Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Prei schreef:
06-03-2026 17:26
Ik eet gewoon lekker vegetarisch (Ja sorry.) Ik heb wel een enkel recept dat volledig plantaardig is, maar die maak ik als ik er zin in heb en het gewoon lekker is.
;-D
In de afgelopen weken 2 keer dit recept gemaakt: https://maddiesfoodlife.nl/recepten/aub ... ga-recept/

Eerste keer met aubergine, vandaag met broccoli en rode paprika ipv aubergine en vega gehakt toegevoegd. De rijst maak ik gewoon, niet met kokosmelk.
Het was beide keren zo ontzettend lekker. Echt heerlijk. Aanrader!
WoonWens schreef:
05-03-2026 19:34
Representant van de kleine progressieve bubbel die aan eiwittransitie wil doen hier. Favoriet recept: Limabonenstoof met chipotle #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1200430. Het bouillonblokje natuurlijk invullen met groentenbouillon. En iets minder zuinig met de chipotle maakt het nóg lekkerder.
Zo, dat ziet er lekker uit. Ik vind vega stoof vaak iets missen, maar deze ga ik proberen.
Er zijn voor mij een aantal redenen dat ik flexitariër (minder-vlees-eter) ben:

1. Ik ben lui: Ik kook weinig met vlees als ik hier een aparte pan voor nodig heb. :facepalm: Dus een AGV-tje eet ik zelden, want dan moet ik 3 (!) pannen gebruiken... en afwassen. :P
2. Ik ben geen liefhebber of fijnproever. Een gehaktbal is lekker, maar een varkenshaasje is net zo lekker.
3. En... zuinig. :lol: Ik geef niet graag geld uit aan dingen die ik niet echt waardeer.
4. Ik vind groenten oprecht heel lekker. Ik eet liever groenten dan vlees.
Maar zoals ik schreef, ik vind vleeswaar vaak wel erg lekker, dus helemaal vegetarisch zal ik nooit worden. Maar indien nodig, is het geen probleem.

Ik eet regelmatig chili con carne en soms is het (bijna) chili sin carne. Met 4 kleuren bonen (wit, zwart, kidney en bruin), gele en groene paprika, tomaten(puree), knoflook, uien en andere kruiden.

Zelf eet ik graag de vegetarische gyros van Vivera als ik thuis voor een gevuld pitabroodje ga. De vleesvariant van de supermarkt vind ik niet zo lekker, maar de vegaversie vond ik verrassend lekker. Al vind ik hem van een goede gyroszaak wel het allerlekkerste.

Ik maak ook regelmatig ovenschotels/traybakes en dan gebruik ik vaak de vegaballetjes van de Aldi er bij.
Mijn favoriet is: Snelle bonenschotel met gedroogde abrikozen en amandelen
Dit is mijn basisrecept waarmee ik varieer. Bijvoorbeeld courgette ipv aubergine. Maar ik gebruik ook vegaballetjes (die snijd ik dan in 2-en), stukjes fetakaas, paprika, winterpeen, pastinaak enz. De abrikozen/amandelen kosten het meeste tijd, dus die laat ik vaak weg. Als is het echt lekker om ze erbij te doen. Het voordeel is dat het oorspronkelijke recept niet heel veel snijwerk bevat, dus het is vrij snel klaar te maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik eet niet vaak vleesvervangers, maar ik vind de vegaballetjes van de AH oprecht echt zoveel lekkerder dan gehaktballetjes. Die eet ik nu altijd ipv gehaktballetjes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven