Een avontuurlijk pretparktopic
donderdag 26 februari 2026 om 10:54
Pretparken. Nog een rondje in Joris en de draak of chagrijnig op een bankje zitten omdat je niet tegen drukte kunt? Nog steeds in vervoering raken van de magie, of tussen gillende kinderen hopen dat je zo naar huis mag?
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 27 februari 2026 om 07:49
Disney is overrathed.
Europapark is een mooi park. Voor elk wat wils.
En bovendien veel attracties. Voor sommige is geen of nauwelijks een rij en kun je even tussendoor doen.
Deze zomer naar port aventura in spanje. Ben benieuwd, dat moet zowel een mooi themapark zijn als super gave achtbanen hebben!
En bovendien veel attracties. Voor sommige is geen of nauwelijks een rij en kun je even tussendoor doen.
Deze zomer naar port aventura in spanje. Ben benieuwd, dat moet zowel een mooi themapark zijn als super gave achtbanen hebben!
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 27 februari 2026 om 08:15
Sterkte in Port aventura. Als ik iets een vreselijk park vind, is het dat welthanx schreef: ↑27-02-2026 07:49Disney is overrathed.
De attracties en het park zelf zijn echt geweldig! Ziet er mooi uit, gave achtbanen enz. Maar het personeel en publiek verpesten echt de sfeer. Mij gaan ze er niet snel meer zien.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:22
Oh leuk, jij zorgt voor de reuring!smorre schreef: ↑27-02-2026 07:34Ik heb veel pretparken bezocht die hier genoemd worden, ik hou namelijk wel van de meeste attracties.
Maarrrrr
Ik vind pretparken echt veel te duur!
Ik heb nix met al die thema’s
En het ergste van alles vind ik de bezoekers: vind de meeste mensen echt paupers: dom dik en schreeuwerig.
Sorry
Wat ik niet begrijp is waarom je bewust iets polariserends zegt en dan afsluit met 'sorry.' Dan had je het ook uit je post kunnen halen. Een man, een man, een paard, een paard, zou ik zeggen.
Goed, ik voldoe aan een van deze drie criteria. Soms aan twee. Ik vermaak me prima verder.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:26
Mijn jongste kind is niet altijd vertrouwd in een pretpark. Ik heb haar nu geïnstrueerd niets meer te zeggen van voordringen. Dat vindt ze oneerlijk (en daar heeft ze gelijk in), maar de combinatie van zuigerigheid en een heel adren gevoel voor humor was niet altijd even geslaagd in gesprekjes met voordringers.
Recentste casus: dochter spreekt voordringende familie aan. Volwassen man zegt: 'Jezus, waar maak je je druk om!' Dochter zegt: 'Zullen we Jezus er buiten laten? Ken jij Hem eigenlijk wel?' En echt, het is heel grappig, maar misschien handiger dat ze het voortaan laat.
Recentste casus: dochter spreekt voordringende familie aan. Volwassen man zegt: 'Jezus, waar maak je je druk om!' Dochter zegt: 'Zullen we Jezus er buiten laten? Ken jij Hem eigenlijk wel?' En echt, het is heel grappig, maar misschien handiger dat ze het voortaan laat.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:29
Triest dat zulke volwassenen bestaan eigenlijk. Vind voordringen wel zo ontzettend sneu en ik moet me ook inhouden om er wat van te zeggen, want ik heb ook binnen de kortste keren gigantische ruzie.Rabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:26Mijn jongste kind is niet altijd vertrouwd in een pretpark. Ik heb haar nu geïnstrueerd niets meer te zeggen van voordringen. Dat vindt ze oneerlijk (en daar heeft ze gelijk in), maar de combinatie van zuigerigheid en een heel adren gevoel voor humor was niet altijd even geslaagd in gesprekjes met voordringers.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:33
Het is ook sneu. En het is vooral enorm stom dat je het gedrag laat passeren, want daarom komen ze er elke keer mee weg. Maar goed, dit zijn de mensen die altijd opvallen qua gedrag denk ik. Die zijn ook vervelend bij Lidl, tijdens een oudergesprek, in een restaurant of in het verkeer. De meeste mensen zijn nog altijd leuker.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:36
Ik vind pretparken helemaal niet te duur. Duur ja, maar niet TE duur. Als je bekijkt wat er allemaal aan kosten bij komen kijken, mijn hemel. Zoveel personeel, stroomverbruik, onderhoud en dan nog alles wat er bij komt kijken qua organisatie want zo’n park loopt niet vanzelf. Ik vind vooral het gezeur over “het is voor de normale mens toch niet meer te betalen met een gezin van 4” etc heel vervelend. Het is geen eerste levensbehoefte, het is een luxe. En voor dat aantal kinderen heb je ook zelf gekozen natuurlijk. Wij hebben bewust maar 1 kind, zodat er genoeg geld over blijft voor ook dit soort dingen. Pretparken bezoeken is een grote hobby van ons en dat kan nu financieel prima uit allemaal. Dure hobby, zeker. Maar echt niet te duur voor wat je krijgtsmorre schreef: ↑27-02-2026 07:34Ik heb veel pretparken bezocht die hier genoemd worden, ik hou namelijk wel van de meeste attracties.
Maarrrrr
En het ergste van alles vind ik de bezoekers: vind de meeste mensen echt paupers: dom dik en schreeuwerig.
Sorry
vrijdag 27 februari 2026 om 08:37
Daar heb je helemaal gelijk in hoor, dat het grootste deel van de mensen wel gewoon leuk isRabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:33Het is ook sneu. En het is vooral enorm stom dat je het gedrag laat passeren, want daarom komen ze er elke keer mee weg. Maar goed, dit zijn de mensen die altijd opvallen qua gedrag denk ik. Die zijn ook vervelend bij Lidl, tijdens een oudergesprek, in een restaurant of in het verkeer. De meeste mensen zijn nog altijd leuker.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:47
Nah, ik vind Disneyland Parijs tegenwoordig - ongedateerd, 1 dag 1 park - 119,- echt wel duur. Is de afgelopen jaren, net als alles natuurlijk, behoorlijk gestegen. Dan is Europa-park met 1 dag voor 67,- toch leuker qua prijs.Irregular_Choice schreef: ↑27-02-2026 08:36Ik vind pretparken helemaal niet te duur. Duur ja, maar niet TE duur. Als je bekijkt wat er allemaal aan kosten bij komen kijken, mijn hemel. Zoveel personeel, stroomverbruik, onderhoud en dan nog alles wat er bij komt kijken qua organisatie want zo’n park loopt niet vanzelf. Ik vind vooral het gezeur over “het is voor de normale mens toch niet meer te betalen met een gezin van 4” etc heel vervelend. Het is geen eerste levensbehoefte, het is een luxe. En voor dat aantal kinderen heb je ook zelf gekozen natuurlijk. Wij hebben bewust maar 1 kind, zodat er genoeg geld over blijft voor ook dit soort dingen. Pretparken bezoeken is een grote hobby van ons en dat kan nu financieel prima uit allemaal. Dure hobby, zeker. Maar echt niet te duur voor wat je krijgt![]()
vrijdag 27 februari 2026 om 08:53
ze is idd loeischerpRabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:26Mijn jongste kind is niet altijd vertrouwd in een pretpark. Ik heb haar nu geïnstrueerd niets meer te zeggen van voordringen. Dat vindt ze oneerlijk (en daar heeft ze gelijk in), maar de combinatie van zuigerigheid en een heel adren gevoel voor humor was niet altijd even geslaagd in gesprekjes met voordringers.
voordringen is iets wat ik ook nooit zal begrijpen wat is daar nu het nut van
Toen de Droomvlucht net was geopend stonden we urenlang in de rij, sindsdien heb ik een levenslange hekel aan rijen.
Relax we're all crazy, it's not a competition
vrijdag 27 februari 2026 om 08:55
Ook een keer meegemaakt: gezin is boos dat zij een bootje in Fata Morgana moeten delen met andere bezoekers. Gaat staan schreeuwen en schelden (met kleine kinderen erbij). Wordt uiteindelijk door medewerkers uit de attractie verwijderd. Lijkt me zo lastig om zo in het leven te staan.
vrijdag 27 februari 2026 om 08:59
maar dieRabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:55Ook een keer meegemaakt: gezin is boos dat zij een bootje in Fata Morgana moeten delen met andere bezoekers. Gaat staan schreeuwen en schelden (met kleine kinderen erbij). Wordt uiteindelijk door medewerkers uit de attractie verwijderd. Lijkt me zo lastig om zo in het leven te staan.
Relax we're all crazy, it's not a competition
vrijdag 27 februari 2026 om 09:54
Je weet over wie je het hebt, hè?smorre schreef: ↑27-02-2026 07:34Ik heb veel pretparken bezocht die hier genoemd worden, ik hou namelijk wel van de meeste attracties.
Maarrrrr
Sorry
Also, ik was laatst in Phantasialand voor 35 euro. Dat vind ik niet duur.
vrijdag 27 februari 2026 om 10:17
Ik las hier iets over Drouwenerzand. Wat vond ik dat een vreselijk treurige belevenis. Zo treurig dat ik mij bijna schuldig voel om het zo treurig te vinden. De attracties zelf vond ik door de eenvoud heel charmant, maar de sfeer zo vreselijk treurig (had ik al treurig geschreven?) dat het in mijn herinnering schemerdonker was met regen, wind en zombies, terwijl we er gewoon op een zonnige dag waren. Er mocht onbeperkt gratis patat gegeten worden, wat betekende dat het onbeperkt opgeschept en weggegooid werd. De grond van het park lag ermee bezaaid (nu overdrijf ik vast hoor). Man en kinderen hebben zich er prima vermaakt gelukkig, alleen ik zag het verdriet en de wanhoop in alle ogen die ik zag. Projectie hoop ik dan maar. De kinderen accepteerden zonder morren de meegebrachte boterhammen en één normale portie patat, daar begon en eindigde mijn opvoedkundige taak die dag. Ik weet ook niet meer hoe lang het geduurd heeft, een paar uur, een hele dag, een week, een maand???
vrijdag 27 februari 2026 om 10:19
Nog niet alles gelezen maar kwam vroeger met de kinderen vaak in pretparken. In de Vogel Rok met hele gezin toen zoon een jaar of vijf was waarbij zijn papa tegen hem zei dat hij vooral in papa's hand mocht knijpen als hij het spannend vond.
Kind kwam handen wrijvend de Vogel Rok uit
Kind kwam handen wrijvend de Vogel Rok uit
Alles gaat voorbij
vrijdag 27 februari 2026 om 10:36
Ik stond een keer met mijn gezin in de rij voor de python. Groepje gasten ging op vrij agressieve wijze langs de rij. Meerdere mensen zeiden er wat van tot ze echt bij de verkeerde kwamen. Het werd zeer dreigend, vond het echt niet grappig met mijn jonge kinderen. Maar binnen no time stond de bewaking er en werden die gasten afgevoerd. De Efteling heeft de bewaking gelukkig goed op orde.Rabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:55Ook een keer meegemaakt: gezin is boos dat zij een bootje in Fata Morgana moeten delen met andere bezoekers. Gaat staan schreeuwen en schelden (met kleine kinderen erbij). Wordt uiteindelijk door medewerkers uit de attractie verwijderd. Lijkt me zo lastig om zo in het leven te staan.
vrijdag 27 februari 2026 om 10:46
Ik was afgelopen herfst in Disney en vond voor het eerst de prijs/kwaliteitverhouding bagger.BrutaImmaculata schreef: ↑27-02-2026 08:47Nah, ik vind Disneyland Parijs tegenwoordig - ongedateerd, 1 dag 1 park - 119,- echt wel duur. Is de afgelopen jaren, net als alles natuurlijk, behoorlijk gestegen. Dan is Europa-park met 1 dag voor 67,- toch leuker qua prijs.
Was al een paar keer geweest door de jaren heen en het was altijd al duur. Maar zo extreem massaal en commercieel als het nu was had ik het nog niet eerder ervaren. Vond het hotel ook echt armoedig.
Andere parken zijn ook niet goedkoop, maar wel minder uit verhouding dan Disney.
vrijdag 27 februari 2026 om 10:52
Ik vind pretparken heel leuk, maar de kosten vind ik vrij hoog en ik ga liever niet in het weekend (of schoolvakanties), maar had er de afgelopen jaren te weinig vakantiedagen voor om met vriendinnen te gaan. Met kinderen moet je dan een studiedag kiezen, maar die vielen niet zo gunstig laatste jaar.
Mijn vriend houdt er niet zo heel erg van en is helaas helemaal niet van de achtbanen.
Onze kinderen zijn in kleuterleeftijd, dus we zijn tot nu toe alleen nog in Julianatoren in Apeldoorn geweest.
Wellicht dat we komend seizoen wel naar de Efteling ofzo gaan.
Mijn vriend houdt er niet zo heel erg van en is helaas helemaal niet van de achtbanen.
Onze kinderen zijn in kleuterleeftijd, dus we zijn tot nu toe alleen nog in Julianatoren in Apeldoorn geweest.
Wellicht dat we komend seizoen wel naar de Efteling ofzo gaan.
vrijdag 27 februari 2026 om 11:22
Toen ik nog een relatie had met mijn ex ben ik in best veel pretparken geweest. Phantasialand, Slagharen, Europapark, Walibi vielen daar ook onder.
Maar ook Trippsdrill wat ik hier al langs zag komen. Zo'n leuk parkje.
En ons eerste pretpark was Parc Astérix, vlakbij Parijs. Ik vond dat toen ook gewoon een heel leuk pretpark. Hoewel ik er verder nog nooit iemand over heb gehoord.
Ze hebben een geweldige houten achtbaan, Tonnère de Zeus.
Verder heb ik ook meerdere pretparken in Amerika bezocht. Die vond ik ook allemaal leuk. O.a. Six Flags Magic Mountains, Disneyland/Disneyworld, Bush Gardens, Disney's Animal Kingdom, Dollywood (pretpark van Dolly Parton). Etc. etc.
En ons eerste pretpark was Parc Astérix, vlakbij Parijs. Ik vond dat toen ook gewoon een heel leuk pretpark. Hoewel ik er verder nog nooit iemand over heb gehoord.
Verder heb ik ook meerdere pretparken in Amerika bezocht. Die vond ik ook allemaal leuk. O.a. Six Flags Magic Mountains, Disneyland/Disneyworld, Bush Gardens, Disney's Animal Kingdom, Dollywood (pretpark van Dolly Parton). Etc. etc.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:09
We vinden de Efteling dan juist weer overrated en dat je in Toverland veel meer waar voor je geld krijgt. Ook de afstanden zijn wat minder groot en de combi daar van heftige attractie met kleine ernaast vinden we ideaal in ons gezin met kleine en wat grotere kinderen.
Nog niet genoemd, maar ook echt superleuk, voor kleinere kinderen dan, is Irrland, net over de grens in Duitsland. En ook heel erg betaalbaar en ook superhandig, je kunt bij de ingang een bolderkar meenemen voor heel weinig (huren), kun je je tassen en spullen in kwijt.
Nog niet genoemd, maar ook echt superleuk, voor kleinere kinderen dan, is Irrland, net over de grens in Duitsland. En ook heel erg betaalbaar en ook superhandig, je kunt bij de ingang een bolderkar meenemen voor heel weinig (huren), kun je je tassen en spullen in kwijt.
vrijdag 27 februari 2026 om 12:46
Rabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:26Mijn jongste kind is niet altijd vertrouwd in een pretpark. Ik heb haar nu geïnstrueerd niets meer te zeggen van voordringen. Dat vindt ze oneerlijk (en daar heeft ze gelijk in), maar de combinatie van zuigerigheid en een heel adren gevoel voor humor was niet altijd even geslaagd in gesprekjes met voordringers.
vrijdag 27 februari 2026 om 17:07
Ik wil hier toch even iets op zeggen. Ik woon in Spanje en het is best een algemeen gebruik om te vragen, wie is de laatste in de rij. En ja dan vertrekken ze gewoon, gaan wat drinken en verschijnen weer als ze bijna aan de beurt zijn. Het lijkt dan vaak voordringen. Ik moest er ook erg aan wennen, maar het gebeurt overal van de dokter tot supermarkt apotheek gemeentehuis etcetera. De mentaliteit is gewoon wat anders.Irregular_Choice schreef: ↑27-02-2026 08:15Sterkte in Port aventura. Als ik iets een vreselijk park vind, is het dat welde operations zijn zo ontzettend traag daar. Echt alles op het gemak waardoor de wachtrijen ontzettend oplopen. En dan heb je de Spanjaarden, meesters in voordringen. Niks van zeggen overigens, want de medewerkers staan altijd aan de kant van de Spanjaard die voordringt en voor je het weet ben jij de bad girl en heb je ruzie met iedereen.
De attracties en het park zelf zijn echt geweldig! Ziet er mooi uit, gave achtbanen enz. Maar het personeel en publiek verpesten echt de sfeer. Mij gaan ze er niet snel meer zien.
vrijdag 27 februari 2026 om 17:20
In six flags magic mountain staat mijn favoriete achtbaan, TatsuYraatje schreef: ↑27-02-2026 11:22Toen ik nog een relatie had met mijn ex ben ik in best veel pretparken geweest. Phantasialand, Slagharen, Europapark, Walibi vielen daar ook onder.
Sowieso bezoeken wij tijdens onze vakanties bijna altijd wel een pretpark. Meestal plan ik de vakantie ook wel om pretparken heen, gaan we een richting op waar een park ligt dat we nog niet kennen enz.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 27-02-2026 17:20
0.22% gewijzigd
vrijdag 27 februari 2026 om 17:20
Als je opgroeit met zulke ouders dan sta je bij voorbaat al twee nul achter, toch? Wat erg.Rabarbara schreef: ↑27-02-2026 08:55Ook een keer meegemaakt: gezin is boos dat zij een bootje in Fata Morgana moeten delen met andere bezoekers. Gaat staan schreeuwen en schelden (met kleine kinderen erbij). Wordt uiteindelijk door medewerkers uit de attractie verwijderd. Lijkt me zo lastig om zo in het leven te staan.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in