Ondernemers die zelf factureren

02-02-2026 10:53 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
... moeten jullie vaak betaalherinneringen sturen, of betaalt men over het algemeen meteen?

Aanleiding voor mijn vraag: ik betaal mijn tandarts vaak te laat. Het zijn vaak forse bedragen die ik meestal eerst bij elkaar moet sparen, waardoor ik meestal 2 of 3 maanden na het ontvangen van de eerste factuur pas betaal. Dan heb ik meestal al een betaalherinnering ontvangen.
Ik weet dat mijn tandarts de administratie en facturering zelf doet, dus hij weet dat ik een onbetrouwbare betaler ben. Ik schaam me hier zo voor dat ik nu geen nieuwe afspraak durf te maken.

Mijn man snapt niks van mijn onzekerheid en stelt dat ik echt niet de enige ben die rekeningen niet meteen betaalt, en dat tandarts hier echt niets van vindt.

Dus ondernemend Viva: ben ik een uitzonderlijk asociale klant, of komt het vaak voor dat mensen rekeningen laten liggen?
Wissewis schreef:
02-02-2026 13:36

En ik zou deze tandarts in ere houden.
Want grote ketens zijn meestal én duurder (moeten meer personeel betalen) én doen een stuk moeilijker over rekeningen telkens veel te laat betalen.
Ik niet. Ik vind het een vies idee dat hij tijdens behandelingen de telefoon opneemt. En ongemakkelijk.
En al helemaal niet efficiënt, dus ik vraag me af of hij goedkoper is. De uren die hij bespaart door zijn administratie uit te besteden, kan hij besteden aan zijn eigenlijke werk. En daardoor houdt hij onder aan de streep meer over.
Lady*Voldemort schreef:
02-02-2026 17:17
Sowieso snap ik die schaamte niet zo. Je schaamt je wel om de tandarts te bellen en te vragen om een betalingsregeling, maar je schaamt je blijkbaar niet om die rekening elke keer drie maanden te laten liggen. Die tandarts weet heus wel dat je betalingsproblemen hebt hoor, hij verstuurt die herinneringen nota bene zelf. Ik denk dat ie juist blij is als je contact opneemt.
Ja, eens.
TO, je hebt last van het "kiekeboe-probleem." Dreumesen denken echt dat jij ze niet kunt zien als ze hun handen voor hun ogen doen. Jij lijkt te denken dat jouw onbetaalde facturen niet bestaan, als je er maar geen aandacht op vestigt. Maar zo werkt het niet.
Si abra la puerta hay lobos.
Paradise schreef:
02-02-2026 17:24
Er zijn toch gewoon mensen die geen ruimte hebben om te sparen?

Dan komt het betalen van die rekeningen anders tot stand. Door bijvoorbeeld andere rekeningen laat te gaan betalen. Of twee maanden bijna niets eten.
Vandaar ook de vraag of er niets anders aangepast kan worden. Onbetaalde facturen zijn een symptoom. Komt er te weinig binnen? Gaat er teveel uit? Welke hulp is beschikbaar?

Mensen moeten zich niet schamen voor schulden, maar handelen helpt enorm
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
02-02-2026 17:26
Vandaar ook de vraag of er niets anders aangepast kan worden. Onbetaalde facturen zijn een symptoom. Komt er te weinig binnen? Gaat er teveel uit? Welke hulp is beschikbaar?

Mensen moeten zich niet schamen voor schulden, maar handelen helpt enorm
Dit ben ik met je eens.
Lady*Voldemort schreef:
02-02-2026 17:22
Die man gaat niks doen, die roept alleen maar dat het die tandarts allemaal toch geen reet uitmaakt of de klanten nou betalen of niet.
Ik gok een beetje dat die man zelf zijn rekeningen steevast te laat betaalt :-D.

En bij godswonder nog nooit een deurwaarder aan zijn deur heeft gehad.

Er zijn mensen die erop kicken om te kijken hoeveel te laat ze een rekening kunnen betalen.
Voor er verwijlintresten gerekend worden, ze buitengekickt worden of er deurwaarders en incasso-bureaus zich ermee moeien.

