Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
dinsdag 24 februari 2026 om 18:20
Misschien hadden ze wat anders aan hun hoofd toen je daar aanbelde.
En voelden ze zich wat overvallen. Was het ze nog niet opgevallen ofzo.
Ik weet niet hoe je het gebracht hebt.
Maar goed, als ze er echt over na hebben gedacht. En vervolgens besloten dat het niet nodig was.
Jij plaatst die schutting en een dag later is de oude weg?
Dan zou ik even aanbellen en zeggen dat ik het ‘best wel flauw vind ‘.
En het daarbij laten.
En voelden ze zich wat overvallen. Was het ze nog niet opgevallen ofzo.
Ik weet niet hoe je het gebracht hebt.
Maar goed, als ze er echt over na hebben gedacht. En vervolgens besloten dat het niet nodig was.
Jij plaatst die schutting en een dag later is de oude weg?
Dan zou ik even aanbellen en zeggen dat ik het ‘best wel flauw vind ‘.
En het daarbij laten.
dinsdag 24 februari 2026 om 18:21
Dat zou ik dan ook als positieve gedachte meenemen. Nu heb je de schutting die je wil op het moment dat je wilde.
Als je op de erfgrens iets had gewild, dan was er daar dus nogal wat energie en tijd overheen gegaan om dat met de buren samen geregeld te krijgen.
Where is my mind?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:22
dinsdag 24 februari 2026 om 18:24
Ik zou hier even mee wachten totdat de boosheid gezakt is. Nu op hoge poten dit gaan doen kan ook de verhoudingen op scherp zetten.
Where is my mind?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:32
Wat een vijandige houding heb jij zeg
Kan maar zo zijn dat ze het niet wilden vervangen omdat er geen geld voor was. Of dat het krap is waardoor je afwegingen maakt waar je geld heen moet.
Als jij dan iets plaatst wat zij wel mooier vinden snap ik best dat ze de minder mooie dan weg halen. Mss hadden ze dat officieel wel met jou moeten overleggen omdat het op de erfgrens staat maar ik denk dat zij wellicht dachten dat het jou niks uit zou maken aangezien jij toch niks meer ziet van die schutting.
En er wel ff aanbellen en zeggen dat er niks aan komt te hangen en daar persoonlijk op toezien....pff mss als je eerst gewoon eens communiceert met je buren? Wie zegt dat zij dat gaan doen of dat ze mss er niet zo over hadden nagedacht dat jij dit niet oke vindt. Gewoon aanbellen en vragen waarom dit zo is gegaan en jouw standpunt vertellen en dat je niet wilt dat ze aan hun zijde gebruik maken van de schutting/ dingen eraan ophangen. Misschien snappen ze het dan ook gewoon wel
Kan maar zo zijn dat ze het niet wilden vervangen omdat er geen geld voor was. Of dat het krap is waardoor je afwegingen maakt waar je geld heen moet.
Als jij dan iets plaatst wat zij wel mooier vinden snap ik best dat ze de minder mooie dan weg halen. Mss hadden ze dat officieel wel met jou moeten overleggen omdat het op de erfgrens staat maar ik denk dat zij wellicht dachten dat het jou niks uit zou maken aangezien jij toch niks meer ziet van die schutting.
En er wel ff aanbellen en zeggen dat er niks aan komt te hangen en daar persoonlijk op toezien....pff mss als je eerst gewoon eens communiceert met je buren? Wie zegt dat zij dat gaan doen of dat ze mss er niet zo over hadden nagedacht dat jij dit niet oke vindt. Gewoon aanbellen en vragen waarom dit zo is gegaan en jouw standpunt vertellen en dat je niet wilt dat ze aan hun zijde gebruik maken van de schutting/ dingen eraan ophangen. Misschien snappen ze het dan ook gewoon wel
dinsdag 24 februari 2026 om 18:32
Die zie ik even niet. Zij pikken toch niks in? Jij mag achter je schutting op die 50 cm best nog potten, een fiets, of wat dan ook neerzetten. Moet jij weten. Maar als jij die 50cm achter je schutting aan de kant van de buren braak laat liggen, wil toch niet zeggen dat zij dat inpikken?Sterrenstof74 schreef: ↑24-02-2026 18:22Herkenbaar helaas. En dat terwijl mijn nieuwe schutting minstens 50 cm van erfgrens staat. Mijn buren hebben er dus 'gewoon' een halve meter tuin bij gepikt. Heb er wat van gezegd, maar boeit ze niks. Het ontbreekt me momenteel aan puf om er werk van te maken....
dinsdag 24 februari 2026 om 18:33
Dat is toch jouw keuze dan? Wat wilde je zelf nog met de 50 cm achter je schutting danSterrenstof74 schreef: ↑24-02-2026 18:22Herkenbaar helaas. En dat terwijl mijn nieuwe schutting minstens 50 cm van erfgrens staat. Mijn buren hebben er dus 'gewoon' een halve meter tuin bij gepikt. Heb er wat van gezegd, maar boeit ze niks. Het ontbreekt me momenteel aan puf om er werk van te maken....
dinsdag 24 februari 2026 om 18:35
Ja, ditapiejapie schreef: ↑24-02-2026 18:32Die zie ik even niet. Zij pikken toch niks in? Jij mag achter je schutting op die 50 cm best nog potten, een fiets, of wat dan ook neerzetten. Moet jij weten. Maar als jij die 50cm achter je schutting aan de kant van de buren braak laat liggen, wil toch niet zeggen dat zij dat inpikken?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:38
Waarom dit nu weer?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:41
Ga ik doen. Ik ben nu echt behoorlijk boos.SurferRosa schreef: ↑24-02-2026 18:24Ik zou hier even mee wachten totdat de boosheid gezakt is. Nu op hoge poten dit gaan doen kan ook de verhoudingen op scherp zetten.
dinsdag 24 februari 2026 om 18:41
Bij nader inzien.Pringle schreef: ↑24-02-2026 18:13Maar wat zou er anders aan de hand kunnen zijn dan? In die ene maand veranderden ze van mening over de oude schutting en wilden ze die toevallig toch ineens vervangen, maar nou moe, toen stond er plotseling al een mooie, nieuwe schutting?
Ik snap niet zo goed waarom je vindt dat ik van het slechtste uitga. Ze wisten dat ik een nieuwe schutting wilde plaatsen, gaven aan dit niet nodig te vinden en dus niet te willen betalen, maar nu ie er staat willen ze er toch van meegenieten. Dat is toch niet echt multi-interpretabel?
Jij schrijft dat ze hebben gedaan alsof. Dat is toch niet ook echt multi-interpretabel?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:42
dinsdag 24 februari 2026 om 18:43
Ik heb aangegeven dat ik alles wilde regelen en verschillende offertes wilde aanvragen, zodat zij er geen werk aan zouden hebben. Daarna heb ik gezegd dat ze rustig de tijd konden nemen voor overleg. Een dag later hadden ze er over nagedacht en "doe jij het zelf maar, want wij geeven er niets om". Echt een naaistreek, voor mij is 6k ook heel veel geld.SurferRosa schreef: ↑24-02-2026 18:21Dat zou ik dan ook als positieve gedachte meenemen. Nu heb je de schutting die je wil op het moment dat je wilde.
Als je op de erfgrens iets had gewild, dan was er daar dus nogal wat energie en tijd overheen gegaan om dat met de buren samen geregeld te krijgen.
dinsdag 24 februari 2026 om 18:44
Maar wat kan het volgens jou dan zijn?BrutaImmaculata schreef: ↑24-02-2026 18:41Bij nader inzien.
Jij schrijft dat ze hebben gedaan alsof. Dat is toch niet ook echt multi-interpretabel?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:45
Had je moeten wachten tot de schutting ingestort was.Pringle schreef: ↑24-02-2026 18:43Ik heb aangegeven dat ik alles wilde regelen en verschillende offertes wilde aanvragen, zodat zij er geen werk aan zouden hebben. Daarna heb ik gezegd dat ze rustig de tijd konden nemen voor overleg. Een dag later hadden ze er over nagedacht en "doe jij het zelf maar, want wij geeven er niets om". Echt een naaistreek, voor mij is 6k ook heel veel geld.
dinsdag 24 februari 2026 om 18:47
Tsja, het zal een beetje in het midden liggen. Zij hebben wellicht gedacht; ‘tis niet de mooiste schutting, maar we hebben er ook geen geld voor over en doen het er gewoon maar mee.Pringle schreef: ↑24-02-2026 18:13Maar wat zou er anders aan de hand kunnen zijn dan? In die ene maand veranderden ze van mening over de oude schutting en wilden ze die toevallig toch ineens vervangen, maar nou moe, toen stond er plotseling al een mooie, nieuwe schutting?
Ik snap niet zo goed waarom je vindt dat ik van het slechtste uitga. Ze wisten dat ik een nieuwe schutting wilde plaatsen, gaven aan dit niet nodig te vinden en dus niet te willen betalen, maar nu ie er staat willen ze er toch van meegenieten. Dat is toch niet echt multi-interpretabel?
Soms moet je ideeën even inmasseren en/of laten sudderen, jij hebt een andere afweging gemaakt. Jij had misschien haast en dus gekozen voor de schutting op eigen grond, dat is dan jouw bewuste keuze om het zo te doen. En ja, dat de buren dit nu eigenlijk ook wel fraai vinden is én best logisch én kan zuur voelen.
surferrosa wijzigde dit bericht op 24-02-2026 18:59
1.03% gewijzigd
Where is my mind?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:48
dinsdag 24 februari 2026 om 18:50
Ik had eerlijk gezegd ook nee gezegd tegen een een erfafscheiding van 6KPringle schreef: ↑24-02-2026 18:43Ik heb aangegeven dat ik alles wilde regelen en verschillende offertes wilde aanvragen, zodat zij er geen werk aan zouden hebben. Daarna heb ik gezegd dat ze rustig de tijd konden nemen voor overleg. Een dag later hadden ze er over nagedacht en "doe jij het zelf maar, want wij geeven er niets om". Echt een naaistreek, voor mij is 6k ook heel veel geld.
Where is my mind?
dinsdag 24 februari 2026 om 18:51
En als ze dat een probleem vinden, zijn ze alsnog welkom om een bijdrage te leveren (namelijk de helft).
Such fun!1
dinsdag 24 februari 2026 om 18:58
6K? Heb je eraan gedacht dat de buren dat wellicht helemaal niet kunnen betalen??? 3K is voor veel mensen heel veel geld. Ik zou het kunnen betalen maar dan moet ik een ander spaardoel opgeven/uitstellen.
Misschien handig om je te bedenken voordat je op hoge poten aanbelt. Mensen zeggen nou eenmaal niet zo makkelijk dat ze het helemaal niet kunnen betalen.
Misschien handig om je te bedenken voordat je op hoge poten aanbelt. Mensen zeggen nou eenmaal niet zo makkelijk dat ze het helemaal niet kunnen betalen.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:08
Zo zeg, wat een bedrag. Hier was ik ook niet zomaar mee akkoord gegaan.
En ga niet meteen op hoge poten naar hun toe. Liever een goede verhouding dan ruzie. Soms moet je dingen laten gaan in het leven, en dit zou er een zijn die ik liet gaan. Het is het niet waard.
En ga niet meteen op hoge poten naar hun toe. Liever een goede verhouding dan ruzie. Soms moet je dingen laten gaan in het leven, en dit zou er een zijn die ik liet gaan. Het is het niet waard.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
dinsdag 24 februari 2026 om 19:10
Kan je m alsnog op de erfgrens plaatsen? Ik weet niet zeker of in zo’n casus je na een x aantal jaar ook de grond officieel kwijt bent aan de buren? Wij hebben iets dergelijks gehad en dat ging om een muur (en oke, ook wel iets meer afstand), maar dat bleek dus dat die grond na een bepaalde periode automatisch eigendom werd van de ander
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in