Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
dinsdag 24 februari 2026 om 20:54
Ooh ik snap je helemaal hoor TO, dit is echt mega aso.
Twee dingen waar ik aan denk, maar geen weet van heb:
- mogen zij wel zomaar de schutting verwijderen als die op de erfgrens stond?
- zou je niet nu kunnen eisen dat ze meebetalen, omdat er anders geen erfafscheiding is nu ze zelf de oude schutting weg hebben gehaald?
Lekker voor ze als je hun zijde neon geel of oranje verft. Haha. Maar even serieus, het rotte is dat je in deze situatie sowieso de verliezer bent als je er moeite in wil stoppen om de burenrelatie goed te houden, wanneer de buren daar zelf zo duidelijk schijt aan hebben.
- zou je niet nu kunnen eisen dat ze meebetalen, omdat er anders geen erfafscheiding is nu ze zelf de oude schutting weg hebben gehaald?
Lekker voor ze als je hun zijde neon geel of oranje verft. Haha. Maar even serieus, het rotte is dat je in deze situatie sowieso de verliezer bent als je er moeite in wil stoppen om de burenrelatie goed te houden, wanneer de buren daar zelf zo duidelijk schijt aan hebben.
zeeschelp wijzigde dit bericht op 24-02-2026 20:56
7.57% gewijzigd
dinsdag 24 februari 2026 om 20:56
Pringle schreef: ↑24-02-2026 20:35Dat heb ik besproken toen ik langs ging. Er zijn niet zo veel opties: of de gezamenlijke schutting vervangen (ik heb het toen niet eens over meebetalen gehad, want ik vond het heel spannend om langs te gaan), of ze zijn het daar niet mee eens en dan moet ie op mijn grond, tegen de oude schutting aan. De dag erna kreeg ik een appje dat ze kozen voor het laatste.
Ik denk dat ze dit zo uitgekiend hebben, maar je hebt ze ook wel die keuze gegeven.
Such fun!1
dinsdag 24 februari 2026 om 21:02
'Hoi buurvrouw. De nieuwe schutting heeft een beits nodig om het hout te beschermen tegen weersinvloeden. Aan beide kanten, nu jullie kant is blootgesteld aan regen en wind nu de oude schutting ervoor verwijderd is. Als jullie meebetalen aan de kosten van de schutting, mogen jullie uiteraard aan jullie kant de beitskleur kiezen. Zo niet, even goede vrinden, dan kies en beits ik zelf. Ik dacht aan neon oranje met appeltjesgroen. De kosten zijn 750 euro, het moet volgende week gebeitst. Ik hoor het wel wat jullie voorkeur heeft. Fijne dag!'
dinsdag 24 februari 2026 om 21:09
Top !Zeeschelp schreef: ↑24-02-2026 21:02'Hoi buurvrouw. De nieuwe schutting heeft een beits nodig om het hout te beschermen tegen weersinvloeden. Aan beide kanten, nu jullie kant is blootgesteld aan regen en wind nu de oude schutting ervoor verwijderd is. Als jullie meebetalen aan de kosten van de schutting, mogen jullie uiteraard aan jullie kant de beitskleur kiezen. Zo niet, even goede vrinden, dan kies en beits ik zelf. Ik dacht aan neon oranje met appeltjesgroen. De kosten zijn 750 euro, het moet volgende week gebeitst. Ik hoor het wel wat jullie voorkeur heeft. Fijne dag!'
![]()
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 24 februari 2026 om 21:13
ik zou me ook lichtelijk genaaid voelen. Maar je kunt het ook positief bekijken: je hoefde nu niet met ze te overleggen en te kruidenieren over welke schutting er precies moest/mocht komen. Geen concessies richting buren, je hebt helemaal zelf kunnen beslissen. Dat is ook iets waard. (maar ik zou liegen als ik niet toch even had nagedacht over die enorme piemel aan hun kant van de schutting)
En nú in één keer goed
dinsdag 24 februari 2026 om 21:19
Zeeschelp schreef: ↑24-02-2026 21:02'Hoi buurvrouw. De nieuwe schutting heeft een beits nodig om het hout te beschermen tegen weersinvloeden. Aan beide kanten, nu jullie kant is blootgesteld aan regen en wind nu de oude schutting ervoor verwijderd is. Als jullie meebetalen aan de kosten van de schutting, mogen jullie uiteraard aan jullie kant de beitskleur kiezen. Zo niet, even goede vrinden, dan kies en beits ik zelf. Ik dacht aan neon oranje met appeltjesgroen. De kosten zijn 750 euro, het moet volgende week gebeitst. Ik hoor het wel wat jullie voorkeur heeft. Fijne dag!'
![]()
'Oja, vraag me niet waarom, maar in de vorm van een enorme lul werkt de beits het best, dan weten jullie dat vast.'
Such fun!1
dinsdag 24 februari 2026 om 21:24
Ja weet je, dat had me eigenlijk niet zo veel uitgemaakt. De oude schutting was helemaal verrot en overal lagen planken af, dus alles was beter geweest. Ze hadden mogen zeggen wat zij mooi vinden, ik wilde gewoon dat mijn tuin er een beetje gezellig uitziet als het lekker weer wordt.Greebo123 schreef: ↑24-02-2026 21:13ik zou me ook lichtelijk genaaid voelen. Maar je kunt het ook positief bekijken: je hoefde nu niet met ze te overleggen en te kruidenieren over welke schutting er precies moest/mocht komen. Geen concessies richting buren, je hebt helemaal zelf kunnen beslissen. Dat is ook iets waard. (maar ik zou liegen als ik niet toch even had nagedacht over die enorme piemel aan hun kant van de schutting)
De piemelsuggesties maken me wel aan het lachen, voel me al iets minder boos. Dank daarvoor
dinsdag 24 februari 2026 om 22:11
Maar dit zou ook niet goed gaan want de schutting staat op TOs eigen grond. TO heeft alles betaalt dus het is TOs schutting. Ik zou dus in haar? geval ook echt uitzoeken of je nu wel de helft van het geld terug moet willen krijgen. De buren hadden alleen echt moeten vragen of de officiële gezamenlijke schutting weggehaald mocht worden want die staat op de erfgrens.Coniglio schreef: ↑24-02-2026 20:31En ook zeker de manier hoe ze later reageerden,
Voor mij zou het al heel erg anders zijn geweest als ze het anders hadden aangepakt.
Dat ze even hadden aangebeld en gezegd: joh, wij wilden inderdaad geen nieuwe schutting want vonden de oude prima. Nu zien we de nieuwe en is die wel echt een stuk mooier. We overwegen zelfs om onze (nota bene gezamenlijke…!) schutting weg te halen. Zullen we het over de kosten hebben?
Ik kan me zeker voorstellen dat het zuur is. Ik heb wel eens plekken gezien waar 2 schuttingen tegen elkaar stonden omdat mensen allebei een andere schutting wilden (niet in Nederland). Alleen het is wel legaal en buren konden niet kiezen en als TO iets wil veranderen dan kan dat zonder te overleggen (volgens mij).
dinsdag 24 februari 2026 om 22:20
Dit vraag ik me ook af. De schutting die weg is gehaald was toch ook deels van jou to?Zeeschelp schreef: ↑24-02-2026 20:54Ooh ik snap je helemaal hoor TO, dit is echt mega aso.
Vraag je goed af wat je hiermee wil. Een goede buur is ook heel wat waard. Ik zou met ze in gesprek gaan en aangeven dat je het niet netjes vindt hoe het is gegaan met die schutting. Wie weet komt er dan een opening.
dinsdag 24 februari 2026 om 22:29
Ik zou gewoon blij zijn met mijn schutting en niet zeuren over je buren.
Kan toch best dat de buren niet zoveel geld hebben en dachten het kan nog best? Nu de nieuwe er staat vinden ze die toch mooier en hebben ze de oude weggehaald.
Ik zou juist blij zijn met begroeing tegen de andere kant. Bij ons piept er ook van alles van de buren tussendoor en maakt de schutting inmiddels heel natuurlijk om te zien.
En blauw verven om te pesten.....echt?
Kan toch best dat de buren niet zoveel geld hebben en dachten het kan nog best? Nu de nieuwe er staat vinden ze die toch mooier en hebben ze de oude weggehaald.
Ik zou juist blij zijn met begroeing tegen de andere kant. Bij ons piept er ook van alles van de buren tussendoor en maakt de schutting inmiddels heel natuurlijk om te zien.
En blauw verven om te pesten.....echt?
dinsdag 24 februari 2026 om 23:08
Ik vind de reacties van mensen hier wel heel chill hoor, ik zou wóést zijn. Voor een goede buur-relatie heb je wel 2 partijen nodig die zich inzetten hè? Ik geloof er niets van dat iedereen zo nobel zou reageren als het henzelf overkwam, dan zou er toch veel minder rottigheid en gedoe zijn in de wereld?
TO, ik snap je gevoel. Waarschijnlijk zakt het na een tijdje wel en hopelijk kun je er op een gegeven moment om lachen. En tot die tijd helpen de gedachten van een reuzenpiemel op de achterkant van jouw mooie schutting misschien een beetje.
TO, ik snap je gevoel. Waarschijnlijk zakt het na een tijdje wel en hopelijk kun je er op een gegeven moment om lachen. En tot die tijd helpen de gedachten van een reuzenpiemel op de achterkant van jouw mooie schutting misschien een beetje.
dinsdag 24 februari 2026 om 23:39
Ik snap dat je boos bent en ik zou ook echt denken dat ze dit met opzet hebben gedaan. Toch weet je dat niet zeker.
Ik zou als de ergste boosheid is gezakt het wel nog eens in een gesprek aangeven.
Het zou mij alleen geen buren ruzie waard zijn. Meer dan goedemorgen zou er alleen niet meer af kunnen.
Ik zou als de ergste boosheid is gezakt het wel nog eens in een gesprek aangeven.
Het zou mij alleen geen buren ruzie waard zijn. Meer dan goedemorgen zou er alleen niet meer af kunnen.
Terug van weggeweest
dinsdag 24 februari 2026 om 23:40
TO, ik sta ook helemaal aan jouw kant hoor. Wat een tokkies, die buren.
Ik vond die suggestie van de beits geweldig (en realistisch!), en anders had ik alsnog zelf wat lelijk gaas op de erfgrens gezet, zodat in ieder geval duidelijk is dat die daar ligt, en zij hun planten niet verder dan die "gaaslijn" plaatsen. Of wat lelijke schilderijtjes ophangen, you name it.
Waardeloos, zulk volk hoor.
Ik vond die suggestie van de beits geweldig (en realistisch!), en anders had ik alsnog zelf wat lelijk gaas op de erfgrens gezet, zodat in ieder geval duidelijk is dat die daar ligt, en zij hun planten niet verder dan die "gaaslijn" plaatsen. Of wat lelijke schilderijtjes ophangen, you name it.
Waardeloos, zulk volk hoor.
woensdag 25 februari 2026 om 00:04
Er stond nog een schutting die aan vervanging toe was. Mijn buren wilden er niks mee. Ik heb er toen een schutting voorlangs gezet. Zij hadden de oude schutting niet zonder overleg mogen verwijderen. Dat is onrechtmatig.
woensdag 25 februari 2026 om 00:05
Ik denk dat er nogal veel onduidelijkheid was in je gesprek met de buren. Je geeft aan niet over kosten te zijn begonnen.
Tja het was handiger geweest als je vooraf al had gekeken wat dat ongeveer kon gaan worden en dat benoemd had.
Misschien waren hun bang dat het om vreselijk hoge bedragen zou gaan. Het wordt ook wat vrijblijvend op deze manier.
Je hebt begrip voor jouw eigen angst om erover te beginnen maar toont geen begrip voor de buren die misschien met dezelfde angst zaten.
Ook dat met voorbedachte rade zie ik niet zo. Jij vroeg vrijblijvend: en zullen we een nieuwe doen? Vrij vaag en misschien gaven zij er oprecht niet om. Beetje onzeker ik zeg maar nee het stoort niet.
Nu ze zien dat het toch wel echt opgeknapt is storen ze zich er toch wel aan. keuze alsnog gemaakt dus. Netjes? nee dat niet.
Menselijk? ja dat wel.
Soms zie je ook pas als het anders is dat het een verbetering is.
Begrijp me niet verkeerd ik snap dat je gek op kijkt hoor en dat je een beetje baalt maar die 6000 is niet van belang want dat beslaat een veel groter deel. Dus misschien gaat het om €500,-/€750,- ? tja balen maar drie keer slikken en doorgaan. Daarvoor heb je dus ook geen verder overleg nodig gehad ook wat waard.
Dus fantaseer gerust over piemels enzo op hun kant, zie voor je hoe je de buren je onvrede toont, beroof hem van die paar honderd euro als hij naar huis gaat in gedachte, gun hem jeuk op zijn rug elke keer als hij tevreden in zijn tuin zit. Voel je hoge emotie van boosheid wegebben en hou het daarbij.
Je vond je schutting het geld waard en dat is het nu nog steeds.
Straks wordt het lente en geniet er gewoon lekker van! Iedere cent waard.
Tja het was handiger geweest als je vooraf al had gekeken wat dat ongeveer kon gaan worden en dat benoemd had.
Misschien waren hun bang dat het om vreselijk hoge bedragen zou gaan. Het wordt ook wat vrijblijvend op deze manier.
Je hebt begrip voor jouw eigen angst om erover te beginnen maar toont geen begrip voor de buren die misschien met dezelfde angst zaten.
Ook dat met voorbedachte rade zie ik niet zo. Jij vroeg vrijblijvend: en zullen we een nieuwe doen? Vrij vaag en misschien gaven zij er oprecht niet om. Beetje onzeker ik zeg maar nee het stoort niet.
Nu ze zien dat het toch wel echt opgeknapt is storen ze zich er toch wel aan. keuze alsnog gemaakt dus. Netjes? nee dat niet.
Menselijk? ja dat wel.
Soms zie je ook pas als het anders is dat het een verbetering is.
Begrijp me niet verkeerd ik snap dat je gek op kijkt hoor en dat je een beetje baalt maar die 6000 is niet van belang want dat beslaat een veel groter deel. Dus misschien gaat het om €500,-/€750,- ? tja balen maar drie keer slikken en doorgaan. Daarvoor heb je dus ook geen verder overleg nodig gehad ook wat waard.
Dus fantaseer gerust over piemels enzo op hun kant, zie voor je hoe je de buren je onvrede toont, beroof hem van die paar honderd euro als hij naar huis gaat in gedachte, gun hem jeuk op zijn rug elke keer als hij tevreden in zijn tuin zit. Voel je hoge emotie van boosheid wegebben en hou het daarbij.
Je vond je schutting het geld waard en dat is het nu nog steeds.
Straks wordt het lente en geniet er gewoon lekker van! Iedere cent waard.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
woensdag 25 februari 2026 om 00:22
TO is eind vorig jaar verhuisd en wilde nu een nieuwe schutting. Dat hoefden de buren om een bepaalde reden niet. Dus TO heeft een schutting op eigen grond gezet en alles zelf besloten.Airecolette1 schreef: ↑24-02-2026 23:08Ik vind de reacties van mensen hier wel heel chill hoor, ik zou wóést zijn. Voor een goede buur-relatie heb je wel 2 partijen nodig die zich inzetten hè? Ik geloof er niets van dat iedereen zo nobel zou reageren als het henzelf overkwam, dan zou er toch veel minder rottigheid en gedoe zijn in de wereld?
Dat is volgens mij het enige alternatief als je buren niet mee willen betalen met een gezamenlijke schutting op de erfgrens. Tuurlijk is het vervelend en vraag ik me sterk af of ze de gezamenlijke schutting weg mochten halen, maar er is volgens mij geen alternatief. Je kan iemand niet verplichten mee te betalen en ook niet opleggen omdat je zelf hebt besloten dat er een nieuwe schutting moest komen. Meestal doe je het samen, maar als iemand het niet in de planning had staan dan snap ik dat het niet gebudgetteerd is.
Ik had dan alleen niet de gezamenlijke oude zomaar weggehaald en dat vooraf besproken. Daar zit in mijn ogen het grootste probleem. Dat iemand er net is komen wonen en dan direct gezamenlijk de schutting wil vervangen maar dat de buren dat nog niet wilden kan ik me goed voorstellen. Blijkbaar vonden de vorige bewoners het ook nog niet noodzakelijk.
woensdag 25 februari 2026 om 00:35
Ik zou hier ook enorm gefrustreerd door zijn. Niet mee willen doen maar als het er staat toch van profiteren. En niet even komen melden dat ze voornemens zijn toch de oude schutting weg te halen. Heel erg onbeleefd.
Dus ik snap heel goed dat je boos bent. Ik zou de relatie met de buren wel goed proberen te houden. Weinig is wat mij betreft méér vervelend dan burengedoe. Als ze niet aanvoelen dat ze zich asociaal aan het gedragen zijn, komt het wellicht toch niet over.
Dus ik snap heel goed dat je boos bent. Ik zou de relatie met de buren wel goed proberen te houden. Weinig is wat mij betreft méér vervelend dan burengedoe. Als ze niet aanvoelen dat ze zich asociaal aan het gedragen zijn, komt het wellicht toch niet over.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 25 februari 2026 om 01:57
Ik denk dat de nobele reacties van mensen komen die zelf ook zoiets zouden kunnen doen: zonder blikken of blozen de oude schutting eruit rukken en denken: zo, dat hebben we lekker goedkoop opgelost!
Wat nou, geen geld hebben en je daarvoor schamen? Dan ga je toch vóórdat je de oude schutting eruit trekt even langs bij de nieuwe buurvrouw om te overleggen? Of, als je toch aso wilt zijn maar nog een beetje de schijn probeert op te houden, je wacht een jaar (of twee) voordat je op kosten van de buurvrouw gaat genieten van een nieuwe schutting die je nergens voor nodig vond?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in