(Ik zeg niet dat opstartster zo is.
Wel dat haar partner ernaar lijkt te neigen met zijn uitspraken.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ondernemer hier: bijna iedereen (particulier en zakelijk) betaalt snel (binnen twee weken), fijn, maar een deel van mijn facturen gaat ook naar de overheid en dat is vreselijk. Sowieso worden die laat betaald en daarnaast moet ik er ook bijna altijd achteraan (dwz: omdat het me te lang duurt) en dan nog een paar keer, want: een call aangemaakt waarover je nooit meer iets hoort/ergens in het systeem blijven hangen/moet nog goed gekeurd worden door X en Y en daarna nog langs Z/gaat pas mee bij volgende betalingsronde/voldoet niet aan onze voorwaarden, oh, toch wel etc. En dan moet je alles dus ook nog via een door hen bedacht portaal en format inleveren. Inmiddels reken ik een hoger uurtarief voor de overheid, vanwege de extra tijd die het me telkens kost. (Persoonlijke frustratie dit hoor, dank voor het lezen :-D )
Waarom heeft “iedereen” het over een deurwaarder?
Incassobureau is voldoende.
Pieremachochel
Lori schreef:
02-02-2026 17:33
Ondernemer hier: bijna iedereen (particulier en zakelijk) betaalt snel (binnen twee weken), fijn, maar een deel van mijn facturen gaat ook naar de overheid en dat is vreselijk. Sowieso worden die laat betaald en daarnaast moet ik er ook bijna altijd achteraan (dwz: omdat het me te lang duurt) en dan nog een paar keer, want: een call aangemaakt waarover je nooit meer iets hoort/ergens in het systeem blijven hangen/moet nog goed gekeurd worden door X en Y en daarna nog langs Z/gaat pas mee bij volgende betalingsronde/voldoet niet aan onze voorwaarden, oh, toch wel etc. En dan moet je alles dus ook nog via een door hen bedacht portaal en format inleveren. Inmiddels reken ik een hoger uurtarief voor de overheid, vanwege de extra tijd die het me telkens kost. (Persoonlijke frustratie dit hoor, dank voor het lezen :-D )
Interessante toevoeging.

Ik lees dat zzp'ers vooral last hebben van grote bedrijven en overheden die te laat betalen.

https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-we ... rachtgever
Maar de meeste ondernemers die hier reageren, dat zo goed als iedereen meteen betaald.. gaat het daarbij niet vooral om luxe goederen/diensten?

Het contrast wat ik hier lees is zo groot met wat ik dagelijks merk op mijn werk. En dat je een luxe product gewoon betaald lijkt me nogal wiedes. Of naja, het is natuurlijk sowieso logisch om je rekeningen te betalen. Maar bij noodzakelijke dingen, zoals de tandarts kan ik in de huidige economie heel goed begrijpen dat er mensen zijn die moeite hebben om te betalen. Natuurlijk is het beter om daarover te communiceren. Maar als ik zie hoe fel/neerbuigend sommige mensen hier reageren vind ik het helemaal niet gek dat sommige mensen ontwijkend gedrag vertonen.
Wij zijn daarbij van sommige gevallen de lul als een verzekering ons moet uitkeren en de klant eigen risico.

Klant vergeet eigen risico en verzekeringen betalen vaak na maanden pas.
Pieremachochel
Badeendje92 schreef:
02-02-2026 17:39
Maar de meeste ondernemers die hier reageren, dat zo goed als iedereen meteen betaald.. gaat het daarbij niet vooral om luxe goederen/diensten?

Het contrast wat ik hier lees is zo groot met wat ik dagelijks merk op mijn werk. En dat je een luxe product gewoon betaald lijkt me nogal wiedes. Of naja, het is natuurlijk sowieso logisch om je rekeningen te betalen. Maar bij noodzakelijke dingen, zoals de tandarts kan ik in de huidige economie heel goed begrijpen dat er mensen zijn die moeite hebben om te betalen. Natuurlijk is het beter om daarover te communiceren. Maar als ik zie hoe fel/neerbuigend sommige mensen hier reageren vind ik het helemaal niet gek dat sommige mensen ontwijkend gedrag vertonen.
Ik vind het nogal meevallen hoor, met die neerbuigendheid. Ik zie eigenlijk hoofdzakelijk constructieve reacties.

En ja, ik ben ook ooit zo iemand geweest die de post maar niet meer open maakte want er was toch geen redden meer aan, dus ik ben wel de laatste om geen begrip te hebben voor betalingsproblemen. Ik heb toen alleen wel gemerkt dat mijn struisvogelstrategie me geen steek verder bracht, en als het even kan wil ik voor TO toch wel liever iets anders.
Graftak!
Badeendje92 schreef:
Ja natuurlijk, daarom is de vraag ook een beetje gek. Maar in z'n algemeenheid geldt natuurlijk wel dat niemand er op zit te wachten om tijd te moeten steken in een factuur die niet is betaald.
Ik werk bij een klein bedrijf en druk klanten op het hart om gewoon te bellen als er problemen ontstaan met betalen. Dan kunnen we direct kijken hoe het lukt om wel te betalen, ipv dat wij allemaal.kosten maken voor herinneringen en incasso"s
Badeendje92 schreef:

Eens! Natuurlijk is het beter om je kop niet in het zand te steken, maarja.... Schaamte he... Zo gaat dat nou eenmaal. Mensen houden niet van nare gevoelens dus stoppen ze die weg. Heel menselijk gedrag. Waneer iemand dat weet van zichzelf, denk ik dat je al op de goede weg zit. En TO heeft dat volgens mij prima door en probeert tot een oplossing te komen.
Laten we to dan vooral motiveren het aan te pakken, in plaats van benoemen hoe stom het van haar is etc.
Zonnebloem1996 schreef:
02-02-2026 18:19
Laten we to dan vooral motiveren het aan te pakken, in plaats van benoemen hoe stom het van haar is etc.
Een volwassen vrouw met een gezin. Wat stel je voor? Een stickerkaart?
Paradise schreef:
02-02-2026 17:38
Interessante toevoeging.

Ik lees dat zzp'ers vooral last hebben van grote bedrijven en overheden die te laat betalen.

https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-we ... rachtgever
Dat is algemeen bekend maar er verandert niets. Ondanks dat er al jaren op gehamerd wordt.
Zonnebloem1996 schreef:
02-02-2026 18:18
Eens! Natuurlijk is het beter om je kop niet in het zand te steken, maarja.... Schaamte he... Zo gaat dat nou eenmaal. Mensen houden niet van nare gevoelens dus stoppen ze die weg. Heel menselijk gedrag. Waneer iemand dat weet van zichzelf, denk ik dat je al op de goede weg zit. En TO heeft dat volgens mij prima door en probeert tot een oplossing te komen.
Nou nee hoor. Ze probeert alleen maar bevestiging te krijgen voor haar idee (en dat van haar man) dat het heel normaal is om rekeningen drie maanden te laten liggen. Maar dat is het dus niet. En het is ook niet handig, want nu is het schijnbaar alleen de tandarts maar als er nog een miep overheen komt met de auto en de wasmachine begeeft het zit je al heel snel in een neerwaartse spiraal waar je de eerste jaren niet meer uit komt. Seen that, been there, got that shirt. Dus ik zie echt weinig redenen om op basis van deze OP de TO lof te gaan toezwaaien over hoe goed ze het allemaal aanpakt.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 02-02-2026 18:32
26.26% gewijzigd
Graftak!
Je zult versteld staan hoeveel mensen zorgfacturen niet betalen. Ook van psychologen.

De meeste(?) zorgverleners zitten bij Fa-med en Infomedics en co. en betalen daar een behoorlijke fee voor, omdat die partijen incassoprocedures op zich nemen. Zij runnen een business op wanbetalers, dat zegt genoeg lijkt mij.

Het staat ook dikwijls in de krant, dat veel mensen de zorgpremie en zorgkosten niet kunnen ophoesten.

Toen ik ooit voor particulieren werkte kon ik ook niet zonder Fa-med, anders had ik er een dag in de week werk bij om wanbetalers te contacteren.
Juliëtte schreef:
02-02-2026 12:47
Ik denk dus niet dat hij met te weinig saldo bij de AH staat
Je kan nooit in de portemonnee van een ander kijken. Doe dat dan ook niet.

Mensen zeggen hier dat jij moet sparen, maar zij kunnen ook niet in jouw portemonnee kijken. Sparen is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Zonnebloem1996 schreef:
02-02-2026 18:19

Dat. Ik vind het wel lekker makkelijk afzeiken zo.

Als iedereen zo goed weet dat je makkelijk de kop in het zand steekt met schulden, en dat het best eng kan zijn om het gesprek aan te gaan met de tandarts, dan is de voor de hand liggende reactie toch om iemand aan te moedigen?

"Wil je er een sticker bij" of iets van die toon valt wat mij betreft niet onder aanmoedigen.
Harba lorifa
Ginevra schreef:
02-02-2026 18:32
Dat. Ik vind het wel lekker makkelijk afzeiken zo.

Als iedereen zo goed weet dat je makkelijk de kop in het zand steekt met schulden, en dat het best eng kan zijn om het gesprek aan te gaan met de tandarts, dan is de voor de hand liggende reactie toch om iemand aan te moedigen?

"Wil je er een sticker bij" of iets van die toon valt wat mij betreft niet onder aanmoedigen.
Klopt, er zijn genoeg normale (of wat jullie wellicht onder aanmoedigende verstaan) reacties geweest, maar TO maakt er een lolletje van.
Even een heel andere insteek, omdat je tandarts verschrikkelijk ouderwets klinkt en ik bang ben dat hij dit niet heeft gedaan: heeft je tandarts wel eens voor je uitgezocht of je een deel van je zorg uit de basisverzekering (is alleen voor heel beperkte groep mensen die door een ander medisch iets veel meer kans op gebitsklachten hebben) vergoed kan krijgen? Dat zou jou nl. best in de kosten kunnen schelen.
Juliëtte schreef:
02-02-2026 14:07
Bedankt voor de kant van de ondernemers. Het advies is duidelijk: communiceren.

De reacties die duidelijk op de man zijn snap ik ergens wel, maar aan de andere kant klinkt er ook veel oordeel en weinig nieuwsgierigheid.

In de OP geef ik aan dat er schuld en schaamte is, ik denk niet ik neem een dienst af en die man kan lekker fluiten naar zijn centen. Ik durf niet meer maar hem toe, ondanks kiespijn, omdat ik weet dat ik niet over 2 weken kan betalen. Maar wachten ondanks kiespijn betekent een hogere rekening in de toekomst.

Misschien ben ik de enige die in deze economie geen spaarpot vol heeft voor ongeplande rekeningen, die van salaris naar salaris leeft en 2 maanden nodig heeft voor er 300 euro vrij gemaakt kan worden. Maar het is geen onwil van mijn kant.

Ik was hier vanmorgen verdrietig over, dat ik nu geen hulp kan krijgen met mijn pijn. Mijn man zei onzin, dit gebeurt vast vaker. Vandaar mijn vraag, die nu beantwoord is.

Nee hoor, je bent verre van de enige. Ik heb er tijdens en na corona zelf ook mee te maken gehad. Dan moest ik eerst geld opsparen voordat ik een afspraak bij de tandarts kon maken, of de opticien voor een nieuwe bril bijvoorbeeld. En als er dan iets onvoorziens gebeurde, dan had ik een probleem. Zo was mijn auto een keer kapot (en daar moet ik mee werken) en toen heb ik bij de gagare ook een betalingsregeling getroffen vantevoren, de meeste bedrijven willen echt wel met je meedenken wanneer je ter goeder trouw bent.

Maar ik heb zelf ook weleens achter mijn geld aan moeten gaan bij iemand die doodleuk zei ja tis nu bouwvak dus partner kan niet werken en er is nu geen geld. Toen heb ik ook afgesproken dat het afgenomen gedeelte van het totale pakket in ieder geval wel betaald werd, en het restant na de vakantie met wat tijd ertussen zeg maar.

Maar iemand waar ik structureel te laat van betaald krijg, die zelf denkt te kunnen bepalen wanneer ze iets overmaken naar mij, en ik steeds achteraan moet bellen, daar maak ik de regel vooraf betalen en anders geen lessen. En als dat niet gebeurde, dan stappen ze niet in de auto en draai ik om. Beter dat uurtje "vrij" zijn dan wel werken en weer moeilijk doen met betalen.
Volgens mij is er niemand die heel hard is over je situatie. Daar ben je zeker niet de enige in. Maar het antwoord op je vraag “is het niet erg omdat velen met mij dit ook hebben”? is daardoor neit opeens “nee”. Als je niet tijdig betaalt benadeel je de ander. En dat die daar mogelijk niet zo veel last van heeft financieel is niet zo relevant. Betekent niet dat je veel begrip kan krijgen en dat er met je mee kan worden gedacht maar dan moet je het wel bespreekbaar maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven