Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsjurist aanwezig?

20-02-2026 19:51 269 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de CAO GGZ krijg ik niet terug gevonden of de organisatie bij uitzondering, bijvoorbeeld bij overmacht of calamiteiten, je vaste vrije dag tijdelijk (enkele weken) eenzijdig mag wijzigen. Mijn organisatie werkt in de wijk en enkel kantoortijden.
Zeemeermin84 schreef:
21-02-2026 14:59
Dat is maar net hoe het geframed wordt.
Meerdere collega's die één andere collega zo wat dwingen iets ten gunste van henzelf te doen is ook niet fijn.
Je bent me net voor. Ze weten wat er in haar contract staat, waarom ze niet wil ruilen (tenminste, dat denken ze te weten) en ze weten preciés hoeveel weken ze wel niet vrij heeft. Klinkt wat konkelend allemaal.
MadeleineSophia schreef:
21-02-2026 14:34
Huh? Heb ik iets gemist? Ging het om jouw eigen vrije dag? Ging toch om die van iemand anders die niet een vrije dag om wilde ruilen?

Beiden. Dus of ik moet een dag eerder naar huis reizen of collega moet haar dag ruilen. Ik los zelf al 3 dagen op door dagdelen extra te werken in weken na mijn vakantie voor collega's.
margreetder schreef:
21-02-2026 14:56
Laatst hadden wij een collega die in de meest onhandige periode vakantie had genomen. Qua bezetting zaten wij krap waardoor iedereen dagelijks moest overwerken om meerdere deadlines te halen. Manager vond het wel erg onhandig maar juridisch weinig tegen te doen. Het kwam de onderlinge verhoudingen in ieder geval niet ten goede.
Ja, dat laatste is ook wel iets om als management flink rekening mee te houden. En als deze collega in de toekomst een keer vrij wil om wat voor reden dan ook, dan hoeft ze ook geen collegialiteit terug te verwachten.
Joske11 schreef:
21-02-2026 15:05
Beiden. Dus of ik moet een dag eerder naar huis reizen of collega moet haar dag ruilen. Ik los zelf al 3 dagen op door dagdelen extra te werken in weken na mijn vakantie voor collega's.

Terwijl jij maar 2 weken vrij neemt, klopt dat? En dat is dan zodat een ander 3 weken vrij kan? Neuh, daar zou ik me nou niet heel erg geroepen toe voelen geloof ik.
Een andere invalshoek.... Als ik het zo lees moeten jullie overwerken en/of ruilen om vakantie en/of ziekte op te vangen. Hebben jullie dan niet gewoon een onderbezetting?
Ja precie. Het lijkt me echt heel raar dat je meer moet gaan werken in andere periodes om de vakanties op te vangen. Ik zou daar echt voor passen. Kan niet eens qua gezinleven enzo. Ik begrijp wel waarom de zorg zo weinig populair wordt….
Bbubbels schreef:
21-02-2026 16:14
Ja precie. Het lijkt me echt heel raar dat je meer moet gaan werken in andere periodes om de vakanties op te vangen. Ik zou daar echt voor passen. Kan niet eens qua gezinleven enzo. Ik begrijp wel waarom de zorg zo weinig populair wordt….
Bij ons gaat het helemaal zo niet en neemt iedereen gewoon verlof. Maar niet met te veel tegelijk.
Flandrien schreef:
21-02-2026 16:25
Bij ons gaat het helemaal zo niet en neemt iedereen gewoon verlof. Maar niet met te veel tegelijk.
Gelukkig! Bij ons (buiten de zorg hoor) wordt ook wel gekeken naar bezetting maar die kan gelet op het werk soms ook wel minimaal zijn. Snap dat dat in de zorg anders is maar dat een werkgever dit zo ontzetten aan een team zelf overlaat terwijl het zo’n lastige puzzel is om te leggen vind ik echt laks. Dit is in beginsel geen werknemersprobleem. Het zou een werkgeversprobleem moeten zijn. En ja, meedenken is wel zo netjes, maar je zou je echt niet in 20 bochten moet wringen voor een normale (zomer)vakantie.
Zeemeermin84 schreef:
21-02-2026 14:55
In principe hoeft iemand natuurlijk niet te zeggen waarom ze niet wil ruilen.
Dat leidt tot het wegen van redenen om te ruilen en daar ga je het nooit eens over worden.

Misschien heeft ze juist behoefte aan structuur. Misschien is ze principieel en wil ze dat de teamleider het oplost ipv een werknemer (zij dus) die er niet over gaat. Misschien vindt ze dat de rest tegen haar spant (is volgens mij nu ook zo) en houdt ze haar poot stijf. Misschien heeft ze er geen zin in dat er maar vanuit wordt gegaan dat kindvrije mensen flexibel zijn. Misschien gaat het jullie gewoon niks aan waarom ze niet kan.

Het maakt niet uit. Ze ruilt niet. Teamleider zal dus moeten loten.
Goh dat is echt een fijne collegiale houding. Gelukkig zijn mijn collega's niet zo, en communiceren ze gewoon normaal als ze iets niet kunnen of willen. En heb je het erover als normale volwassen mensen.
Het is wat het is.
Bbubbels schreef:
21-02-2026 16:39
Gelukkig! Bij ons (buiten de zorg hoor) wordt ook wel gekeken naar bezetting maar die kan gelet op het werk soms ook wel minimaal zijn. Snap dat dat in de zorg anders is maar dat een werkgever dit zo ontzetten aan een team zelf overlaat terwijl het zo’n lastige puzzel is om te leggen vind ik echt laks. Dit is in beginsel geen werknemersprobleem. Het zou een werkgeversprobleem moeten zijn. En ja, meedenken is wel zo netjes, maar je zou je echt niet in 20 bochten moet wringen voor een normale (zomer)vakantie.
Precies.
Je kan je dan collegiaal en flexibel opstellen, zodat je collega's op vakantie kunnen.
Je kan ook denken dat degene die het probleem op hoort te lossen (werkgever) dat ook moet doen, omdat het échte probleem anders niet opgelost wordt.
Beide kan.

Maar een jurist in willen schakelen (en het dan op overmacht of calamiteiten willen gooien) als je collega niet doet wat jíj wil vind ik bizar.
In januari (of zelfs al december) gaan wij met team zitten voor de zomer. Iedereen mag zijn wens doorgeven. Blijkt er een probleem te zijn moet dit direct worden opgelost. Dus voordat men gaat boeken.

Diegene die later gaan nadenken over de zomer periode kijken dan wanneer er nog ruimte is om vrij te nemen in welke weken.

Zo behouden wij een minimale bezetting. En kan iedereen gerust op vakantie.
En de thuisblijvers in de zomerweken ook niet overbelasten.
Mabel schreef:
21-02-2026 15:07
Ja, dat laatste is ook wel iets om als management flink rekening mee te houden. En als deze collega in de toekomst een keer vrij wil om wat voor reden dan ook, dan hoeft ze ook geen collegialiteit terug te verwachten.

Misschien is dat exact wat de collega van TO nu denkt. We weten niet hoe collegiaal de collega's zijn die nu tegelijk met vakantie willen.
Boudica schreef:
21-02-2026 16:43
Goh dat is echt een fijne collegiale houding. Gelukkig zijn mijn collega's niet zo, en communiceren ze gewoon normaal als ze iets niet kunnen of willen. En heb je het erover als normale volwassen mensen.
Waarom zou ik aan mijn collega's vertellen als ik bijvoorbeeld een psychisch probleem heb waardoor ik structuur nodig heb? In veel bedrijven zijn psychische problemen best nog wel taboe. Heeft niks te maken met normaal of volwassen zijn.
Xantileppe schreef:
21-02-2026 08:19
Tijd om met je manager te praten. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat alleen het niet willen schuiven in dag het enige issue is. Als iemand zo rigide is in dagen dan hoor je niet in de zorg. Ik vermoed dat er een ander probleem onder ligt.

Jullie komen er niet uit en nu moet tm het oplossen.
Door zo’n houding hollen mensen de zorg uit of komen ze niet eens binnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nanouk schreef:
21-02-2026 13:33
De anderen willen graag in de zomervakantie op vakantie ivm kinderen. Ik snap echt het probleem niet. Deze collega hoeft geen dag extra te komen. Er is alleen gevraagd 2 dagen te ruilen. Als zij dit doet is is de bezetting voor de hele zomervakantie rond en kan iedereen op vakantie. Het is ook niet zo dat het een week van te voren gevraagd wordt.

Ik heb een beetje het gevoel dat deze collega het uit principe niet wil doen. Ik heb altijd geleerd dat het geven en nemen is. Wat is 2 dagen ruilen nu tegenover 4 gelukkige collega’s? Probleem opgelost, iedereen blij en de volgende keer tent ene collega voor haar wat harder of helpt haar uit de brand, gewoon een wisselwerking.
Als het om mij zou gaan en ik zou op mijn ( vaste ) oppasdagen ineens niet oppassen dan hebben mijn (schoon)kinderen dus ineens een probleem die zij - ook in vakantieperiode - op moeten zien te lossen. Kunnen ze de andere - ook nog werkende - grootouders wel vragen, maar dan verleg je het probleem dus weer in dat team.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
21-02-2026 18:01
Als het om mij zou gaan en ik zou op mijn ( vaste ) oppasdagen ineens niet oppassen dan hebben mijn (schoon)kinderen dus ineens een probleem die zij - ook in vakantieperiode - op moeten zien te lossen. Kunnen ze de andere - ook nog werkende - grootouders wel vragen, maar dan verleg je het probleem dus weer in dat team.
Ik denk dan, het is nog ruim van te voren ik probeer voor die 2 dagen iets te regelen. Wellicht zou ik mijn oppasdag met de vrije dag van de (schoon) kinderen kunnen ruilen voor 2 keer, zij mogen immers ook blij zijn dat ik dit voor hem doe. Proberen kan altijd toch?!
Wanneer dat niet kan is dat natuurlijk helemaal prima maar dan heb ik het geprobeerd en dat is altijd nog collegialer dan zeggen het is niet mijn probleem ik hoef dit niet op te lossen.
Bbubbels schreef:
21-02-2026 16:39
Dit is in beginsel geen werknemersprobleem. Het zou een werkgeversprobleem moeten zijn.
Eens maar mijn ervaring is dat mijn werkgever geen zin heeft in gedoe. Liever een te krappe bezetting dan een vakantie weigeren. En het dan vreemd vinden dat mensen door teveel druk uitvallen waardoor het probleem nog groter wordt.
Tja, je weet niet wat de reden van de collega is om niet te ruilen. Kan me goed voorstellen dat deze inderdaad denkt, dit keer pas ik me niet aan (ook al denken jullie ‘dat valt altijd wel mee, zo veel impact heeft het nooit op haar’).

Wij hebben ook gedoe op werk, omdat drie collega’s dezelfde drie weken hebben aangevraagd, en ik ook. Ze zijn verrast omdat ik (ondanks de kinderen) nooit in de zomervakantie vrij neem. Nu zijn we met vier in exact dezelfde periode en dat gaat niet. Nu is er bonje waarbij er in de wandelgangen over mij wordt gepraat, ‘waarom wil zij nu ook ineens’ en ‘ik vind dat ik voorrang heb, de baas weet dat ik dan altijd vrij heb, moet ik nu schuiven omdat zij ook ineens wil?’. Terwijl ik denk, misschien mag ik dan júist vrij en mag jij een keer werken.

Baas zit nu met de ellende, tot nu toe waren vakanties altijd akkoord - omdat ik er was om het op te vangen. Baas geeft eigenlijk altijd klakkeloos akkoord. Nu heeft nog niemand akkoord gehad op de aanvraag, maar twee collega’s hebben hun vakantie al geboekt. ‘Want het is toch altijd akkoord’.

Je weet niet wat de redenen van je collega zijn en hoe ze zich hier bij voelt. Mijn ervaring is dat de collega’s die profiteren er altijd wat makkelijker over denken. 😉 Die collega mag toch vinden dat het niet haar probleem is? Ik vind het ook nooit erg om anderen te helpen, tót anderen het vanzelfsprekend vinden en er luchtig of zelfs een beetje arrogant over gaan doen. Dan kan ik ineens heel goed op m’n strepen staan.
Je weet inderdaad niet alles. Maar je leert mensen ook wel goed kennen zo. Wij vieren geen kerst. Man zijn werk werd je geacht een kerstdag te werken. Hij werkte er jaren 2. Iedereen blij. Zon 15 jaar lang. Totdat hij 1 keer rondom kerst een week vrij vroeg. Dus ook de kerstdagen. Zieke ouder. Dat gaf gedoe. Wel gehad maar dan weet je genoeg.
Wat rot voor je, pannenkoekenplant. Lijkt me niet fijn samenwerken.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Zoals ik het nu begrijp doet TO precies hetzelfde als de zogenaamd 'starre' collega. Ook TO gaat in de piekperiode niet (extra) werken op haar vrije dag. Cirkeltje rond, toch?

Goede suggestie wel, gewoon max. 2 weken hoor.

Absurd trouwens hoeveel er ingevuld wordt voor die zogenaamd 'niet-flexibele' collega. Als TO een man was geweest die dit over een vrouwelijke collega had beweerd, hadden de reacties wel anders geweest vrees ik.
Joepie40 schreef:
21-02-2026 23:17
Zoals ik het nu begrijp doet TO precies hetzelfde als de zogenaamd 'starre' collega. Ook TO gaat in de piekperiode niet (extra) werken op haar vrije dag. Cirkeltje rond, toch?

Yep met het verschil dat ik apart moet terugreizen van mijn vskantie adres van mijn gezin en het mij een vliegticket kost, om een dag te werken wat niet eens mijn werkdag is. Ik ruil wel door het jaar heen met collega's van dag indien nodig.....hetzelfde geld voor een week ervoor. Andere collega moet haar gezin 4 dagen later achterna reizen omdat ze nog n dag terug moet komen omdat betreffende collega niet wil ruilen, het is wel haar vaste werkdag.
Joske je hebt verkeerd gequote waardoor ik jou niet kan quoten maar dat je hierboven zegt 'omdat betreffende collega niet wil ruilen' vind ik gewoonweg gemeen.
De zomervakantie telt hoeveel weken in NL? 6? Is het probleem niet dat ze 3 weken op een rij op vakantie willen, er te veel collega's zijn wiens man afhankelijk is van het bouwverlof, ze schoolkinderen hebben waar ze rekening moeten mee houden?
Je collega is niet verantwoordelijk voor jullie verlof!
Ik vind het onbegrijpelijk dat de manager dit gedoe laat ontstaan. Blijkbaar lukt het niet om het team dit te laten oplossen. Want iedereen heeft zijn of haar redenen om iets wel of niet te willen. Dan kan de manager maar beter de kwade genius zijn, ipv de sfeer in het team tot onder nul te laten zakken. En een vakantie boeken terwijl je vakantie nog niet is goedgekeurd is toch ook gek?
nerdopviva schreef:
21-02-2026 17:00
Misschien is dat exact wat de collega van TO nu denkt. We weten niet hoe collegiaal de collega's zijn die nu tegelijk met vakantie willen.
Kan. En dan heb je dus verziekte verhoudingen in het team. Daar moet je dus als manager werk van maken in plaats van het laten sudderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven