Hoe is jouw afval weggooi gedrag?

13-02-2026 06:12 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf 25 en merk dat mijn vriendinnengroep heel erg gemixt is met hun mening over afval weggooi gedrag. Ik heb een paar vriendinnen die heel erg milieubewust zijn en zelfs nog geen kauwgompje op straat gooien, maar heb er ook een paar die er totaal niet bij nadenken en soort van op de "automatische piloot" hun afval gewoon neerplempen waar het ze uitkomt. En gisteren zat ik dus met meerdere vriendinnen uren in de auto en er is zelfs een ruzie over ontstaan toen er eentje haar lege blikje uit het raampje gooide en een ander daar heel boos over werd. Toch gek dat mensen die het normaal heel goed met elkaar kunnen vinden dan opeens over zoiets toch ruzie krijgen.
Zelf zit ik een beetje tussen deze 2 groepen in. Als ik bijv op de fiets zit en ik eet of drink wat, dan gaat het vaak wel de berm in uit gemakzucht (wel nadat ik eerst heel goed om me heen heb gekeken of niemand in de buurt is haha) maar in de auto dan leg ik het op de bijrijdersstoel en gooi het bij een tankstation weg.

Hoe staan jullie daar eigenlijk in?
Wat gooien jullie weg (gewoon eerlijk, geen oordelen!) in welke situaties en boeit het jullie of anderen het zien of totaal niet?
En is er weleens een ruzie over ontstaan als jij of juist een ander iets weggooide?

Ben wel benieuwd of mijn ervaringen herkenbaar zijn
Wissewis schreef:
13-02-2026 19:05
Toch in de tuin van de buren, mag ik hopen :-) ?
Uiteraard
Ik vind hier dingen van.
Joppie schreef:
13-02-2026 19:13
Gooi ik altijd op een parkeerplaats ergens samen met mijn sigarettenpeuken.
Netjes van je. Ik gooi overal alles van me af, ik ga echt niet lopen wachten tot ik ergens een parkeerplaats tegenkom hoor. Hihi.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
13-02-2026 19:25
Netjes van je. Ik gooi overal alles van me af, ik ga echt niet lopen wachten tot ik ergens een parkeerplaats tegenkom hoor. Hihi.
Gemiste kans wel. Als je het afval op het dak van de auto legt wanneer je naar een willekeurige parkeerplaats rijdt, maak je vliegend afval voor de hele buurt. Heeft iedereen lol van!
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Lila-Linda schreef:
13-02-2026 12:29
dat is toch afval scheiden?
Ik hoor mensen nog weleens over plastic en groen afval, dat doe ik dan weer niet. En klein karton en papier gaat ook gewoon de afvalbak in.
Calamitycat schreef:
13-02-2026 18:42
TO is inmiddels met het chemisch afval meegegaan?
Mooi, opgeruimd staat netjes.
:rofl:

Nou!

Ik wil nog wel even zeggen dat ik hier dus serieus van geleerd heb.
Blijkbaar heb ik er eerder nooit goed genoeg over nagedacht.
Omdat het mezelf wel lekker makkelijk uitkwam? Denk ik?
Ik kan vanaf nu niet meer zonder gewetenswroeging zo'n sigarettenstompje weggooien.
Dus.
Dat wordt meer blikjes verzamelen van Smintjes.
En ja, het is nog veel beter om helemaal te stoppen met roken. Want ja. Troep.
Vieze stinkende troep. Vind ik zelf natuurlijk ook allang.
O_o
nlies schreef:
13-02-2026 15:31
Ik was jaren geleden op de Gentse Feesten. Overal grote containers, en niets op straat. (weet niet of dat nog zo is) Dus het kan wel. Maar zo gauw het eerste frietzakje/ijsbekertje of wat dan ook naast de afvalbak ligt, schijnt dat iedereen een vrijbrief te geven om er meer rommel bij te gooien, zonder op de lege afvalbak te letten.

Zie ook wel eens kinderen bezig op de nationale schoonmaakdag met papiergrijpers.
Vraag me dan wel eens af of ze er echt van leren. en zelf voortaan ook hun zooi opruimen, of dat het alleen maar voor de gezelligheid, of verplicht is. Of voor de traktatie na afloop
Ik heb wel eens gelezen dat er 'wedstrijden' zijn bij evenementen. Dat degene de meeste bekers verzameld een prijs kon verdienen. Meestal gericht op kinderen. En soms slaan ze ook de plank mis. Evenement met statiegeld bekers en dan krijg je per zoveel bekers inleveren een gratis consumptie munt te gebruiken bij het evenement. Maar er was geen centraal inleverpunt en heel het centrum lag vol met die krengen. Iedereen liet ze liggen want tja wat moet je met consumptie muntjes die je niet gebruikt en er was nog geen kroeg open waar je ze in kon leveren. Zowiezo belachelijk dat veel bezoekers ze overal neer gooiden maar maak het inleveren wat makkelijker.
Afval scheiden doe ik niet altijd helemaal volgens de regels, maar iets op straat gooien doe ik echt nooit. Ik rook, maar als ik dat (bij uitzondering) ergens buiten zonder asbak doe, heb ik altijd een leeg Smint blikje in mijn tas :)
In mijn stad werkt het statiegeldbekerprincipe juist heel goed met evenementen.
Eén keer extra betalen, lever je een beker in bij een nieuw drankje kopen, dan geen statiegeld.
98% wordt ingeleverd, dat scheelt 5 ton plastic afval.
Phlox24 schreef:
13-02-2026 13:29
Ik heb dus een grijper gekocht voor alle peuken die steeds op de oprit of in de tuin liggen. Ik erger mij daar dood aan.
Ik lees het topic nu pas weer, ik heb tot laat gewerkt.
Maar dit wat jij zegt vind ik echt veel te ver gaan. Dat dat nodig is, zeg!
Hoe kan jouw oprit en tuin zo vol liggen?
Woon je in uitgaansgebied ofzo?
Of heb je Tokkieburen die alles erin smijten?

Ik gooi (de) echt niet overal zomaar sigarettenzooi neer en al helemaal niet bij mensen in de tuin natuurlijk!!
Op straat vaak in een put maar das dus ook slecht. Nouja.
Beetje te onnadenkend en te kortzichtig was het nog van mij.
Joppie schreef:
13-02-2026 12:49
Ooit gedaan op het strand tegen een man die daar met zijn kinderen was. Opvoedkundig was hij niet gezien zijn agressie reactie. Dus ik kijk wel uit om er iets van te zeggen. Bij deze man stond een afvalbak drie meter bij hem vandaan.
Van het strand en uit het bos neem ik andermans troep mee om weg te gooien.
Ik vind dat erg om te zien.
En ik leer dat mijn kinderen ook.

Dat zou mijn ex wel kunnen zijn.
Maar geldt tegenwoordig voor veel meer mensen, dat je amper iets kunt zeggen.

Het gaat niet eens om het onderwerp waar jij over valt (het afval)
Maar het gaat gewoon.
Om zijn ding.
Zijn niks-zijn.
Daarom wordt ie zo boos.
En dat jij hem dan nog aanspreekt ook
op iets waar hij niet eens bij nadenkt!!
Veel te druk met zichzelf immers.
Kritiek wordt met agressie beantwoord omdat er inhoudelijk niks zit.
Voelt zich nog minder als afval, maskeert dat met oppervlakkig manipulerend psychopatisch overdreven gedrag, meerdere aandoeningen en verslavingen.
Dat icm agressie is een leuke combi, not.

Jij moet hem van dienst zijn ergens mee.
En anders geen contact gewoon.
Maar dat zie je niet meteen als hij je leuk vindt (= voordeeltje ergens uit denken te kunnen halen)
Dat zie je wel meteen bij jouw voorbeeld.

Op zulke momenten schaamde ik mij zo ontzettend kapot... Ik ben zo blij dat ik vrij ben nu.

Maar dit is offtopic.
Het ging tenslotte over afval.

Ik vroeg me even af wat de link nou was.
Tussen dit topic en ex
:lol:
justagirly wijzigde dit bericht op 14-02-2026 02:10
Reden: Minder grof taalgebruik
4.82% gewijzigd
Ugli schreef:
14-02-2026 00:23
Ik hoor mensen nog weleens over plastic en groen afval, dat doe ik dan weer niet. En klein karton en papier gaat ook gewoon de afvalbak in.
Plastic/papier/glas scheiden hebben wij op werk wel, maar géén GFT, heb ik wel aan de orde gesteld toen de organisatie ging showen met hun "duurzaam" bla bla "groen" gedoe.

Thuis
(andere gemeente):
Geen plastic scheiden.
Wel GFT, glas en papier

Dat scheidt ik wel.

Maar ik zeg ook eerlijk dat ik weleens wat in de grijze container gooi, puur omdat ik van de rotzooi in huis af moet
Ik huur, woon te klein en te behelpen in een oud huis met zijn 4en, waarvan 2 klein ik kan niet alles perfect doen in mijn eentje naast werk, hh en huis opknappen etc maar ik kom een heel eind!
Als ik nu mijn peuken ook nog bij me houdt, ja, dan vind ik mezelf echt weer gegroeid als mens :yes: :cheer2:
BrutaImmaculata schreef:
13-02-2026 12:46
Nou nee, je flikkert het op straat. In mijn wereld niet normaal.
Ik kom naar jouw wereld :flirting:
ambra schreef:
13-02-2026 13:32
Ik brand je niet af. Fijn dat je je peuken bij je houdt nu.
Dank je!
Ik lees alles nu dus pas goed terug en ik heb jouw reactie gemist eerder, excuus.
Dubbel!
Afval scheiden zoveel mogelijk maar niet altijd perfect (ik ga niet alle tape van een doos aftrekken voor ik het bij het oud papier gooi).
Maar zoals iedereen eigenlijk zegt: je zooi niet weggooien is enorm asociaal. Een blikje uit het raam van de auto gooien is ms wel het toppunt (0,0 moeite om even mee te nemen naar plek met vuilnisbak) maar ook je zooi in de berm als je op de fiets wat eet is niet “er tussenin” maar mega asociaal. Dan denk je gewoon: iemand anders ruimt dit wel voor mij op. Een klokhuisje a la (hoewel het ook een bende wordt als iedereen dat heel de tijd doet) maar alle andere dingen: not done.
Charlie591 schreef:
14-02-2026 04:29
Afval scheiden zoveel mogelijk maar niet altijd perfect (ik ga niet alle tape van een doos aftrekken voor ik het bij het oud papier gooi).
Maar zoals iedereen eigenlijk zegt: je zooi niet weggooien is enorm asociaal. Een blikje uit het raam van de auto gooien is ms wel het toppunt (0,0 moeite om even mee te nemen naar plek met vuilnisbak) maar ook je zooi in de berm als je op de fiets wat eet is niet “er tussenin” maar mega asociaal. Dan denk je gewoon: iemand anders ruimt dit wel voor mij op. Een klokhuisje a la (hoewel het ook een bende wordt als iedereen dat heel de tijd doet) maar alle andere dingen: not done.
Als iedereen zijn klokhuis zomaar overal neerplempt zitten we binnenkort met een over-aanbod aan appelbomen.
Dat klokhuis gooi je dus ook maar gewoon in de vuilbak of op je composthoop.

Waar stopt het overigens?
Een klokhuis mag wel overal neergeplempt, maar de pitjes uit druiven niet?
Een klokhuis mag wel, maar een bananenschil of het klokhuis van een peer niet?

Als iedereen zijn fruit en groenten-overschotten maar neergooit in de berm / het gras / op zand / ... lopen en fietsen we binnenkort rond in een levende composthoop die ook nog eens en masse ratten en muizen aantrekt.
Vallen we naast over de klokhuizen en bananenschillen ook nog eens over de ratten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
14-02-2026 04:49
Als iedereen zijn klokhuis zomaar overal neerplempt zitten we binnenkort met een over-aanbod aan appelbomen.
Dat klokhuis gooi je dus ook maar gewoon in de vuilbak of op je composthoop.

Waar stopt het overigens?
Een klokhuis mag wel overal neergeplempt, maar de pitjes uit druiven niet?
Een klokhuis mag wel, maar een bananenschil of het klokhuis van een peer niet?

Als iedereen zijn fruit en groenten-overschotten maar neergooit in de berm / het gras / op zand / ... lopen en fietsen we binnenkort rond in een levende composthoop die ook nog eens en masse ratten en muizen aantrekt.
Vallen we naast over de klokhuizen en bananenschillen ook nog eens over de ratten.
Ik weet niet of je het leest, maar ik zeg “als iedereen dat doet wordt het ook een bende”. Ik doe dat zelf niet. Ik bedoel alleen: dat valt voor mij onder “er tussenin”, zoals TO zichzelf benoemt.
Rabarbara schreef:
13-02-2026 09:52
Hihihihi

Ik gooi geen afval weg, maar ik steel weleens spullen in de winkel. De ene helft van mijn vriendengroep steelt nog geen pakje kauwgom, de anderen betalen nooit voor hun boodschappen. Ik zit hier tussenin, hihihi.
:HA:
Je hoeft niet zo te SCHREEUWEN! Ik ben niet blind.
(Finkers)
justagirly schreef:
14-02-2026 01:14
Ik lees het topic nu pas weer, ik heb tot laat gewerkt.
Maar dit wat jij zegt vind ik echt veel te ver gaan. Dat dat nodig is, zeg!
Hoe kan jouw oprit en tuin zo vol liggen?
Woon je in uitgaansgebied ofzo?
Of heb je Tokkieburen die alles erin smijten?

Ik gooi (de) echt niet overal zomaar sigarettenzooi neer en al helemaal niet bij mensen in de tuin natuurlijk!!
Op straat vaak in een put maar das dus ook slecht. Nouja.
Beetje te onnadenkend en te kortzichtig was het nog van mij.
Ik woon op 100 meter afstand van een supermarkt en 10 meter afstand van een parkje. Scholieren halen hun snacks bij de supermarkt en komen dan samen in dat parkje. Mijn voortuin ligt dus regelmatig vol met aangewaaide snoep- en koekverpakkingen en andersoortige rommel. Als er kermis is, loopt het helemaal uit de hand. Dan laten zelfs volwassenen van alles vallen.
KamilleT schreef:
14-02-2026 10:06
Ik woon op 100 meter afstand van een supermarkt en 10 meter afstand van een parkje. Scholieren halen hun snacks bij de supermarkt en komen dan samen in dat parkje. Mijn voortuin ligt dus regelmatig vol met aangewaaide snoep- en koekverpakkingen en andersoortige rommel. Als er kermis is, loopt het helemaal uit de hand. Dan laten zelfs volwassenen van alles vallen.
Ik woonde ook ooit op een plek waar veel schooljeugd langskwam en had regelmatig broodjes pindakaas geplakt aan de schutting.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
KamilleT schreef:
14-02-2026 10:06
Ohja, zo... pffff, wat een ergernis.
Ik scheid mijn afval heel nauwkeurig. Je zal mij ook nooit een kartonnen doos heel al dan niet platgetrapt in een papiercontainer zien drukken (of nog erger, ernaast zetten omdat ik te lui ben om de doos even kapot te maken), die snij ik met een stanleymes in kleine stukjes en stop die bij het andere papier in een papieren tasje. Bij de papiercontainer gooi ik alles uit dat tasje in de bak en neem het tasje weer mee naar huis voor de volgende lading. Op een of andere manier geeft mij dat altijd een heel voldaan gevoel :$

Ook restafval, gft en plastic wordt nauwkeurig gescheiden. Bij de plek waar hier onze plasticafvalzakken hangen zie ik vaak dat mensen hard plastic in die zak stoppen maar dat mag er helemaal niet in.
Dus dat breng ik naar de gemeentewerf, net als kapotte apparaten met een stekker, verfresten e.d. Soms wel gedoe want ik heb alleen een fiets. Heb wel grote fietstassen, maar dan nog past niet alles er in en moet ik het soms even opsparen tot de volgende rit.

Ieder jaar doe ik in mijn dorp ook mee met de landelijke opschoondag, dus sta op 12 maart weer met een berg andere vrijwilligers de zooi op te ruimen die mensen zoals de TO van dit topic op straat heeft achtergelaten. En zo maken we samen de wereld wat mooier, of tenminste, doen we een poging daartoe onder het mom van alle beetjes helpen.

Zo, en nu heb ik wel een lolly verdiend vind ik :mrgreen:
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
Vwb peuken op straat: het zou een hele hoop (letterlijk) schelen, als de gemeente vuilnisbakken neerzet met een geïntegreerde asbak. Waar ik woon zie je bijna nergens peuken op straat liggen.

Afbeelding
Delulu
Hier staat ook om de zoveel meter een vuilnisbak met asbak. Worden goed gebruikt. Het park is ook redelijk schoon. Genoeg afval containers overal. Poep opruimen is wel nog een ding en in het toeristenseizoen worden de stranden iedere dag ontdaan van rommel. Maar de sigaretten peuken glippen er tussendoor. Ondanks rookverbod op het strand.
Iedere maandag in het seizoen helpen vrijwilligers daarmee. De bewustwording wordt steeds groter voor mijn gevoel
Fantasy schreef:
14-02-2026 13:50
Vwb peuken op straat: het zou een hele hoop (letterlijk) schelen, als de gemeente vuilnisbakken neerzet met een geïntegreerde asbak. Waar ik woon zie je bijna nergens peuken op straat liggen.
Vuilnisbakken staan vaak in het centrum, maar in het gros van de straten niet. In natuurgebieden al helemaal niet. Is ook geen doen om daar vuilnisbakken neer te zetten. Het centrum is redelijk schoon.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven