2,5 jaar dubbelleven
woensdag 4 maart 2026 om 09:16
Hallo allemaal,
Ik zit in een zeer moeilijke situatie, waarover ik mijn verhaal kwijt wil. Ik vind het zelfs lastig om met mijn psycholoog te bespreken, omdat ik toch schaamte ervaar. Vandaar dat ik het nu van me af ga schrijven. Hopelijk hebben jullie tips voor mij hoe om te gaan met deze situatie.
Ik heb een relatie van 18 jaar met mijn vriend. Huisje, boompje, beestje. Ergens was ik altijd wel gelukkig met zo'n stabiele relatie waarin ik hem helemaal vertrouwde en al die jaren gewoon nog kriebels voelde. We hebben dezelfde vrienden, hobby's etc. Natuurlijk hadden we onze down-momenten. We zijn in de afgelopen jaren veel familieleden verloren. Verder is het zo dat hij een vorm van autisme heeft (pdd-nos). Een man met een gebruiksaanwijzing, maar altijd vond ik hier wel mijn weg in. Recent ben ik erachter gekomen dat hij ook de diagnose zwakbegaafdheid heeft. Iets wat ik niet zozeer achter hem zocht, maar alle vreemde gewoontes toeschreef aan zijn autisme.
Lang verhaal kort, in april 2024 ben ik erachter gekomen dat hij contact had met andere vrouwen via een seksdating-site. Volgens hem was dit alleen erotische chat en zo nu en dan een belletje. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik heb dit door mijn vingers gekeken. Ik wou onze relatie niet meteen opgeven omdat we zo lang samen zijn en er toch liefde is en wij veel hebben meegemaakt. In april 2025 heb ik een van zijn telefoonnummers uit zijn telefoon nagetrokken. Ik ben er toen achter gekomen dat het toch niet alleen chatcontact en bellen was. Het komt erop neer dat hij 2,5 jaar een dubbelleven had. Hij kwam in parenclubs waar hij met meerdere vrouwen seks heeft gehad. Ook heeft hij daar een vrouw leren kennen waar hij 1 jaar lang een soort van relatie mee had. Op de momenten waarvan ik dacht dat hij gezellig met een collega naar de sauna was, zat hij dus bij andere vrouwen. Mijn vertrouwen in hem is zo ernstig beschadigd momenteel. Ja, we zijn nog samen. Dit omdat hij mij beloofde dat hij hier echt mee zou stoppen, hulp zou gaan zoeken en hij zich besefte dat hij echt fout bezig was en mij niet kwijt wilt. Nu is zijn hulp bij de praktijkondersteuner GGZ bijna afgelopen, omdat dit maar een traject is van 8-9 sessies. Verdere hulp wilt hij wellicht niet omdat hij in de overtuiging is dat hij het wel goed vind gaan en hij echt niet meer vreemd zou gaan. Ik ben zo hopeloos momenteel. Hulp van een professional vind ik essentieel. We hebben vanalles besproken, zelfs een open relatie. Dit ziet hij echter niet zitten omdat hij zelf erg jaloers is. Momenteel zit ik ook zonder werk. Zelfs al zou ik met hem uit elkaar gaan, het huis zou ik graag willen behouden vanwege emotionele waarde. Het lijkt erop dat hij me helemaal heeft leeggezogen van alle energie en ik gewoonweg niet meer weet hoe ik alles moet aanpakken. Ik ben gewoon op. Vooral omdat ik ook denk dat we niet in alle vrede uit elkaar kunnen gaan en ik de steun van mijn overleden moeder mis en al mijn familieleden die vrij recent zijn gestorven allemaal. Wat moet ik nu?
Ik zit in een zeer moeilijke situatie, waarover ik mijn verhaal kwijt wil. Ik vind het zelfs lastig om met mijn psycholoog te bespreken, omdat ik toch schaamte ervaar. Vandaar dat ik het nu van me af ga schrijven. Hopelijk hebben jullie tips voor mij hoe om te gaan met deze situatie.
Ik heb een relatie van 18 jaar met mijn vriend. Huisje, boompje, beestje. Ergens was ik altijd wel gelukkig met zo'n stabiele relatie waarin ik hem helemaal vertrouwde en al die jaren gewoon nog kriebels voelde. We hebben dezelfde vrienden, hobby's etc. Natuurlijk hadden we onze down-momenten. We zijn in de afgelopen jaren veel familieleden verloren. Verder is het zo dat hij een vorm van autisme heeft (pdd-nos). Een man met een gebruiksaanwijzing, maar altijd vond ik hier wel mijn weg in. Recent ben ik erachter gekomen dat hij ook de diagnose zwakbegaafdheid heeft. Iets wat ik niet zozeer achter hem zocht, maar alle vreemde gewoontes toeschreef aan zijn autisme.
Lang verhaal kort, in april 2024 ben ik erachter gekomen dat hij contact had met andere vrouwen via een seksdating-site. Volgens hem was dit alleen erotische chat en zo nu en dan een belletje. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik heb dit door mijn vingers gekeken. Ik wou onze relatie niet meteen opgeven omdat we zo lang samen zijn en er toch liefde is en wij veel hebben meegemaakt. In april 2025 heb ik een van zijn telefoonnummers uit zijn telefoon nagetrokken. Ik ben er toen achter gekomen dat het toch niet alleen chatcontact en bellen was. Het komt erop neer dat hij 2,5 jaar een dubbelleven had. Hij kwam in parenclubs waar hij met meerdere vrouwen seks heeft gehad. Ook heeft hij daar een vrouw leren kennen waar hij 1 jaar lang een soort van relatie mee had. Op de momenten waarvan ik dacht dat hij gezellig met een collega naar de sauna was, zat hij dus bij andere vrouwen. Mijn vertrouwen in hem is zo ernstig beschadigd momenteel. Ja, we zijn nog samen. Dit omdat hij mij beloofde dat hij hier echt mee zou stoppen, hulp zou gaan zoeken en hij zich besefte dat hij echt fout bezig was en mij niet kwijt wilt. Nu is zijn hulp bij de praktijkondersteuner GGZ bijna afgelopen, omdat dit maar een traject is van 8-9 sessies. Verdere hulp wilt hij wellicht niet omdat hij in de overtuiging is dat hij het wel goed vind gaan en hij echt niet meer vreemd zou gaan. Ik ben zo hopeloos momenteel. Hulp van een professional vind ik essentieel. We hebben vanalles besproken, zelfs een open relatie. Dit ziet hij echter niet zitten omdat hij zelf erg jaloers is. Momenteel zit ik ook zonder werk. Zelfs al zou ik met hem uit elkaar gaan, het huis zou ik graag willen behouden vanwege emotionele waarde. Het lijkt erop dat hij me helemaal heeft leeggezogen van alle energie en ik gewoonweg niet meer weet hoe ik alles moet aanpakken. Ik ben gewoon op. Vooral omdat ik ook denk dat we niet in alle vrede uit elkaar kunnen gaan en ik de steun van mijn overleden moeder mis en al mijn familieleden die vrij recent zijn gestorven allemaal. Wat moet ik nu?
woensdag 4 maart 2026 om 16:58
Mag ik je vragen hoe die diagnoses van autisme zijn vastgesteld? Of eigenlijk bedoel ik meer zijn die diagnoses echt of heeft hij aan jou verteld dat hij autisme heeft en zwakbegaafd is?
Wat ik kan mij eigenlijk niet zo heel goed voorstellen dat iemand die zwakbegaafd zou zijn 2,5 jaar een dubbelleven kan volhouden.
Wat ik kan mij eigenlijk niet zo heel goed voorstellen dat iemand die zwakbegaafd zou zijn 2,5 jaar een dubbelleven kan volhouden.
woensdag 4 maart 2026 om 17:25
Je hoeft niet meteen vol in de actie. Haal eerst eens diep adem. Neem de tijd om in je op te nemen hoe de situatie nu is. Kun je even een dagje alleen erop uit zodat je afstand hebt en goed kunt nadenken?
Daarna zou ik opzoek gaan naar steun. Naast je psycholoog bijvoorbeeld een vriendin of maatschappelijk werk.
Veel sterkte! Je kunt het
Daarna zou ik opzoek gaan naar steun. Naast je psycholoog bijvoorbeeld een vriendin of maatschappelijk werk.
Veel sterkte! Je kunt het
Het is zoals het is
woensdag 4 maart 2026 om 17:26
Waarom niet? LVB'ers zijn net mensen: er zitten lieverds tussen en klootzakken. En een LVB sluit ook al geen sluwheid uit.Onderkoffer schreef: ↑04-03-2026 16:58Mag ik je vragen hoe die diagnoses van autisme zijn vastgesteld? Of eigenlijk bedoel ik meer zijn die diagnoses echt of heeft hij aan jou verteld dat hij autisme heeft en zwakbegaafd is?
Graftak!
woensdag 4 maart 2026 om 17:26
Dat kan heel goed, eigen ervaring. Gelukkig niet mijn partner maar wel iemand met diagnose autist en bleek later ook zwakbegaafd.Onderkoffer schreef: ↑04-03-2026 16:58
Maar dit doet allemaal niet ter zake. Je hoeft geen reden te hebben om relatie te beëindigen.
woensdag 4 maart 2026 om 17:31
Het zijn vaak ook gewoon mensen die meedraaien in de maatschappij, met een baan, kinderen etc. Dus idd prima in staat tot liegen.Lady*Voldemort schreef: ↑04-03-2026 17:26Waarom niet? LVB'ers zijn net mensen: er zitten lieverds tussen en klootzakken. En een LVB sluit ook al geen sluwheid uit.
Ik zou er lekker mee stoppen TO. Zonde van je energie, je tijd en je leven, zo’n onbetrouwbaar iemand.
woensdag 4 maart 2026 om 18:04
Toen ik hem leerde kennen zat hij al onder begeleiding en bewindvoering. Ik heb hem hier toen vanaf geholpen omdat hij wilde leven als een normaal mens en niet als autist gezien wou worden. Over de diagnoses hebben we het recent nog gehad bij de praktijkondersteuner GGZ. Deze staan in de medische geschiedenis van mijn vriend. Van zijn autisme weet ik als sinds het begin van de relatie. Van zijn zwakbegaafdheid nog vrij recent te weten gekomen. Aangezien ik zijn medische gegevens wou inzien vanwege zijn SOA-testen en hij mij dit vertelde. Al die tijd heeft hij het achtergehouden omdat hij zich ervoor schaamde
woensdag 4 maart 2026 om 18:08
Het komt goed echt. Als je eenmaal gescheiden bent en alles op de rit hebt. Ik heb hetzelfde mee moeten maken, en ik ben nu gelukkiger dan ooitverootje90 schreef: ↑04-03-2026 17:55Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb nu een dag dat ik alleen maar zit te huilen. Morgen ga ik alle financiële zaken eens opschrijven en verder solliciteren. Hoop dat ik snel mijn rust heb.
Voor iedereen een groene tuin
woensdag 4 maart 2026 om 18:28
Het zou op mij weinig indruk maken als hij zegt dat hij zijn leven gaat beteren.
Iemand die dit dubbelleven nodig heeft om gelukkig te zijn (of: om alles te krijgen wat hij wil, linksom of rechtsom) gaat natuurlijk niet opeens tevreden zijn met een flintertje van wat hij had, en van wat eigenlijk denkt nodig te hebben (en waar hij volgens zichzelf ook recht op heeft, ongeacht wat jij ervan vindt).
Zo iemand gaat wel even braaf zitten zijn, om jou gerust te stellen, maar het gat in zijn verlangen blijft gewoon bestaan. Dus zelfs als hij nooit meer vreemdgaat, zal hij altijd onvervuld en gefrustreerd blijven. Wil je een relatie met zo iemand?
Iemand die dit dubbelleven nodig heeft om gelukkig te zijn (of: om alles te krijgen wat hij wil, linksom of rechtsom) gaat natuurlijk niet opeens tevreden zijn met een flintertje van wat hij had, en van wat eigenlijk denkt nodig te hebben (en waar hij volgens zichzelf ook recht op heeft, ongeacht wat jij ervan vindt).
Zo iemand gaat wel even braaf zitten zijn, om jou gerust te stellen, maar het gat in zijn verlangen blijft gewoon bestaan. Dus zelfs als hij nooit meer vreemdgaat, zal hij altijd onvervuld en gefrustreerd blijven. Wil je een relatie met zo iemand?
woensdag 4 maart 2026 om 18:50
Achterhouden is wel zijn ding he?verootje90 schreef: ↑04-03-2026 18:04Toen ik hem leerde kennen zat hij al onder begeleiding en bewindvoering. Ik heb hem hier toen vanaf geholpen omdat hij wilde leven als een normaal mens en niet als autist gezien wou worden. Over de diagnoses hebben we het recent nog gehad bij de praktijkondersteuner GGZ. Deze staan in de medische geschiedenis van mijn vriend. Van zijn autisme weet ik als sinds het begin van de relatie. Van zijn zwakbegaafdheid nog vrij recent te weten gekomen. Aangezien ik zijn medische gegevens wou inzien vanwege zijn SOA-testen en hij mij dit vertelde. Al die tijd heeft hij het achtergehouden omdat hij zich ervoor schaamde
woensdag 4 maart 2026 om 20:57
Hij wilde niet als een autist worden gezien, en jij hebt hem daarbij goed geholpen.verootje90 schreef: ↑04-03-2026 18:04Toen ik hem leerde kennen zat hij al onder begeleiding en bewindvoering. Ik heb hem hier toen vanaf geholpen omdat hij wilde leven als een normaal mens en niet als autist gezien wou worden. Over de diagnoses hebben we het recent nog gehad bij de praktijkondersteuner GGZ. Deze staan in de medische geschiedenis van mijn vriend. Van zijn autisme weet ik als sinds het begin van de relatie. Van zijn zwakbegaafdheid nog vrij recent te weten gekomen. Aangezien ik zijn medische gegevens wou inzien vanwege zijn SOA-testen en hij mij dit vertelde. Al die tijd heeft hij het achtergehouden omdat hij zich ervoor schaamde
Natuurlijk is hij nog steeds autist en zwakbegaafd, ook als jij de hulpverlener bent.
Normale mensen zouden verwachten dat hij dankbaar is, en dat is hij blijkbaar niet want hij gaat vreemd bij de vleet.
Maar ga niet denken dat jij daardoor minder waard bent.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 4 maart 2026 om 21:27
Het was ook niet vervelend bedoeld hoor. Meer dat de lvb’ers die ik ken eigenlijk allemaal idd lieverds zijn. Maar ten onrechte ging ik er van uit dat een lvb’er niet sluw kan zijn. My bad, sorry.Lady*Voldemort schreef: ↑04-03-2026 17:26Waarom niet? LVB'ers zijn net mensen: er zitten lieverds tussen en klootzakken. En een LVB sluit ook al geen sluwheid uit.
woensdag 4 maart 2026 om 21:28
donderdag 5 maart 2026 om 06:22
Heel eerlijk gezegd.
Wegwezen!
Zelfs al waren er kinderen in het spel, maar bij jou zijn er niet eens kinderen in het spel.
Ja, 18 jaar “weggooien” is lang maar 50 jaar is nog langer. Zijn diagnoses zijn niet jouw probleem zijn gedrag en karakter wel. Hij is een leugenaar en bedrieger.
Hij heeft enkel spijt dat hij betrapt is maar niet van zijn daden. Dit is een kwestie van tijd voor het weer escaleert.
Gun jezelf een leukere man. Opgeven is niet falen, opgeven is winnen in deze kwestie en voor jezelf kiezen.
Wegwezen!
Zelfs al waren er kinderen in het spel, maar bij jou zijn er niet eens kinderen in het spel.
Ja, 18 jaar “weggooien” is lang maar 50 jaar is nog langer. Zijn diagnoses zijn niet jouw probleem zijn gedrag en karakter wel. Hij is een leugenaar en bedrieger.
Hij heeft enkel spijt dat hij betrapt is maar niet van zijn daden. Dit is een kwestie van tijd voor het weer escaleert.
Gun jezelf een leukere man. Opgeven is niet falen, opgeven is winnen in deze kwestie en voor jezelf kiezen.
donderdag 5 maart 2026 om 06:44
Hoe is het contact met jouw familie?verootje90 schreef: ↑04-03-2026 13:48De reden dat ik hier zou willen wonen is omdat ik deze straat goed ken. Ik ben in deze straat opgegroeid bij mijn moeder, tussendoor nog bij mijn vriend gewoond om vervolgens samen een woning te krijgen in deze straat. Mijn enige familie die ik nog heb, woont ook in deze straat. Vandaar dat ik het prettig zou vinden om hun ook nog kort in mijn buurt te hebben.
En zou dat contact verdwijnen als je een dorp verderop woont?
Eigenlijk vind ik normaal dat mensen een paar keer in hun leven verhuizen: voor een opleiding, bij hun eerste baan, als ze een partner vinden.
Het klinkt alsof jij nooit jouw vleugels hebt uitgeslagen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 5 maart 2026 om 07:43
donderdag 5 maart 2026 om 07:44
En zolang jij hem niet keihard uitlacht en verlaat blijft dat zo, die ongelijkwaardigheid.verootje90 schreef: ↑04-03-2026 12:42Precies zoals je het zegt choco-fan. Dit beschrijft precies onze situatie.
De Dolle Mina in mij roept je op om jezelf voor vol aan te zien, kan jij!
donderdag 5 maart 2026 om 07:57
Ja in bepaalde opzichten kies ik ook al voor mezelf. Ik zorg al niet meer zo voor hem als voorheen. Als ik wil ontspannen dmv iets leuks te gaan doen, dan doe ik dat. Als hem dan iets stoort in huis mbt het huishouden, mag hij het zelf doen. Ik hou in ieder geval al minder rekening met hem en meer met mezelf. Ik heb hem ook niet nodig. Ik ben in principe ook zelfredzaam. Maarja het is misschien ook het idee om weer iemand te moeten missen. Maar dan gaat het idd meer om de mooie tijden die ooit waren. Ik ben er gewoon zo trots op dat ik dit huis heb kunnen krijgen, lekker bij mijn moeder in de straat (die nu dan wel overleden is) en mijn familie. Het is een eengezinswoning. En ja ik heb al eens rondgekeken, maar zoiets krijg ik nooit meer. Zeker gezien de krapte op de woningmarkt. En heel eerlijk als ik besef hoe weinig moeite er vanuit mijn vriend is gekomen in al die jaren mbt de woning en welke ellende hij me nu heeft aangedaan, gun ik hem dit huis niet eens. Ik denk dat ik er wel over uit kan komen dat ik hier kan blijven wonen, maar hij heeft al eens geroepen in een boze bui dat hij me hier niet met rust zou laten wonen. Als hij die intenties heeft dan zal hij me ergens anders ook niet met rust laten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in