Een avontuurlijk pretparktopic
donderdag 26 februari 2026 om 10:54
Pretparken. Nog een rondje in Joris en de draak of chagrijnig op een bankje zitten omdat je niet tegen drukte kunt? Nog steeds in vervoering raken van de magie, of tussen gillende kinderen hopen dat je zo naar huis mag?
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 26 februari 2026 om 13:49
donderdag 26 februari 2026 om 13:49
Echt niet overal zo. Tivoli en Disneyland Parijs in ieder geval al niet en kan me er zo nog meer voorstellen waar het niet a la Walibi is.happyapple schreef: ↑26-02-2026 13:45Oh ik vind pretparken als de Efteling en Disneyland echt geweldig. Ik zou ook wel graag een keer naar Europapark willen, maar dat is wel erg ver weg, dus dat komt hopelijk ooit een keer in combinatie met een vakantie daar in de regio.
Halloween in de pretparken skippen wij eigenlijk ook, omdat de kinderen daar niks aan vinden. En met acteurs die je onverwacht aanraken, zit ik er zelf ook niet op te wachten, geloof ik.
donderdag 26 februari 2026 om 14:07
Veel is achtbaan, maar ook leuke andere attracties. Arthur & the minimoys is echt leuk! Beetje a la droomvlucht, maar dan anders. En het voletarium was ook fantastisch.marjon1980 schreef: ↑26-02-2026 13:46Ik ben groot Eftelingfan . Heb al jaren een abonnement en ga gemiddeld 2x per maand er naartoe. Ik houd helemaal niet van achtbanen, word er erg misselijk in, vliegende Hollander is de enige achtbaan die ik trek. Villa volta kan ik ook echt niet tegen, dance macabre gek genoeg dan weer wel.
Ik wil heel graag nog een keertje naar Europapark maar heb je daar ook wat aan als niet achtbaan liefhebber? Iemand die me dat kan vertellen?
Oh en je hebt natuurlijk ook nog het hele waterpretpark Rulantica.
donderdag 26 februari 2026 om 14:09
Dankjewel voor je reactie, toch maar eens gaan nadenken om er een keertje heen te gaan dan.
donderdag 26 februari 2026 om 14:12
donderdag 26 februari 2026 om 14:27
Dol op pretparken, maar lang niet op allemaal. Toverland en Slagharen zijn mij veel te luid. Phantasialand viel mij tegen en Disneyland Parijs ook. Wat een geld voor gigantische wachtrijen bij matige attracties. De Efteling is leuk, maar het geweldigste vind ik Europapark. Zo verzorgd, zo tot in de puntjes mooi afgewerkt, zo origineel en verrassend. De soepelste achtbanen met prachtige details en verrassingen die je even doen duizelen. Nou ja: ik vond het elke euro waard. En voor wie gaat: koop de VIP parking. Sta je direct bij de ingang en ben je aan het einde van de dag ook zo weer weg.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
donderdag 26 februari 2026 om 14:28
Ja, ik wist wel dat het niet overal zo is hoor.BrutaImmaculata schreef: ↑26-02-2026 13:49Echt niet overal zo. Tivoli en Disneyland Parijs in ieder geval al niet en kan me er zo nog meer voorstellen waar het niet a la Walibi is.
donderdag 26 februari 2026 om 14:29
Ja hoor! Toverland is sowieso een ontzettend leuk park, ook voor volwassenen. En hun Halloween event is ook echt top vind ik! Ook als je niet wil schrikkenMadam_Madness schreef: ↑26-02-2026 13:41Is Toverland ook leuk voor mensen die niet in achtbanen gaan?
donderdag 26 februari 2026 om 14:30
donderdag 26 februari 2026 om 14:31
In veel parken is dat juist niet zo. Daar mag je als scare actor de bezoekers niet aanraken. In Europapark weer wel, maar daar staat het echt specifiek vermeld en dat event is ook 18+ als ik me niet vergis. In toverland mogen ze je ook niet aanraken.BrutaImmaculata schreef: ↑26-02-2026 13:49Echt niet overal zo. Tivoli en Disneyland Parijs in ieder geval al niet en kan me er zo nog meer voorstellen waar het niet a la Walibi is.
donderdag 26 februari 2026 om 14:38
Gelukkig is dat dus 20 jaar later verbetert! In, toen nog Six Flags in NL en BE was dat toen ook nog gewoon toegestaan.Irregular_Choice schreef: ↑26-02-2026 14:31In veel parken is dat juist niet zo. Daar mag je als scare actor de bezoekers niet aanraken. In Europapark weer wel, maar daar staat het echt specifiek vermeld en dat event is ook 18+ als ik me niet vergis. In toverland mogen ze je ook niet aanraken.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
donderdag 26 februari 2026 om 14:38
donderdag 26 februari 2026 om 14:46
zeker! Er is zoveel te doen in dat park. Ze hebben geweldige darkrides, een flying theater, leuke boottochtjes, watersttracties enz. Er is genoeg te doen, zonder de achtbanen. Sowieso de hele sfeer in het park en de restaurants, alles er omheen, het is een heerlijke plek!marjon1980 schreef: ↑26-02-2026 13:46Ik ben groot Eftelingfan . Heb al jaren een abonnement en ga gemiddeld 2x per maand er naartoe. Ik houd helemaal niet van achtbanen, word er erg misselijk in, vliegende Hollander is de enige achtbaan die ik trek. Villa volta kan ik ook echt niet tegen, dance macabre gek genoeg dan weer wel.
Ik wil heel graag nog een keertje naar Europapark maar heb je daar ook wat aan als niet achtbaan liefhebber? Iemand die me dat kan vertellen?
donderdag 26 februari 2026 om 14:47
Volgens mij hebben ze daar zelf niet zulke goede ervaringen mee. Zeker in Walibi/six flags niet. Weet inderdaad dat het vroeger wel mocht, maar veel parken zijn afgestapt van het aanraken van de bezoekers.Madam_Madness schreef: ↑26-02-2026 14:38Gelukkig is dat dus 20 jaar later verbetert! In, toen nog Six Flags in NL en BE was dat toen ook nog gewoon toegestaan.
donderdag 26 februari 2026 om 14:48
Ben er vorig jaar geweest en vond de sfeer niet zo. Beetje vervelende, opgeschoten jeugd daar en qua attractieaanbod is het niet zo. Kreeg er een wat vergane glorie gevoel bij.cognac schreef: ↑26-02-2026 14:38In Legoland Billund hebben we ons trouwens ook goed vermaakt paar jaar terug. Maar dat was denk ik wel eenmalig.
En hoe is Bobbejaanland tegenwoordig? Ik ben er een jaar of 15 geleden geweest en vond dat toen geloof ik wel een fijn park maar geen recente ervaring meer.
donderdag 26 februari 2026 om 14:49
Ik belandde op vakantie omdat ik vrijkaarten gekregen had in Bayernpark en dat was echt heel leuk. Gratis parkeren bij een pretpark was al heel verfrissend, maar de combinatie van pretpark, wildpark en speeltuin vind ik ook heel leuk. Maar ja, voor gratis is alles natuurlijk leuk. Roken is in Duitse pretparken wel problematischer dan in Nederland vind ik. In elk geval is dat in Efteling vrij goed geregeld tegenwoordig. En de bezoekers gedragen zich meestal braaf, dat scheelt.
donderdag 26 februari 2026 om 14:51
Walibi trekt mij voor geen meter, ik zit vol vooroordelen over het park. Ik ben er heel lang geleden een keer geweest, maar in mijn hoofd is het daar altijd knokken, overal alleen maar achtbanen en dat trieste gedoe met hun reactie op hun achterlijke Halloweenfilmpje van vorig jaar maakte het ook echt af voor me.
donderdag 26 februari 2026 om 14:52
Leuk! Wij wonen dichtbij Moviepark en hebben daar een abonnement van gehad. Je kon dan gratis naar Bobbejaanland.cognac schreef: ↑26-02-2026 14:38In Legoland Billund hebben we ons trouwens ook goed vermaakt paar jaar terug. Maar dat was denk ik wel eenmalig.
En hoe is Bobbejaanland tegenwoordig? Ik ben er een jaar of 15 geleden geweest en vond dat toen geloof ik wel een fijn park maar geen recente ervaring meer.
donderdag 26 februari 2026 om 14:54
Ja, dat heeft Duitsland wel meer. Wij waren een keer op vakantie in het Zwarte Woud en kregen toen de Swarzwaldkaart. Kon je ook gratis parkjes bezoeken.Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 14:49Ik belandde op vakantie omdat ik vrijkaarten gekregen had in Bayernpark en dat was echt heel leuk. Gratis parkeren bij een pretpark was al heel verfrissend, maar de combinatie van pretpark, wildpark en speeltuin vind ik ook heel leuk. Maar ja, voor gratis is alles natuurlijk leuk. Roken is in Duitse pretparken wel problematischer dan in Nederland vind ik. In elk geval is dat in Efteling vrij goed geregeld tegenwoordig. En de bezoekers gedragen zich meestal braaf, dat scheelt.
donderdag 26 februari 2026 om 15:03
Ja leuk! Ik hou van pretparken. Laatst voor het eerst in Danse Macabre geweest in de Efteling, ik vond die attractie echt magisch! De rest ook natuurlijk, maar ik kende deze nog als het Spookslot dus mijn verwachtingen lagen op de grond, haha.
En Fantasialand, ook leuk! Vooral de Taron is lekker hysterisch en ik vond…Ik ben de naam kwijt maar die ene waarbij je op je buik gaat ook heel gaaf!
Walibi ben ik maar een keer geweest als tiener, maar vond ik toen leuk. Lekker veel achtbanen, leuk juist!
Drievliet was leuk als kind (op die demonische animatronische stal na), maar is niks aan als volwassene.
Duinrell ben ik echt 1000x geweest, leuk voor de nostalgie maar dat is het dan ook wel. Tikibad was leuk als kind, verschrikkelijk als volwassene. Veel te druk en echt zwemmen kan je niet, je staat alleen maar in de rij voor de glijbanen eigenlijk.
Disney ben ik alleen als kind geweest en vond ik fantastisch, wil nog weleens gaan!
Slagharen ben ik als kind geweest maar weet ik niet zoveel meer van, staat me iets van bij dat ik het toen al underwhelming vond.
En Fantasialand, ook leuk! Vooral de Taron is lekker hysterisch en ik vond…Ik ben de naam kwijt maar die ene waarbij je op je buik gaat ook heel gaaf!
Walibi ben ik maar een keer geweest als tiener, maar vond ik toen leuk. Lekker veel achtbanen, leuk juist!
Drievliet was leuk als kind (op die demonische animatronische stal na), maar is niks aan als volwassene.
Duinrell ben ik echt 1000x geweest, leuk voor de nostalgie maar dat is het dan ook wel. Tikibad was leuk als kind, verschrikkelijk als volwassene. Veel te druk en echt zwemmen kan je niet, je staat alleen maar in de rij voor de glijbanen eigenlijk.
Disney ben ik alleen als kind geweest en vond ik fantastisch, wil nog weleens gaan!
Slagharen ben ik als kind geweest maar weet ik niet zoveel meer van, staat me iets van bij dat ik het toen al underwhelming vond.
donderdag 26 februari 2026 om 15:10
Tot 20 jaar geleden was het daar leuk, vond ik. Daarna nooit meer geweest, het trok me totaal niet meer.Rabarbara schreef: ↑26-02-2026 14:51Walibi trekt mij voor geen meter, ik zit vol vooroordelen over het park. Ik ben er heel lang geleden een keer geweest, maar in mijn hoofd is het daar altijd knokken, overal alleen maar achtbanen en dat trieste gedoe met hun reactie op hun achterlijke Halloweenfilmpje van vorig jaar maakte het ook echt af voor me.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
donderdag 26 februari 2026 om 15:21
Dat herinnert me eraan dat in het Sauerland ook een geweldig pretpark ligt: Fort Fun. Heel leuk met basisschoolkinderen.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in