Minder vlees eten
donderdag 5 maart 2026 om 12:39
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
vrijdag 6 maart 2026 om 08:41
Maar doen alsof je je gezin hoogwaardige voedingsstoffen onthoudt als je hun geen/minder vlees voorzet is ook flauw.nerdopviva schreef: ↑06-03-2026 07:23Wat een rare reactie. Volgens mij is het algemeen bekend dat peulvruchten veel invloed hebben op de darmen. Ik eet helemaal niet zoveel vlees en juist veel vezels. Dan kunnen peulvruchten hoogwaardige voedingsstoffen zijn, ik krijg er vreselijke darmkrampen van. Ik weet natuurlijk niet of dat ook geldt voor degene op wie je reageert, maar peulvruchten zijn helaas niet voor iedereen een goed alternatief voor vlees. En dat heeft niets te maken met te veel vlees of te weinig vezels.
vrijdag 6 maart 2026 om 08:43
vrijdag 6 maart 2026 om 08:45
Bizar eigenlijk dat de "challenge" een week zonder vlees is en niet een maand zonder vlees. Dat illustreert ook wel hoe essentieel het voor veel mensen voelt om dode dieren te kunnen eten.canis-felis schreef: ↑06-03-2026 08:30Ik bedoelde de klagers over minder/geen vlees, was niet helemaal helder. In ieder geval is Dry January al jaren een fenomeen zonder dat de naam hoeft te worden aangepast. Ik begrijp de grotere weerstand tegen de campagne 'een week geen vlees' niet.
vrijdag 6 maart 2026 om 08:54
Verschil is dat je lichaam alcohol niet nodig heeft (eerder het tegendeel) maar vlees/vis bouwstenen zijn voor je spieren en ijzer en B12 op peil houden. Mensen voor wie vlees het hoofdonderdeel van een maaltijd is zullen niet zo snel overschakelen op peulvruchten maar gewoon het vlees weglaten en een ultraprocessed vervanger nemen. Als je daarnaast voldoende compenseert met zuivel en eieren zul je van een week niet veel last hebben, maar een maand is andere koek. Terwijl de stevige drinker na een maand onthouding juist fitter zal zijn.
vrijdag 6 maart 2026 om 08:54
Of een maand "wissel eens af", daar kom je in een werk natuurlijk niet zo ver mee. Ik persoonlijk geloof ook veel meer in een effect van veel mensen die afwisselen en bewuster omgaan met vleesconsumptie (waar ik hier ook meerdere voorbeelden van lees) dan een relatief kleine groep die strikt vegetarisch eet.
Ik ben zelf al eeuwen vegetariër en probeer bewuster om te gaan met zuivel. Daarmee stoppen gaat mij nog te ver. Dus ik snap de vleeseters daarin ook wel.
Ik ben zelf al eeuwen vegetariër en probeer bewuster om te gaan met zuivel. Daarmee stoppen gaat mij nog te ver. Dus ik snap de vleeseters daarin ook wel.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
vrijdag 6 maart 2026 om 08:56
Hoezo? Je kunt het als je het nodig acht ook aanvullen met supplementen, maar met regelmatig zuivel en eieren zou je volgens mij voldoende binnen moeten krijgen.OhMellie schreef: ↑06-03-2026 08:54Verschil is dat je lichaam alcohol niet nodig heeft (eerder het tegendeel) maar vlees/vis bouwstenen zijn voor je spieren en ijzer en B12 op peil houden. Mensen voor wie vlees het hoofdonderdeel van een maaltijd is zullen niet zo snel overschakelen op peulvruchten maar gewoon het vlees weglaten en een ultraprocessed vervanger nemen. Als je daarnaast voldoende compenseert met zuivel en eieren zul je van een week niet veel last hebben, maar een maand is andere koek. Terwijl de stevige drinker na een maand onthouding juist fitter zal zijn.
vrijdag 6 maart 2026 om 09:20
Het zijn juist de mensen hier die niet eens een enkele vleesloze dag of week willen overwegen die schrijven over zogenaamde tekorten. Terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat minder vlees eten BETER voor je is, niet slechter.
Daarnaast beperk je dierenleed én milieuschade als je minder vaak vlees eet. Flexitarisch eten levert dus al een win-win-winsituatie op.
Als je daartegen in het geweer komt, volstaat een kernachtig 'ik wil niet!'. Alle andere argumenten zijn m.i. flauwekul.
Daarnaast beperk je dierenleed én milieuschade als je minder vaak vlees eet. Flexitarisch eten levert dus al een win-win-winsituatie op.
Als je daartegen in het geweer komt, volstaat een kernachtig 'ik wil niet!'. Alle andere argumenten zijn m.i. flauwekul.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:24
Mensen die minder of geen vlees eten eten natuurlijk alleen maar gewoon vieze dingen.TheCutestCat schreef: ↑06-03-2026 09:21Ik eet gewoon lekker vlees. (Ja sorry.) Ik heb wel een enkel recept wat zonder vlees is, maar die maak ik als ik er zin in heb en het gewoon lekker is.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:25
GriebusDus schreef: ↑06-03-2026 09:20Het zijn juist de mensen hier die niet eens een enkele vleesloze dag of week willen overwegen die schrijven over zogenaamde tekorten. Terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat minder vlees eten BETER voor je is, niet slechter.
Je vergeet goedkoper: vlees is best wel heel duur, zeker lekker vlees. Daarom eet ik het maar een paar keer per week. En dan koop ik echt lekker vlees, geen vol water gespoten plofkip. Het goedkope niet-biologische supermarktspul vind ik echt zonde van mijn geld en calorieen: het is duur, er zit weinig smaak aan en weinig voedingswaarde. Bij de biologische slager heb je veel lekkerder waren.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:46
Ik let nooit op die actieweken, dus ook deze week hou ik er geen rekening mee. Ik eet gewoon waar ik trek in heb, en in de meeste maaltijden zit vlees.
Ik lust eigenlijk bijna alleen vleeswaren op brood, dus tijdens het ontbijt en lunch eet ik vaak wel iets van vlees. Mijn tosti eet ik tegenwoordig wel zonder ham, met gewoon alleen kaas lust ik hem ook nog dus dan is het een kleine moeite. En 90% van mijn maaltijden in de avond zijn ook met vlees. Ik ken tegenwoordig 4 vegetarische gerechten, dus een keer per week of een keer om de twee weken eet ik dat. Ik lust geen peulvruchten, tofu en vleesvervangers dus ik heb ook niks om vlees mee te vervangen.
Ik lust eigenlijk bijna alleen vleeswaren op brood, dus tijdens het ontbijt en lunch eet ik vaak wel iets van vlees. Mijn tosti eet ik tegenwoordig wel zonder ham, met gewoon alleen kaas lust ik hem ook nog dus dan is het een kleine moeite. En 90% van mijn maaltijden in de avond zijn ook met vlees. Ik ken tegenwoordig 4 vegetarische gerechten, dus een keer per week of een keer om de twee weken eet ik dat. Ik lust geen peulvruchten, tofu en vleesvervangers dus ik heb ook niks om vlees mee te vervangen.
vrijdag 6 maart 2026 om 10:49
Oh ja...Melk kan ik wel laten staan maar toetjes, chocola en kaas, echt no way.canis-felis schreef: ↑06-03-2026 08:54Of een maand "wissel eens af", daar kom je in een werk natuurlijk niet zo ver mee. Ik persoonlijk geloof ook veel meer in een effect van veel mensen die afwisselen en bewuster omgaan met vleesconsumptie (waar ik hier ook meerdere voorbeelden van lees) dan een relatief kleine groep die strikt vegetarisch eet.
vrijdag 6 maart 2026 om 11:26
Joh, die zweedse gehaktballetjes van jou zijn ook ultraprocessed hoor. Al het bewerkte vlees bevat net zoveel of meer troep dan vleesvervangers. Na een maand dat eten ben je gewoon nog fit.OhMellie schreef: ↑06-03-2026 08:54Verschil is dat je lichaam alcohol niet nodig heeft (eerder het tegendeel) maar vlees/vis bouwstenen zijn voor je spieren en ijzer en B12 op peil houden. Mensen voor wie vlees het hoofdonderdeel van een maaltijd is zullen niet zo snel overschakelen op peulvruchten maar gewoon het vlees weglaten en een ultraprocessed vervanger nemen. Als je daarnaast voldoende compenseert met zuivel en eieren zul je van een week niet veel last hebben, maar een maand is andere koek. Terwijl de stevige drinker na een maand onthouding juist fitter zal zijn.
vrijdag 6 maart 2026 om 12:26
Zuivel remt dan juist weer de opname van ijzer.canis-felis schreef: ↑06-03-2026 08:56Hoezo? Je kunt het als je het nodig acht ook aanvullen met supplementen, maar met regelmatig zuivel en eieren zou je volgens mij voldoende binnen moeten krijgen.
vrijdag 6 maart 2026 om 13:14
Ik zou bewerkt vlees en ultra processed vlees los zien van gewoon vlees an sich. Bewerkt vlees moet je eigenlijk gewoon helemaal niet eten zoals alcohol, maar over onbewerkt mager vlees is met mate gewoon gezond. Net zoals dat volkoren brood eten gewoon gezond is maar ultra processed witte Mac Donald broodjes dan weer niet.__appelbloesem__ schreef: ↑06-03-2026 11:26Joh, die zweedse gehaktballetjes van jou zijn ook ultraprocessed hoor. Al het bewerkte vlees bevat net zoveel of meer troep dan vleesvervangers. Na een maand dat eten ben je gewoon nog fit.
vrijdag 6 maart 2026 om 13:38
TO, om terug te komen op de openingspost: ik kook meestal en dan bepaal ik dus ook wat we eten. Dat doe ik in overleg met het gezin en iedereen heeft dingen die zij/hij niet lust. Dat is prima, daar heb ik dan een alternatief voor. Andersom hoeft van mij niet: er zijn geen specifieke elementen die dwingend aanwezig moeten zijn tijdens elke maaltijd. We hebben een lijst met gezinsfavorieten waar we altijd op terug kunnen vallen. Daarnaast heb ik vlees eten ook gewoon besproken in het gezin (mijn kinderen zijn ouder) en uitgelegd dat ik uit principe bepaalde keuzes maak. Dat doe ik de hele dag, in alles, dus ik zie niet in waarom het eten dat ik kook daarvan uitgezonderd zou moeten zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 6 maart 2026 om 13:47
Het komt bij mij heus wel eens voor dat een dag voorbij gaat zonder vlees, maar absoluut niet bewust. Heb niet dagelijks behoefte aan vleeswaren bij de broodmaaltijden en dus soms ook niks daarvan in huis en als ik dan 's avonds besluit bijv een omelet met spinazie en kaas te maken dan heb ik die dag dus geen vlees op.GriebusDus schreef: ↑06-03-2026 09:20Het zijn juist de mensen hier die niet eens een enkele vleesloze dag of week willen overwegen die schrijven over zogenaamde tekorten. Terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat minder vlees eten BETER voor je is, niet slechter.
vrijdag 6 maart 2026 om 13:53
Er zit natuurlijk ook een (verborgen) lobby van de agrarische industrie achter. Net als in de jaren '70 de campagne "Joris driepinter" waarbij ouders werd wijsgemaakt dat minimaal een liter volle melk per dag hun kinderen gezond hield.GriebusDus schreef: ↑06-03-2026 09:20Het zijn juist de mensen hier die niet eens een enkele vleesloze dag of week willen overwegen die schrijven over zogenaamde tekorten. Terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat minder vlees eten BETER voor je is, niet slechter.
vrijdag 6 maart 2026 om 14:00
Volgens mij vooral bij een bestaande aandoening als de ziekte van Crohn. Maar B12 kan zeker uit zuivel gehaald worden. En anders aanvullen (daar hoef je bij B12 niet zo voorzichtig mee te zijn als bij ijzer).
vrijdag 6 maart 2026 om 14:08
Dat zegt ze toch helemaal niet?BrutaImmaculata schreef: ↑06-03-2026 10:24Mensen die minder of geen vlees eten eten natuurlijk alleen maar gewoon vieze dingen.
vrijdag 6 maart 2026 om 14:28
Ik heb - behalve 1 krokante vega kipschnitzel - nog geen lekkere vleesvervanger geproefd. Ik vind vleesloos eten (de dingen die met vlees horen) niet lekker nee.BrutaImmaculata schreef: ↑06-03-2026 10:24Mensen die minder of geen vlees eten eten natuurlijk alleen maar gewoon vieze dingen.
vrijdag 6 maart 2026 om 15:30
Vleesvervangers die op vlees lijken zijn dan ook meestal niet te doen. Je kunt beter iets maken dat helemaal niet op vlees wil lijken of niet doet alsof het naar vlees moet smaken. Je kunt beter een bonenburger maken dat iets van sojameuk met zout en kruiden dat voor een stuk kip moet doorgaan.
Vleesvervangers die op vlees moeten lijken zijn leuk tijdens de transitie omdat mensen iets op hun bord willen hebben dat op een stuk vlees lijkt. 1 van de meeste succesvolle nieuwe restaurants bij ons in de stad is een veganistische zaak die ook zo begonnen zijn. Langzaamaan zijn ze de menukaart gaan veranderen met andere gerechten. Meer dan de helft van de gasten zijn nu geen veganisten of vegetariërs maar die komen er gewoon eten omdat het allemaal erg lekker is. Als je een goede kok hebt maakt het niet wat die maakt.
Vleesvervangers die op vlees moeten lijken zijn leuk tijdens de transitie omdat mensen iets op hun bord willen hebben dat op een stuk vlees lijkt. 1 van de meeste succesvolle nieuwe restaurants bij ons in de stad is een veganistische zaak die ook zo begonnen zijn. Langzaamaan zijn ze de menukaart gaan veranderen met andere gerechten. Meer dan de helft van de gasten zijn nu geen veganisten of vegetariërs maar die komen er gewoon eten omdat het allemaal erg lekker is. Als je een goede kok hebt maakt het niet wat die maakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in