Arbeidsjurist aanwezig?
vrijdag 20 februari 2026 om 19:51
zaterdag 21 februari 2026 om 12:16
Je hoeft niet altijd tekst en uitleg te geven. Misschien heeft ze wel eerder een burn out gehad waar haar collega's verder niks mee te maken hebben.nausicaa schreef: ↑21-02-2026 12:10En inderdaad, het maakt uit of het gaat om iemand die altijd flexibel is, en nu zegt dat het helaas écht niet kan. Maar die mensen geven vrijwel meteen aan waarom niet, zodat duidelijk is of er meegedacht kan worden, of dat er echt geen opties zijn. Of dat het gaat om iemand die altijd haar gewone uren maakt en ‘gewoon niet werkt op woensdag omdat ze niet werkt op woensdag’. Zowel voor collega’s als leidinggevende.
Men kan wel vinden dat het niet uitmaakt waarom je vrij wilt, maar dat doet het dus wel. Moeite doen om opvang voor mijn kind te vinden zodat ik kan werken op een dag dat collega naar uitvaart wil is iets heel anders dan diezelfde moeite moeten doen omdat collega naar het strand wil. Zelfs als de moeite precies evenveel is (in tijd etc), zal het een een collega het gevoel geven dat ze iemand hebben kunnen helpen, en het ander dat zij minder belangrijk zijn dat het lolletje van collega.
Of het is gewoon een onaardig mens, dat kan ook en zal de sfeer inderdaad niet ten goede komen. Maar goed, die lijkt toch al niet bestaand aangezien TO precies lijkt te weten wat er wel en niet in het contract van de collega staat en om een arbeidsjurist vraagt.
zaterdag 21 februari 2026 om 12:19
zaterdag 21 februari 2026 om 12:23
Een reden noemen kan weer onderdeel van de discussie worden. Wat de één een goede reden vindt is voor de andere weer een goede smoes.
zaterdag 21 februari 2026 om 12:33
Absoluut mee eens. Er zitten teveel mensen in de laatste weken juli en 1e augustus, allemaal om eigen gewichtige redenen. We hebben veel op kunnen lossen op 2 dagen in 2 weken na.margreetder schreef: ↑21-02-2026 12:23Een reden noemen kan weer onderdeel van de discussie worden. Wat de één een goede reden vindt is voor de andere weer een goede smoes.
Ik wacht af hoe manager te werk gaat. Mijn originele vraag is beantwoord. Er kan mij niet worden verplicht, net als collega, terug te komen op vaste vrije dag. Dank voor het meedenken iedereen!
zaterdag 21 februari 2026 om 12:57
Joske11 schreef: ↑21-02-2026 09:39Ik begrijp het ook hoor vanuit meerdere partijen en ben niet verbolgen. Er wordt nu aangegeven dat als het team de laatste puzzelstukjes niet op kan lossen, er geloot gaat worden. Dat zal dan zijn tussen 2 collega's zijn die beiden vakantie willen op hun vaste werkdag (2 weken achter elkaar). Als ik ervan uit mag gaan dat werkgever anderen niet kan verplichten bij hoge uitzondering te schuiven met vaste vrije dag (er zijn er ook 2 weg, waaronder ik, die al niet werkzaam zijn op betreffende doordeweekse dag).
Lijkt me een prima oplossing. Dan maar een keer niet 3 weken achtereen vrij in de zomer. Dat gaat blijkbaar ook maar om 1 collega die dat dan een keer niet kan en dus niet 4. Tja, kan gebeuren, het is al een grote luxe dat alle andere jaren wel iedereen 3 weken achtereen vrij kan zijn in de zomervakantie.
zaterdag 21 februari 2026 om 13:24
Dit. Vier mensen willen allemaal tegelijkertijd vrij? Of twee mensen de ene week en twee mensen de andere week? Maar dat kan het haast niet zijn. Want dan zou je altijd nog de bezetting van die andere twee hebben.Bbubbels schreef: ↑21-02-2026 09:02Eens hiermee. Je kan wel verbolgen doen TO maar het feit dar jullie allemaal tegelijk op vakantie willen is een groter probleem voor de planning dan het feit dat die collega niet twee dagen wil wisselen. En daarnaast: laat het aan je manager. Wellicht kan er voor die twee dagen iemand worden ingehuurd/opgeroepen. Ik zou er behoorlijk kriegel van worden als ik aan mijn collega’s moet verantwoorden waarom ik niet kan of wil schuiven.
Je kunt recht hebben op 3 weken aaneengesloten maar dat betekent nog niet dat het ook in de zomervakantie kan.
zaterdag 21 februari 2026 om 13:29
Als er gevraagd wordt meer dagen te gaan werken snap ik de weerstand. Dit is echter niet het geval. Om de bezetting rond te krijgen wordt, zo begrijp ik aan deze persoon gevraagd 2 keer een dag te ruilen. Dus geen dagen extra te komen werken.Flandrien schreef: ↑21-02-2026 08:11Bij ons helemaal niet. Prioriteit is dat we goed voor onszelf zorgen om dit zeer belastende werk vol te houden. Vrije dagen zijn belangrijk. Er is niemand die vrije dagen gaat in vraag stellen en die staan ook contractueel vast.
Wij zijn zelfsturend en hebben heel vaak meetings. Nog nooit is dit een onderwerp van discussie geweest.
Ik vraag me af wat het echte probleem is. Willen deze collega's met te veel tegelijk verlof nemen en vinden ze dat de part-timer die geen verlof neemt in de zomervakantie zich daar moet naar schikken?
Het lijkt alsof zij de enige is die achterblijft en sowieso al een serieuze tand gaat moeten bijsteken door onderbezetting.
TO geeft aan dat ze in een gebied tussen 2 regio’s werkt en er door de schoolvakanties een probleem ontstaat en er enig overlap is tussen collega’s.
Dan denk ik kleine moeite groot gebaar zodat het voor mijn collega’s ook mogelijk is 3 weken vrij te zijn in de zomervakantie.
zaterdag 21 februari 2026 om 13:33
De anderen willen graag in de zomervakantie op vakantie ivm kinderen. Ik snap echt het probleem niet. Deze collega hoeft geen dag extra te komen. Er is alleen gevraagd 2 dagen te ruilen. Als zij dit doet is is de bezetting voor de hele zomervakantie rond en kan iedereen op vakantie. Het is ook niet zo dat het een week van te voren gevraagd wordt.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-02-2026 23:55Misschien moeten er daardoor anderen ook iets regelen waardoor het ineens iedereen zijn probleem wordt.
Ik heb een beetje het gevoel dat deze collega het uit principe niet wil doen. Ik heb altijd geleerd dat het geven en nemen is. Wat is 2 dagen ruilen nu tegenover 4 gelukkige collega’s? Probleem opgelost, iedereen blij en de volgende keer tent ene collega voor haar wat harder of helpt haar uit de brand, gewoon een wisselwerking.
nanouk wijzigde dit bericht op 21-02-2026 13:39
23.73% gewijzigd
zaterdag 21 februari 2026 om 13:39
Nanouk schreef: ↑21-02-2026 13:29Als er gevraagd wordt meer dagen te gaan werken snap ik de weerstand. Dit is echter niet het geval. Om de bezetting rond te krijgen wordt, zo begrijp ik aan deze persoon gevraagd 2 keer een dag te ruilen. Dus geen dagen extra te komen werken.
TO geeft aan dat ze in een gebied tussen 2 regio’s werkt en er door de schoolvakanties een probleem ontstaat en er enig overlap is tussen collega’s.
Dan denk ik kleine moeite groot gebaar zodat het voor mijn collega’s ook mogelijk is 3 weken vrij te zijn in de zomervakantie.
Tja, die ene collega wil als zoveelste vakantie in precies die 2 weken en om dat te faciliteren moet de andere die 2 weken op andere dagen werken. Blijkbaar het is voor de laatstgenoemde geen kleine moeite anders had ze het wel gedaan. Dan heb je dat gewoon te respecteren en moet je je verlofaanvraag opdelen, verschuiven of inkorten.
Leuk is anders en hier zou het ook echt niet op die manier gaan, maar hier hebben we dit soort ontzettende luxeproblemen sowieso niet want wij kunnen helemaal niet met z'n allen 3 weken in de zomervakantie vrij. Als bij TO iedereen 2 weken neemt is er meteen al geen probleem meer, misschien moet het bedrijf dat maar gaan instellen dan.
zaterdag 21 februari 2026 om 13:39
Ik vind de collega erg star, als zij weet dat door haar weigering meerdere mensen problemen hebben met hun zomervakantie. Dat zou bij ons heel raar gevonden worden (Even ervan uitgaand dat collega echt makkelijk kan ruilen).
Maar ik vind vooral dat de leidinggevende hier haar/zijn rol in moet pakken. Je krijgt nu onderling gedoe, terwijl de leidinggevende verantwoordelijk is voor de bezetting, zeker nu het puur een principekwestie lijkt te zijn.
Maar ik vind vooral dat de leidinggevende hier haar/zijn rol in moet pakken. Je krijgt nu onderling gedoe, terwijl de leidinggevende verantwoordelijk is voor de bezetting, zeker nu het puur een principekwestie lijkt te zijn.
Het is wat het is.
zaterdag 21 februari 2026 om 13:46
Ik denk dat zo’n actie de sfeer binnen een team niet echt ten goede zal komen.S-Groot schreef: ↑21-02-2026 13:39Tja, die ene collega wil als zoveelste vakantie in precies die 2 weken en om dat te faciliteren moet de andere die 2 weken op andere dagen werken. Blijkbaar het is voor de laatstgenoemde geen kleine moeite anders had ze het wel gedaan. Dan heb je dat gewoon te respecteren en moet je je verlofaanvraag opdelen, verschuiven of inkorten.
Leuk is anders en hier zou het ook echt niet op die manier gaan, maar hier hebben we dit soort ontzettende luxeproblemen sowieso niet want wij kunnen helemaal niet met z'n allen 3 weken in de zomervakantie vrij. Als bij TO iedereen 2 weken neemt is er meteen al geen probleem meer, misschien moet het bedrijf dat maar gaan instellen dan.
Als werkende ouders ben je nu eenmaal vreselijk beperkt in de weken die je weg kan. TO geeft daarnaast ook aan dat ze op een grens van een regio werkt en daardoor overlap omstaat.
Maargoed ik ben echt heel blij met alle flexibele collega’s in ons team. Bij ons zou 2 dagen ruilen echt met liefde gedaan worden.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:02
Er is ook gevraagd om voor volgende jaren met een structurele oplossing te komen. Mijn voorstel gaat ook zijn 2 weken in schoolvakantie. Zeker in de bouwvak periode. Ik neem zelf ook altijd maar 2 weken.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:34
Huh? Heb ik iets gemist? Ging het om jouw eigen vrije dag? Ging toch om die van iemand anders die niet een vrije dag om wilde ruilen?Joske11 schreef: ↑21-02-2026 12:33Absoluut mee eens. Er zitten teveel mensen in de laatste weken juli en 1e augustus, allemaal om eigen gewichtige redenen. We hebben veel op kunnen lossen op 2 dagen in 2 weken na.
Ik wacht af hoe manager te werk gaat. Mijn originele vraag is beantwoord. Er kan mij niet worden verplicht, net als collega, terug te komen op vaste vrije dag. Dank voor het meedenken iedereen!
zaterdag 21 februari 2026 om 14:36
Het probleem zijn niet de werkende collega haar vrije dagen maar 4 collega's die in dezelfde periode 3 weken verlof willen nemen.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:38
zaterdag 21 februari 2026 om 14:51
Misschien wil de collega ook nog een beetje van haar (werkende) zomer profiteren door lange weekends weg te gaan oid.Nanouk schreef: ↑21-02-2026 13:33De anderen willen graag in de zomervakantie op vakantie ivm kinderen. Ik snap echt het probleem niet. Deze collega hoeft geen dag extra te komen. Er is alleen gevraagd 2 dagen te ruilen. Als zij dit doet is is de bezetting voor de hele zomervakantie rond en kan iedereen op vakantie. Het is ook niet zo dat het een week van te voren gevraagd wordt.
Ik vind het wel logisch dat zij geen zin heeft haar werkschema overhoop te halen omdat er zoveel collega´s tegelijk vrij willen.
Een permanente oplossing lijkt me een goed plan TO. Misschien in de bouwvak max. 2 weken aaneengesloten. Wil je 3 weken, dan minstens 1 vd weken daarbuiten.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:55
In principe hoeft iemand natuurlijk niet te zeggen waarom ze niet wil ruilen.
Dat leidt tot het wegen van redenen om te ruilen en daar ga je het nooit eens over worden.
Misschien heeft ze juist behoefte aan structuur. Misschien is ze principieel en wil ze dat de teamleider het oplost ipv een werknemer (zij dus) die er niet over gaat. Misschien vindt ze dat de rest tegen haar spant (is volgens mij nu ook zo) en houdt ze haar poot stijf. Misschien heeft ze er geen zin in dat er maar vanuit wordt gegaan dat kindvrije mensen flexibel zijn. Misschien gaat het jullie gewoon niks aan waarom ze niet kan.
Het maakt niet uit. Ze ruilt niet. Teamleider zal dus moeten loten.
Dat leidt tot het wegen van redenen om te ruilen en daar ga je het nooit eens over worden.
Misschien heeft ze juist behoefte aan structuur. Misschien is ze principieel en wil ze dat de teamleider het oplost ipv een werknemer (zij dus) die er niet over gaat. Misschien vindt ze dat de rest tegen haar spant (is volgens mij nu ook zo) en houdt ze haar poot stijf. Misschien heeft ze er geen zin in dat er maar vanuit wordt gegaan dat kindvrije mensen flexibel zijn. Misschien gaat het jullie gewoon niks aan waarom ze niet kan.
Het maakt niet uit. Ze ruilt niet. Teamleider zal dus moeten loten.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:55
Ja en? Omdat jij 2 weken neemt, moeten anderen daar ook maar genoegen mee nemen?
Bij een vorige werkgever van mij is het probleem ‘laatste weken juli, eerste augustus’ op sommige afdelingen getackeld door mensen te laten kiezen voor week 1,2 en 3 of week 4, 5 en 6 van de schoolvakantie.
Dat gaf de meeste ruimte voor iedereen.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:56
Laatst hadden wij een collega die in de meest onhandige periode vakantie had genomen. Qua bezetting zaten wij krap waardoor iedereen dagelijks moest overwerken om meerdere deadlines te halen. Manager vond het wel erg onhandig maar juridisch weinig tegen te doen. Het kwam de onderlinge verhoudingen in ieder geval niet ten goede.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:57
Iemand met een attitude ‘het is niet mijn probleem dus zoek het maar uit’ klinkt nou niet bepaald als de ideale collega.jorchugh_jor schreef: ↑21-02-2026 14:48Zo flauw om die ene collega star te noemen, omdat 4 anderen het niet kunnen oplossen.
zaterdag 21 februari 2026 om 14:59
Dat is maar net hoe het geframed wordt.
Meerdere collega's die één andere collega zo wat dwingen iets ten gunste van henzelf te doen is ook niet fijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in