Ondernemers die zelf factureren
maandag 2 februari 2026 om 10:53
... moeten jullie vaak betaalherinneringen sturen, of betaalt men over het algemeen meteen?
Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.
Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.
Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.
Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.
Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
maandag 2 februari 2026 om 12:55
Ik stuur per jaar zo’n 400 facturen aan particulieren en het overgrote deel, zo’n 95% betaald binnen de betalingstermijn. Van de anderen is er een deel dat een aansporing nodig heeft in de vorm van een herinnering of telefoontje en dan betalen ze alsnog snel.
Een klein deel betaald al-tijd te laat of in zelfgekozen delen. Ik wind me er niet meer over op, en ken mijn klanten ondertussen, maar irritant is het. Vooral van die mensen die, sorry, zoals jij, eigenhandig een betalingsregeling verzinnen. Wees dan een sterk mens en overleg met me. Ik snap dat het leven tegen kan zitten, en ben echt niet te beroerd om je uit de brand te helpen. Maar praat met me!
Je tandarts denkt na al die jaren echt wel ‘oh god, heb je haar weer, dat gaat weer een eeuwigheid duren voor ik m’n geld heb’. Het is niet alsof jij een hem onbekend feit benoemd als je erover begint tijdens een afspraak. Ik denk zelfs dat hij dat wel zal waarderen.
Een klein deel betaald al-tijd te laat of in zelfgekozen delen. Ik wind me er niet meer over op, en ken mijn klanten ondertussen, maar irritant is het. Vooral van die mensen die, sorry, zoals jij, eigenhandig een betalingsregeling verzinnen. Wees dan een sterk mens en overleg met me. Ik snap dat het leven tegen kan zitten, en ben echt niet te beroerd om je uit de brand te helpen. Maar praat met me!
Je tandarts denkt na al die jaren echt wel ‘oh god, heb je haar weer, dat gaat weer een eeuwigheid duren voor ik m’n geld heb’. Het is niet alsof jij een hem onbekend feit benoemd als je erover begint tijdens een afspraak. Ik denk zelfs dat hij dat wel zal waarderen.
maandag 2 februari 2026 om 13:23
Waarom vergoeilijk je je eigen gedrag door net te doen alsof het de tandarts niet uitmaakt?Juliëtte schreef: ↑02-02-2026 12:47Zeker wel, dat doet hij ook als ik in de stoel lig.
Ik ben patiënt bij hem geworden toen ik een kleuter was, mijn hele familie bezoekt zijn praktijk, dus hij weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dat maakt de schaamte ook zo groot denk ik.
9 jaar geleden was ik mijn verhuizing vergeten door te geven. Toen heeft hij 6 maanden lang elke maand de rekening naar mijn oude adres gestuurd (wat ik dus niet wist) en toen ik mijn nieuwe adres doorgaf stuurde hij gewoon de rekening naar mijn nieuwe adres met daarop "kopie 6"Ik denk dus niet dat hij met te weinig saldo bij de AH staat
Je neemt een dienst af en moet daarvoor betalen, punt. Of de ontvanger arm of rijk is, doet helemaal niet ter zake.
Dus neem een tandartsverzekering zodat een deel van de kosten al vergoed wordt, spaar elke maand en spreek een betalingsregeling af.
maandag 2 februari 2026 om 13:28
maandag 2 februari 2026 om 13:28
Bedankt.Boudica schreef: ↑02-02-2026 13:23Waarom vergoeilijk je je eigen gedrag door net te doen alsof het de tandarts niet uitmaakt?
Je neemt een dienst af en moet daarvoor betalen, punt. Of de ontvanger arm of rijk is, doet helemaal niet ter zake.
Dus neem een tandartsverzekering zodat een deel van de kosten al vergoed wordt, spaar elke maand en spreek een betalingsregeling af.
maandag 2 februari 2026 om 13:36
Het klinkt als "te weinig tijd" en "te vaak bij de tandarts".
Tegen de tijd dat de vorige rekening net betaald is of dat ze nog aan 't afbetalen is zit ze daar alweer terug met problemen.
Als je dan toch 5 keer per jaar daar zit voor vullingen en wortelkanaalbehandelingen zou ik zelf de gewone controles maar overslaan.
Maar dat ben ik.
En ik zou deze tandarts in ere houden.
Want grote ketens zijn meestal én duurder (moeten meer personeel betalen) én doen een stuk moeilijker over rekeningen telkens veel te laat betalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 2 februari 2026 om 13:49
Nog iets anders: als de kosten erg hoog zijn, kun je ook nog kijken of je in aanmerking komt voor aftrek van de belasting (hangt van de kosten+ je inkomsten af). Scheelt dan toch weer wat en kun je voor komende behandelingen opsparen.
Wat betreft facturen: afspraken maken komt altijd beter over dan niet of veel te laat betalen.
Wat betreft facturen: afspraken maken komt altijd beter over dan niet of veel te laat betalen.
tinytiny wijzigde dit bericht op 02-02-2026 13:50
17.02% gewijzigd
maandag 2 februari 2026 om 13:50
Ik ben geen ondernemer maar in loondienst. Maar ook voor mij geldt: als ik mijn werk gedaan heb, wil ik graag betaald worden. Als mijn werkgever ineens in zelfbedachte termijn gaat betalen, ben ik ook niet blij. En ik denk dat dat voor iedereen geldt; niemand wil op betalingen moeten wachten.
Ik vind het niet uitmaken dat de tandarts ondernemer is, als klant betaal je gewoon op tijd de rekeningen. Je kunt immers ook niet in zijn portemonnee kijken, je hebt geen idee welke (on)kosten deze man heeft. Ik vind dat je daar niet zo laconiek mee kunt omgaan.
Als je achteraf kunt sparen, kun je het ook vooraf.
Ik vind het niet uitmaken dat de tandarts ondernemer is, als klant betaal je gewoon op tijd de rekeningen. Je kunt immers ook niet in zijn portemonnee kijken, je hebt geen idee welke (on)kosten deze man heeft. Ik vind dat je daar niet zo laconiek mee kunt omgaan.
Als je achteraf kunt sparen, kun je het ook vooraf.
maandag 2 februari 2026 om 14:00
Het gaat natuurlijk niet alleen om de tandarts. Als je ergens het geld niet voor hebt moet je het niet kopen of bestellen, want de ondernemer maakt ook kosten die betaald moeten worden. Moet ook zijn huur, energie enz. op tijd betalen. Het zijn geen vrijwilligers die gesubsidieerd worden.
maandag 2 februari 2026 om 14:04
Ik heb de reacties niet gelezen. Maar mijn werk is debiteuren administratie, en dus ook aanmaningen versturen. Er is wel een groep die netjes op tijd betaald. Maar het is “normaler” dat er een aanmaning nodig is. Soms willen mensen wel betalen maar hebben ze het geld ook niet klaar staan. En sommige mensen geven gewoon echt geen fuck. Kom ook het tegenovergestelde tegen, iemand die n.a.v. een betalingsregeling automatische incasso had ingesteld. En 2 jaar na aflossing, blijft dit geld over gemaakt worden. Ook al betalen we regelmatig terug en hebben we meerdere keren gecommuniceerd hierover.
maandag 2 februari 2026 om 14:06
Dat geldt ook voor cliënten. Die moeten ook huur etc. betalen.Gisselle schreef: ↑02-02-2026 14:00Het gaat natuurlijk niet alleen om de tandarts. Als je ergens het geld niet voor hebt moet je het niet kopen of bestellen, want de ondernemer maakt ook kosten die betaald moeten worden. Moet ook zijn huur, energie enz. op tijd betalen. Het zijn geen vrijwilligers die gesubsidieerd worden.
De tandarts is niet zomaar iets kopen of bestellen. Het gaat om belangrijke zorg. Mensen met een slecht gebit hebben dit zeker nodig.
Het is onderdeel van een groter probleem. Het is onwenselijk als het op het bordje van de tandarts komt, maar ook onwenselijk als het op het bordje van cliënten komt.
Ik vind dat een tandarts zich bewust moet zijn van wat zich in de samenleving afspeelt. Coulance hoort wat dat betreft bij zijn vak. Dat geldt in ruimere zin ook voor bijvoorbeeld energieleveranciers. Of verhuurders.
maandag 2 februari 2026 om 14:07
Bedankt voor de kant van de ondernemers. Het advies is duidelijk: communiceren.
De reacties die duidelijk op de man zijn snap ik ergens wel, maar aan de andere kant klinkt er ook veel oordeel en weinig nieuwsgierigheid.
In de OP geef ik aan dat er schuld en schaamte is, ik denk niet ik neem een dienst af en die man kan lekker fluiten naar zijn centen. Ik durf niet meer maar hem toe, ondanks kiespijn, omdat ik weet dat ik niet over 2 weken kan betalen. Maar wachten ondanks kiespijn betekent een hogere rekening in de toekomst.
Misschien ben ik de enige die in deze economie geen spaarpot vol heeft voor ongeplande rekeningen, die van salaris naar salaris leeft en 2 maanden nodig heeft voor er 300 euro vrij gemaakt kan worden. Maar het is geen onwil van mijn kant.
Ik was hier vanmorgen verdrietig over, dat ik nu geen hulp kan krijgen met mijn pijn. Mijn man zei onzin, dit gebeurt vast vaker. Vandaar mijn vraag, die nu beantwoord is.
De reacties die duidelijk op de man zijn snap ik ergens wel, maar aan de andere kant klinkt er ook veel oordeel en weinig nieuwsgierigheid.
In de OP geef ik aan dat er schuld en schaamte is, ik denk niet ik neem een dienst af en die man kan lekker fluiten naar zijn centen. Ik durf niet meer maar hem toe, ondanks kiespijn, omdat ik weet dat ik niet over 2 weken kan betalen. Maar wachten ondanks kiespijn betekent een hogere rekening in de toekomst.
Misschien ben ik de enige die in deze economie geen spaarpot vol heeft voor ongeplande rekeningen, die van salaris naar salaris leeft en 2 maanden nodig heeft voor er 300 euro vrij gemaakt kan worden. Maar het is geen onwil van mijn kant.
Ik was hier vanmorgen verdrietig over, dat ik nu geen hulp kan krijgen met mijn pijn. Mijn man zei onzin, dit gebeurt vast vaker. Vandaar mijn vraag, die nu beantwoord is.
maandag 2 februari 2026 om 14:11
Uiteraard ben je niet de enige. Ga gewoon in gesprek met je tandarts. Als dat een probleem oplevert: zoek er een die betalingen in termijnen accepteert. Want die zijn er ook.Juliëtte schreef: ↑02-02-2026 14:07Bedankt voor de kant van de ondernemers. Het advies is duidelijk: communiceren.
maandag 2 februari 2026 om 14:24
Ik zou ook vooral overleggen wat die tandarts zelf wil.
Het kan ook zijn dat hij liever 2 of 3 maanden wacht op zijn geld ipv alles binnen te krijgen in 5 schijven.
Als hij zelf alles doet moet hij anders nog zitten bijhouden welk stuk wél en welk stuk nog niet betaald is.
(Als hij zo 20 patiënten heeft die in schijven willen betalen ...)
Een grote praktijk heeft daar personeel voor.
Deze man niet.
Die weet misschien gewoon liever dat hij weer een paar maanden op zijn geld moet wachten.
Scheelt hem ook reminders sturen en postzegels.
Is dit nu later?
maandag 2 februari 2026 om 14:32
Grappig “gratis geld”Badeendje92 schreef: ↑02-02-2026 14:04Ik heb de reacties niet gelezen. Maar mijn werk is debiteuren administratie, en dus ook aanmaningen versturen. Er is wel een groep die netjes op tijd betaald. Maar het is “normaler” dat er een aanmaning nodig is. Soms willen mensen wel betalen maar hebben ze het geld ook niet klaar staan. En sommige mensen geven gewoon echt geen fuck. Kom ook het tegenovergestelde tegen, iemand die n.a.v. een betalingsregeling automatische incasso had ingesteld. En 2 jaar na aflossing, blijft dit geld over gemaakt worden. Ook al betalen we regelmatig terug en hebben we meerdere keren gecommuniceerd hierover.
Zo n klant hebben wij ook, ik parkeer het tegenwoordig.
Wij sturen nooit aanmaningen, ik bel ze persoonlijk op.
Als ik geen gehoor krijg en ik heb een 06 nr dan app ik ze de factuur wel eventjes.
Pieremachochel
maandag 2 februari 2026 om 14:32
Dan kan het nog wel vervelend zijn. Praat het niet zo goed maar trek je grote meisjesbroek aan en wees eerlijk tegen die man.Juliëtte schreef: ↑02-02-2026 12:47Zeker wel, dat doet hij ook als ik in de stoel lig.
Ik ben patiënt bij hem geworden toen ik een kleuter was, mijn hele familie bezoekt zijn praktijk, dus hij weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dat maakt de schaamte ook zo groot denk ik.
9 jaar geleden was ik mijn verhuizing vergeten door te geven. Toen heeft hij 6 maanden lang elke maand de rekening naar mijn oude adres gestuurd (wat ik dus niet wist) en toen ik mijn nieuwe adres doorgaf stuurde hij gewoon de rekening naar mijn nieuwe adres met daarop "kopie 6"Ik denk dus niet dat hij met te weinig saldo bij de AH staat
maandag 2 februari 2026 om 14:33
Wat een goede tip, ik ga me er in verdiepen, thanksTinyTiny schreef: ↑02-02-2026 13:49Nog iets anders: als de kosten erg hoog zijn, kun je ook nog kijken of je in aanmerking komt voor aftrek van de belasting (hangt van de kosten+ je inkomsten af). Scheelt dan toch weer wat en kun je voor komende behandelingen opsparen.
maandag 2 februari 2026 om 14:36
Juich niet te veel, want het nieuwe kabinet wil dit weer afschaffen. Maar voor afgelopen jaar zou het kunnen helpen.
Naast toch van te voren aangeven aan je tandarts, zou ik ook naar de andere kant kijken: is er een manier om meer geld over te houden? Meer werken, goedkoper wonen, op andere zaken besparen? Dit is toch niets zo.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 2 februari 2026 om 14:50
Dus jij hebt minstens een half jaar te laat betaald? Dat is best asociaal ja.Juliëtte schreef: ↑02-02-2026 12:47Zeker wel, dat doet hij ook als ik in de stoel lig.
Mijn man is zelfstandig ondernemer en het gebeurt af en toe dat klanten te laat betalen. Soms moet het zelfs uit handen worden gegeven zodat er een deurwaarder op af gestuurd wordt. Hij had zeker weten geen half jaar gewacht.
maandag 2 februari 2026 om 14:54
Sorry hoor TO, maar op de man? Je vraagt om meningen en krijgt die. Je krijgt een spiegel voor en dat hoeft niet met fluwelen handschoentjes.
Een onwelgevallige reactie meteen op de man noemen, nou nou.
Ik neem tenminste aan dat je je medeforummers geen ban wilt aansmeren.
En omdat ik nu licht geïrriteerd ben: weet je wat huisdieren kosten op jaarbasis? Je maakt keuzes in je leven, moet je zelf weten, maar wentel het niet af op de tandarts.
Een onwelgevallige reactie meteen op de man noemen, nou nou.
Ik neem tenminste aan dat je je medeforummers geen ban wilt aansmeren.
En omdat ik nu licht geïrriteerd ben: weet je wat huisdieren kosten op jaarbasis? Je maakt keuzes in je leven, moet je zelf weten, maar wentel het niet af op de tandarts.
boudica wijzigde dit bericht op 02-02-2026 14:57
38.18% gewijzigd
maandag 2 februari 2026 om 14:56
Klopt, niet expres. Ik had niet opgemerkt dat ik geen rekening had gehad. Asociaal ben ik he.vivapimpelmees schreef: ↑02-02-2026 14:50Dus jij hebt minstens een half jaar te laat betaald? Dat is best asociaal ja.
Mijn man is zelfstandig ondernemer en het gebeurt af en toe dat klanten te laat betalen. Soms moet het zelfs uit handen worden gegeven zodat er een deurwaarder op af gestuurd wordt. Hij had zeker weten geen half jaar gewacht.
Heb wel gewoon een telefoonnummer trouwens.
maandag 2 februari 2026 om 14:57
Ik heb wel geld voor de tandarts, maar geen verzekering, ik betaal alles zelf. En dat zeg ik ook wel eens in de spreekkamer: joh, ik betaal het zelf, dus kunnen we even overleggen over de kosten?
En dan is het doodnormaal en helemaal geen probleem. Maar ik heb geen geldprobleem en dus ook geen schaamte erover.
Die schaamte maakt het zo moeilijk en zo lastig. Want oei oei kun je dat wel zeggen en wat zal hij wel niet denken. Maar ja, hij denkt toch al van alles. Hij weet al dat je laat betaalt. Maar het bespreken zélf is niet raar of beschamend. Het beschamende zit erin dat jij in het geheim een probleem hebt en op eigen houtje oplossingen verzint en dat zijn eigenlijk geen goede oplossingen.
Bespreek het. "Tandarts, u heeft vast al gemerkt dat ik niet goed ben in snel betalen, dat komt omdat ik krap zit. Vindt u het goed om termijnen af te spreken? Dan moet u ook wel even wachten maar dan weet u tenminste waar u aan toe bent en het scheelt mij een hoop stress".
Elke goede zorgverlener vindt dat een begrijpelijke vraag. En het kan zijn dat hij dat niet wil, nou ja, dan kun je ook proberen een ander te zoeken, Maar die stress omtrent geld is gewoon ook heel vervelend voor je. Weten hoe vaak het voorkomt lost dat niet op.
Harba lorifa
maandag 2 februari 2026 om 14:58
Lekker passief agressief, je vraagt notabene zelf om onze reacties. En nog even en de tandarts is nalatig omdat hij je niet gebeld heeft.
brutaimmaculata wijzigde dit bericht op 02-02-2026 15:00
10.84% gewijzigd
maandag 2 februari 2026 om 14:59
Hi To,
Geen stress hoor! Zo erg is het allemaal ook weer niet. Als de tandarts het echt vreselijk had gevonden, had je eerder al wel wat gehoord denk ik. Neemt niet weg dat het wel goed is om erover te communiceren. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit de irritatie vaak wegneemt.
Is het nog een idee om met je tandarts te kijken of een andere verzekering een optie is? Misschien heb je een hogere dekking nodig als je standaard zoveel gaatjes hebt.
Geen stress hoor! Zo erg is het allemaal ook weer niet. Als de tandarts het echt vreselijk had gevonden, had je eerder al wel wat gehoord denk ik. Neemt niet weg dat het wel goed is om erover te communiceren. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit de irritatie vaak wegneemt.
Is het nog een idee om met je tandarts te kijken of een andere verzekering een optie is? Misschien heb je een hogere dekking nodig als je standaard zoveel gaatjes hebt.
maandag 2 februari 2026 om 15:00
Maar je weet toch dat als je bij de tandarts geweest bent er een maand later een rekening ligt?
Dat hou je toch een beetje bij, zeker als je net verhuisd bent?
Want als hij je dan eindelijk wél de factuur stuurde kon hij waarschijnlijk wéér 3 maanden op zijn geld wachten.
Is dit nu later?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in