Verhoogd alkalisch fosfatase (AF)
vrijdag 13 februari 2026 om 17:50
Vandaag liet ik bloed prikken en nu zie ik dat mijn AF verhoogd is: 130. Moet tussen de 40-120 zijn. De overige leverwaarden zijn allemaal goed.
Nu ben ik gaan googelen en daar word je niet blij van… leverziekten of botziekten waaronder botkanker.
Ik ben hier van geschrokken.
Natuurlijk bel ik maandag de HA erover maar ik ben vooral nu benieuwd of meer mensen hier een verhoogd AF hebben/hadden en of dit gewoon onschuldig was?
Nu ben ik gaan googelen en daar word je niet blij van… leverziekten of botziekten waaronder botkanker.
Ik ben hier van geschrokken.
Natuurlijk bel ik maandag de HA erover maar ik ben vooral nu benieuwd of meer mensen hier een verhoogd AF hebben/hadden en of dit gewoon onschuldig was?
vrijdag 13 februari 2026 om 18:48
Dat is toch echt het nadeel dat alles tegenwoordig snel online inzichtelijk is. De meeste mensen bezitten niet over de kennis om de waarde goed te interpreteren. Van google wordt je niets wijzers, daar kom je al snel uit bij verschrikkelijke ziektes.
vrijdag 13 februari 2026 om 19:01
Klopt helemaal wat je zegt. Ik heb ooit een keer een uitslag bekeken vóórdat ik de afspraak hierover had met de huisarts. Ik was erg ongerust maar er bleek helemaal niets aan de hand te zijn. Ik bekijk nu geen uitslagen meer, ik laat het over aan de arts. Hoef ik mij van tevoren ook niet nodeloos ongerust te maken.
vrijdag 13 februari 2026 om 19:29
Asat, alat en gamma gt heb ik ook eens erg hoog gehad (800-900), toen was ik opgenomen in het ziekenhuis en is galblaas verwijderd.Waitingforthenight schreef: ↑13-02-2026 18:58Zou idd niet te druk maken. Hier kind met tijdelijk enorme ASAT en ALAT (lees: in 400tal). Heeft zich hersteld en 0 klachten. Wel weten we dat ze Alfa-1-antitrypsine tekort heeft. Kortom: adem in, adem uit.
Nu is alleen af te hoog.
Dank voor je reactie!
vrijdag 13 februari 2026 om 19:30
Dank voor je reactie. Weten ze de oorzaak ervan?anoniem_pje_x schreef: ↑13-02-2026 18:31Hier vrouw 28 jaar en mijn AF is altijd tussen de 130-140 sinds jaren.
Geen reden tot paniek in elk geval.
vrijdag 13 februari 2026 om 19:31
vrijdag 13 februari 2026 om 19:38
Nee er is geen verder onderzoek gedaan behalve een echo van de bovenbuik die goed was naast de overige leverwaarden. De huisarts vermoed dat het gewoon iets onschuldig is wat bij mij hoort.
Eens in het jaar prikken ze het nog een keer extra en dat is het.
vrijdag 13 februari 2026 om 19:38
Nee er is geen verder onderzoek gedaan behalve een echo van de bovenbuik die goed was naast de overige leverwaarden. De huisarts vermoed dat het gewoon iets onschuldig is wat bij mij hoort.
Eens in het jaar prikken ze het nog een keer extra en dat is het.
vrijdag 13 februari 2026 om 20:01
Wat er snel vergeten is dat gemiddelden niet bij iedereen passen. 'Een man liep vol vertrouwen een rivier in die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.'
Genoeg mensen hebben afwijkende waardes zonder het ooit te weten. Of een genetische afwijking die 90% van de mensen nooit kent, zoals Alfa 1. Dus bespreek met de arts.
Genoeg mensen hebben afwijkende waardes zonder het ooit te weten. Of een genetische afwijking die 90% van de mensen nooit kent, zoals Alfa 1. Dus bespreek met de arts.
vrijdag 13 februari 2026 om 21:45
Mijn leverwaardes zijn al jaren verhoogd. In eerste instantie is er wel van alles onderzocht, maar niks gevonden.
Volgens mij heb je bij ernstiger aandoeningen echt wel een veel hogere waarde.
Volgens mij heb je bij ernstiger aandoeningen echt wel een veel hogere waarde.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 14 februari 2026 om 00:01
Ik zou gewoon even afwachten en het maandag bespreken met je huisarts. Ik ga ook altijd googlen als mijn bloedwaardes afwijken van de normale waardes en ik niet weet wat het is. Laatste keer week eGFR af dus ik googlen. Allemaal dingen als nierfalen enzo. Belde ik de huisarts om de bloedwaarden te bespreken "alles is goed" maar mijn nieren dan? "Ook die waarde is goed gezien je leeftijd."
Kortom eerst met de arts bespreken, als het heel ernstig is hadden ze wellicht al gebeld.
Kortom eerst met de arts bespreken, als het heel ernstig is hadden ze wellicht al gebeld.
zaterdag 14 februari 2026 om 04:19
Leverwaarden schieten vaak als er écht iets mis is enorm de lucht in. 130 bij normaal max 120 is maar heel minimaal. Of er wat mee moet zal ook afhangen van de reden van het bloed prikken/klachten etc dus is natuurlijk aan je (huis)arts maar ik zou hier als ik jou was in ieder geval je weekend niet door laten verpesten (en niet meer googlen!).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in