Lapland 2027

13-02-2026 08:24 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik zijn ons aan het oriënteren naar Lapland in februari 2027. Ik ben vooral nieuwsgierig naar andermans’ ervaring. Wie is er geweest? Heb je vlucht, accommodatie en activiteiten zelf geboekt of heb je een complete reis bij een organisatie geboekt? En hoe was je ervaring daar mee? Lapland is hoe dan ook duur, maar ik vraag mij af of het voordeliger is om alles zelf te boeken (de vlucht nu al boeken, accommodatie via Airbnb etc.). Welke activiteiten heb je gedaan? Welke plekken zijn mooi? (Wij hoeven niet per se naar heel toeristisch gebied.) Ervaringen en tips zijn van harte welkom! :)
BrutaImmaculata schreef:
13-02-2026 12:15
Dat ligt er echt aan wat je boekt. Bij sommigen zit een transfer inbegrepen, bij anderen niet. Zeker Levi is tegenwoordig ramvol en populaire excursies op de dag zelf boeken zou ik niet aanraden. Februari is hoogseizoen.
Ik ben in Januari geweest nabij Yllas (Äkäslompolo) en kon vrijwel alles gewoon diezelfde dag of voor de volgende dag boeken. Ter vergelijking.
Wij zijn via Voigt naar Lapland geweest, naar Salla. Was echt een geweldige reis! We zijn een week geweest en hebben een reis vol excursies gekozen: sneeuwschoenwandeling, rendiertocht, huskytocht, forest skiing en sneeuwscootertocht. 1 vrije dag en verder elke dag een excursie, echt de volledige ervaring wat ons betreft!
Je kunt het ook zelf regelen, maar wij vonden dat best ingewikkeld.

De accommodatie waar we zaten was dit park: https://www.sallatunturi.fi/en/
Veel excursies worden gewoon door dat park zelf georganiseerd, dus wat dat betreft zou je denk ik bijna net zo goed alles zelf kunnen boeken, want je kunt gewoon aan het hotel doorgeven welke excursies je allemaal wil doen.

Helaas hebben wij het noorderlicht niet gezien, net pech dat in de week dat wij er waren het niet te zien was.

We hadden een eigen huisje (met open haard, heerlijk!), maar de excursies waren wel allemaal met ongeveer dezelfde groep. Dat vonden wij juist wel leuk, de rust van je eigen huisje, maar wel de verbinding van met dezelfde mensen telkens de excursie.
We hadden halfpension bijgeboekt en dat was met de locatie waar wij zaten wel echt prettig. Er was daar namelijk echt niets. Er ging 1x per week een shuttelbus naar een dorpje in de buurt met supermarkt, maar dat kwam niet altijd handig uit met de excursies en dan had je gewoon pech. Er was iemand die geen halfpension had geboekt en die had een excursie tijdens de shuttle naar het dorp, zij heeft een auto moeten huren om boodschappen te kunnen doen voor de week.

Ook ideaal vonden wij dat je in het vliegtuig wintersportuitrusting mee mocht nemen. Wij zijn geen wintersporters, dus wij kozen ervoor om een slee mee te nemen. We werden een beetje raar aangekeken door sommige anderen, maar wij vonden het heerlijk dat we onze slee mee hadden!
Ik was in Ruka. Het was geen enkel probleem om de excursies ter plekke in te plannen in de eerste week van februari.
BrutaImmaculata schreef:
13-02-2026 11:38
Paar goede snowboots is wel een aanrader, maar die kan je ook op Vinted vinden.
Ik heb mij prima gered zonder snowboots. Ipv daarvan zou ik goede wandelschoenen aanraden.
Ugli, leuke uitgebreide post. Ik heb geen skikleding en veel van wat in jouw lijstje staat heb ik niet en niet gemist. En ja, het was er overdag-30. Een goede muts met windstopper is inderdaad een aanrader, daarnaast vooral laagjes. En ik had dus goede thermo onderkleding aangeschaft.

Wij skiën niet, wel veel gewandeld. Daar word je wel warm van. En veel gesneeuwscooterd, maar daar zit kleding bij in.
phlox24 wijzigde dit bericht op 13-02-2026 13:05
0.12% gewijzigd
Phlox24 schreef:
13-02-2026 12:59
Ik heb mij prima gered zonder snowboots. Ipv daarvan zou ik goede wandelschoenen aanraden.
Ook goed, maar bedoelde meer investeer in iets fatsoenlijks, wat dit bijvoorbeeld is ruk:

https://www.decathlon.nl/p/warme-waterd ... 82m8581754
Ik heb een trektocht gedaan door heel Lapland. We startten in Finland en gingen door Zweden naar Noorwegen. We hebben ons steeds op een andere manier verplaatst; de eerste paar dagen op de sneeuwscooter (met twee personen op eentje en om de beurt achter het stuur, dat was echt heel fijn, want het is soms best intensief), daarna zelf mushen met hondenspannen en toen op sneeuwschoenen. We hebben ook nog op zee gevist en een ijshotel bezocht en op walvissafari geweest. We sliepen off grid, dus alle spullen moesten mee achter de scooter of in de slee. Bij aankomst was het vuur maken en een wak boren/zagen voor water en om te dompelen na de sauna. En op de dagen van de hondjes uiteraard de hondjes verzorgen en goede slaapplekken voor ze maken.

Wij hoefden alleen wollen onderkleding mee te nemen (vergeet geen goede balaclava!) en kregen een fantastisch warmtepak, hele goede laarzen met losse binnenvoering en wanten van de organisatie te leen. Omdat we zo ver van de bewoonde wereld gingen hebben we een aantal keer volop Noorderlicht kunnen zien. We waren tegen het einde van de reis een nacht in een hotel waar Noorderlichtexcursies waren georganiseerd, maar omdat ze te dicht bij bewoning bleven was er teveel lichthinder om het goed te kunnen zien.
minimalista wijzigde dit bericht op 13-02-2026 15:20
Reden: was de walvissafari nog vergeten te noemen
1.65% gewijzigd
Ugli schreef:
13-02-2026 11:13

Ik had mijn gewone skikleding mee en droeg elke dag dit:

Hemd, thermoshirt met lange mouwen, fleece skipully, oversized sweater, winterjas (niet eens een speciale winterjas, wel eentje die goed gewatteerd is en lang). En dan een muts op (met fleece gevoerd! Die heb je wel echt nodig. Niet zo'n dunnetje) en mijn kapuchon over diezelfde muts. Niet echt nodig nodig, wel lekker cozy.

Thermobroek, skibroek.
Had jij én een hemd én thermoshirt én fleecepully etc aan? Want dat klinkt echt als bizar veel. Dat draag ik op wintersport ook echt niet. Gewoon hemdje en fleecepully en mn jas. Is dat daar nodig? Ook als je een extra winter overall krijgt?
Nadinexxx schreef:
13-02-2026 14:55
Had jij én een hemd én thermoshirt én fleecepully etc aan? Want dat klinkt echt als bizar veel. Dat draag ik op wintersport ook echt niet. Gewoon hemdje en fleecepully en mn jas. Is dat daar nodig? Ook als je een extra winter overall krijgt?
Ligt aan de temperatuur. Bij -5 niet, bij -20 wel.
En onder die overall doe je je jas uit.
Minimalista schreef:
13-02-2026 13:36
Ik heb een trektocht gedaan door heel Lapland. We startten in Finland en gingen door Zweden naar Noorwegen. We hebben ons steeds op een andere manier verplaatst; de eerste paar dagen op de sneeuwscooter (met twee personen op eentje en om de beurt achter het stuur, dat was echt heel fijn, want het is soms best intensief), daarna zelf mushen met hondenspannen en toen op sneeuwschoenen. We hebben ook nog op zee gevist en een ijshotel bezocht. We sliepen off grid, dus alle spullen moesten mee achter de scooter of in de slee. Bij aankomst was het vuur maken en een wak boren/zagen voor water en om te dompelen na de sauna. En op de dagen van de hondjes uiteraard de hondjes verzorgen en goede slaapplekken voor ze maken.

