Een avontuurlijk pretparktopic
donderdag 26 februari 2026 om 10:54
Pretparken. Nog een rondje in Joris en de draak of chagrijnig op een bankje zitten omdat je niet tegen drukte kunt? Nog steeds in vervoering raken van de magie, of tussen gillende kinderen hopen dat je zo naar huis mag?
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 26 februari 2026 om 11:01
TO begint. Ik hou alleen van pretparken met de goede vibe. 'Stomme' pretparken vind ik prima, als ze maar rustig zijn. Met een man en kinderen die stapelgek zijn op pretparken heb ik er al aardig wat bezocht. Onlangs belandde ik zijdelings in een gesprek van mijn collega's, waarin ze een jonge Eftelingfan (geen minderjarige, geen leerling) toch een beetje belachelijk maakten. En dat vond ik ergens naar. Ik begrijp dat het een nerderige hobby is, maar het stelde me teleur dat volwassen, zogenaamd hoogopgeleide professionals, geen betere grappen konden verzinnen dan 'hahaha, kneuzen gaan naar de Efteling.' Dat heb ik ook gezegd, maar ik denk niet dat ik iets bewerkstelligd heb. Ook op dit forum wordt er nogal verschillend gedacht over pretparken. Ben benieuwd waarom.
Wat ik geweldig vind: de zorg, liefde en aandacht van specifiek de Efteling. Wat ik niet zo geweldig vind: lawaai. Geen beste combinatie dus. Maar meestal komt het goed.
In het buitenland bezoek ik ook nog wel eens een pretpark, behalve in Zuid-Europa, omdat mijn man daar niet voldoet aan de maximale lengte-eisen. Maar tips in Europa zijn altijd welkom.
Oh, voor de fangirls: lievelingsattractie Symbolica. Maar nog eeuwig verdrietig dat de onderwaterwereld van Slagharen gesloopt is.
Wat ik geweldig vind: de zorg, liefde en aandacht van specifiek de Efteling. Wat ik niet zo geweldig vind: lawaai. Geen beste combinatie dus. Maar meestal komt het goed.
In het buitenland bezoek ik ook nog wel eens een pretpark, behalve in Zuid-Europa, omdat mijn man daar niet voldoet aan de maximale lengte-eisen. Maar tips in Europa zijn altijd welkom.
Oh, voor de fangirls: lievelingsattractie Symbolica. Maar nog eeuwig verdrietig dat de onderwaterwereld van Slagharen gesloopt is.
donderdag 26 februari 2026 om 11:01
donderdag 26 februari 2026 om 11:02
Heerlijk! Maar wat vind je er zo stom aan? Ik had een tante met een huis vol lavenbeeldjes, dat heeft mijn mening ook lang negatief gekleurd.BrutaImmaculata schreef: ↑26-02-2026 11:00Ik haat de Efteling. Reuring genoeg?
Tivoli in Kopenhagen. Echt een aanrader - met name qua sfeer, want niet zo'n attractieganger - als je er nog niet bent geweest.
Tivoli lijkt me heel leuk, staat op mijn lijstje!
donderdag 26 februari 2026 om 11:11
Ik lees even mee, want we gaan toevallig deze zomer naar Kopenhagen.
En nu ben ik ook meteen benieuwd: wat is de maximale lengte in Zuid-Europese pretparken? Want dan goed mogelijk dat mijn man daar ook niet in de attracties mag. Nog geen ervaring mee (de kinderen komen nu net op de leeftijd dat pretparken leuk worden), maar goed om dit van tevoren te weten ipv eenmaal ter plekke beteuterd te staan zijn…
De Efteling vind ik zelf superleuk (stom dat je collega’s daar iemand zo belachelijk om maakten), en een van de betere pretparken omdat het zo prachtig groen is, wat voor mij de drukte van de attracties ook beter te verwerken maakt. Zijn er nog andere pretparken die dat zo hebben? En hebben jullie nog andere tips om de sensorische overdaad van pretparkbezoek te verminderen?
En nu ben ik ook meteen benieuwd: wat is de maximale lengte in Zuid-Europese pretparken? Want dan goed mogelijk dat mijn man daar ook niet in de attracties mag. Nog geen ervaring mee (de kinderen komen nu net op de leeftijd dat pretparken leuk worden), maar goed om dit van tevoren te weten ipv eenmaal ter plekke beteuterd te staan zijn…
De Efteling vind ik zelf superleuk (stom dat je collega’s daar iemand zo belachelijk om maakten), en een van de betere pretparken omdat het zo prachtig groen is, wat voor mij de drukte van de attracties ook beter te verwerken maakt. Zijn er nog andere pretparken die dat zo hebben? En hebben jullie nog andere tips om de sensorische overdaad van pretparkbezoek te verminderen?
donderdag 26 februari 2026 om 11:12
Dat restaurant klinkt supertof!
donderdag 26 februari 2026 om 11:13
Ik hou niet van poppen - dat park in Enkhuizen, ook zo verschrikkelijk - en ik ken een aantal mensen die in mijn allergie zitten met een behoorlijke heftige obsessie. Idem voor Winnie the Pooh; het klerebeest. Allemaal reuze irrationeel, maar ontkom er maar eens aan.
Aan de andere kant hou ik weer wel van Slagharen, voor veel mensen toch wel het ergste van het ergste.
donderdag 26 februari 2026 om 11:15
Staat nog altijd op mijn lijstje, hoor er veel goeds over. Hoor veel mensen zeggen dat het leuker/mooier is dan Disneyland Parijs.
donderdag 26 februari 2026 om 11:15
Zo, lekker elitair oordelen zeg. Je zou inderdaad hopen dat juist leraren niet zo bevooroordeeld zijn.Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 11:01Onlangs belandde ik zijdelings in een gesprek van mijn collega's, waarin ze een jonge Eftelingfan (geen minderjarige, geen leerling) toch een beetje belachelijk maakten. En dat vond ik ergens naar. Ik begrijp dat het een nerderige hobby is, maar het stelde me teleur dat volwassen, zogenaamd hoogopgeleide professionals, geen betere grappen konden verzinnen dan 'hahaha, kneuzen gaan naar de Efteling.'
Ik vind de Efteling overigens ook heel leuk! Met of zonder kinderen
Recent een keer bij de Julianatoren geweest, dat vond ik echt de horror (het was er ook heel druk, dat zal niet geholpen hebben).
donderdag 26 februari 2026 om 11:24
Het ergste van het ergste is Drouwenerzand, vind ik. Slagharen was de standaard voor schoolreisjes en die éne keer pretpark per jaar voor kinderen in Noord-Oost, dus ik kan niet zeggen dat ik het stom vind, daar heb ik teveel fijne herinneringen voor. Maar als het warm is, is het wel een park waar de kans op ouderwetse matpartijen erg groot is. Beetje ruig en ik hou niet zo van dat Westernthema.BrutaImmaculata schreef: ↑26-02-2026 11:13Ik hou niet van poppen - dat park in Enkhuizen, ook zo verschrikkelijk - en ik ken een aantal mensen die in mijn allergie zitten met een behoorlijke heftige obsessie. Idem voor Winnie the Pooh; het klerebeest. Allemaal reuze irrationeel, maar ontkom er maar eens aan.
Aan de andere kant hou ik weer wel van Slagharen, voor veel mensen toch wel het ergste van het ergste.
donderdag 26 februari 2026 om 11:28
Het is vaak 1.95 meter. Soms is het 2 meter, maar dan heb ik ook liever niet dat hij erin gaat, al zou hij dan net mogen.Azalea747 schreef: ↑26-02-2026 11:11Ik lees even mee, want we gaan toevallig deze zomer naar Kopenhagen.
Ik vond Toverland vrij vriendelijk voor mensen met moeite met prikkelverwerking. Wat voor ons helpt: een rustige dag kiezen, geen eten bestellen in de horeca (behalve een patatje ter afsluiting), van te voren de attracties bekijken.
donderdag 26 februari 2026 om 11:33
Dank je! Goede tips. Ja de horeca vermijd ik idd grotendeels. Van tevoren de attracties bekijken is een goede, dat ga ik doen!
Hmm mijn man is 1.96… misschien kan hij een beetje gebogen gaan lopen
. Of wachten tot hij gaat krimpen, maar dat duurt neem ik aan nog een jaar of 20-30. Goed om te weten in elk geval!
Hmm mijn man is 1.96… misschien kan hij een beetje gebogen gaan lopen
donderdag 26 februari 2026 om 11:36
Zeker niet mooier. Wel goede achtbanen én goed eten. Al was ik er dan wel 10 jaar geleden.BrutaImmaculata schreef: ↑26-02-2026 11:15Staat nog altijd op mijn lijstje, hoor er veel goeds over. Hoor veel mensen zeggen dat het leuker/mooier is dan Disneyland Parijs.
donderdag 26 februari 2026 om 11:39
Leuk!
Tivoli vond ik heel mooi, maar we hebben weinig attracties gedaan en er vooral doorheen gelopen. Partner vond ze te duur (principieel, dus als ik zou betalen zou dat nog niet uitmaken) en ik eigenlijk niet, maar ik vond het ook niet leuk om dan alleen te gaan. Maar visueel alleen al vond ik dit een heel fijn park om doorheen te lopen. Dat geldt ook voor het Sprookjesbos in de Efteling.
Ik houd vooral van héle rustige en visueel stimulerende parken. De Efteling heeft veel attracties die ik heel erg mooi vind en ik houd ook altijd van de Gondoletta.
Toverland vind ik ook mooi en ik herinner me ook Hellendoorn als een leuk park maar ik ben daar maar 1x geweest en het was Halloween tijd dus dat kan misschien ook aan de periode hebben gelegen.
Verder houd ik vooral van attracties met water, de Pirana in de Efteling vind ik heel leuk.
Ik ben wat minder een thrill-seeker op pretparkgbied.
Tivoli vond ik heel mooi, maar we hebben weinig attracties gedaan en er vooral doorheen gelopen. Partner vond ze te duur (principieel, dus als ik zou betalen zou dat nog niet uitmaken) en ik eigenlijk niet, maar ik vond het ook niet leuk om dan alleen te gaan. Maar visueel alleen al vond ik dit een heel fijn park om doorheen te lopen. Dat geldt ook voor het Sprookjesbos in de Efteling.
Ik houd vooral van héle rustige en visueel stimulerende parken. De Efteling heeft veel attracties die ik heel erg mooi vind en ik houd ook altijd van de Gondoletta.
Toverland vind ik ook mooi en ik herinner me ook Hellendoorn als een leuk park maar ik ben daar maar 1x geweest en het was Halloween tijd dus dat kan misschien ook aan de periode hebben gelegen.
Verder houd ik vooral van attracties met water, de Pirana in de Efteling vind ik heel leuk.
Ik ben wat minder een thrill-seeker op pretparkgbied.
donderdag 26 februari 2026 om 11:49
Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 11:01Onlangs belandde ik zijdelings in een gesprek van mijn collega's, waarin ze een jonge Eftelingfan (geen minderjarige, geen leerling) toch een beetje belachelijk maakten. En dat vond ik ergens naar. Ik begrijp dat het een nerderige hobby is, maar het stelde me teleur dat volwassen, zogenaamd hoogopgeleide professionals, geen betere grappen konden verzinnen dan 'hahaha, kneuzen gaan naar de Efteling.'
Ik zie er zelf het nerderige niet in maar misschien ben ik daar te nerderig voor
Zelf heb ik weinig met pretparken. Ik ben er wel in een paar geweest en vond het prachtig, maar ik kan alleen in de rustige attracties. Alles met iets meer beweging zorgt ervoor dat ik nog uren witjes op een muurtje misselijk zit te wezen. Niet heel tof zeg maar.
Maar ik snap heel goed dat je het geweldig kunt vinden om zo vaak en naar zoveel mogelijk pretparken te gaan, hartstikke leuk toch? Laat mij maar postzegels verzamelen
donderdag 26 februari 2026 om 11:49
Ik ben opgegroeid in Brabant. Bijna alle schoolreisjes gingen naar de Efteling.
Daar liggen zoveel mooie jeugdherinneringen. De traptreintjes, de enorme speeltuin die daar toen nog was, het sprookjesbos.
Het hele thema ademt nostalgie. Daar kan Disney echt niet aan tippen.
En sowieso dat er rond elke attractie een heel verhaal zit. Briljant.
Als ik daar ben voel ik weer de verwondering die ik als kind voelde. Al zie ik nu duidelijk de kabels onder het zwevend tapijt en zijn er geen roze en blauw geverfde duiven meer.
Daar liggen zoveel mooie jeugdherinneringen. De traptreintjes, de enorme speeltuin die daar toen nog was, het sprookjesbos.
Als ik daar ben voel ik weer de verwondering die ik als kind voelde. Al zie ik nu duidelijk de kabels onder het zwevend tapijt en zijn er geen roze en blauw geverfde duiven meer.
donderdag 26 februari 2026 om 11:56
Die hebben het niet begrepen. En dat is maar goed ook. Dan blijven ze lekker weg. Is het wat rustiger voor de rest.Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 11:01Onlangs belandde ik zijdelings in een gesprek van mijn collega's, waarin ze een jonge Eftelingfan (geen minderjarige, geen leerling) toch een beetje belachelijk maakten. En dat vond ik ergens naar. Ik begrijp dat het een nerderige hobby is, maar het stelde me teleur dat volwassen, zogenaamd hoogopgeleide professionals, geen betere grappen konden verzinnen dan 'hahaha, kneuzen gaan naar de Efteling.' Dat heb ik ook gezegd, maar ik denk niet dat ik iets bewerkstelligd heb.
donderdag 26 februari 2026 om 12:10
donderdag 26 februari 2026 om 12:11
Lang geleden gingen man en ik met onze vriendengroep heel wat weekenden per jaar naar verschillende pretparken in NL, BE en DE.
Heidepark in Duitsland is me het meeste bijgebleven. De Colossos (hele hoge houten achtbaan) was super vet! Meerdere keren in geweest. Groot park en zag er mooi aangelegd uit toentertijd. Geen idee hoe dat nu is.
Man zijn favoriet is Phantasialand. De mijne minder. De laatste jaren word ik misselijk in achtbanen en dat park is er juist een met nogal veel.
De Efteling was altijd mijn favoriete park. Omdat ik daar niet zo ver vandaan woonde, ging ik er regelmatig heen. Maar inmiddels in mijn liefde ook bekoeld. Al heb ik geen idee waarom.
Heidepark in Duitsland is me het meeste bijgebleven. De Colossos (hele hoge houten achtbaan) was super vet! Meerdere keren in geweest. Groot park en zag er mooi aangelegd uit toentertijd. Geen idee hoe dat nu is.
Man zijn favoriet is Phantasialand. De mijne minder. De laatste jaren word ik misselijk in achtbanen en dat park is er juist een met nogal veel.
De Efteling was altijd mijn favoriete park. Omdat ik daar niet zo ver vandaan woonde, ging ik er regelmatig heen. Maar inmiddels in mijn liefde ook bekoeld. Al heb ik geen idee waarom.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
donderdag 26 februari 2026 om 12:11
Ik vind pretparken vreselijk. De drukte, het wachten voor attracties, het gedoe. Heel af en toe gaan we voor de kinderen (die gelukkig nu oud genoeg zijn om zelf te gaan op een na) en dan kiezen we er meestal in de buurt (klein). Ik denk dat mijn kinderen tot de minderheid behoren die nog nooit in de Efteling zijn geweest (te ver, te druk, te duur).
donderdag 26 februari 2026 om 12:12
Hier geen schoolreisjes maar ik ging met mijn vader (en als kleuter ook eens met het hele gezin) en ik heb ook dat nostalgische gevoel weer als ik er kom. En dan verwonderd naar dat tapijt kijken, hoe kán dit? Hoe kán dit? (ik was een tamelijk goedgelovig dromerig kind, mij kon je alles wijsmaken)Onkruit schreef: ↑26-02-2026 11:49Ik ben opgegroeid in Brabant. Bijna alle schoolreisjes gingen naar de Efteling.
cognac wijzigde dit bericht op 26-02-2026 12:14
Reden: rare verwoording
Reden: rare verwoording
6.02% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in