Arbeidsjurist aanwezig?
vrijdag 20 februari 2026 om 19:51
zondag 22 februari 2026 om 11:41
Ik zou ook niet in het team van to willen werken. Verschrikkelijk. Maar zoals jullie het doen vind ik betutteling. Waar ik werk wordt het gevraagd indien nodig maar kan je ook gewoon nee zeggen. Dat is volgens mij nog beter voor je work-life balance.Flandrien schreef: ↑22-02-2026 11:37Omdat de work-life balance voor onze werkgever heilig is en voorop staat. Als het niet gevraagd wordt moet ook niemand zich onder druk gezet voelen. Maar de mindset bij ons is ook zo dat we als collega's voor elkaar zorgen en het niet in ons zou opkomen om een collega op deze manier onder druk te zetten.
Waar eindigt het? Het begint bij invallen om een zieke collega te vervangen en het eindigt hier.
Ik zou absoluut niet in het team van to kunnen werken.
zondag 22 februari 2026 om 11:44
Dit topic zet me best wel aan het denken.
Bij ons op werk is er geen achtervang en gebeurt 99% van het belangrijkste werk buiten de schoolvakanties. Voor de herkenbaarheid kan ik er niet teveel over zeggen. Het komt er op neer dat als ik er niet ben, het werk niet verder gaat. Bij ons geldt de instructie dat we vrij kunnen nemen tijdens de schoolvakanties zonder overleg. Buiten de schoolvakanties moet even overlegd worden omdat er geen achtervang is.
Ik heb me best wel vaak over beklaagd dat er geen achtervang is, maar dankzij dit topic zie ik ook best wel de voordelen ervan.
Bij ons op werk is er geen achtervang en gebeurt 99% van het belangrijkste werk buiten de schoolvakanties. Voor de herkenbaarheid kan ik er niet teveel over zeggen. Het komt er op neer dat als ik er niet ben, het werk niet verder gaat. Bij ons geldt de instructie dat we vrij kunnen nemen tijdens de schoolvakanties zonder overleg. Buiten de schoolvakanties moet even overlegd worden omdat er geen achtervang is.
Ik heb me best wel vaak over beklaagd dat er geen achtervang is, maar dankzij dit topic zie ik ook best wel de voordelen ervan.
zondag 22 februari 2026 om 12:02
Ja.
Ik zou het formuleren als: mensen die meewerken zijn beter af dan de kont tegen de krib gooiers, maar kort gezegd wel ja.
Als ik moet kiezen welke van twee medewerkers moet komen werken, en een wil naar de uitvaart van een naaste, en de ander wil me niet meer vertellen dan ‘omdat het woensdag is’, dan weet ik welke afweging ik zou maken.
Je bent absoluut niet verplicht om me meer te vertellen, maar dan kun je ook niet verwachten dat ik er rekening mee houd. En je hoeft natuurlijk niet alle ins en outs te delen, maar helemaal niks willen zeggen is het andere uiterste. Je kunt privacy ook overdrijven natuurlijk.
Mensen verwarren ‘ik ben niet verplicht iets te zeggen’ nog wel eens met ‘en dat mag helemaal niks uitmaken’. Maar dat doet het dus wel. Als iemand zich ziek meldt bij mij, hoeft diegene ook niks te zeggen over wat er aan de hand is. Ik zal het ook niet vragen, want mag niet. Maar als je nou zelf al even meldt dat je flinke griep hebt, laat ik niet binnen een paar dagen de bedrijfsarts contact opnemen. Als je meldt dat je met een vervelend gebroken been in het ziekenhuis ligt ook niet, maar gaan we vast kijken hoe we daar het beste mee om kunnen gaan over een paar weken. Als je echter niks meer zegt dan ‘ziek, kom niet’, dan ga ik wel de bedrijfsarts inschakelen. Niet als straf, maar omdat ik anders op mijn lazer krijg van het bedrijf dat ik niet heb gekeken of er een arbeidsprobleem was. En omdat ik op een bepaald moment moet weten of je in alle waarschijnlijkheid volgende week weer terug bent of zeker weten niet, in verband met de bezetting.
zondag 22 februari 2026 om 12:05
Misschien is dat een cultuurverschil tussen Vlamingen en NL? Wij, vooral de al iets oudere generatie (ik schat 75% van onze collega's) durven vaak geen nee zeggen. Maar dat is niet de hoofdreden. Het werkt gewoon prima zo. Het is nooit een onderwerp tijdens meetings. Privé is gewoon belangrijk. Er is een contract, daar houden we ons aan.
zondag 22 februari 2026 om 12:21
Maar ik zeg toch nergens dat ik in dit geval het ene of het ander zou doen? Ik zeg alleen dat als ik een keuze moet maken, ik alleen info mee kan nemen die ik heb. En dat je dan dus door helemaal niks te willen zeggen inderdaad een nadeel zou hebben.
Uiteraard is dat niet alles dat meeweegt, in dit geval telt feit dat het niet woensdag-mevrouw haar gewone werkdag is, ook aanzienlijk mee. Dat collega’s al geboekt hebben dan weer niet, dat is inderdaad hun eigen keuze, daar hoeft een collega geen last van te hebben. Wat ik in dit exacte geval zou beslissen kan ik zo helemaal niet zeggen. Ik gaf alleen aan dat helemaal niks willen zeggen best in je nadeel kan werken.
Dat collega’s al geboekt hebben pleit niet voor hen, maar ook niet per se tegen hen. Het is irrelevant wat mij betreft. Ook als ze nog niet geboekt hadden, kunnen er allerlei redenen zijn waarom ze niet zomaar een dag eerder terug kunnen (ja, er bestaan bv nog plekken op de wereld, waar je niet elke dag vluchten hebt).
zondag 22 februari 2026 om 12:25
Wat erg dat je dit denkt.nausicaa schreef: ↑22-02-2026 12:02Ja.
Ik zou het formuleren als: mensen die meewerken zijn beter af dan de kont tegen de krib gooiers, maar kort gezegd wel ja.
Als ik moet kiezen welke van twee medewerkers moet komen werken, en een wil naar de uitvaart van een naaste, en de ander wil me niet meer vertellen dan ‘omdat het woensdag is’, dan weet ik welke afweging ik zou maken.
Je bent absoluut niet verplicht om me meer te vertellen, maar dan kun je ook niet verwachten dat ik er rekening mee houd. En je hoeft natuurlijk niet alle ins en outs te delen, maar helemaal niks willen zeggen is het andere uiterste. Je kunt privacy ook overdrijven natuurlijk.
Mensen verwarren ‘ik ben niet verplicht iets te zeggen’ nog wel eens met ‘en dat mag helemaal niks uitmaken’. Maar dat doet het dus wel. Als iemand zich ziek meldt bij mij, hoeft diegene ook niks te zeggen over wat er aan de hand is. Ik zal het ook niet vragen, want mag niet. Maar als je nou zelf al even meldt dat je flinke griep hebt, laat ik niet binnen een paar dagen de bedrijfsarts contact opnemen. Als je meldt dat je met een vervelend gebroken been in het ziekenhuis ligt ook niet, maar gaan we vast kijken hoe we daar het beste mee om kunnen gaan over een paar weken. Als je echter niks meer zegt dan ‘ziek, kom niet’, dan ga ik wel de bedrijfsarts inschakelen. Niet als straf, maar omdat ik anders op mijn lazer krijg van het bedrijf dat ik niet heb gekeken of er een arbeidsprobleem was. En omdat ik op een bepaald moment moet weten of je in alle waarschijnlijkheid volgende week weer terug bent of zeker weten niet, in verband met de bezetting.
'Je mag wel van je privacy gebruik maken hoor, maar dan krijg je er wel een bak nadelen bij, eigen schuld.'
zondag 22 februari 2026 om 12:52
Spreken in meewerken versus kont tegen de krib vind ik ook niet per se goed leiderschap. Dan laat je je dus leiden door wat jou op dat moment het meeste aanstaat. Is nogal subjectief. Meewerken is niet per definitie beter.nausicaa schreef: ↑22-02-2026 12:02Ja.
In dit geval, wat is meewerken dan? Je vrije dag zonder morren omruilen ook al kom je dan in de knoei met je privé of dat een van de vier collega's die vakantie heroverweegt zodat niemand een dag hoeft te ruilen?
Ik zou vooral een beroep doen op redelijkheid en billijkheid en sowieso al aandacht besteden aan een team smeden dat snapt waar een team zijn over gaat. En duidelijke kaders geven. Bijvoorbeeld. Probeer samen de vakantieplanning rond te krijgen, dit en dit zijn de randvoorwaarden. Lukt het niet dan help ik, lukt het dan nog niet dan beslis ik wie wanneer en hoe lang op vakantie kan. Ik adviseer jullie om te wachten met boeken tot ik je verlofaanvraag heb goedgekeurd.
zondag 22 februari 2026 om 13:25
zondag 22 februari 2026 om 13:31
Daar heb je absoluut gelijk in. Het is ook bekend bij de manager. We zullen zien hoe het afloopt. Er zijn afgelopen jaar 2 collega's vertrokken naar n andere organisatie om deze reden. Beiden hebben een bouwvakker als echtgenoot die van t midden zomervakantie afhankelijk zijn.Flandrien schreef: ↑22-02-2026 07:13Joske je hebt verkeerd gequote waardoor ik jou niet kan quoten maar dat je hierboven zegt 'omdat betreffende collega niet wil ruilen' vind ik gewoonweg gemeen.
De zomervakantie telt hoeveel weken in NL? 6? Is het probleem niet dat ze 3 weken op een rij op vakantie willen, er te veel collega's zijn wiens man afhankelijk is van het bouwverlof, ze schoolkinderen hebben waar ze rekening moeten mee houden?
Je collega is niet verantwoordelijk voor jullie verlof!
zondag 22 februari 2026 om 13:34
Omdat ik maar 2 weken heb en er vanwege mijn eigen man zijn beroep (seizoensgebonden werk) niet te schuiven valt in dagen of wekenjorchugh_jor schreef: ↑22-02-2026 09:43We weten natuurlijk niet de omstandigheden waarom TO zo star wil vasthouden aan haar ene dag extra vakantie.
zondag 22 februari 2026 om 13:38
Op het moment dat je ze adviseert kunnen ze zeggen dat het niet duidelijk was dat ze nog niet mochten boeken. In het team van to zou ik heel duidelijk zijn dat als ze toch boeken het kan zijn dat ze geen vakantie krijgen in die periode.
zondag 22 februari 2026 om 13:41
Dit loopt al vanaf november. Als je in hoogseizoen naar een camping wil in het zuiden, ben je vaak genoodzaakt dit eerder vast te leggen dan in maart ofzo. Je kunt wel annuleringsverzekering nemen natuurlijk. Ieder teamlid heeft inmiddels geboekt
zondag 22 februari 2026 om 13:43
Ja, ik ook.
Overigens, als je er als werknemer echt werk maakt, dan moet je als werkgever maar aan kunnen tonen dat er een zeer zwaarwegend bedrijfsbelang is waarom die vakantie niet kan. Volgens mij moet je als werkgever van zeer goede huize komen als werknemer het hoog speelt.
zondag 22 februari 2026 om 13:46
Als de leidinggevende niet meeweegt of ze al geboekt hebben, zetten ze niemand onder druk.aanschouwer schreef: ↑22-02-2026 12:25Ik vind het al boeken juist wel meewegen, maar dan in het nadeel van die collega's die dat gedaan hebben. Ze zetten hiermee de hele situatie onder druk en benoemen de collega met de vrije dag tot zondebok. Zo ga je niet met collega's om.
Dus dan hoef je hun ook niet te straffen.
Het is dan hun eigen risico dat ze al geboekt hebben.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 22 februari 2026 om 13:54
Waarom hebben jullie dit dan niet veel eerder aangekaart bij management? Ik zou op een gegeven moment aan manager hebben medegedeeld dat als hij/zij niet een knoop zou doorhakken dat ik dan zou gaan boeken. Leg het nou waar het hoort; je manager moet het oplossen.
zondag 22 februari 2026 om 13:57
Ik weet niet anders dan dat er vaststaat wat de minimale bezetting moet zijn.
Dus iedereen weet altijd hoeveel mensen er moeten werken. Dan moet iedereen voorre bepaalde datum verlof aanvragend en dat moet ik goedkeuren. Is allemaal ergens in november al.
Soms paar t niet en dan zoeken we een oplossing. Soms krijg jij je zin en er andere keer niet.
No way dat mensen al gaan boeken en dat ik anderen ga vragen om hun vaste vrije dag te gaan ruilen….
Dus iedereen weet altijd hoeveel mensen er moeten werken. Dan moet iedereen voorre bepaalde datum verlof aanvragend en dat moet ik goedkeuren. Is allemaal ergens in november al.
Soms paar t niet en dan zoeken we een oplossing. Soms krijg jij je zin en er andere keer niet.
No way dat mensen al gaan boeken en dat ik anderen ga vragen om hun vaste vrije dag te gaan ruilen….
zondag 22 februari 2026 om 14:14
Wat lang! Waarom hakt die manager geen knoop door?
Wat is de deadline voor het aanvragen van vakanties? Want ik snap dat je nu al geboekt wil hebben.
zondag 22 februari 2026 om 14:20
Je hebt niks aan een annuleringsverzekering als je niet kunt gaan omdat je vakantie is afgekeurd door je lg.
Vreemd dat het hele team al geboekt heeft. Ook vreemd dat manager het al vier maanden aan laat slepen. De manager moet echt aan de bak.
zondag 22 februari 2026 om 14:35
Wij hebben een aantal jaar door privé omstandigheden laat moeten boeken maar er is altijd wel ergens een leuke camping te vinden. Misschien niet de plek of camping van je eerste keuze maar er is altijd wel wat leuks te vinden. Annuleringsverzekering heb je in deze niks aan hoor.
Maargoed dan hadden jullie misschien eerder aan de bel moeten trekken en moeten aangeven dat voor datum x er wat bekend moet zijn ivm boeken. Boeken zonder goedkeuring is gewoon niet zo handig. Ik snap collega wel die nu denkt bekijken jullie het even met z’n allen…
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in