Wij hoefden alleen wollen onderkleding mee te nemen (vergeet geen goede balaclava!) en kregen een fantastisch warmtepak, hele goede laarzen met losse binnenvoering en wanten van de organisatie te leen. Omdat we zo ver van de bewoonde wereld gingen hebben we een aantal keer volop Noorderlicht kunnen zien. We waren tegen het einde van de reis een nacht in een hotel waar Noorderlichtexcursies waren georganiseerd, maar omdat ze te dicht bij bewoning bleven was er teveel lichthinder om het goed te kunnen zien.
O mijn God, wat klinkt dit onwijs gaaf!!
Look me in the eyes and tell me what you see.
Ik had een thermoshirt, fleecepully en ski jas aan. Lange thermo onderbroek en skibroek.
Het was -35 bij ons.
Was prima te doen, alleen als het waaide niet, die wind sneed echt dwars door je gezicht heen. Gelukkig waaide het niet veel :)
Minimalista schreef:
13-02-2026 13:36
Ik heb een trektocht gedaan door heel Lapland. We startten in Finland en gingen door Zweden naar Noorwegen. We hebben ons steeds op een andere manier verplaatst; de eerste paar dagen op de sneeuwscooter (met twee personen op eentje en om de beurt achter het stuur, dat was echt heel fijn, want het is soms best intensief), daarna zelf mushen met hondenspannen en toen op sneeuwschoenen. We hebben ook nog op zee gevist en een ijshotel bezocht. We sliepen off grid, dus alle spullen moesten mee achter de scooter of in de slee. Bij aankomst was het vuur maken en een wak boren/zagen voor water en om te dompelen na de sauna. En op de dagen van de hondjes uiteraard de hondjes verzorgen en goede slaapplekken voor ze maken.

Dit is wel heel bijzonder. Waar heb je dit geboekt?
Nadinexxx schreef:
13-02-2026 14:55
Is dat daar nodig? Ook als je een extra winter overall krijgt?
Wij hadden mazzel, toen wij er waren met de kinderen was het -5 tot -10, maar 2 weken daarvoor hadden ze in een koude periode -42 aangetikt.

Dan doet je gezicht al pijn als je naar buiten stapt.

Ik heb beide gedaan: via organisatie en een paar jaar later met de kinderen alles zelf geboekt.

Doordat de kinderen volle prijs betalen bij een georganiseerde reis, scheelde dat ongeveer helft.

Met kinderen had georganiseerde reis 10.000 gekost, alles zelf boeken hebben we 5500 uitgegeven aan een week. Inclusief eten en excursies.
Nyx• schreef:
13-02-2026 15:10
Zullen we? :heart:
BrutaImmaculata schreef:
13-02-2026 15:21
Zullen we? :heart:
Ja!
Look me in the eyes and tell me what you see.
Nyx• schreef:
13-02-2026 15:10
Het was ook echt fantastisch. Een rib uit ons lijf, maar onvergetelijk. Ik wilde al jaren op mushingtrip en mijn vriend wilde liever sneeuwscooteren en hiermee hebben we echt alles gedaan wat mogelijk was in Lapland, behalve ijsvissen, maar daar hadden we niet veel goede verhalen over gehoord, dus dat hebben we niet gemist.

Over de temperaturen: waar ik bij -30 naar de outhouse (net woord voor buitentoilet) moest voelde het helemaal niet koud aan, ik deed dat met alleen laarzen en een jas, dus met mijn blote benen. Gelukkig zat er piepschuim op de toiletbril om niet vast te vriezen. Op de sneeuwscooter pak je veel wind (we gingen vaak rond de 80-90km/h) en dat is wel heel koud, toen was ik heel erg blij met mijn dikke wanten van de organisatie. Eenmaal in Noorwegen was het Hollands vochtig en daar voelde het bij -4 veel kouder dan die -30.
Oh wat ik ook irritant vond aan de georganiseerde reis waren de nep-excursies.

Bezoek aan het kerstman-dorp is weinig interessant voor 2 volwassenen.

We hadden een 'lezing' waarbij een mevrouw een soort spreekbeurt over Lapland hield met weinig interessante onderwerpen.

Een 'noorderlicht wandeling' was gewoon een kwartiertje lopen vanaf het hotel naar een gunstig uitkijkpunt.

Ik vind het vervelend dat je voor dat soort onzin wel betaalt en je voelt je echt een bejaarde op een busexcursie naar Valkenburg
Dropdrop schreef:
13-02-2026 15:39
Oh wat ik ook irritant vond aan de georganiseerde reis waren de nep-excursies.

Bezoek aan het kerstman-dorp is weinig interessant voor 2 volwassenen.

We hadden een 'lezing' waarbij een mevrouw een soort spreekbeurt over Lapland hield met weinig interessante onderwerpen.

Een 'noorderlicht wandeling' was gewoon een kwartiertje lopen vanaf het hotel naar een gunstig uitkijkpunt.

Ik vind het vervelend dat je voor dat soort onzin wel betaalt en je voelt je echt een bejaarde op een busexcursie naar Valkenburg
Dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht want de ene georganiseerde reis is de andere niet. Genoeg organisaties die alles (naar wens) voor je regelen en de excursies uitbesteden. Dus dat kunnen prima dezelfde activiteiten als die je zelf zou boeken (maar vaak wat duurder omdat iedereen wat moet verdienen).

Ik zou bv nooit (een reis met) een noorderlicht excursie op wandelafstand boeken, omdat het idee juist is dat je met een auto beter "op zoek" kan gaan.
Geen husky of rendier tochten, is echt dierenmishandeling.

De husky’s zitten de hele dag opgesloten in kennels.

En de rendieren krijgen meerdere keren een schop onder hun kont als ze niet meer willen lopen. En dat willen ze niet meer na een paar rondes.

En als ze niet meer functioneren wordt het rendieren worst op de bbq voor toeristen.

Echt heel zielig.
Nova schreef:
13-02-2026 15:56
Dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht want de ene georganiseerde reis is de andere niet. Genoeg organisaties die alles (naar wens) voor je regelen en de excursies uitbesteden. Dus dat kunnen prima dezelfde activiteiten als die je zelf zou boeken (maar vaak wat duurder omdat iedereen wat moet verdienen).

Ik zou bv nooit (een reis met) een noorderlicht excursie op wandelafstand boeken, omdat het idee juist is dat je met een auto beter "op zoek" kan gaan.
Ja ik had geen idee wat ik moest verwachten en hoe zwaar die excursies zouden zijn.

Nu weet ik dat als het in zo'n totaalpakket zit is het niveau qua conditie/ uitdaging lager dan laag.

Hondenslee: half uurtje
Sneeuwschoenwandeling: 20 minuten

Als je echt de natuur in wil met de honden ipv van een rondje over een uitgesleten pad moet je dat zelf boeken.
Utrechtsevrouw schreef:
13-02-2026 15:59

En de rendieren krijgen meerdere keren een schop onder hun kont als ze niet meer willen lopen. En dat willen ze niet meer na een paar rondes.

En als ze niet meer functioneren wordt het rendieren worst op de bbq voor toeristen.

Echt heel zielig.
Op zich is honden in kennels houden toch geen probleem?

Als wordt voldaan aan hun behoeften? Zowel qua verzorging, sociale en medische behoeften en lichaamsbeweging?

Ik heb niemand dieren zien schoppen.

De rendieren lopen zomers vrij en keren vanzelf terug als ze in de winter honger krijgen. Ik vind dat een beter leven dan een biologisch gehouden koe in Nederland heeft.
Utrechtsevrouw schreef:

Echt heel zielig.
Ook dat verschilt heel erg per aanbieder.
Utrechtsevrouw schreef:

Echt heel zielig.
dat klinkt alsof je er verstand van hebt. vertel eens?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Niet vervelend bedoeld, maar als je er voor openstaat: kijk eens Tom Waes de aflevering over Samiland. Zo willen ze liever dat je het noemt :)
Dropdrop schreef:
13-02-2026 16:06
Ja ik had geen idee wat ik moest verwachten en hoe zwaar die excursies zouden zijn.

Nu weet ik dat als het in zo'n totaalpakket zit is het niveau qua conditie/ uitdaging lager dan laag.

Hondenslee: half uurtje
Sneeuwschoenwandeling: 20 minuten
Nogmaals, dat hoeft niet zo te zijn. Genoeg organisaties die een reis op maat voor je samenstellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven