks voor hoeven te doen. En wat betreft partners, daar is een hele makkelijke oplossing voor, namelijk alles op beide namen. Scheelt een heleboel erfbelasting.patchouli_ schreef: ↑30-01-2026 22:13Maar als werken betekent vermogen opbouwen, investeren, een grote erfenis.
Over het geld van een grote erfenis, is al heel veel belasting betaald. En daar wordt dan nog een keer erfbelasting over betaald.
Nogmaals: als je veel erfbelasting moet betalen, krijg je ook een hele grote erfenis.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:30
Overigens ook iets wat ik jammer (maar misschien ergens begrijpelijk) vind is de verhoging van de AOW leeftijd, en dan komt daar een uitzondering op voor zware beroepen.
Nou, dat laatste is natuurlijk lastig vast te stellen want wat is precies een zwaar beroep? Is dat alleen lichamelijk? Of beroepen die geestelijk veel van iemand vergen ook zware beroepen? Gaan arbeidsjaren dan wellicht ook mee tellen? En zo ja, welke arbeidsjaren tellen dan wel of juist niet mee?
Lijkt me bijna ondoenlijk om daar een definitie, laat staan beleid, op vast te stellen.
De AOW betaalbaar houden is natuurlijk een grote uitdaging, maar de beste manier is inzetten op meer arbeidsparticipatie denk ik. Dat geldt voor zowat het hele sociale stelsel. Wat dat betreft prima plan van het nieuwe kabinet om statushouders veel eerder te laten werken met een tewerkstellingsvergunning en de waardering van buitenlandse diploma's te versimpelen zodat mensen in hun eigen sectoren aan de gang kunnen.
Nou, dat laatste is natuurlijk lastig vast te stellen want wat is precies een zwaar beroep? Is dat alleen lichamelijk? Of beroepen die geestelijk veel van iemand vergen ook zware beroepen? Gaan arbeidsjaren dan wellicht ook mee tellen? En zo ja, welke arbeidsjaren tellen dan wel of juist niet mee?
Lijkt me bijna ondoenlijk om daar een definitie, laat staan beleid, op vast te stellen.
De AOW betaalbaar houden is natuurlijk een grote uitdaging, maar de beste manier is inzetten op meer arbeidsparticipatie denk ik. Dat geldt voor zowat het hele sociale stelsel. Wat dat betreft prima plan van het nieuwe kabinet om statushouders veel eerder te laten werken met een tewerkstellingsvergunning en de waardering van buitenlandse diploma's te versimpelen zodat mensen in hun eigen sectoren aan de gang kunnen.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:32
rosanna08 schreef: ↑30-01-2026 22:26Ja en? Degene die de erfenis krijgt, meestal de kinderen krijgen die erfenis gewoon, hebben ze niks voor hoeven te doen. En wat betreft partners, daar is een hele makkelijke oplossing voor, namelijk alles op beide namen. Scheelt een heleboel erfbelasting.
Nogmaals: als je veel erfbelasting moet betalen, krijg je ook een hele grote erfenis.
Hoe bedoel je alles op beide namen? Want het is toch al zo dat, ook in gemeenschap van goederen, vanaf een bepaald vermogen er door de langstlevende partner erfbelasting moet worden betaald? Dat geldt toch niet alleen voor de huwelijkse voorwaarden? (Ik ga even googlen)
Daarnaast moet langstlevende partner ook de erfbelasting op de kindsdelen vooruit betalen ook al erven kinderen op dat moment nog niet daadwerkelijk.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:33
Was het maar zo simpel.rosanna08 schreef: ↑30-01-2026 22:26Ja en? Degene die de erfenis krijgt, meestal de kinderen krijgen die erfenis gewoon, hebben ze niks voor hoeven te doen. En wat betreft partners, daar is een hele makkelijke oplossing voor, namelijk alles op beide namen. Scheelt een heleboel erfbelasting.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:40
Dan nog betaal je als partner 10% over alles boven de (in 2025) €805K en dat kan, ondanks dat veel mensen de vrijstelling als ruim zien, toch voor nare consequenties zorgen zoals ik benoemde. Voor kinderen van vind ik het een ander verhaal zoals ik ook al eerder opmerkte.rosanna08 schreef: ↑30-01-2026 22:26Ja en? Degene die de erfenis krijgt, meestal de kinderen krijgen die erfenis gewoon, hebben ze niks voor hoeven te doen. En wat betreft partners, daar is een hele makkelijke oplossing voor, namelijk alles op beide namen. Scheelt een heleboel erfbelasting.
baggal wijzigde dit bericht op 30-01-2026 22:41
0.29% gewijzigd
vrijdag 30 januari 2026 om 22:41
Dan zit je al op een gezamenlijk vermogen van ruim anderhalf miljoen.Baggal schreef: ↑30-01-2026 22:40Dan nog betaal je als partner 10% over alles boven de (in 2025) €805K en dat kan, ondanks dat veel mensen de vrijstelling als ruim zien, toch voor nare consequenties zorgen zoals ik benoemde. Voor kinderen van vind ik het een ander verhaal zoals ik ook al eerder opmerkte.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:46
En daar kun je, zeker door de belachelijke prijsstijgingen van woningen op papier, vrij “snel” aankomen. Iemand kan dus asset rich zijn, maar cash poor en zal toch met de ficus moeten aftikken. In een dergelijk geval ben je niet alleen je partner kwijt, maar mogelijk ook je huis als je vermogen in stenen zit. En als het in stenen zit, heb je ook jaar in jaar uit villa tax mogen voldoen om vervolgens bij overlijden je onderkomen van de hand te moeten doen.
vrijdag 30 januari 2026 om 22:53
Ok, dat is rottig. Maar serieus huizenprijzen stijgen flink, maar 1,5 miljoen voor doodnormale huizen??Baggal schreef: ↑30-01-2026 22:46En daar kun je, zeker door de belachelijke prijsstijgingen van woningen op papier, vrij “snel” aankomen. Iemand kan dus asset rich zijn, maar cash poor en zal toch met de ficus moeten aftikken. In een dergelijk geval ben je niet alleen je partner kwijt, maar mogelijk ook je huis als je vermogen in stenen zit. En als het in stenen zit, heb je ook jaar in jaar uit villa tax mogen voldoen om vervolgens bij overlijden je onderkomen van de hand te moeten doen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in