Gastric bypass
maandag 9 maart 2026 om 21:55
Hallo forum leden,
Zijn er hier ook dames die een gbp hebben laten doen? Na vele pogingen om af te vallen. Jaren lang al letten op voeding en beweging, zit ik nu op het punt dat ik er voor wil gaan. Jaren lang vermeden en telkens weer dieeten volgen in de hoop dat het beter werd. Zo langer doorgaan met dit gewicht heeft ook grote gevolgen...
Ik ben opzoek naar meerdere dames die deze operatie hebben laten doen. De mini of de gewone bypass en hoe is het jullie af gegaan? Hebben jullie ook klachten na de operatie gekregen? Spijt van of blij mee?
Zijn er hier ook dames die een gbp hebben laten doen? Na vele pogingen om af te vallen. Jaren lang al letten op voeding en beweging, zit ik nu op het punt dat ik er voor wil gaan. Jaren lang vermeden en telkens weer dieeten volgen in de hoop dat het beter werd. Zo langer doorgaan met dit gewicht heeft ook grote gevolgen...
Ik ben opzoek naar meerdere dames die deze operatie hebben laten doen. De mini of de gewone bypass en hoe is het jullie af gegaan? Hebben jullie ook klachten na de operatie gekregen? Spijt van of blij mee?
maandag 9 maart 2026 om 22:03
Geen ervaring maar ik las dit vandaag.
Weet niet of je het kunt lezen?
https://www.ed.nl/binnenland/arlet-32-h ... ~a3c2cf44/
Weet niet of je het kunt lezen?
https://www.ed.nl/binnenland/arlet-32-h ... ~a3c2cf44/
maandag 9 maart 2026 om 23:01
Zelf geen ervaring maar een kennis van mij wel. Zij is echt heel veel afgevallen maar je krijgt het niet cadeau. Je hebt zes eetmomenten per dag, maar je moet blijven afwegen of je voor een magnum gaat of een appel, bij wijze van. Je moet ook blijven sporten en altijd op je gewicht letten. Ik bedoel al met al niet negatief maar wel realistisch. Het is een begin, een hulpmiddel, maar de knop moet ook om.
dinsdag 10 maart 2026 om 08:01
Verstandig besluit om iets aan je gezondheid wil gaan doen.
Begin niet alleen direct aan de oplossingen kant. Maak een afspraak bij een obesitas kliniek, laat je goed voorlichten, welke opties zijn er.
Pas dan maak je een besluit wat voor jou de beste aanpak is.
Je loopt meestal niet bij de chirurg naar binnen, ik wil een bypass, maagverkleining, etc. En je staat direct op de lijst. Daar gaat een heel traject aan vooraf. Daarnaast zijn er verschillende operatie technieken.
Belangrijkste is, dat jij je realiseert dat je dit niet alleen kan doen. Top dat je hulp wilt gaan zoeken.
Begin niet alleen direct aan de oplossingen kant. Maak een afspraak bij een obesitas kliniek, laat je goed voorlichten, welke opties zijn er.
Pas dan maak je een besluit wat voor jou de beste aanpak is.
Je loopt meestal niet bij de chirurg naar binnen, ik wil een bypass, maagverkleining, etc. En je staat direct op de lijst. Daar gaat een heel traject aan vooraf. Daarnaast zijn er verschillende operatie technieken.
Belangrijkste is, dat jij je realiseert dat je dit niet alleen kan doen. Top dat je hulp wilt gaan zoeken.
dinsdag 10 maart 2026 om 08:45
lijf-lijn/mini-gastric-bypass-of-gastri ... 8#35822018
Hier zijn ervaringen te lezen.
Heb zelf 8 jaar geleden een mini gastric bypass gehad en dat is de beste beslissing ooit geweest.
Ben al mijn overgewicht kwijt en al jaren stabiel gewicht, kan alles eten en ook wel weer redelijk normale porties.
Het enige 'probleem'is dat ik best veel vitamine tekorten heb en veel te laag ijzer.
Maar dit is goed op te vangen met bij slikken en een ijzerinfuus
Hier zijn ervaringen te lezen.
Heb zelf 8 jaar geleden een mini gastric bypass gehad en dat is de beste beslissing ooit geweest.
Ben al mijn overgewicht kwijt en al jaren stabiel gewicht, kan alles eten en ook wel weer redelijk normale porties.
Het enige 'probleem'is dat ik best veel vitamine tekorten heb en veel te laag ijzer.
Maar dit is goed op te vangen met bij slikken en een ijzerinfuus
dinsdag 10 maart 2026 om 09:46
Ik heb in 2014 een maagverkleining gehad, beste beslissing ooit!! 54 Kilo afgevallen en ik voelde me zo goed. Ik kon gewoon alles eten, had echt nergens last van. In 2016 is er wat overtollig huid verwijderd en lichaamseigen vet in mijn wangen gespoten omdat ik in mijn gezicht erg mager was.
Helaas zijn er in 2019 en 2020 wat heftige dingen gebeurd, waardoor ik weer in het emotie eten ben gevallen. En zit ik nu weer aan de 100 kilo. Behalve het gewicht, gaat het nog steeds goed. Af en toe eens een ijzertekort, of B12 of vitamine D. Maar dat is geen probleem om zich.
Het nadeel is alleen: je hoort van de ene positieve verhalen, van de ander negatieve. Maar elk lichaam reageert anders. Ik heb ook gehoord van mensen die alleen nog maar liggend kunnen eten of die bijna niks meer kunnen eten. Ik kan alles eten, heb in die 12 jaar 1 keer een dumping gehad.
Helaas zijn er in 2019 en 2020 wat heftige dingen gebeurd, waardoor ik weer in het emotie eten ben gevallen. En zit ik nu weer aan de 100 kilo. Behalve het gewicht, gaat het nog steeds goed. Af en toe eens een ijzertekort, of B12 of vitamine D. Maar dat is geen probleem om zich.
Het nadeel is alleen: je hoort van de ene positieve verhalen, van de ander negatieve. Maar elk lichaam reageert anders. Ik heb ook gehoord van mensen die alleen nog maar liggend kunnen eten of die bijna niks meer kunnen eten. Ik kan alles eten, heb in die 12 jaar 1 keer een dumping gehad.
dinsdag 10 maart 2026 om 09:58
Afgelopen najaar ben ik naar de intake voor een gbp gegaan maar heb toch besloten voor de spuiten te gaan die boven verwachting blijken te werken.
Bij de voorlichtingsmiddag vond ik het al erg pusherig overkomen. Ze overvallen de kandidaten en zwepen ze op en ondanks een voorprogramma kan iemand binnen 3 maanden op de operatietafel liggen. Het kwam mij erg commercieel over en vind het raar dat ze, zeker nu echte afslankmedicatie beschikbaar is, ze mensen niet eerst een half jaarje aan de spuiten zetten voor ze een onomkeerbare operatie gaan uitvoeren.
Bij de voorlichtingsmiddag vond ik het al erg pusherig overkomen. Ze overvallen de kandidaten en zwepen ze op en ondanks een voorprogramma kan iemand binnen 3 maanden op de operatietafel liggen. Het kwam mij erg commercieel over en vind het raar dat ze, zeker nu echte afslankmedicatie beschikbaar is, ze mensen niet eerst een half jaarje aan de spuiten zetten voor ze een onomkeerbare operatie gaan uitvoeren.
dinsdag 10 maart 2026 om 09:59
Hoi!
Sinds 2004 een normale GBP.
Ik ben van 150 afgevallen naar 71, weer aangekomen naar 112 en nu afgevallen naar rond de 85. Voor een gezond BMI zou ik eigenlijk nog een paar kilo af moeten vallen (naar 79kg) maar het is wel even goed zo. Ik kom van een BMI van 42.
Ja ik ben er blij mij. Maarrrrr! Er zijn wel degelijk klachten. De rest van je leven supplementen slikken. Ik slik nu fit for me (speciaal voor mensen met een GBP) en calcium. Elk jaar bloed laten prikken. Ik heb ernstig te korten gehad, voor ik dat deed.
Vandaag kan iets prima vallen met eten maar morgen helemaal niet. Dan denk je: ik eet geen frituur of suiker en toch een dumping. Dat is lastig
Kans op alcoholverslaving is vele malen groter. Ik HOU van alcohol. Maar ben wel zo goed als gestopt omdat ik mijn dag begon in te delen op wanneer ik alcohol mocht. Dat wil ik niet.
Uit eten is niet altijd even leuk omdat het vaak te veel is.
Drinken en eten lukt niet samen.
Ik ben het nu wel gewend en weet wat ik wel en niet wil. Ik ga alleen uiteten als ik in de buurt van huis ben, dat als het verkeerd valt, dan ben ik ook zo thuis. Ik vind het lastig om bij andere mensen te eten omdat veel dingen niet goed vallen, zoals alleen al alle witte pasta's en rijst. Als het volkoren is of zilvervlies, gaat het meestal beter. Maar ook dat gaat soms fout.
ik heb last van darmhernia's. Dat is in fases. Dit is onder een scan gezien. Het komt nu elke keer goed (veel pijn) maar ja, kan ook zijn dat het een keer niet goed komt en dan moet ik weer geopereerd worden.
En toch, ondanks dit allemaal, ben ik blij. Ik kan weer sporten, bewegen, lopen. Meer zelfvertrouwen, voel mij veel beter lichamelijk maar ook vooral mentaal. Ik word anders behandeld door de mensen om mij heen tov toen ik dik was. Ik werd nageroepen of 'mama, wat is die mevrouw dik he?' en dat is nu allemaal niet meer. En dat mentale deed meer pijn dan de klachten die ik nu ervaar.
Overigens heb ik die klachten lang niet dagelijks of zelfs wekelijks hoor. Als ik gewoon mijn eigen eten regel (of man) is er niks aan de hand.
Sinds 2004 een normale GBP.
Ik ben van 150 afgevallen naar 71, weer aangekomen naar 112 en nu afgevallen naar rond de 85. Voor een gezond BMI zou ik eigenlijk nog een paar kilo af moeten vallen (naar 79kg) maar het is wel even goed zo. Ik kom van een BMI van 42.
Ja ik ben er blij mij. Maarrrrr! Er zijn wel degelijk klachten. De rest van je leven supplementen slikken. Ik slik nu fit for me (speciaal voor mensen met een GBP) en calcium. Elk jaar bloed laten prikken. Ik heb ernstig te korten gehad, voor ik dat deed.
Vandaag kan iets prima vallen met eten maar morgen helemaal niet. Dan denk je: ik eet geen frituur of suiker en toch een dumping. Dat is lastig
Kans op alcoholverslaving is vele malen groter. Ik HOU van alcohol. Maar ben wel zo goed als gestopt omdat ik mijn dag begon in te delen op wanneer ik alcohol mocht. Dat wil ik niet.
Uit eten is niet altijd even leuk omdat het vaak te veel is.
Drinken en eten lukt niet samen.
Ik ben het nu wel gewend en weet wat ik wel en niet wil. Ik ga alleen uiteten als ik in de buurt van huis ben, dat als het verkeerd valt, dan ben ik ook zo thuis. Ik vind het lastig om bij andere mensen te eten omdat veel dingen niet goed vallen, zoals alleen al alle witte pasta's en rijst. Als het volkoren is of zilvervlies, gaat het meestal beter. Maar ook dat gaat soms fout.
ik heb last van darmhernia's. Dat is in fases. Dit is onder een scan gezien. Het komt nu elke keer goed (veel pijn) maar ja, kan ook zijn dat het een keer niet goed komt en dan moet ik weer geopereerd worden.
En toch, ondanks dit allemaal, ben ik blij. Ik kan weer sporten, bewegen, lopen. Meer zelfvertrouwen, voel mij veel beter lichamelijk maar ook vooral mentaal. Ik word anders behandeld door de mensen om mij heen tov toen ik dik was. Ik werd nageroepen of 'mama, wat is die mevrouw dik he?' en dat is nu allemaal niet meer. En dat mentale deed meer pijn dan de klachten die ik nu ervaar.
Overigens heb ik die klachten lang niet dagelijks of zelfs wekelijks hoor. Als ik gewoon mijn eigen eten regel (of man) is er niks aan de hand.
dinsdag 10 maart 2026 om 10:20
Toch lijkt het er nu op dat je die injecties de rest van je leven moet blijven gebruiken.OhMellie schreef: ↑10-03-2026 09:58Afgelopen najaar ben ik naar de intake voor een gbp gegaan maar heb toch besloten voor de spuiten te gaan die boven verwachting blijken te werken.
Mss vind je dat geen probleem, maar ik zou daar toch niet zo'n zin in hebben.
Mijn gbp is eind dit jaar 10 jaar geleden. 40 kilo lichter en al 9 jaar stabiel zonder moeite.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 10 maart 2026 om 10:49
Ik ben natuurlijk nog niet zo lang bezig met de dagelijkse variant (enige die je gratis krijgt) maar zoals het nu gaat vind ik het geen probleem als dit levenslang moet. De ontwikkelingen gaan bovendien snel nu. Er wordt door Pfizer al onderzoek gedaan naar een type die maar eenmaal per maand gespoten hoeft te worden. En ik denk dat de gezondheidsvoordelen uiteindelijk zo doorslaggevend zijn dat verzekeringen soepeler worden met vergoeden.
dinsdag 10 maart 2026 om 10:51
Maar wat mij betreft hoef je de gbp daarmee niet af te serveren.OhMellie schreef: ↑10-03-2026 10:49Ik ben natuurlijk nog niet zo lang bezig met de dagelijkse variant (enige die je gratis krijgt) maar zoals het nu gaat vind ik het geen probleem als dit levenslang moet. De ontwikkelingen gaan bovendien snel nu. Er wordt door Pfizer al onderzoek gedaan naar een type die maar eenmaal per maand gespoten hoeft te worden. En ik denk dat de gezondheidsvoordelen uiteindelijk zo doorslaggevend zijn dat verzekeringen soepeler worden met vergoeden.
Ik ben nog steeds erg blij daarmee.
Bijwerkingen van de injecties schijnen ook niet mals te zijn bij sommigen.
dinsdag 10 maart 2026 om 10:58
De gbp hoeft zeker niet zeker niet afgeserveerd te worden natuurlijk, maar je zou wel met spuiten kunnen beginnen om vrijblijvend te kunnen ervaren of dat wellicht een minder ingrijpende oplossing kan zijn. Zelf heb ik nagenoeg geen vervelende bijwerkingen gehad. Sommigen alleen de eerste paar weken.
dinsdag 10 maart 2026 om 11:34
Ik was ook een paar jaar geleden begonnen met injecties. Daarmee was ik 10 kilo afgevallen en begon ik weer aan te komen omdat de injecties helaas geen effect meer hadden. Ik ben daarna het traject ingegaan voor een maagverkleining. Dit is nu ruim 2 jaar en ik ben er tot op de dag van vandaag erg blij mee. Ben al 35 kilo kwijt en kan alles eten en drinken (met mate uiteraard).
dinsdag 10 maart 2026 om 11:50
Precies. De gratis variant (na een jaar GLI), Saxenda, werkt maar even om af te vallen. Hier ook 10 kilo afgevallen en toen stil blijven staan. Ik ben er wel twee jaar mee op gewicht gebleven en ik merk wel dat het mentaal nog steeds helpt.
Ik vind het heel verdrietig dat de injecties waar mensen echt veel mee kunnen afvallen niet vergoed worden. Ik heb gewoon niet levenslang 350 euro extra in de maand liggen.
Ik ga me ook aanmelden voor een GBP. Heel erg spannend vind ik het. En indien nodig kan ik daarna nog aan de Saxenda voor de rust in m'n hoofd.
Ik vind het heel verdrietig dat de injecties waar mensen echt veel mee kunnen afvallen niet vergoed worden. Ik heb gewoon niet levenslang 350 euro extra in de maand liggen.
Ik ga me ook aanmelden voor een GBP. Heel erg spannend vind ik het. En indien nodig kan ik daarna nog aan de Saxenda voor de rust in m'n hoofd.
dinsdag 10 maart 2026 om 11:55
In mijn geval zorgde de GBP ook voor de rust in mn hoofd, die eetruis die ik nu zo vaak lees werd in mijn geval door de operatie ook zo goed als uitgeschakeld omdat het stukje maag waar die hormonen zitten (of hoe dat ook maar werkt) wordt uitgeschakeld.Taskmaster schreef: ↑10-03-2026 11:50Ik ga me ook aanmelden voor een GBP. Heel erg spannend vind ik het. En indien nodig kan ik daarna nog aan de Saxenda voor de rust in m'n hoofd.
dinsdag 10 maart 2026 om 12:09
Nee, maar ik heb het natuurlijk al eens op recept gekregen. En er is niemand die me hier echt antwoord op wil geven. Maar ik kende meerdere mensen die al hun gewicht weer terug hadden een paar jaar na een GBP en dat vond ik toen wel een contra-indicatie. Het helpt om te weten dat er dan medicatie bestaat (die ik al dan niet zelf moet betalen) om daarbij te helpen.
dinsdag 10 maart 2026 om 12:11
Dit heb ik ook gehoord. Maar ik las ook dat het bij sommige mensen weer terugkomt. Volgens mij heb ik zelfs van Solomio gelezen dat zij eigenlijk continu weer honger heeft. Maar bij jou werkt het na acht jaar nog steeds? Dat zou wel heel mooi zijn, natuurlijk.rosepudding schreef: ↑10-03-2026 11:55In mijn geval zorgde de GBP ook voor de rust in mn hoofd, die eetruis die ik nu zo vaak lees werd in mijn geval door de operatie ook zo goed als uitgeschakeld omdat het stukje maag waar die hormonen zitten (of hoe dat ook maar werkt) wordt uitgeschakeld.
Sinds ik Saxenda heb gebruikt weet ik dat je als persoon met obesitas gewoon 10-0 achterstaat als het om afvallen of zelfs maar op gewicht blijven gaat. Ik voel me eindelijk een normaal persoon, niet continu gefocust op eten. Al is het effect al een stuk minder sterk dan in het begin. Toen interesseerde eten me ineens helemaal niks meer. Kreeg bijna een persoonlijkheidscrisis ervan..
dinsdag 10 maart 2026 om 13:26
Ik heb de eerste paar jaar na mijn operatie van maandag t/m vrijdag de eetregels heel nauw gevolgd, dit doe ik nog steeds maar ik ga gewoon goed op regelmaat.
Maar in het weekend mocht alles, had ik zin in slagroomtaart dan nam ik slagroomtaart, chips, patat, snoep alles 'mocht'
En dit deed ik dan ook, ik werd er niet ziek van, kwam ook niet aan en had het voor mijn gevoel ook nodig.
Het was denk ik vooral ook gewenning, en het idee dat snoepen en snacken een soort beloning zijn
Ongeveer 5 jaar geleden ben ik begonnen met sporten, waar ik begon met 2 trainingen in de week zit ik er nu op 6 en wandel ook veel. Ik werd sterk, fit en mijn lijf veranderde nog meer.
Toen begon ik ook goed te merken wat 'goede' voeding met je lichaam doet en dat ik me gewoon veel beter voel als ik goed en gezond eet.
Ik eet nog steeds heus wel 'ongezonde' dingen, snoep ook dagelijks wel wat drop maar ik heb het niet meer nodig om een soort cheat weekend te houden. Daarbij merk ik echt wel verschil als ik wel een weekend wat meer ongezondere dingen heb gegeten.
Maagzuur, opgeblazen gevoel dus ik vind het het ook niet meer waard ofzo.
Dus ik denk wel dat die eetruis bij mij wel echt weg is gebleven, gelukkig maar want ik weet als geen ander dat die sterker is dan welke mindset dan ook
Maar in het weekend mocht alles, had ik zin in slagroomtaart dan nam ik slagroomtaart, chips, patat, snoep alles 'mocht'
En dit deed ik dan ook, ik werd er niet ziek van, kwam ook niet aan en had het voor mijn gevoel ook nodig.
Het was denk ik vooral ook gewenning, en het idee dat snoepen en snacken een soort beloning zijn
Ongeveer 5 jaar geleden ben ik begonnen met sporten, waar ik begon met 2 trainingen in de week zit ik er nu op 6 en wandel ook veel. Ik werd sterk, fit en mijn lijf veranderde nog meer.
Toen begon ik ook goed te merken wat 'goede' voeding met je lichaam doet en dat ik me gewoon veel beter voel als ik goed en gezond eet.
Ik eet nog steeds heus wel 'ongezonde' dingen, snoep ook dagelijks wel wat drop maar ik heb het niet meer nodig om een soort cheat weekend te houden. Daarbij merk ik echt wel verschil als ik wel een weekend wat meer ongezondere dingen heb gegeten.
Maagzuur, opgeblazen gevoel dus ik vind het het ook niet meer waard ofzo.
Dus ik denk wel dat die eetruis bij mij wel echt weg is gebleven, gelukkig maar want ik weet als geen ander dat die sterker is dan welke mindset dan ook
dinsdag 10 maart 2026 om 15:30
Mijn continue hongergevoel is wel weer terug. Is ongeveer een half jaar helemaal weg geweest en daarna langzaam weer teruggekomen.rosepudding schreef: ↑10-03-2026 11:55In mijn geval zorgde de GBP ook voor de rust in mn hoofd, die eetruis die ik nu zo vaak lees werd in mijn geval door de operatie ook zo goed als uitgeschakeld omdat het stukje maag waar die hormonen zitten (of hoe dat ook maar werkt) wordt uitgeschakeld.
dinsdag 10 maart 2026 om 15:31
Yep.Taskmaster schreef: ↑10-03-2026 12:11Dit heb ik ook gehoord. Maar ik las ook dat het bij sommige mensen weer terugkomt. Volgens mij heb ik zelfs van Solomio gelezen dat zij eigenlijk continu weer honger heeft. Maar bij jou werkt het na acht jaar nog steeds? Dat zou wel heel mooi zijn, natuurlijk.
Sinds ik Saxenda heb gebruikt weet ik dat je als persoon met obesitas gewoon 10-0 achterstaat als het om afvallen of zelfs maar op gewicht blijven gaat. Ik voel me eindelijk een normaal persoon, niet continu gefocust op eten. Al is het effect al een stuk minder sterk dan in het begin. Toen interesseerde eten me ineens helemaal niks meer. Kreeg bijna een persoonlijkheidscrisis ervan..
Hoewel ik nu na het eten vaak wel een uurtje verzadigd ben, dus toch nog wel winst.
dinsdag 10 maart 2026 om 16:28
Persoonlijk denk ik wel dat eetruis en hongergevoel 2 verschillende dingen zijn.
Eetruis is in mijn beleving de allesoverheersende drang om te (over)eten, meer mentaal, en onbedwingbare verslaving.
En hongergevoel associeer ik met een lege knorrende maag, en dat je beetje flauw word als je niet iets eet.
dinsdag 10 maart 2026 om 17:25
Ik denk dat dat bij mij wat door elkaar loopt en dat ik dat allemaal ervaar als honger.rosepudding schreef: ↑10-03-2026 16:28Persoonlijk denk ik wel dat eetruis en hongergevoel 2 verschillende dingen zijn.
Eetruis is in mijn beleving de allesoverheersende drang om te (over)eten, meer mentaal, en onbedwingbare verslaving.
En hongergevoel associeer ik met een lege knorrende maag, en dat je beetje flauw word als je niet iets eet.
donderdag 12 maart 2026 om 09:12
Wat fijn jullie reacties. Ik was bang dat er veel commentaar zal komen.
Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met mijn lichaam. Alles voelt moeizaam en ik durf soms niet eens meer naar mezelf te kijken. Het zit me echt in de weg.
In december rond ik een opleiding af via mijn werk. Het liefst zou ik me nu al aanmelden, maar via een vriendin hoorde ik dat het soms vrij snel kan gaan voordat je geopereerd wordt.
Omdat mijn werkgever deze opleiding betaalt, voelt het voor mij niet verstandig om het dit jaar al te doen. Tegelijk merk ik dat ik er mentaal echt klaar mee ben en dat maakt het lastig. Ik twijfel daarom heel erg wat op dit moment de beste keuze is.
Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met mijn lichaam. Alles voelt moeizaam en ik durf soms niet eens meer naar mezelf te kijken. Het zit me echt in de weg.
In december rond ik een opleiding af via mijn werk. Het liefst zou ik me nu al aanmelden, maar via een vriendin hoorde ik dat het soms vrij snel kan gaan voordat je geopereerd wordt.
Omdat mijn werkgever deze opleiding betaalt, voelt het voor mij niet verstandig om het dit jaar al te doen. Tegelijk merk ik dat ik er mentaal echt klaar mee ben en dat maakt het lastig. Ik twijfel daarom heel erg wat op dit moment de beste keuze is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in