Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
dinsdag 24 februari 2026 om 20:10
Omdat die schutting gewoon echt oud en rot was en de poort kapot. Ik ben mijn nieuwe plekje mooi aan het maken voor het voorjaar, dat is niet zó raar hoor.SurferRosa schreef: ↑24-02-2026 19:50Maar dat je iets niet nodig vindt (alsin: er tijd en geld in investeren), is n/of ‘geen zin an’ is een eerlijk antwoord. Maar als die nieuwe schutting er ineens staat is dat natuurlijk ook wel een beter zicht, waarom dan die oude schutting voor de vorm te laten staan?
Je woont er pas een paar maanden, vanwaar die haast?
dinsdag 24 februari 2026 om 20:11
dinsdag 24 februari 2026 om 20:11
Haha, goeie !Leslie Knobe schreef: ↑24-02-2026 19:49Maar die oude schutting was toch ook voor de helft van jou? Mogen ze die dan zonder toestemming weghalen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:12
De laatste is vier weken geleden. Die was met 470 euro ook het duurst (pakweg 10 meter). Ik had juist het vermoeden dat hij een beetje naar zichzelf had gerekend met 50% van de kosten. Maar goed, prachtige schutting en hij heeft er een hoop werk aan gehad dus ik ben er blij mee.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:13
Je bent echt genaaid.Pringle schreef: ↑24-02-2026 20:09Dan hadden ze dit gewoon kunnen zeggen. Of kunnen aanbieden mee te helpen met het verwijderen van de oude schutting, zodat deze op de erfgrens kon. Nu hebben ze gezegd dat ze liever wilden dat ik hem er tegenaan zette, want voor hen was het niet nodig, om vervolgens het "er tegenaan" te verwijderen.
Nou, daar paste die piemel graffiti mooi bij. Zal ik ook nog een mooie flamoes voor je zoeken ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:16
Wij hadden precies hetzelfde maar dan andersom. Er stond een schutting (190 hoog) met 20 jaar oude begroeiing en bloemen. Onze nieuwe buren wilden een nieuwe schutting, 220 hoog. Deze hebben ze ook geplaatst, dat zag er niet uit. Veel groen met daarachter een enorme schutting. Ons groen hebben we dus weggehaald. Dit ging ook dood door de nieuwe schutting. Uiteindelijk wel (iets) meebetaald maar niet van harte.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:17
Haha, graag!blijfgewoonbianca schreef: ↑24-02-2026 20:13Je bent echt genaaid.
Nou, daar paste die piemel graffiti mooi bij. Zal ik ook nog een mooie flamoes voor je zoeken ?
dinsdag 24 februari 2026 om 20:20
Toch wel vind ik. Het was het deze mensen niet waard om geld te besteden aan een nieuwe schutting. Omdat ze de oude nog prima genoeg vonden of omdat ze misschien het geld niet hebben, of een combinatie van beiden. In elk geval vonden deze mensen het niet de moeite te investeren in een nieuwe schutting.Pringle schreef: ↑24-02-2026 18:13Maar wat zou er anders aan de hand kunnen zijn dan? In die ene maand veranderden ze van mening over de oude schutting en wilden ze die toevallig toch ineens vervangen, maar nou moe, toen stond er plotseling al een mooie, nieuwe schutting?
Ik snap niet zo goed waarom je vindt dat ik van het slechtste uitga. Ze wisten dat ik een nieuwe schutting wilde plaatsen, gaven aan dit niet nodig te vinden en dus niet te willen betalen, maar nu ie er staat willen ze er toch van meegenieten. Dat is toch niet echt multi-interpretabel?
En dan beslis jij op jouw kosten een nieuwe schutting te laten plaatsen en kan het dat de buren denken; dat uitzicht is beter dan de dode bamboe, we halen de dode bamboe weg.
Wat nog steeds niet wil zeggen dat zij het geld er voor over hadden te investeren in die nieuwe schutting, maar als die er ineens staat verandert de situatie.
Jij doet alsof het één het ander uitsluit; je wil of wél een nieuwe schutting, of níét. Maar er is nog een tussenweg; van ons hoeft het niet maar als jij er eentje zet, prima. En als er dan toch iets staat, kan die bamboe weg.
Ik snap wel dat de situatie je irriteert hoor, ik zou het zelf nooit zo aanpakken. Beetje schaamteloos/ meeteren op een ander, maar veel kan je er niet mee.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:22
Dat lijkt me niet omdat de 50 cm achter de schutting niet hun eigendom is maar van to. De erfgrens is niet deze schutting toch maar 50 cm erachterSteven1980 schreef: ↑24-02-2026 19:32Ik had het precies andersom. De nieuwe buren wilde graag een nieuwe schutting (begreep ik wel). Heb de helft meebetaald maar ze hebben hem op hun grond gezet. Bijzonder, maar ik heb niet meegeholpen met plaatsen. Ga me er ook niet druk om maken.
In jouw geval. De buren hebben niet meebetaald maar ook niet meebeslist. Dat scheelt natuurlijk wel want je hebt nu de schutting die jij mooi vind. Meebetalen is meebeslissen.
Nog een toevoeging. De buren mogen wel dingen laten groeien tegen/naast de schutting. Voor heggen en struiken geld geen afstand tot de erfgrens zolang ze niet boven de schutting uitkomen.
Geen idee hoe dat wettelijk ligt hoor als je zelf kiest om een afscheiding 50 cm voor die grens te plaatsen
dinsdag 24 februari 2026 om 20:23
dinsdag 24 februari 2026 om 20:25
Ik snap je frustratie zeker. En het zal vast heel nobel zijn zoals de meerderheid zo luchtig kan reageren enzo, maar ik zou ook goed pissig zijn
dinsdag 24 februari 2026 om 20:26
dinsdag 24 februari 2026 om 20:31
En ook zeker de manier hoe ze later reageerden,
Voor mij zou het al heel erg anders zijn geweest als ze het anders hadden aangepakt.
Dat ze even hadden aangebeld en gezegd: joh, wij wilden inderdaad geen nieuwe schutting want vonden de oude prima. Nu zien we de nieuwe en is die wel echt een stuk mooier. We overwegen zelfs om onze (nota bene gezamenlijke…!) schutting weg te halen. Zullen we het over de kosten hebben?
Voor mij zou het al heel erg anders zijn geweest als ze het anders hadden aangepakt.
Dat ze even hadden aangebeld en gezegd: joh, wij wilden inderdaad geen nieuwe schutting want vonden de oude prima. Nu zien we de nieuwe en is die wel echt een stuk mooier. We overwegen zelfs om onze (nota bene gezamenlijke…!) schutting weg te halen. Zullen we het over de kosten hebben?
dinsdag 24 februari 2026 om 20:33
dinsdag 24 februari 2026 om 20:35
Dat heb ik besproken toen ik langs ging. Er zijn niet zo veel opties: of de gezamenlijke schutting vervangen (ik heb het toen niet eens over meebetalen gehad, want ik vond het heel spannend om langs te gaan), of ze zijn het daar niet mee eens en dan moet ie op mijn grond, tegen de oude schutting aan. De dag erna kreeg ik een appje dat ze kozen voor het laatste.
Ik snap heus dat je baalt van de situatie. Had je een indicatie van de kosten gegeven?
Maar het kan natuurlijk best dat zij het geld er niet voor over hadden, om het te vervangen.
Maar nu jouw nieuwe schutting eenmaal staat, de gezamenlijke schutting overbodig is.
Het had hen gesierd alsnog een bijdrage te leveren. Aan de andere kant, maakt het voor jouw situatie niet uit, of de oude schutting blijft staan of niet.
We hebben iets vergelijkbaars meegemaakt bij on eerste huis, Aan de kant met onze rechter buren stond een hele dikke coniferen haag. Ongeveer 1,5 meter dik, dus 0,75 ten koste van onze tuin en 0,75 van de buren. Wij wilden dat vervangen door een raster met klimops, omdat die 0,75 veel scheelt op een kleine stadstuin. Buren hadden geen last van de haag. In overleg hebben wij toen een deel weggesnoeid. De helft kon niet, dan zaten de buren met kale stukken. Raster op onze grond geplaatst. Later hebben de buren alsnog de haag weggehaald. Dus raster onnodig niet meer op de erfgrens.
Maar het kan natuurlijk best dat zij het geld er niet voor over hadden, om het te vervangen.
Maar nu jouw nieuwe schutting eenmaal staat, de gezamenlijke schutting overbodig is.
Het had hen gesierd alsnog een bijdrage te leveren. Aan de andere kant, maakt het voor jouw situatie niet uit, of de oude schutting blijft staan of niet.
We hebben iets vergelijkbaars meegemaakt bij on eerste huis, Aan de kant met onze rechter buren stond een hele dikke coniferen haag. Ongeveer 1,5 meter dik, dus 0,75 ten koste van onze tuin en 0,75 van de buren. Wij wilden dat vervangen door een raster met klimops, omdat die 0,75 veel scheelt op een kleine stadstuin. Buren hadden geen last van de haag. In overleg hebben wij toen een deel weggesnoeid. De helft kon niet, dan zaten de buren met kale stukken. Raster op onze grond geplaatst. Later hebben de buren alsnog de haag weggehaald. Dus raster onnodig niet meer op de erfgrens.
pelle wijzigde dit bericht op 24-02-2026 20:38
0.15% gewijzigd
Dan was het echt helemaal prima geweest!Coniglio schreef: ↑24-02-2026 20:31En ook zeker de manier hoe ze later reageerden,
dinsdag 24 februari 2026 om 20:38
Niet? Wat jammer!
On topic: ik snap je frustratie, ik zou ook pissig zijn.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:43
Echt wel!
Zij hebben gratis een nieuwe schutting terwijl de wet gewoon zegt: meebetalen.
Én een 5cm grotere tuin, ook gratis.
Ik zou in staat zijn om hem af te breken en tegen de buren te zeggen dat ik een schutting wil.
En dan misschien mijn afgebroken schutting daar neerzetten en uiteraard de kosten delen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:49
Snap je frustratie, vind het ook een beetje stiekem van hun kant. Of het nu bewust was of ze gewoon van gedachten waren veranderd, het was wel netjes geweest als ze je even hadden ingelicht. Ik vermoed dat je buren misschien niet eens door hebben hoe boos je erover bent. Ik zou dus gewoon rustig eens bij hun aankloppen als je emoties wat zijn gezakt.
“Goh, ik was gisteravond wel even verbaasd toen ik thuiskwam. Ik heb een paar weken geleden gevraagd om het samen te doen en toen wilden jullie niet. Nu heb ik een nieuwe schutting laten plaatsen en halen jullie de oude schutting alsnog weg. Dat voelt voor mij niet helemaal lekker.”
En anders gewoon mooi blauw verven
“Goh, ik was gisteravond wel even verbaasd toen ik thuiskwam. Ik heb een paar weken geleden gevraagd om het samen te doen en toen wilden jullie niet. Nu heb ik een nieuwe schutting laten plaatsen en halen jullie de oude schutting alsnog weg. Dat voelt voor mij niet helemaal lekker.”
En anders gewoon mooi blauw verven
dinsdag 24 februari 2026 om 20:53
Ja, dit ga ik doen. Even moed verzamelenSpaghettiworm schreef: ↑24-02-2026 20:49Snap je frustratie, vind het ook een beetje stiekem van hun kant. Of het nu bewust was of ze gewoon van gedachten waren veranderd, het was wel netjes geweest als ze je even hadden ingelicht. Ik vermoed dat je buren misschien niet eens door hebben hoe boos je erover bent. Ik zou dus gewoon rustig eens bij hun aankloppen als je emoties wat zijn gezakt.
En anders gewoon mooi blauw verven![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in