Donorvader

13-02-2026 19:20 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste vrouwen,

Door een verdere lesbische kennis van mij is gevraagd of mijn man zaaddonor wilt zijn. Wij denken hier serieus overna en neigen naar ja. We zouden dan contact met het kindje willen, zowel in het belang van het kindje als van onze eigen kinderen. We dachten zelf aan bv 4x/jaar en de verjaardagen. Wij zijn op zoek naar mensen in een soortgelijke situatie die ons hun ervaring kunnen vertellen of die ons kunnen helpen bedenken waar we op moeten letten. We zijn ook benieuwd hoe de kinderen van het kerngezin dit ervaren hebben. Ik lees online vooral ervaringen van mannen zonder 'eigen' gezin en dan is de situatie toch heel anders. We weten dat het aller belangrijkst is om goed met het koppel in gesprek te gaan en gaan dit ook zeker doen.
Context: we hebben zelf 4 kindjes waarvan de oudste 6 jaar. Daar zijn we heel gelukkig en blij mee. Mijn man is niet op zoek naar nog een kind om op te voeden, maar zou de kennis graag helpen zelf een gezin te stichten. Het desbetreffende gezin woont op een uur rijden.

Als iemand adviezen, kritische opmerkingen of ervaring heeft: heel fijn, ontzettend welkom

Sjuul
Hoi Sjuul, ik vind het een beetje jammer dat je een profiel en topic hebt aangemaakt, om vervolgens niet meer te reageren.

Het is bepaald géén (hoe maak ik andijvie stampot vraag) van je.

Ik ben persoonlijk heel benieuwd waar of hoe jij jezelf in dit eventuele toekomstige plaatje ziet??
Onkruit schreef:
14-02-2026 15:12
Het is ontzettend mooi als je zo de wens van een ander kan vervullen.

Ik denk dat dat het uitgangspunt moet zijn. Maar misschien heb ik het mis hoor.

Niet perse mis, maar ik zou eraan willen toevoegen dat het begint met wederzijds vertrouwen en het belang van het kind voorop stellen. Je kunt vooraf allerlei afspraken maken, maar die zijn lastig afdwingbaar en daarnaast kan het zijn dat het kind andere behoeften heeft dan wat je nu samen afspreekt. Bijvoorbeeld een-op-een tijd met de donorvader. En wat doe je als de behoeften van je eigen kinderen botsen met die van het andere gezin? Of als er iemand ver weg gaat verhuizen? Dan kan het meer moeite kosten om jullie deel na te komen en tot die mogelijke “opoffering” moet je bereid zijn.

Onkruit schreef:
Het kind is gewenst en zal in een in een liefdevol gezin opgroeien. Hopelijk.

De meeste kinderen zijn gewenst en zullen hopelijk in een liefdevol gezin opgroeien. Dat er gebruik is gemaakt van donorsperma of -eicel maakt een kind niet meer gewenst dan als je met seks bent verwekt.
Daarnaast als je de statistieken* erop naslaat, gaan vrouwenstellen vaker uit elkaar en zijn er meer gebroken / samengestelde gezinnen. En dat is ook iets om vooraf rekening mee te houden: wat als de vrouwen uit elkaar gaan en er nieuwe partners bijkomen.

Onkruit schreef:
Er kunnen wel afspraken gemaakt worden, maar als beide moeders juridisch ouders zijn, dan kunnen ze ook naar Frankrijk emigreren.
En zal het niet lukken om elkaar 5x per jaar te zien.

Vandaar vertrouwen als basis, omdat je niet alles kunt vastleggen of juridisch afdwingen.

* bron oa hier
ravintola wijzigde dit bericht op 17-02-2026 08:03
10.71% gewijzigd
Mooi dat je man misschien wil helpen. Maar verwacht niet teveel verder. 5x per jaar iemand zien is heel erg veel. Uiteindelijk krijgen de ouders en het kind een eigen leven. En dit kind heeft naast 2 ouders natuurlijk ook andere familieleden (wellicht grootouders, ooms en tantes).
TO, kom je hier nog reageren? Er worden visies gedeeld, ervaringen. Wel fijn als je nog wat betrokkenheid toont.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven