Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsjurist aanwezig?

20-02-2026 19:51 269 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de CAO GGZ krijg ik niet terug gevonden of de organisatie bij uitzondering, bijvoorbeeld bij overmacht of calamiteiten, je vaste vrije dag tijdelijk (enkele weken) eenzijdig mag wijzigen. Mijn organisatie werkt in de wijk en enkel kantoortijden.
Hoe het ook uitpakt TO, volgende keer eerst een zomerplanning maken voordat iedereen vakanties gaat boeken.
Joske11 schreef:
22-02-2026 04:19
Maar jij en een andere collega hebben dus al een vakantie geboekt, terwijl de vakanties nog niet zijn goedgekeurd?
Je hebt dus gewoon een vakantie geboekt zonder dat het was goedgekeurd en nu moet je betalen voor een extra ticket. Want anders had je net zo goed met het hele gezin 1 dag eerder terug kunnen gaan, wat is 1 dag nou...
Je klinkt net zo star als je collega.
Mabel schreef:
22-02-2026 08:19
Kan. En dan heb je dus verziekte verhoudingen in het team. Daar moet je dus als manager werk van maken in plaats van het laten sudderen.
Misschien weet de LG hier nog niet van.

Wat de vakantiegangers blijkbaar ook niet beseffen is dat de achterblijver een serieus tandje (zeg maar tand) moet bijsteken terwijl de anderen in een korte tijdspanne met velen in verlof zijn waardoor een een hele tijd minimale bezetting is.
Joske11 schreef:
22-02-2026 04:19
Jullie hebben allemaal al geboekt zonder vooraf eerst de boel op elkaar af te stemmen?
Look me in the eyes and tell me what you see.
We weten natuurlijk niet de omstandigheden waarom TO zo star wil vasthouden aan haar ene dag extra vakantie.
Uiteraard kunnen collega’s je niet verplichten op een andere dag te gaan werken. Maar: iedereen die hier zegt dat het niet woensdag-mevrouw haar probleem is, maar van de baas, vergeet blijkbaar dat de baas dat wél kan. Tenzij echt in je contract staat dat je niet op woensdag werkt, of elders op papier dat je vaste vrije dagen in beton gegoten zijn, kan werkgever best zeggen dat zij dus twee weken even wel op woensdag moet werken. Zeker als dat maanden van tevoren is, en er dus voor veel nog wel iets te regelen is.

Als goed werkgever, weeg je dan de belangen van de werknemers af. En als iemand stug volhoud aan ‘op woensdag ben ik vrij’, en niks anders wil zeggen, is dat haar goed recht. Maar dan wordt dat dus ook anders gewogen dan ‘op woensdag moet ik zus en zo doen wat niemand anders kan doen’. Wat iemand niet wil zeggen, kun je niet meewegen.

Overigens woon ik ook in zo’n ’vakantie-grensgebied’, en dat zorgt inderdaad wel eens voor gedoe. Want je hebt niet juist meer weken om het over te verdelen, maar veel mensen die maar weinig overlappende vakantie hebben voor al hun kinderen. Als je bv een kind hier op de basisschool hebt, en eentje in de nabijgelegen stad op de middelbare school, hadden ze vorig jaar maar drie weken allebei tegelijk vakantie. Dat geeft je uiteraard niet automatisch recht op die weken vrij, maar het is niet altijd zo dat mensen ‘toch minstens 6 weken hebben waarin ze op vakantie kunnen gaan’.
nausicaa schreef:
22-02-2026 09:46
Uiteraard kunnen collega’s je niet verplichten op een andere dag te gaan werken. Maar: iedereen die hier zegt dat het niet woensdag-mevrouw haar probleem is, maar van de baas, vergeet blijkbaar dat de baas dat wél kan. Tenzij echt in je contract staat dat je niet op woensdag werkt, of elders op papier dat je vaste vrije dagen in beton gegoten zijn, kan werkgever best zeggen dat zij dus twee weken even wel op woensdag moet werken. Zeker als dat maanden van tevoren is, en er dus voor veel nog wel iets te regelen is.

Als goed werkgever, weeg je dan de belangen van de werknemers af. En als iemand stug volhoud aan ‘op woensdag ben ik vrij’, en niks anders wil zeggen, is dat haar goed recht. Maar dan wordt dat dus ook anders gewogen dan ‘op woensdag moet ik zus en zo doen wat niemand anders kan doen’. Wat iemand niet wil zeggen, kun je niet meewegen.

Overigens woon ik ook in zo’n ’vakantie-grensgebied’, en dat zorgt inderdaad wel eens voor gedoe. Want je hebt niet juist meer weken om het over te verdelen, maar veel mensen die maar weinig overlappende vakantie hebben voor al hun kinderen. Als je bv een kind hier op de basisschool hebt, en eentje in de nabijgelegen stad op de middelbare school, hadden ze vorig jaar maar drie weken allebei tegelijk vakantie. Dat geeft je uiteraard niet automatisch recht op die weken vrij, maar het is niet altijd zo dat mensen ‘toch minstens 6 weken hebben waarin ze op vakantie kunnen gaan’.
Maar als manager zou ik ook niet echt enthousiast worden van mensen die allemaal maar gaan boeken omdat ze denken dat ze toch hun zin wel krijgen. En als TO echt maar 1 dag eerder terug moet komen dan zou ik als manager ook echt denken van “waarom dan niet met je hele gezin één dag korter boeken?”. En kennelijk komen ze er samen niet uit dus dan moet de manager idd een knoop doorhakken.
nausicaa schreef:

Alle regio's hebben elke zomer vier dezelfde weken vakantie. De weken daaromheen verschillen max 2 weken. Dus als kind 1 als eerste vakantie heeft, dan andere kinderen maximaal 2 weken later en dan starten dus ook de 4 gezamenlijke weken. Dus ik begrijp die 3 weken niet echt, dan doen scholen aan eigen vakantieroosters ofzo?
Bbubbels schreef:
22-02-2026 10:19
Maar als manager zou ik ook niet echt enthousiast worden van mensen die allemaal maar gaan boeken omdat ze denken dat ze toch hun zin wel krijgen. En als TO echt maar 1 dag eerder terug moet komen dan zou ik als manager ook echt denken van “waarom dan niet met je hele gezin één dag korter boeken?”. En kennelijk komen ze er samen niet uit dus dan moet de manager idd een knoop doorhakken.
Al boeken kan natuurlijk niet maar die manager schiet echt te kort. Het is al eind februari. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Manager had de knoop al veel eerder door moeten hakken.
Bbubbels schreef:
Dat gewoon maar alvast boeken lijkt hier ook een vorm van 'powerplay'.
Bbubbels schreef:
Mijn werk speelt zich af op werkdagen en kantoortijden maar ik kan ook niet zomaar gaan boeken als mijn vakantiedagen nog niet goedgekeurd zijn. Dan loop ik het risico dat ik op eigen kosten mag annuleren. Dus dat vind ik ook wel vreemd ja.

Bij bepaalde reizen is 1 dag korter boeken natuurlijk niet echt mogelijk. Bij autoreizen kun je dan nog zeggen, oke we gaan een dag eerder weg, maar bij vlieg- of busreizen is dat niet aan de orde.
Flandrien schreef:
22-02-2026 09:07
Misschien weet de LG hier nog niet van.

Wat de vakantiegangers blijkbaar ook niet beseffen is dat de achterblijver een serieus tandje (zeg maar tand) moet bijsteken terwijl de anderen in een korte tijdspanne met velen in verlof zijn waardoor een een hele tijd minimale bezetting is.
Als je als LG niet doorhebt dat de verhoudingen in je team slecht zijn, dan moet je ook wel even nadenken over je eigen managementvaardigheden.
.
aanschouwer wijzigde dit bericht op 26-02-2026 11:27
99.76% gewijzigd
Iedereen zegt telkens maar dat alleen de leidinggevende kan beslissen dat die persoon toch moet komen werken op haar vrije dag.

Maar dat mag alleen maar bij zwaarwegende bedrijfsbelangen. En vakantie die in februari al is aangekondigd valt daar echt niet onder.
Badeendje92 schreef:
22-02-2026 10:47
Iedereen zegt telkens maar dat alleen de leidinggevende kan beslissen dat die persoon toch moet komen werken op haar vrije dag.

Maar dat mag alleen maar bij zwaarwegende bedrijfsbelangen. En vakantie die in februari al is aangekondigd valt daar echt niet onder.
Ik zeg niet dat die leidinggevende kan of moet beslissen dat collega terug moet komen op haar vrije dag. Die leidinggevende moet duidelijkheid geven over hoe de vakantieperiode eruit gaat zien zodat iedereen weer waar hij aan toe is.
nausicaa schreef:

Dus bij jou zijn mensen met zielige verhalen beter af dan mensen die hun privacy belangrijk vinden?
Danae schreef:
22-02-2026 10:57
Dus bij jou zijn mensen met zielige verhalen beter af dan mensen die hun privacy belangrijk vinden?

Oh ja… privacy :bonk:

De leidinggevende moet een situatie beoordelen en oplossen waar de collega’s niet onderling uitkomen, maar zij / hij moet blind beslissen.

Dat is toch helemaal niet logisch, dan kan de leidinggevende geen zorgvuldige afweging maken. Het is niet nodig te zeggen dat je net bent begonnen met traumatherapie en daarom de komende 5 maanden elke drie weken een groepsbijeenkomst hebt, maar tenminste dat je een privé-afspraak hebt die helaas niet flexibel is is heel gewoon om aan te geven. “Het is mijn vrije vaste vrije dag en die wil ik niet ruilen” is geen extra reden om rekening mee te houden.
Danae schreef:
22-02-2026 10:57
Er zit heel wat tussen zielige verhalen ophangen en helemaal niets zeggen over de reden van niet kunnen/willen wisselen.
aanschouwer schreef:
22-02-2026 10:44
Het is jullie eigen keuze om al te boeken voordat de dagen zijn goedgekeurd. En nu ze niet goedgekeurd lijken te worden, staan jullie, als drammende kleuters, stampvoetend tegenover een collega die haar vrije dag niet wil opgeven en roep je hier om hulp van een jurist? Blij dat je mijn collega niet bent.
Ik zie nu dat TO haar bericht weggehaald heeft. Waar ik steeds zei dat ik mijn twee dagen best zou ruilen om het rond te krijgen kom ik daar nu wel op terug. In overleg had ik die 2 dagen geruild maar als ik zou horen dat er al geboekt is, zonder overleg en er nu 2 collega’s tegenover mij staan te kijken of ik voor hen in actie ga komen zou ik denk ik ook mijn schouders ophalen en denken, dit is niet mijn probleem. Bij mijn eerdere berichten ging ik er vanuit dat ze nog in de planningsfase zaten. Jullie hebben geboekt zonder goedkeuring en overleg en daarbij een beetje lak aan die collega gehad, dan zou ik andersom ook lak aan jou hebben.
Ravintola schreef:
22-02-2026 11:20

De leidinggevende moet een situatie beoordelen en oplossen waar de collega’s niet onderling uitkomen, maar zij / hij moet blind beslissen.

Dat is toch helemaal niet logisch, dan kan de leidinggevende geen zorgvuldige afweging maken. Het is niet nodig te zeggen dat je net bent begonnen met traumatherapie en daarom de komende 5 maanden elke drie weken een groepsbijeenkomst hebt, maar tenminste dat je een privé-afspraak hebt die helaas niet flexibel is is heel gewoon om aan te geven. “Het is mijn vrije vaste vrije dag en die wil ik niet ruilen” is geen extra reden om rekening mee te houden.
Bij ons is het gelukkig anders. De contractueel vastgelegde dagen/uren zijn leidend. Er wordt nooit gevraagd deze te verleggen. Overweging is helemaal niet nodig. Zelfs niet bij lage bezetting door ziekte laat staan voor collega's die geen rekening houden met hun in de zomer werkende collega en verlof boeken zonder goedkeuring van hun verlof.
Flandrien schreef:
22-02-2026 11:24
Bij ons is het gelukkig anders. De contractueel vastgelegde dagen/uren zijn leidend. Er wordt nooit gevraagd deze te verleggen. Overweging is helemaal niet nodig. Zelfs niet bij lage bezetting door ziekte laat staan voor collega's die geen rekening houden met hun in de zomer werkende collega en verlof boeken zonder goedkeuring van hun verlof.
Waarom niet? Vragen kan toch altijd om welke situatie dan ook op te lossen? Dan is het aan de persoon zelf om ja of nee te zeggen.
Er wordt hier veel vanuit emotie bekeken en beantwoord. Sec juridisch is het allemaal niet zo ingewikkeld.
Wat iemand wel of niet met zn vrije dag wil, is niet relevant. Je hoeft daar geen verantwoording voor af te leggen.
Leidinggevende moet hier belangen afwegen en een besluit nemen. Daar ben je het wel of niet mee-eens. Dat de Leidinggevende hier geen leiding pakt, is veelzeggend en slecht management. Het is allemaal leuk die zelfsturende teams, maar dan krijg je dus dit.
In beginsel is zowel het recht op je vrije dag als je recht op vakantie zoals je dat wenst zwaarwegend. Welk recht zwaarder weegt in dit geval moet de leidinggevende beslissen. Daar kan ieder voor zich dan mee doen wat hij/zij wil. Word je vakantieverzoek afgewezen dan kan je daar tegen ageren, datzelfde geldt voor de verplichting om je vrije dag te ruilen. Een werkgever heeft best mogelijkheden vanuit het instructierecht om iemand iets op te leggen. Maar nogmaals, je kan daar obv de informatie die hier gedeeld wordt niks zeggen. Voor TO en collega's is stap 1 om een besluit van de leidinggevende te eisen.
Ravintola schreef:
22-02-2026 11:20

Ja, laten we privacy tussen werknemer en werkgever belachelijk maken, dat zal de arbeidsverhoudingen goed doen. Natuurlijk kan de werknemer iets anders, oncontroleerbaars als reden geven, maar zo'n groot verschil met: mijn vaste vrije dag is belangrijk voor mij maakt dat niet. Net zoals dat 'star persoon' anders beschreven kan worden als ' iemand die van slag raakt als haar patroon doorbroken wordt en dan 2 dagen ervan bij moet komen'. En dan zou de ene beschrijving wel een goede reden zijn en de andere niet? De werkgever moet inderdaad een afweging maken, maar dat is tussen een vaste vrije dag en een al geboekte vakantie, de redenen die van beide kanten positief of negatief geformuleerd kunnen worden (star of patroon belangrijk; te brutaal al geboekt of geen andere keuze met schoolgaande kinderen) moeten daarbij geen verschil maken.
Sabine schreef:
22-02-2026 11:27
Waarom niet? Vragen kan toch altijd om welke situatie dan ook op te lossen? Dan is het aan de persoon zelf om ja of nee te zeggen.
Omdat de work-life balance voor onze werkgever heilig is en voorop staat. Als het niet gevraagd wordt moet ook niemand zich onder druk gezet voelen. Maar de mindset bij ons is ook zo dat we als collega's voor elkaar zorgen en het niet in ons zou opkomen om een collega op deze manier onder druk te zetten.
Waar eindigt het? Het begint bij invallen om een zieke collega te vervangen en het eindigt hier.
Ik zou absoluut niet in het team van to kunnen werken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven