Hoe is jouw afval weggooi gedrag?
vrijdag 13 februari 2026 om 06:12
Ik ben zelf 25 en merk dat mijn vriendinnengroep heel erg gemixt is met hun mening over afval weggooi gedrag. Ik heb een paar vriendinnen die heel erg milieubewust zijn en zelfs nog geen kauwgompje op straat gooien, maar heb er ook een paar die er totaal niet bij nadenken en soort van op de "automatische piloot" hun afval gewoon neerplempen waar het ze uitkomt. En gisteren zat ik dus met meerdere vriendinnen uren in de auto en er is zelfs een ruzie over ontstaan toen er eentje haar lege blikje uit het raampje gooide en een ander daar heel boos over werd. Toch gek dat mensen die het normaal heel goed met elkaar kunnen vinden dan opeens over zoiets toch ruzie krijgen.
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.
Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?
Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.
Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?
Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
vrijdag 13 februari 2026 om 11:35
Ik heb vroeger, als klein meisje, eens de blaadjes van een tak afgeritst. Mijn tante zag het en ik heb toen zó’n enorme uitbrander gekregen, dat ik het daarna echt nooit meer heb gedaan.
Hetzelfde geldt voor afval op straat gooien, gewoon nooit. Echt nooit. Als ik bijvoorbeeld chocolade op straat zie liggen, raap ik het op en bewaar ik het tot ik een afvalbak tegenkom, omdat ik weet dat het giftig is voor honden. Ik erger me rot aan afval op straat, waarom gooien mensen hun troep zomaar van zich af?
Tegelijk vind ik wel dat er veel te weinig afvalbakken zijn. En die ondergrondse containers bij mij in de straat (en eigenlijk overal, als je leest wat mensen online zeggen) zijn een ramp. Mensen zetten vuilniszakken ernaast in plaats van erin, samen met oud huisraad en meer. Ik heb één keer iemand betrapt die iets naast de container zette en die heb ik toen aangesproken. Ze nam het gelukkig weer mee terug naar huis. Maar meestal zie je die mensen nooit, ze weten dondersgoed dat het niet oké is, dus doen ze het vaak als het donker is en niemand kijkt.
Maar een blikje uit een autoraam gooien, of afval in de berm… echt, daar kan ik zó slecht tegen. Met mij zou je ook ruzie krijgen.
Hetzelfde geldt voor afval op straat gooien, gewoon nooit. Echt nooit. Als ik bijvoorbeeld chocolade op straat zie liggen, raap ik het op en bewaar ik het tot ik een afvalbak tegenkom, omdat ik weet dat het giftig is voor honden. Ik erger me rot aan afval op straat, waarom gooien mensen hun troep zomaar van zich af?
Tegelijk vind ik wel dat er veel te weinig afvalbakken zijn. En die ondergrondse containers bij mij in de straat (en eigenlijk overal, als je leest wat mensen online zeggen) zijn een ramp. Mensen zetten vuilniszakken ernaast in plaats van erin, samen met oud huisraad en meer. Ik heb één keer iemand betrapt die iets naast de container zette en die heb ik toen aangesproken. Ze nam het gelukkig weer mee terug naar huis. Maar meestal zie je die mensen nooit, ze weten dondersgoed dat het niet oké is, dus doen ze het vaak als het donker is en niemand kijkt.
Maar een blikje uit een autoraam gooien, of afval in de berm… echt, daar kan ik zó slecht tegen. Met mij zou je ook ruzie krijgen.
vrijdag 13 februari 2026 om 11:50
Ik word echt boos van zwerfafval.
Sinds de invoering van statiegeld op blikjes is het 100x erger geworden.
Tenminste hier in Amsterdam.
Terwijl het zwerfafval juist terug zou moeten dringen.
Vuilnisbakken worden opentrokken, alles waar geen statiegeld op zit wordt op de grond geflikkerd.
Parken bezaaid met rotzooi en open vuilnisbakken.
Op het moment dat je er iets van zegt ben je een k*nkerh**r.
Het doet echt iets met je als voortdurend overal afval ligt
Sinds de invoering van statiegeld op blikjes is het 100x erger geworden.
Tenminste hier in Amsterdam.
Terwijl het zwerfafval juist terug zou moeten dringen.
Vuilnisbakken worden opentrokken, alles waar geen statiegeld op zit wordt op de grond geflikkerd.
Parken bezaaid met rotzooi en open vuilnisbakken.
Op het moment dat je er iets van zegt ben je een k*nkerh**r.
Het doet echt iets met je als voortdurend overal afval ligt
onkruit wijzigde dit bericht op 13-02-2026 11:55
2.70% gewijzigd
vrijdag 13 februari 2026 om 11:57
vrijdag 13 februari 2026 om 12:02
Er was ooit een campagne 'Ieder glas is een gevaar op de weg'. En dat ging natuurlijk over alcohol, maar wat mij betreft ging het over letterlijk glas op de weg.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 13 februari 2026 om 12:19
Dat doe ik dan weer niet. Ik gooi alles gewoon bij rest afval. Ik verzamel wel glas om in de glasbak te gooien en grote kartonnendozen gaan in de kartonbak bij het winkelcentrum. Dat doe ik omdat mijn moeder dat ook altijd al deed.
vrijdag 13 februari 2026 om 12:29
Onweerstaanbaar inderdaad.Lady*Voldemort schreef: ↑13-02-2026 11:15Hihi, die malle Donnna
Ik hou d'r van, van die lekkere gekke oorspronkelijke mensen![]()
vrijdag 13 februari 2026 om 12:29
vrijdag 13 februari 2026 om 12:34
Of in een rolstoel…
Zelf ben ik super alert, maar als ik geduwd word roep ik steeds paniekerig GLAS!
On topic; wijsheid komt met de jaren.
Vroeger gooide ik mijn peuken op straat, dat komt nu niet meer in me op. Ander afval heb ik nooit op straat gegooid/achtergelaten. Misschien toch iets waarmee je wordt opgevoed.
Het enige wat ik in de berm gooi (in een veilige omgeving) was een klokhuis. Ik wist niet dat de pitten giftig waren voor honden, weer wat geleerd!
En als vrienden wel afval op straat gooien gaan we daar ruzie over krijgen ja
liezze wijzigde dit bericht op 13-02-2026 12:36
6.00% gewijzigd
vrijdag 13 februari 2026 om 12:34
Dit had ik geschreven kunnen hebben.Strelizia schreef: ↑13-02-2026 07:49Ik ben een brave borst. Thuis zamel ik alles apart in, papier, glas, plastic, gft,batterijen en restafval. Indien nodig rijd ik naar het afvalstation met afgedankte elektrische apparaten en dergelijke.
Verder zal ik nooit iets op straat gooien dat vind ik bijzonder asociaal. Mensen die de poep van hun hond laten liggen daar vind ik ook iets van.
Met die vriendinnen zou ik een flinke ruzie kunnen schoppen. En met jou ook![]()
Cum non tum age
vrijdag 13 februari 2026 om 12:41
Ik dacht dus altijd dat het makkelijk afbreekbaar was en geen kwaad kon, maar dat is het dus blijkbaar niet en het kan dus wel kwaad.ambra schreef: ↑13-02-2026 10:17Je zegt ik gooi geen rommel op straat. En vervolgens zeg je dat je peuken op straat gooit. Echt, je bent dan toch niks beter dan iemand die blikjes of andere zooi op de grond gooit?
Waarom dat onderscheid tussen peuken ( blijkbaar geen afval) en blik/ friet zakken/ enz? Ik snap dit echt niet.
Ik rook bijna nooit op straat misschien wordt je hier wat rustiger van?
Ik zal bepaalde dingen van jou ook wel niet snappen, we zijn niet allemaal hetzelfde en een mens is nooit te oud om te leren, toch?
Dus ... ik heb sinds kort een blikje in mijn werktas voor mijn peuken tijdens werktijd omdat ik ze dus niet daar zomaar op straat wil gooien of in het water elke keer.
Best wel stom dat de hangende asbak daar verdwenen is. Maar hoop dat je mij nu wat beter snapt.
Vroeger tijdens het stappen buiten roken richting andere uitgaansgelegenheid ....je denkt toch niet dat iedereen dat zelf bij zich hield, of houdt, of wel?
Of het nu klopt of niet, in mijn hoofd zijn blikjes dus wel erger dan een stukje papier met tabak, nou, brand me maar af!
vrijdag 13 februari 2026 om 12:44
Ik bedoel geen sigaretten met filter
Niet om het goed te praten, zal allebei even slecht zijn, geen idee.
En ik doe gewoon normaal hoor?!
vrijdag 13 februari 2026 om 12:46
Nou nee, je flikkert het op straat. In mijn wereld niet normaal.justagirly schreef: ↑13-02-2026 12:44Ik bedoel geen sigaretten met filter
Niet om het goed te praten, zal allebei even slecht zijn, geen idee.
En ik doe gewoon normaal hoor?!
vrijdag 13 februari 2026 om 12:49
Ooit gedaan op het strand tegen een man die daar met zijn kinderen was. Opvoedkundig was hij niet gezien zijn agressie reactie. Dus ik kijk wel uit om er iets van te zeggen. Bij deze man stond een afvalbak drie meter bij hem vandaan.
Alles gaat voorbij
vrijdag 13 februari 2026 om 12:50
nerdopviva schreef: ↑13-02-2026 11:12
En een keer op het station op het perron tegenover waar ik aan het wachten was. Een man gooit iets op het perron, ik kijk hem aan, ik kijk naar wat hij weggooide en ik kijk hem weer aan. Hij pakt het weer op en gooit het in de prullenbak.
vrijdag 13 februari 2026 om 12:55
In jouw wereld zijn er vast weer andere dingen die niet oké zijn.BrutaImmaculata schreef: ↑13-02-2026 12:46Nou nee, je flikkert het op straat. In mijn wereld niet normaal.
Ik geef gewoon antwoord, dus ik doe wel normaal en zoals je kon lezen leer ik nog steeds dingen en ik schaam me daar ook niet voor.
Niemand is perfect.
Pak een grijper en ga die dingen oprapen als je het zo erg vindt ofzo.
Doe ik ze voortaan in een bakkie.
vrijdag 13 februari 2026 om 13:14
Rotzooi op het strand achterlaten is volkomen normaal. Kijk maar eens eind van een stranddag. Meenemen naar het strand lukt wel, maar mee terug nemen is kennelijk ingewikkeld.
vrijdag 13 februari 2026 om 13:29
Ik heb dus een grijper gekocht voor alle peuken die steeds op de oprit of in de tuin liggen. Ik erger mij daar dood aan.justagirly schreef: ↑13-02-2026 12:55Pak een grijper en ga die dingen oprapen als je het zo erg vindt ofzo.
Doe ik ze voortaan in een bakkie.
vrijdag 13 februari 2026 om 13:30
Zoiets doe ik ook nog wel. Of ' je verliest wat'. Dan gaan ze ook omkijken..en dan wijs ik het vriendelijk aan.
vrijdag 13 februari 2026 om 13:32
Ik brand je niet af. Fijn dat je je peuken bij je houdt nu.justagirly schreef: ↑13-02-2026 12:41Ik dacht dus altijd dat het makkelijk afbreekbaar was en geen kwaad kon, maar dat is het dus blijkbaar niet en het kan dus wel kwaad.
Ik rook bijna nooit op straat misschien wordt je hier wat rustiger van?
Ik zal bepaalde dingen van jou ook wel niet snappen, we zijn niet allemaal hetzelfde en een mens is nooit te oud om te leren, toch?
Dus ... ik heb sinds kort een blikje in mijn werktas voor mijn peuken tijdens werktijd omdat ik ze dus niet daar zomaar op straat wil gooien of in het water elke keer.
Best wel stom dat de hangende asbak daar verdwenen is. Maar hoop dat je mij nu wat beter snapt.
Vroeger tijdens het stappen buiten roken richting andere uitgaansgelegenheid ....je denkt toch niet dat iedereen dat zelf bij zich hield, of houdt, of wel?
Of het nu klopt of niet, in mijn hoofd zijn blikjes dus wel erger dan een stukje papier met tabak, nou, brand me maar af!
vrijdag 13 februari 2026 om 13:43
Peuken zijn veel milieuvervuilender dan blikjes. Peuken zitten voor chemicaliën die in de grond terecht komen. Een blikje vergaat niet en bestaat grotendeels uit natuurlijke elementen. Moet je het dan maar wegggooien? Nee natuurlijk niet, blikje zijn wel gevaarlijk dieren en vergaan nooit.ambra schreef: ↑13-02-2026 10:25Ja met je eens, peuken is zo ongeveer het ergste afval wat er is.. zo hoor, en al die zooi regent de grond in vanuit die peuken.
Dat je je eigen lijf verontreinigd met die troep moet je zelf weten, maar maak het niet nog erger door het op straat weg te gooien ( deze laatste zin is niet voor jou Nyx, maar voor de peuken werper)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in