Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Rabarbara schreef:
05-03-2026 19:11
Toch voel je deze neiging tot forumbewaker alleen bij topics over vegetarisch eten. Is toch bijzonder.
Wat mij betreft openen mensen topics. Dat houdt een forum levendig. Het lijkt er nu op dat je nukkig wordt van een topic over vegetarisch eten.

Hoohoo. Ook over bij topics over tattoos. Altijd een goed onderbouwde reactie van Wissewis dan hoor.
Wat vind ik het toch bijzonder dat er zoveel mensen zijn die zich werkelijk heel druk maken over wat een ander in z'n hoofd stopt...niet alleen hier trouwens.
Wissewis schreef:
05-03-2026 19:05
Wijzen op het feit dat er al minstens 46 topics rond "minder vlees", "vegetarisch", "vegan" zijn.
Dat het dus een beetje saai en onorigineel wordt.
En dat de opstartster bij één van die 46 topics had kunnen aansluiten met haar bericht.

Ik - of andere carnivoren of soms vlees- en vis-eters - open ook niet elke maand een vlees- of vis-topic. Of een topic over waar ik de beste saté-kruiden kan vinden.
Dit soort lulkoek hoor ik je nou nooit bezigen bij het zoveelste 'mijn relatie is kut' topic.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
05-03-2026 19:15
Dit soort lulkoek hoor ik je nou nooit bezigen bij het zoveelste 'mijn relatie is kut' topic.

Komt door het type lulkoek ben ik bang. Vleeslulkoek. Of bloedlulkoek.
Wissewis schreef:
05-03-2026 18:47
Je moet niets.
Het is niet verboden gewoon niet binnen te stappen als de menu-kaart je niet bevalt.

Of om de soepballetjes uit de soep te halen :-D.

Het waarom van het 47ste "verheerlijk vegetariers en vegans"-topic ontgaat mij overigens.
Er zijn al 46 topics over vegi-toestanden.
Kon dit niet daarin, opstartster?
En het is ook niet veboden om weg te blijven uit dit topic als het je niet bevalt.
Representant van de kleine progressieve bubbel die aan eiwittransitie wil doen hier. Favoriet recept: Limabonenstoof met chipotle #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1200430. Het bouillonblokje natuurlijk invullen met groentenbouillon. En iets minder zuinig met de chipotle maakt het nóg lekkerder.
Wissewis schreef:
05-03-2026 19:05
Wijzen op het feit dat er al minstens 46 topics rond "minder vlees", "vegetarisch", "vegan" zijn.
Dat het dus een beetje saai en onorigineel wordt.
En dat de opstartster bij één van die 46 topics had kunnen aansluiten met haar bericht.

Ik - of andere carnivoren of soms vlees- en vis-eters - open ook niet elke maand een vlees- of vis-topic. Of een topic over waar ik de beste saté-kruiden kan vinden.
Ik parafraseer: het is niet verboden om een topic niet aan te klikken als de topictitel je niet bevalt.
Wat eten we vanavond?
Ik vind zoiets erg lekker: https://www.lekkerensimpel.com/gebakken ... met-pesto/

Of deze soep met vega gehakt en een groentebouillonblokje: https://miljuschka.nl/harira-pittige-ma ... dergehakt/
Een tijd lang vleesvervangers gegeten, niet helemaal scherp geweest op andere ijzerbronnen en nu is mijn hele ijzervoorraad leeg.
In combinatie met relatief veel bloedverlies is genoeg ijzer binnenkrijgen dan nog best lastig met een vegetarische eetstijl. Want nom-heemijzer neemt het lichaam moeilijker op.
Ik vind vlees lekker, ben op zich ook niet volledig tegen vlees eten. Maar wel tegen de vleesindustrie ... dat een dier echt geboren wordt om zo snel mogelijk op je bord te liggen. Een goed, lang en fijn leven zou het uitgangspunt moeten zijn.
Wissewis schreef:
05-03-2026 18:47
Je moet niets.
Het is niet verboden gewoon niet binnen te stappen als de menu-kaart je niet bevalt.

Of om de soepballetjes uit de soep te halen :-D.

Het waarom van het 47ste "verheerlijk vegetariers en vegans"-topic ontgaat mij overigens.
Er zijn al 46 topics over vegi-toestanden.
Kon dit niet daarin, opstartster?
Er is ook elk jaar een topic over het Kerstmenu dat mensen gaan koken. Ga je die ook vragen om het elk jaar weer op te graven en nieuw leven in te blazen?
Lisa1986 schreef:
05-03-2026 20:30
Een tijd lang vleesvervangers gegeten, niet helemaal scherp geweest op andere ijzerbronnen en nu is mijn hele ijzervoorraad leeg.
In combinatie met relatief veel bloedverlies is genoeg ijzer binnenkrijgen dan nog best lastig met een vegetarische eetstijl. Want nom-heemijzer neemt het lichaam moeilijker op.
Ik vind vlees lekker, ben op zich ook niet volledig tegen vlees eten. Maar wel tegen de vleesindustrie ... dat een dier echt geboren wordt om zo snel mogelijk op je bord te liggen. Een goed, lang en fijn leven zou het uitgangspunt moeten zijn.
IJzerpilletjes zijn inderdaad belangrijk als je vega bent. Maar dit topic gaat over minder vlees eten. Daar zakt je ijzer niet direct van door een ondergrens.
Lisa1986 schreef:
05-03-2026 20:30
Dat vind ik inderdaad ook heel naar. En dat er zo ontzettend veel vlees en zuivel bedoeld is voor de export. Dat vind ik er ook heel naar aan... ik probeer daar wel een beetje op te letten en vis heeft helaas ook niet een al te zuivere industrie...
WoonWens schreef:
05-03-2026 20:36
IJzerpilletjes zijn inderdaad belangrijk als je vega bent. Maar dit topic gaat over minder vlees eten. Daar zakt je ijzer niet direct van door een ondergrens.

En toch heb ik die nog nooit nodig gehad in 45 jaar vleesloos. (Wel B12)
BeeDifferent schreef:
05-03-2026 20:39
En toch heb ik die nog nooit nodig gehad in 45 jaar vleesloos. (Wel B12)
Misschien werd er vegan(ist) bedoeld ipv vega? Want ik slik ook geen ijzerpillen en heb zelfs nog nooit gehoord dat dit belangrijk zou kunnen zijn.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Volgens mij is dit ook persoonlijk, niet iedereen neemt alles op dezelfde manier op. Gemiddeld is het dan niet nodig om ijzer bij te slikken, maar op individueel niveau zou dat eventueel wel zo kunnen zijn.
Ik dacht dat het standaard was inderdaad. Kind heeft het wel nodig, want lage ijzerwaardes. Maar wellicht zou ze dat met vlees net zo hebben. Ik heb het de huisarts niet gevraagd.
Rabarbara schreef:
05-03-2026 19:01
Maar schrijf 'vegetarisch' en de beer is blijkbaar los hier.

Wat mij betreft maakt iedereen zijn eigen keuzes op basis van zijn eigen motivaties. Mij hoor je niet als iemand vegetarisch of veganistisch wil eten. You do you. Maar waar ik het met je eens ben en ik de losse beer inderdaad herken bij de mensen waarbij je niet aan hun vlees moet komen, moet je omgekeerd ook niet onderschatten.

Ik reageerde een tijd geleden, onder een oude nick, eens op een weekmenu topic. Ik eet animal-based. De basis van mijn voedsel is altijd, elke maaltijd, dierlijk (vlees, vis, zuivel, of ei), aangevuld met fruit, kruiden, zaden, noten en groenten (in die volgorde). Altijd biologisch. Vlees grasgevoerd (hence the nick) en vis wild gevangen.
De eerste paar reacties waren: "Nou, dat mag wel eventjes wat minder." Dus ja, eet je juist veel dierlijk dan heeft ook elke beer een mening die moet worden geuit.

Mensen zouden dus beide kanten eens hun beer mogen temmen.

Dat gezegd hebbende, er komen hier alleraardigste recepten langs. Waarvan ik er een aantal zeker ga twerken naar mijn eigen voorkeuren.
In het kader weet wat je eet: ik ben opgegroeid op een boerderij en af en toe lieten mijn ouders een koe slachten en stond ik in een ijskoude slachterij delen koe in te pakken. Ik eet weliswaar vlees, maar niet veel, niet vaak en biologisch.

Maar in de supermarkt zie je alleen keurig afgewogen pakjes en is er ook geen urgentie om na te denken over waar dat vlees vandaan komt. En als het niet om dierenleed gaat, zou je nog kunnen denken aan degenen die onderbetaald in de vrieskou moeten staan om vlees in te pakken en die zonder meer op straat worden gedonderd wanneer ze zich verwonden en niet de ploegendienst in kunnen...
Ars longa, vita brevis
tonkje schreef:
05-03-2026 20:43
Misschien werd er vegan(ist) bedoeld ipv vega? Want ik slik ook geen ijzerpillen en heb zelfs nog nooit gehoord dat dit belangrijk zou kunnen zijn.
Zelf at ik wel nog ei en vis ... het was dus niet vegan. Maar inderdaad denk ik erg persoonlijk. Hoe goed je ijzer kunt opnemen, hoeveel bloedverlies. En leefstijldingen zoals wel/niet aan duursporten doen kunnen geloof ik ook nog verschil maken.
cognac schreef:
05-03-2026 20:37
Dat vind ik inderdaad ook heel naar. En dat er zo ontzettend veel vlees en zuivel bedoeld is voor de export. Dat vind ik er ook heel naar aan... ik probeer daar wel een beetje op te letten en vis heeft helaas ook niet een al te zuivere industrie...
Heel veel voor export ook inderdaad. Zeker goed om een beetje op te letten wat je kiest, dan maak je ook al wel een verschil.
WoonWens schreef:
05-03-2026 20:36
Nee dat is waar ... minder vlees eten kan prima zonder dat je tekorten oploopt.
Rabarbara schreef:
05-03-2026 19:11
Toch voel je deze neiging tot forumbewaker alleen bij topics over vegetarisch eten. Is toch bijzonder.
Wat mij betreft openen mensen topics. Dat houdt een forum levendig. Het lijkt er nu op dat je nukkig wordt van een topic over vegetarisch eten.
En van "een week zonder vlees". Over Dry January hoor je dan weer niet.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Prei schreef:
05-03-2026 18:06
Oei, misschien kunnen je darmen deze hoogwaardige voedingsstoffen niet meer aan omdat je te weinig vezels en teveel vlees eet

Wat een rare reactie. Volgens mij is het algemeen bekend dat peulvruchten veel invloed hebben op de darmen. Ik eet helemaal niet zoveel vlees en juist veel vezels. Dan kunnen peulvruchten hoogwaardige voedingsstoffen zijn, ik krijg er vreselijke darmkrampen van. Ik weet natuurlijk niet of dat ook geldt voor degene op wie je reageert, maar peulvruchten zijn helaas niet voor iedereen een goed alternatief voor vlees. En dat heeft niets te maken met te veel vlees of te weinig vezels.
I'm finally old enough to don't give a fuck
canis-felis schreef:
06-03-2026 01:55
En van "een week zonder vlees". Over Dry January hoor je dan weer niet.

Daar heb ik ook genoeg "ik bepaal zelf wel wanneer ik drink" over gehoord. En op 1 februari "gelukkig, we mogen weer".
I'm finally old enough to don't give a fuck
nerdopviva schreef:
06-03-2026 07:25
Daar heb ik ook genoeg "ik bepaal zelf wel wanneer ik drink" over gehoord. En op 1 februari "gelukkig, we mogen weer".
Ik bedoelde de klagers over minder/geen vlees, was niet helemaal helder. In ieder geval is Dry January al jaren een fenomeen zonder dat de naam hoeft te worden aangepast. Ik begrijp de grotere weerstand tegen de campagne 'een week geen vlees' niet.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven