Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsjurist aanwezig?

20-02-2026 19:51 269 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de CAO GGZ krijg ik niet terug gevonden of de organisatie bij uitzondering, bijvoorbeeld bij overmacht of calamiteiten, je vaste vrije dag tijdelijk (enkele weken) eenzijdig mag wijzigen. Mijn organisatie werkt in de wijk en enkel kantoortijden.
Hoezo boeken als het nog niet is goedgekeurd? Dat vind ik vreemd en niet collegiaal. En zou ook begrijpen dat de collega die achterblijft ook denkt eerst boeken en daarna overleggen...zoek het maar uit met de manager.
Van manager mag je wel verwachten dat er een deadline is voor het goedkeuren. Maar dat kan je als team ook al veel eerder aangegeven omdat je de vakantie wil gaan boeken.

Bij ons hangt er een grote kaart waarop iedereen zijn vakantie aangeeft. Dan ziet iedereen gelijk waar de druk ligt en dat het geven en nemen is. Minimale bezetting staat vast. Leidinggevende beslist en geeft aan dat de vakantie voor een bepaalde deadline doorgegeven moeten zijn. Dan goedkeuren of afkeuren en dan pas boeken. Vakantie na de deadline kan alleen als de bezetting het toe laat.

En wij loste het vaak op met de collegas die allemaal rond dezelfde periode weg wilde door dagen van elkaar over te nemen. Zo was het mooi in balans. Collegas die niet op hetzelfde moment weggingen hielpen ons al enorm door niet in het hoogseizoen te gaan. Die viel ik niet lastig met wisselen of extra werken.
Danae schreef:
22-02-2026 12:25
Wat erg dat je dit denkt.
'Je mag wel van je privacy gebruik maken hoor, maar dan krijg je er wel een bak nadelen bij, eigen schuld.'
Want als iemand niks wil zeggen over ongeveer wat op een bepaald moment speelt, moet ik magischerwijs weten wat de belangen van diegene zijn?
Ja, ik vind die mensen die extreem strikt zijn in ‘ik vertel helemaal niets over wat geen werk is’ inderdaad nogal kont tegen de krib gooierig. Het feit dat je iets niet verplicht bent, betekent nog niet dat het soms best handig is om het wel te doen. Nogmaals, je hoeft niet te zeggen wat je bv precies gaat doen, ik hoef niet te weten wie je partner is, welk geslacht en hoe jullie relatie is. Maar even uitleggen dat je in verband met werk partner/reisgenoot alleen week zus en zo weg zou kunnen vind ik echt geen overdreven inbreuk op je privacy.

Dingen die ik niet weet, kan ik niet meewegen. En als ik die niet weet omdat jij ze per se niet wilt vertellen, zelfs niet globaal, ja, dan is dat wel een beetje je eigen schuld ja.

Overigens zou ik het ook heel erg niet handig vinden van de collega’s die maar vast geboekt hebben, als je ergens werkt waar een bepaalde bezetting nodig is, weet je dat je daarmee een risico loopt. Dus ‘maar ik heb al geboekt en anders ben ik veel geld kwijt of moet ik eerder weg dan mijn gezin’ zou voor mij niet onder ‘zielige verhalen’ vallen. Dat is nog veel meer je eigen schuld. Dus nogmaals: ik zeg zeker niet dat ik woensdag-dame in dit geval zou verplichten twee woensdagen te komen, daarvoor moet je echt alle details weten.

En leidinggevende heeft in het geval van TO ook aardig wat steken laten vallen. Als mensen in november vakantie aanvragen, kun je dat niet tot bijna maart laten aanslepen. Dan moet je een beslissing nemen. En als sommige mensen die niet leuk vinden, is dat dan weer jouw probleem. Daar ben je manager voor. Je kunt en vakantie wel weigeren, maar dat moet binnen redelijke tijd, en dat is geen 4 maanden. Juist ook omdat mensen moeten boeken, partners ook vrij moeten regelen enz.
Erla schreef:
22-02-2026 14:49

En wij loste het vaak op met de collegas die allemaal rond dezelfde periode weg wilde door dagen van elkaar over te nemen. Zo was het mooi in balans. Collegas die niet op hetzelfde moment weggingen hielpen ons al enorm door niet in het hoogseizoen te gaan. Die viel ik niet lastig met wisselen of extra werken.
Dit vind ik sympathiek en collegiaal. Veel sympathieker dan de ene die niet gaat onder druk zetten.
En een uitzendkracht oid aantrekken voor die periode is geen optie? Zelfs als die ene mevrouw haar vrije dag wel zou ruilen lijkt deze planning mij een nogal wankel kaartenhuis. Er moet er maar eentje ziek worden of iets hebben met familieomstandigheden en je hangt al aan de pan met zijn allen.
nausicaa schreef:
22-02-2026 14:59
Want als iemand niks wil zeggen over ongeveer wat op een bepaald moment speelt, moet ik magischerwijs weten wat de belangen van diegene zijn?
Ja, ik vind die mensen die extreem strikt zijn in ‘ik vertel helemaal niets over wat geen werk is’ inderdaad nogal kont tegen de krib gooierig. Het feit dat je iets niet verplicht bent, betekent nog niet dat het soms best handig is om het wel te doen. Nogmaals, je hoeft niet te zeggen wat je bv precies gaat doen, ik hoef niet te weten wie je partner is, welk geslacht en hoe jullie relatie is. Maar even uitleggen dat je in verband met werk partner/reisgenoot alleen week zus en zo weg zou kunnen vind ik echt geen overdreven inbreuk op je privacy.

Dingen die ik niet weet, kan ik niet meewegen. En als ik die niet weet omdat jij ze per se niet wilt vertellen, zelfs niet globaal, ja, dan is dat wel een beetje je eigen schuld ja.

Overigens zou ik het ook heel erg niet handig vinden van de collega’s die maar vast geboekt hebben, als je ergens werkt waar een bepaalde bezetting nodig is, weet je dat je daarmee een risico loopt. Dus ‘maar ik heb al geboekt en anders ben ik veel geld kwijt of moet ik eerder weg dan mijn gezin’ zou voor mij niet onder ‘zielige verhalen’ vallen. Dat is nog veel meer je eigen schuld. Dus nogmaals: ik zeg zeker niet dat ik woensdag-dame in dit geval zou verplichten twee woensdagen te komen, daarvoor moet je echt alle details weten.

En leidinggevende heeft in het geval van TO ook aardig wat steken laten vallen. Als mensen in november vakantie aanvragen, kun je dat niet tot bijna maart laten aanslepen. Dan moet je een beslissing nemen. En als sommige mensen die niet leuk vinden, is dat dan weer jouw probleem. Daar ben je manager voor. Je kunt en vakantie wel weigeren, maar dat moet binnen redelijke tijd, en dat is geen 4 maanden. Juist ook omdat mensen moeten boeken, partners ook vrij moeten regelen enz.
Hetzelfde herhalen maakt het niet minder erg hoor. Je zou als leidinggevende juist moeten beseffen dat mensen allerlei redenen kunnen hebben om informatie niet te delen ipv het persoonlijk maken en denken 'als jij het me niet wil vertellen is het jouw probleem'.
nausicaa schreef:

En leidinggevende heeft in het geval van TO ook aardig wat steken laten vallen. Als mensen in november vakantie aanvragen, kun je dat niet tot bijna maart laten aanslepen. Dan moet je een beslissing nemen.
Sterker nog, dan is die vakantie gewoon goedgekeurd.....

Vaststellen van de vakantie

In eerste instantie geeft de medewerker zijn gewenste vakantieperiode door aan de werkgever, ook zonder dat de werkgever hierom vraagt. Een schriftelijk verzoek van de medewerker kan de werkgever slechts schriftelijk afwijzen als hij daarbij gewichtige redenen aanvoert en dat doet binnen twee weken. Reageert een werkgever later dan twee weken, dan is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de medewerker (art 7:638-2 BW).
nausicaa schreef:

Is het niet zo dat als je twee weken lang niks hoort dat je automatisch is goedgekeurd?
Lady*Voldemort schreef:
22-02-2026 15:25
En een uitzendkracht oid aantrekken voor die periode is geen optie? Zelfs als die ene mevrouw haar vrije dag wel zou ruilen lijkt deze planning mij een nogal wankel kaartenhuis. Er moet er maar eentje ziek worden of iets hebben met familieomstandigheden en je hangt al aan de pan met zijn allen.
DIt inderdaad. Ik schreef het eerder al, volgens mij speelt hier ook gewoon een bezettings-/formatieprobleem..... Als je voor een X aantal uur werk hebt, dan moet je bij het bepalen van je benodigde formatie ook rekening houden met ziekte/verlof/feestdagen etc. Je kunt dan niet simpelweg met exact het aantal contractuele uren van een medewerker rekenen, de uiteindelijk gewerkte uren zijn altijd minder dan de contractuele uren.
O ja dus :)
BrutaImmaculata schreef:
22-02-2026 15:59
Is het niet zo dat als je twee weken lang niks hoort dat je automatisch is goedgekeurd?
Yep.
Ik ben ook leidinggevende van een vergelijkbare werkplek als TO. Vakantie aanvragen word als team bekeken bij ons. De zomerplanning wordt al vaak in december gedaan, zodat de vroegboekers vroeg kunnen boeken, zoals ik eerder heb geschreven en iedereen kan zijn wensen indienen. Dan word er gekeken of er knelpunten zijn en lost het team dit met elkaar op.

Iemand die later nog een vakantie verzoek heeft kan kijken bij de roostermaker of dit past of welke week/weken nog beschikbaar zijn.

Zo doen we het al jaren. En gaat voor zover goed.
Het is niet, wie het eerste komt als eerste recht heeft op de vakantie wens.

Daar hoef ik als leidinggevende erg weinig mee.
nausicaa schreef:
Bij ons moet een aangevraagde vakantie binnen 2 weken worden afgekeurd, anders is het automatisch goedgekeurd.
Dat dwingt de leidinggevende om het niet te laten slepen waardoor mensen klem komen te zitten met boekingen (of de vakantie van de partner waarvan de leidinggevende wel kan beslissen).

Helaas is december tegenwoordig niet meer vroeg boeken.
Wij zijn vorig jaar naar Canada geweest.
Een boeking die later werd gedaan dan half oktober (voor juni/juli) explodeerde in prijs. Die vakantie was niet door gegaan als we hadden moeten wachten tot december met boeken.
nausicaa schreef:

Nou, sterker nog: manager heeft er een belachelijk zooitje van gemaakt. Als je het als medewerker op scherp wil spelen dan boek je gewoon 2 weken na je aanvraag je vakantie, want als je 2 weken na je schriftelijke aanvraag geen schriftelijke afwijzing hebt (met verdomd goede reden) dan is je verlof gewoon goedgekeurd volgens de wet.

Wat een rotzooi. Laat die manager lekker iemand inhuren voor die paar dagen zeg.

Oh. Iemand nog mosterd :loveit: ?
lin20 schreef:
22-02-2026 14:14
Wat lang! Waarom hakt die manager geen knoop door?

Wat is de deadline voor het aanvragen van vakanties? Want ik snap dat je nu al geboekt wil hebben.
Aanvragen worden vanaf november al afgewezen tot de bezetting goed is. Nadeel is dat wij een zorgberoep uitoefenen met vaste kantoortijden dus ruilen en extra werken is wat meer een gewoonte in de reguliere thuiszorg, niet in de tak waar wij zitten.
Mabel schreef:
22-02-2026 14:20
Je hebt niks aan een annuleringsverzekering als je niet kunt gaan omdat je vakantie is afgekeurd door je lg.

Vreemd dat het hele team al geboekt heeft. Ook vreemd dat manager het al vier maanden aan laat slepen. De manager moet echt aan de bak.
Bij een campingplek wel ....iig wel op de camping waar ik al jaren kom en hun eigen annuleringsverzekering hanteren a 50 euro per boeking. Ik moet op 1 oktober trouwens al vastleggen, er is altijd een wachtlijst voor nieuwe klanten.
smorre schreef:
22-02-2026 13:57

No way dat mensen al gaan boeken en dat ik anderen ga vragen om hun vaste vrije dag te gaan ruilen….
Vragen mag bij mij altijd en als ik het op tijd weet kan ik meestal wel wisselen. Maar het idee dat ik opeens op een bepaalde vrije dag móet komen omdat mijn andere collega's per se 3 weken weg willen, zou bij mij wel verkeerd vallen.
Joske11 schreef:
22-02-2026 19:40
Aanvragen worden vanaf november al afgewezen tot de bezetting goed is. Nadeel is dat wij een zorgberoep uitoefenen met vaste kantoortijden dus ruilen en extra werken is wat meer een gewoonte in de reguliere thuiszorg, niet in de tak waar wij zitten.

Maar daar hoef je dus niet mee akkoord te gaan. Als je het echt scherp wil spelen dan kun je hier gewoon echt wat mee want 'ik weet niet wie ik vrij moet geven' is geen afdoende grond om een aanvraag af te wijzen. Laat staan om daar 4 maanden mee te lopen kloten.
S-Groot schreef:
22-02-2026 21:12
Maar daar hoef je dus niet mee akkoord te gaan. Als je het echt scherp wil spelen dan kun je hier gewoon echt wat mee want 'ik weet niet wie ik vrij moet geven' is geen afdoende grond om een aanvraag af te wijzen. Laat staan om daar 4 maanden mee te lopen kloten.
Nee precies. En daar moet je dus voor bij je leidinggevende zijn. Niet gaan zitten klooien en discussiëren met je directe collega’s.
Joske11 schreef:
22-02-2026 19:46
Bij een campingplek wel ....iig wel op de camping waar ik al jaren kom en hun eigen annuleringsverzekering hanteren a 50 euro per boeking. Ik moet op 1 oktober trouwens al vastleggen, er is altijd een wachtlijst voor nieuwe klanten.
Fijn dat het bij jouw camping kan op deze manier. Maar dan is het die individuele campinghouder die dit aanbiedt als extra optie bij reservering.

Een reguliere annuleringsverzekering afgesloten bij een verzekeraar, al dan niet via een touroperator, keert niet uit in deze situatie.
S-Groot schreef:
22-02-2026 21:12
Ik ben het met je eens dat hier eerder een beslissing genomen had moeten worden door LG.
Het is echter wel zo dat LG gewoon mag afwijzen als de aanvraag niet binnen de termijn gedaan is en er geen afspraak over goedkeuring gemaakt is.
Want anders zou het hier dus echt een chaos worden: dan vraagt snelle jelle zijn vakantie al aan in mei voor volgend jaar ofzo.
nausicaa schreef:

Helemaal niks willen loslaten over privé is heel onhandig voor een lg, dat snap ik. Maar het is niet per se kont tegen de krib gooien. Als lg zou ik er altijd rekening mee houden dat er een hele goede verklaring is voor bepaald gedrag. Meestal een die je zelf nooit had kunnen verzinnen.
-Dushi- schreef:
23-02-2026 09:05
Het is echter wel zo dat LG gewoon mag afwijzen als de aanvraag niet binnen de termijn gedaan is en er geen afspraak over goedkeuring gemaakt is.

De werkgever heeft helemaal niet zoveel te zeggen over vakantiedagen.

De werknemer kiest zelf wanneer die vrij wil zijn. De Rijksoverheid is glashelder dat een aanvraag in principe goedgekeurd moet worden en afwijzen alleen mag als er sprake is van zwaarwegende bedrijfsbelangen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-opnemen

Zwaarwegende bedrijfsbelangen laat je niet maanden doorsudderen dus werkgever had dit veel eerder moeten oplossen.
De reden van niet willen wisselen maakt helemaal niet uit. Je plant je verlof naar de bezetting.
Blijkt nu dus ook dat de LG al sinds november het verlof afwijst.
Ravintola schreef:
23-02-2026 09:31
De werkgever heeft helemaal niet zoveel te zeggen over vakantiedagen.

De werknemer kiest zelf wanneer die vrij wil zijn. De Rijksoverheid is glashelder dat een aanvraag in principe goedgekeurd moet worden en afwijzen alleen mag als er sprake is van zwaarwegende bedrijfsbelangen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-opnemen

Zwaarwegende bedrijfsbelangen laat je niet maanden doorsudderen dus werkgever had dit veel eerder moeten oplossen.
Tuurlijk wel. Wanneer de regel is dat er een minimale bezetting moet zijn van 50% kan een werknemer geen verlof plannen wanneer deze bezetting al bereikt is.
De LG heeft de verlofplanning van dit team in november al afgewezen. De 3 die verlof nemen geraken er gewoon onder elkaar niet uit en verwachten dat de collega die al heel de zomer doorwerkt hun probleem oplost.
-Dushi- schreef:
23-02-2026 09:05
Ik ben het met je eens dat hier eerder een beslissing genomen had moeten worden door LG.
Want anders zou het hier dus echt een chaos worden: dan vraagt snelle jelle zijn vakantie al aan in mei voor volgend jaar ofzo.

Nee. Gewoon echt nee. Niet weten welke andere mensen eventueel misschien ooit in de toekomst ook vrij zouden willen in die periode is géén zwaarwegend bedrijfsbelang en dus geen grond voor afwijzing.

Dus ja, snelle jelle kan voor volgend jaar mei vakantie aanvragen en dat kun je dus echt niet zomaar afwijzen onder het mom, goh, dat kunnen we nog niet overzien hoor.

In de praktijk werk je vaak in een team en ben je collegiaal en ga je niet elk jaar alvast tot het einde der tijden de populaire weken zitten hoarden. Dus je maakt afspraken met elkaar. Maar die gaan niet boven de wet. Dus als de afspraak is dat je nu nog niet voor volgend jaar aan kunt vragen en iemand wil toch echt een uitzondering om weet ik wat voor redenen dan mag je dat helemaal niet weigeren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven