Een avontuurlijk pretparktopic

26-02-2026 10:54 138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Pretparken. Nog een rondje in Joris en de draak of chagrijnig op een bankje zitten omdat je niet tegen drukte kunt? Nog steeds in vervoering raken van de magie, of tussen gillende kinderen hopen dat je zo naar huis mag?
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
Si abra la puerta hay lobos.
Redhead70 schreef:
27-02-2026 17:07
Ik wil hier toch even iets op zeggen. Ik woon in Spanje en het is best een algemeen gebruik om te vragen, wie is de laatste in de rij. En ja dan vertrekken ze gewoon, gaan wat drinken en verschijnen weer als ze bijna aan de beurt zijn. Het lijkt dan vaak voordringen. Ik moest er ook erg aan wennen, maar het gebeurt overal van de dokter tot supermarkt apotheek gemeentehuis etcetera. De mentaliteit is gewoon wat anders.
Wat ik daar heb meegemaakt is niet zoiets. En is volgens mij ook niet gebruikelijk in pretparken want er staan genoeg Spanjaarden gewoon in de rij. Voor zoiets hebben ze de virtual line uitgevonden en die bestaat ook gewoon in port aventura dus het is niet de bedoeling om weg te gaan en dan terug te komen en de rij te skippen. Maar goed, gewoon voor mijn neus vanuit het rijtje voor de 2e rij in het karretje ineens op de eerste rij gaan zitten “want dan kan je samen met familie”. Dat soort dingen is schering en inslag in Spaanse parken en is gewoon aso. Maar dat boeit daar niemand wat. Maakt een dagje pretpark er echt niet leuker op.
Ik hou echt van de Efteling. Helaas wonen we niet in de buurt. Als we gaan doen we dat met overnachting. Prijzig? Ja! Maar wat mij betreft het geld waard.
De beveiliging is inderdaad top. De laatste keer dat wij er waren, waren er veel schoolreisjes. Wat ik echt heel jammer vond was dat veel allochtone pubers zich niet konden gedragen. Ik dacht; toe, bewijs nou eens het tegendeel van alle vooroordelen, dan heeft iedereen een leuke dag. Helaas voor hen werden ze uit de rij geplukt door de beveiliging.
Drouwenerzand vind ik ook echt treurnis ten top. Wij wonen er redelijk in de buurt. Na 1 keer als gezin te zijn geweest, zijn de kinderen er regelmatig met kinderfeestje geweest. Geen haar op mijn hoofd die dat zou bedenken als feestje. Begin pubertijd gingen ze wel eens met vrienden en dan een bliksembezoek. Goedkoop en inclusief eten.
Europapark stat nog op ons wensenlijstje.
Yraatje schreef:
27-02-2026 11:22
En ons eerste pretpark was Parc Astérix, vlakbij Parijs. Ik vond dat toen ook gewoon een heel leuk pretpark. Hoewel ik er verder nog nooit iemand over heb gehoord.
Ze hebben een geweldige houten achtbaan, Tonnère de Zeus.
Oh ja, ik was vergeten dat ik die op mijn denkbeeldige verlanglijstje had staan. Dank voor de tip!
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Renske schreef:
27-02-2026 10:17
Ik las hier iets over Drouwenerzand. Wat vond ik dat een vreselijk treurige belevenis. Zo treurig dat ik mij bijna schuldig voel om het zo treurig te vinden. De attracties zelf vond ik door de eenvoud heel charmant, maar de sfeer zo vreselijk treurig (had ik al treurig geschreven?) dat het in mijn herinnering schemerdonker was met regen, wind en zombies, terwijl we er gewoon op een zonnige dag waren. Er mocht onbeperkt gratis patat gegeten worden, wat betekende dat het onbeperkt opgeschept en weggegooid werd. De grond van het park lag ermee bezaaid (nu overdrijf ik vast hoor). Man en kinderen hebben zich er prima vermaakt gelukkig, alleen ik zag het verdriet en de wanhoop in alle ogen die ik zag. Projectie hoop ik dan maar. De kinderen accepteerden zonder morren de meegebrachte boterhammen en één normale portie patat, daar begon en eindigde mijn opvoedkundige taak die dag. Ik weet ook niet meer hoe lang het geduurd heeft, een paar uur, een hele dag, een week, een maand???
Ik denk dat dit een goede omschrijving is van Drouwenerzand. Dat is geen pretpark, maar een voorgeborchte van de hel, mét onbeperkt patat.
Ik woon er zo dichtbij dat het logisch is om te bezoeken, maar ik heb het altijd kunnen vermijden. Op één keer na en ik word nog droevig als ik er aan denk.
Maar mijn kinderen vonden het erg fijn. Met kinderfeestjes, opa en oma, met hun verenigingen, mee met ouders die leuker zijn dan ik, ze gingen heel graag. Na afloop ging het dan vooral over de schandalige hoeveelheid frikandellen die ze hadden gegeten, maar goed.
Si abra la puerta hay lobos.
Heeft iemand hier nog do’s/don’ts for Legoland Billund?
Azalea747 schreef:
28-02-2026 13:44
En ik kom hier aanwaaien voor Legoland Duitsland. Iemand daar ervaring mee?

Legoland Denemarken vond ik leuk, maar dat was een jaar of 8 geleden met kleine kids. Ik twijfel of ik nog een keer terugga (maar denk van wel).

Duitsland wil ik een keer combineren met Fort Fun (pag 3 werd ie al genoemd dacht ik), Phantasialand en Europapark. Pretparken-vakantie droom ik over.
Irregular_Choice schreef:
27-02-2026 08:15
Sterkte in Port aventura. Als ik iets een vreselijk park vind, is het dat wel 🙈 de operations zijn zo ontzettend traag daar. Echt alles op het gemak waardoor de wachtrijen ontzettend oplopen. En dan heb je de Spanjaarden, meesters in voordringen. Niks van zeggen overigens, want de medewerkers staan altijd aan de kant van de Spanjaard die voordringt en voor je het weet ben jij de bad girl en heb je ruzie met iedereen.
De attracties en het park zelf zijn echt geweldig! Ziet er mooi uit, gave achtbanen enz. Maar het personeel en publiek verpesten echt de sfeer. Mij gaan ze er niet snel meer zien.
Oh wat jammer.

Maar ga er toch heen, als we er zijn.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Azalea747 schreef:
28-02-2026 13:44
Ik vind heel Legoland wel één grote do. Niet echt iets waarvan ik zeg dat je het kunt skippen. Het enige wat ik erover kan zeggen, niet té lang wachten want anders zijn je kinderen het misschien alweer ontgroeid.
En bezoek ook Lego House.
cognac schreef:
02-03-2026 08:05
Ik vind heel Legoland wel één grote do. Niet echt iets waarvan ik zeg dat je het kunt skippen. Het enige wat ik erover kan zeggen, niet té lang wachten want anders zijn je kinderen het misschien alweer ontgroeid.
En bezoek ook Lego House.
Dank! Ja de kinderen zijn 6 en 9 dus dat leek ons een redelijk perfecte leeftijd. Voor Lego House hebben we idd een aparte dag gepland!
Zijn er in Legoland wat rustige plekjes zoals bankjes, grasveldjes oid? Ik heb zelf wat gezondheidsissues en daardoor af en toe even rust nodig (liggend werkt het best 😊). Ik ben er ooit geweest, maar toen was ik zelf een kind, dus dat herinner ik me niet meer.
Is bij Lego House alles binnen? Is dat ook een plek om een volledige dag door te brengen?
ShaunTheSheep schreef:
28-02-2026 15:17
En ik kom hier aanwaaien voor Legoland Duitsland. Iemand daar ervaring mee?

Legoland Denemarken vond ik leuk, maar dat was een jaar of 8 geleden met kleine kids. Ik twijfel of ik nog een keer terugga (maar denk van wel).

Duitsland wil ik een keer combineren met Fort Fun (pag 3 werd ie al genoemd dacht ik), Phantasialand en Europapark. Pretparken-vakantie droom ik over.
Ik vond Legoland Duitsland hartstikke leuk. Mooi park, ruim opgezet en behoorlijk veel variatie aan attracties.
Wij zijn er een dagje geweest op doorreis. Ik vond het leuk, man houdt niet van pretparken maar vond het ook leuk wegens het lego-thema en kind (11) vond het geweldig. Was alleen 40 graden, dus we hebben ons bezoek een beetje verkort, we legden het haast af toen. We waren ook op een drukke dag, in de zomervakantie en er waren toen behoorlijke wachtrijen. Die waren niet fijn in 40 graden en we hebben denk ik maar 3 attracties gehad. Dat was wat jammer.

Denemarken nooit geweest, dus ik kan het niet vergelijken.
Klinkt goed! Behalve die 40 graden dan. Ik houd 'm op de wensenlijst!
We overwegen om binnenkort met de kinderen (8 en 10 jaar oud) naar Phantasialand in Duitsland te gaan. We zijn er beide nog nooit geweest.
Een vriendin gaf aan dat het wellicht wat ruige attracties zijn voor deze leeftijd. Wat is jullie ervaring?
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Irregular_Choice schreef:
27-02-2026 17:25
Wat ik daar heb meegemaakt is niet zoiets. En is volgens mij ook niet gebruikelijk in pretparken want er staan genoeg Spanjaarden gewoon in de rij. Voor zoiets hebben ze de virtual line uitgevonden en die bestaat ook gewoon in port aventura dus het is niet de bedoeling om weg te gaan en dan terug te komen en de rij te skippen. Maar goed, gewoon voor mijn neus vanuit het rijtje voor de 2e rij in het karretje ineens op de eerste rij gaan zitten “want dan kan je samen met familie”. Dat soort dingen is schering en inslag in Spaanse parken en is gewoon aso. Maar dat boeit daar niemand wat. Maakt een dagje pretpark er echt niet leuker op.
Wij waren afgelopen zomer in Warner Bros Madrid. Geen enkel probleem met voordringen gehad. Het ging allemaal zoals we van andere parken gewend zijn.
Eén slechte ervaring maakt niet persé alle Spaanse parken/Spanjaarden zo.

Overigens heel gave achtbanen daar!
Ook 40 graden helaas maar wel veel verkoeling.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven