Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
donderdag 26 februari 2026 om 19:52
Omdat erfafscheidingen nou eenmaal normaliter op de erfgrens staan en niet in de tuin van of de ene of de andere buur. Mandelig dus. En je dus als buren (in een ideale situatie) ook samen verantwoordelijk bent voor die erfafscheiding: betalen, schilderen, snoeien of whatever.
Er moeten daarvoor wel wetten/verplichtingen zijn, want je leest alleen hier al hoeveel gedonder het anders kan opleveren. Als er geen regels zouden zijn en iedereen maar zijn goddelijke gang gaat, dan wordt het helemaal een zooitje en kan het Kadaster ook wel worden opgedoekt.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
donderdag 26 februari 2026 om 19:54
En waarschijnlijk te weinig gecommuniceerd, te snel beslissingen genomen. Niet dat ik vind dat je daar dan nog drie jaar mee had moeten wachten maar het lijkt nu allemaal wel heel erg snel gegaan te zijn, zowel vanuit TO als vanuit die buren.
donderdag 26 februari 2026 om 19:54
Dat is zo. Het is in TO's geval zeker niet onoverkomelijk, zij heeft immers een prachtige nieuwe schutting, maar ik snap haar frustratie richting de buren wel. En verder roept dit topic bij mij een hele beerput van burenellende op vandaar dat ik waarschijnlijk wat geprikkeld reageer.
Ik hou er nu dan ook over op want dit is mijn topic niet.
cat |kat| n.
donderdag 26 februari 2026 om 19:55
donderdag 26 februari 2026 om 19:56
Ik snap die frustratie ook hoor.Calamitycat schreef: ↑26-02-2026 19:54Dat is zo. Het is in TO's geval zeker niet onoverkomelijk, zij heeft immers een prachtige nieuwe schutting, maar ik snap haar frustratie richting de buren wel. En verder roept dit topic bij mij een hele beerput van burenellende op vandaar dat ik waarschijnlijk wat geprikkeld reageer.
Ik hou er nu dan ook over op want dit is mijn topic niet.
donderdag 26 februari 2026 om 20:29
Ik denk dat als TO niks had gegaan er gewacht werd tot de schutting zou instorten of omwaaien, wat nog voor gevaar zou kunnen zorgen ook. En had ze dan nog een hele poos tegen die lelijke schutting aan moeten kijken? Die buren hebben zeer waarschijnlijk de oude weggehaald, omdat ze het wel lekker makkelijk vonden zo.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
donderdag 26 februari 2026 om 21:11
Hahaha, ik geloof je. Maar aan de andere kant van het spectrum heb je ook nog de VVE’s( Verenigingen van Eigenaren) die in mijn buurt veel voorkomen. Ook geen feestje hoor. Slaande ruzies (letterlijk) en eens per halfjaar een vergadering die volledig uit de hand loopt omdat… eh… nou ja, omdat mensen samen moeten beslissen over dingen die voor de een wel belangrijk zijn en voor de ander niet (dak, lift, invaliden-toegang, dubbele beglazing, wasserette, schoonmaak, kleur van de muren in de entree, en als klap op de vuurpijl de nieuwe fundering die een paar ton kost).Calamitycat schreef: ↑26-02-2026 19:21Ik wil hier eigenlijk maar één ding over kwijt en dat is: wees blij, héél blij dat je blijkbaar nog nooit echt hele nare buren hebt getroffen.
Je mag de mijne een jaartje lenen, ik ben er zeker van dat je dan wel anders piept.
Zo’n schutting zou hier zeker zes vergadering kosten, plus advocaten, notarissen en dreigbrieven.
Heerlijk hoor, hoe mensen fijn met elkaar samenwonen
donderdag 26 februari 2026 om 21:14
Calamitycat schreef: ↑26-02-2026 19:52Omdat erfafscheidingen nou eenmaal normaliter op de erfgrens staan en niet in de tuin van of de ene of de andere buur. Mandelig dus. En je dus als buren (in een ideale situatie) ook samen verantwoordelijk bent voor die erfafscheiding: betalen, schilderen, snoeien of whatever.
Er moeten daarvoor wel wetten/verplichtingen zijn, want je leest alleen hier al hoeveel gedonder het anders kan opleveren. Als er geen regels zouden zijn en iedereen maar zijn goddelijke gang gaat, dan wordt het helemaal een zooitje en kan het Kadaster ook wel worden opgedoekt.
Ja oké, maar ik kan me zo voorstellen dat er vaker niet dan wel een gezamenlijke afscheiding staat waar beide buren helemaal tevreden mee zijn.
Dan is het toch makkelijker om ieder aan zijn eigen kant iets neer te zetten.
huismuis
donderdag 26 februari 2026 om 22:20
Volgende keer die oude schutting op de grond leggen na een storm. Dus even losschroeven. fotootjes naar de verzekering sturen en tada je ontvangt geld voor een nieuwe.
Nee maar ik begrijp je heel goed TO. En heb hetzelfde als Zeeschelp, dat vooral de reacties me hier erg opwinden. Hoezo is dit win-win voor TO? Ik vind het echt een naai actie van de buren.
Nee maar ik begrijp je heel goed TO. En heb hetzelfde als Zeeschelp, dat vooral de reacties me hier erg opwinden. Hoezo is dit win-win voor TO? Ik vind het echt een naai actie van de buren.
catwoman12 wijzigde dit bericht op 26-02-2026 22:22
27.18% gewijzigd
donderdag 26 februari 2026 om 22:22
Ja joh, ga nog even tips geven hoe je de verzekering oplichtCatwoman12 schreef: ↑26-02-2026 22:20Volgende keer die oude schutting op de grond leggen na een storm. Dus even losschroeven. fotootjes naar de verzekering sturen en tada je ontvangt geld voor een nieuwe.
Nee maar ik begrijp je heel goed TO.
donderdag 26 februari 2026 om 22:23
Het was niet serieus bedoelt...Irregular_Choice schreef: ↑26-02-2026 22:22Ja joh, ga nog even tips geven hoe je de verzekering oplicht![]()
vrijdag 27 februari 2026 om 06:40
Uiteraard niet, zie je hier in Vlaanderen veel, iedereen richt zijn tuin in hoe hij/zij dat zelf wil. Is vaak gewoon een kwestie van smaak. De ene wil een houten schutting, de andere een haag of zoiets.. en soms willen ze beide hetzelfde en dan zet je er samen een op de erfgrens.
vrijdag 27 februari 2026 om 14:44
Nog niet alles gelezen.
Maar ik snap je gevoel helemaal TO. Ik zou hier ook niet blij mee zijn...
Maar ik moet zeggen, dat ik door het lezen van de reacties het ook wel weer in een ander perspectief kan zien. Dat ze het simpelweg niet nodig vonden, en toen het er eenmaal stond, toch wel een verbetering. Dat is nog steeds niet fijn voor jou, maar geen kwade intenties. Of dat ze het niet konden betalen. Maar toch ... Zelf zou ik het als buur niet zo gedaan hebben. Als ik in de eerste instantie nee had gezegd, en ik had het achteraf toch mooi gevonden en mijn eigen hek weggehaald, dan zou ik alsnog aanbellen en vragen om de kosten te delen. Dat vind ik wel netjes en niet oke dat ze dat niet even bespreekbaar maken. Ook als je het geld niet hebt. Maar dat zou natuurlijk schaamte kunnen zijn, dat snap ik ook wel weer.
Wat ik wel dacht, ik zou er dan weer niet vanuit gaan als buur, dat een schutting zo ontzettend duur is! Misschien staan ze daar niet bij stil.
Wat ik zelf zou doen: in de toekomst duidelijker communiceren over de prijs en wat de wensen zijn. Dus wat het betekent als ze niet mee betalen en wat het betekent als ze wel mee betalen.
Verder zou ik wel denken, pick your battles. Al helemaal omdat het buren zijn waar je naast blijft wonen. Gedoe wil je echt niet, dat is het dan weer niet waard. Ik zou gewoon op een rustige en vriendelijke manier het gesprek aangaan. Dat je helemaal snapt dat ze achteraf toch wel blij zijn met de schutting maar dat het jou wel veel geld geeft gekost, dus is het mogelijk is daar iets over af te spreken. Reageren ze daar afwijzend op, zou ik ze het verder laten en ze normaal blijven behandelen. Je moet ook maar zo denken, de schutting heb je voor jezelf, omdat jij het mooi vindt. Je had het ook gedaan als je op een hoekhuis woonde of als het huis ernaast leeg had gestaan. Wat nu wringt is dat zij gebruikt/misbruik maken van iets wat bij hebt gekocht. Dat is zuur... Maar toch zou ik het laten gaan.
Maar ik snap je gevoel helemaal TO. Ik zou hier ook niet blij mee zijn...
Maar ik moet zeggen, dat ik door het lezen van de reacties het ook wel weer in een ander perspectief kan zien. Dat ze het simpelweg niet nodig vonden, en toen het er eenmaal stond, toch wel een verbetering. Dat is nog steeds niet fijn voor jou, maar geen kwade intenties. Of dat ze het niet konden betalen. Maar toch ... Zelf zou ik het als buur niet zo gedaan hebben. Als ik in de eerste instantie nee had gezegd, en ik had het achteraf toch mooi gevonden en mijn eigen hek weggehaald, dan zou ik alsnog aanbellen en vragen om de kosten te delen. Dat vind ik wel netjes en niet oke dat ze dat niet even bespreekbaar maken. Ook als je het geld niet hebt. Maar dat zou natuurlijk schaamte kunnen zijn, dat snap ik ook wel weer.
Wat ik wel dacht, ik zou er dan weer niet vanuit gaan als buur, dat een schutting zo ontzettend duur is! Misschien staan ze daar niet bij stil.
Wat ik zelf zou doen: in de toekomst duidelijker communiceren over de prijs en wat de wensen zijn. Dus wat het betekent als ze niet mee betalen en wat het betekent als ze wel mee betalen.
Verder zou ik wel denken, pick your battles. Al helemaal omdat het buren zijn waar je naast blijft wonen. Gedoe wil je echt niet, dat is het dan weer niet waard. Ik zou gewoon op een rustige en vriendelijke manier het gesprek aangaan. Dat je helemaal snapt dat ze achteraf toch wel blij zijn met de schutting maar dat het jou wel veel geld geeft gekost, dus is het mogelijk is daar iets over af te spreken. Reageren ze daar afwijzend op, zou ik ze het verder laten en ze normaal blijven behandelen. Je moet ook maar zo denken, de schutting heb je voor jezelf, omdat jij het mooi vindt. Je had het ook gedaan als je op een hoekhuis woonde of als het huis ernaast leeg had gestaan. Wat nu wringt is dat zij gebruikt/misbruik maken van iets wat bij hebt gekocht. Dat is zuur... Maar toch zou ik het laten gaan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in