Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 15 maart 2026 om 15:55
Waarom zou je je hier nu aan gaan ergeren? Het is bekend dat niet iedereen op dezelfde manier temperatuur aanvoelt. Dus wat maakt het uit wat een ander wel of niet aantrekt?Lieneke schreef: ↑15-03-2026 14:17Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er veelbelovend uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en maakte het met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
zondag 15 maart 2026 om 15:55
Mensen die niet aanschuiven in rijen en gaten laten ontstaan, waar andere mensen dan brutaal in duiken. Lees: voordringen. Dit gebeurt vooral in situaties waar die mensen een auto om zich heen hebben. Zonder auto zie je dat een stuk minder, maar heb ik wel datzelfde "kom %^& in beweging"- gevoel jegens voorliggers.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 15 maart 2026 om 15:56
Vroeger had ik een hekel aan zo'n beetje iedereen, omdat ik zelf geleerd had om mijn omgeving zo weinig mogelijk tot last te zijn vond ik anderen al snel asociaal. Nu ik meer ruimte in durf te nemen, merk ik dat ik me veel minder aan anderen erger.
Maar meiden die met getuite lippen schaamteloos een hele rits selfies staan te maken op een drukke plek, vind ik nog steeds irritant.
Maar meiden die met getuite lippen schaamteloos een hele rits selfies staan te maken op een drukke plek, vind ik nog steeds irritant.
zondag 15 maart 2026 om 15:56
MevrouwJack schreef: ↑15-03-2026 15:54Dit. heel erg. Daarom had ik ook de volgende conversatie met iemand aan de deur:
"goedenavooonnndd!!!" en toen vrij serieus "Hoe gaat het met u?"
"dat vind ik wel een erg persoonlijke vraag voor iemand die ik niet ken"
*verblufte jongen*
"o sorry, waar ik vandaan kom is dat gewoon een standaard begroeting, maar hier is het geloof ik een beetje anders he? Mensen zijn hier echt stug. Of bent u gewoon een beetje moe?"
Het gesprek werd er daarna niet meer beter op
En nu heb ik voor alles nee nee NEE! stickers waar mijn bezoek altijd de slappe lach van krijgt. Dan staan ze voordat ze aanbellen eerst alle stickers te lezen om te bekijken of ze in een bepaalde categorie horen![]()
Dat deed ik vroeger ook toen ik nog heel jong was, uitleggen waarom ik geen abonnement wilde.
Nu zeg ik heel vriendelijk, maar kort 'Ik heb geen interesse in wat je ook maar wilt verkopen. Een hele fijne dag nog'.
En dan doe ik de deur dicht. Ik erger me er niet meer aan.
zondag 15 maart 2026 om 16:04
zondag 15 maart 2026 om 16:05
Ik legde nergens uit waarom ik niks wilde hoor, zo ver kwam hij niet eensAmarens schreef: ↑15-03-2026 15:56Dat deed ik vroeger ook toen ik nog heel jong was, uitleggen waarom ik geen abonnement wilde.
Nu zeg ik heel vriendelijk, maar kort 'Ik heb geen interesse in wat je ook maar wilt verkopen. Een hele fijne dag nog'.
En dan doe ik de deur dicht. Ik erger me er niet meer aan.
De enige die nu nog het bloed onder mijn nagels weghalen, zij Delta verkopers. Ze hebben ons dorp geterroriseerd met hun marketing. Borden, brieven, berichten, langs de deuren, je lastig vallen tijdens het boodschappen doen, helemaal gek werd ik ervan. Eenzijdig "afspraken" met je maken en dan verbaasd zijn als je ze niet binnen wil laten. En nu hebben ze voor de deur toch de infrastructuur gelegd, maar ik wil geen aansluiting en ze blijven maar langskomen.
De laatste keer heb ik de vrij kansloze opmerking "kun je niet iets nuttigs gaan doen voor je geld?" gemaakt richting die arme student. Dat vond ik niet zo aardig van mezelf (student keek ook uitermate moedeloos, ik was niet de eerste denk ik), dus nu heb ik nog een keer aangegeven dat ze me niet meer lastig moeten vallen, en het lijkt eindelijk stil.
Maar goed, dat is off topic want een zeer terechte ergernis
Tjezus, wat vals
zondag 15 maart 2026 om 16:08
Ik erger me aan mensen die 's avonds om 23.00 uur hun container van de weg halen en achter hun huis zetten met een hoop lawaai. We hebben hier kleine steentjes achter ons blok en dat maakt megaveel lawaai.
Nu snap ik dat sommige mensen in ploegen werken en 's avonds laat thuiskomen. Maar moet dat met zo veel lawaai, die container? Loop ietsje langzamer en maak wat minder lawaai alsjeblieft.
Nu snap ik dat sommige mensen in ploegen werken en 's avonds laat thuiskomen. Maar moet dat met zo veel lawaai, die container? Loop ietsje langzamer en maak wat minder lawaai alsjeblieft.
zondag 15 maart 2026 om 16:08
On topic: 1 specifieke collega die standaard op donderdagmiddag een zakje chips eet (ik ga dan maar even wat te drinken halen), een andere collega die haar mond half open laat hangen, en ongeveer elk zinloos geluid, vooral van de buren. De zwembadpomp, vijverfonteintje, muziek in de tuin... argh.
Tjezus, wat vals
zondag 15 maart 2026 om 16:10
MevrouwJack schreef: ↑15-03-2026 16:05Ik legde nergens uit waarom ik niks wilde hoor, zo ver kwam hij niet eens
De enige die nu nog het bloed onder mijn nagels weghalen, zij Delta verkopers. Ze hebben ons dorp geterroriseerd met hun marketing. Borden, brieven, berichten, langs de deuren, je lastig vallen tijdens het boodschappen doen, helemaal gek werd ik ervan. Eenzijdig "afspraken" met je maken en dan verbaasd zijn als je ze niet binnen wil laten. En nu hebben ze voor de deur toch de infrastructuur gelegd, maar ik wil geen aansluiting en ze blijven maar langskomen.
De laatste keer heb ik de vrij kansloze opmerking "kun je niet iets nuttigs gaan doen voor je geld?" gemaakt richting die arme student. Dat vond ik niet zo aardig van mezelf (student keek ook uitermate moedeloos, ik was niet de eerste denk ik), dus nu heb ik nog een keer aangegeven dat ze me niet meer lastig moeten vallen, en het lijkt eindelijk stil.
Maar goed, dat is off topic want een zeer terechte ergernis![]()
Verder geen aardige opmerking van jou, maar ze worden daar op getraind he? Zij weten van te voren heel goed wat voor reacties ze kunnen verwachten. Zeker als je wat ouder bent. Als je een 16 jarige puber bent vind ik het wel sneu. Maar de meeste mensen zitten niet te wachten op huis-aan-huisverkopers of van die jongelui die je overdreven vriendelijk begroeten bij een winkelcentrum om iets te verkopen.
Risico van het vak vind ik dan.
zondag 15 maart 2026 om 16:11
Deze vind ik het grappigste van dit topic.Rabarbara schreef: ↑15-03-2026 15:48Best veel ergernissen zijn zinnig, of in elk geval terecht, wat mij betreft althans.
Onzinnig: ik heb een heel groot probleem met mensen die de uitdrukking 'iets met X' gebruiken, als leuke (in hun hoofd) manier om iets te zeggen. 'Ja, dus ik kwam te laat bij de tandarts, iets met een kat die niet zo lekker was geworden.'
Mensen die niet aanschuiven in rijen en gaten laten ontstaan. Ook onzinnig, want het wachten wordt niet korter van aanschuiven.
Mensen die van hun eigen geld dingen kopen die ik stom vind (sorbetijs, Mercedes, kunstgras). Volledig onzinnig, want het is niet mijn geld.
zondag 15 maart 2026 om 16:13
Mensen die kruimelen/morsen, vooral op kantoor.
Lekker dat broodje achter je bureau opeten en de saus die eruit loopt ongehinderd op de vloerbedekking laten druipen. Na het eten de kruimels achteloos van het bureau vegen en einde dag met een brede glimlach naar huis vertrekken. Ik kan er weinig aan doen, maar kan me er wel aan ergeren.
Lekker dat broodje achter je bureau opeten en de saus die eruit loopt ongehinderd op de vloerbedekking laten druipen. Na het eten de kruimels achteloos van het bureau vegen en einde dag met een brede glimlach naar huis vertrekken. Ik kan er weinig aan doen, maar kan me er wel aan ergeren.
zondag 15 maart 2026 om 16:14
Ach ja, Delta. Ik kan die lui echt wel schieten intussen. Bij mij thuis durven ze niet meer te komen, maar laatst kwam er eentje langs op de wasserij. Ik zat met mijn (vrouwelijke) LG buiten te roken een stukkie verderop zaten onze mannelijke Oekraïense collega's hetzelfde te doen. Dus dat pikkie van Delta stormt meteen op de mannen af en begon een heel verhaal, waar ze natuurlijk geen donder van verstonden dus in arren moede vervoegde het Deltapikkie zich maar bij LG en mij ende sprak: 'Ik ben op zoek naar de leidinggevende'. Waarop LG naar waarheid antwoordde: 'Dat ben ik'. Het pikkie was duidelijk uiterst verrast, hij sprong zowat een meter de lucht in van agitatie en kon alleen nog maar verbijsterd uitbrengen: 'Oh?'
Het lijkt me verder onnodig te vermelden dat wij van de wasserij nu helemaal geen Delta meer hoeven. Nooit en nooit meer. Desnoods gaan we weer over op rooksignalen of zo, maar Delta heeft afgedaan.
Het lijkt me verder onnodig te vermelden dat wij van de wasserij nu helemaal geen Delta meer hoeven. Nooit en nooit meer. Desnoods gaan we weer over op rooksignalen of zo, maar Delta heeft afgedaan.
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 16:16
Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 16:14Ach ja, Delta. Ik kan die lui echt wel schieten intussen. Bij mij thuis durven ze niet meer te komen, maar laatst kwam er eentje langs op de wasserij. Ik zat met mijn (vrouwelijke) LG buiten te roken een stukkie verderop zaten onze mannelijke Oekraïense collega's hetzelfde te doen. Dus dat pikkie van Delta stormt meteen op de mannen af en begon een heel verhaal, waar ze natuurlijk geen donder van verstonden dus in arren moede vervoegde het Deltapikkie zich maar bij LG en mij ende sprak: 'Ik ben op zoek naar de leidinggevende'. Waarop LG naar waarheid antwoordde: 'Dat ben ik'. Het pikkie was duidelijk uiterst verrast, hij sprong zowat een meter de lucht in van agitatie en kon alleen nog maar verbijsterd uitbrengen: 'Oh?'
Ah, dat lijkt op het arme joch van de Karwei die het presteerde om op mijn verzoek om informatie over boormachines te reageren met:
"waar heeft uw man hem voor nodig?"
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 17-03-2026 17:07
Reden: uW! mijn hemel
Reden: uW! mijn hemel
0.04% gewijzigd
Tjezus, wat vals
zondag 15 maart 2026 om 16:18
Herkenbaar van TO. Vorige week zag ik een meisje achterop de fiets bij vader in een kort jurkje. Wel is het zo dat als wij gaan wandelen, in het zonnetje, een jas hier ook snel uit gaat door de warmte. Maar wij wandelen pas bij 15+ ofzo
.
Eetgeluiden ook een ergernis. Helaas bij mijn man. Ben blij dat de kinderen standaard een tafelindeling hebben bedacht en ik niet naast hem zit. Kind heeft er geen last van...
Irritatiepuntje verder is de bus van de buurman die hij regelmatig voor ons huis zet. Is die plek bezet, zet hij 'em bij zichzelf voor de deur half op de stoep. Andere parkeerplekken waarschijnlijk te ver lopen...
Eetgeluiden ook een ergernis. Helaas bij mijn man. Ben blij dat de kinderen standaard een tafelindeling hebben bedacht en ik niet naast hem zit. Kind heeft er geen last van...
Irritatiepuntje verder is de bus van de buurman die hij regelmatig voor ons huis zet. Is die plek bezet, zet hij 'em bij zichzelf voor de deur half op de stoep. Andere parkeerplekken waarschijnlijk te ver lopen...
zondag 15 maart 2026 om 16:18
Oef.MevrouwJack schreef: ↑15-03-2026 16:16Ah, dat lijkt op het arme joch van de Karwei die het presteerde om op mijn verzoek om informatie over boormachines te reageren met:
"waar heeft u man hem voor nodig?"
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 16:26
Ik kan me ook suf ergeren aan mensen die opzichtig klagen in een luxe restaurant, zo'n plek waar ik zelden kom, dus als ik er kom, dan heb ik geld gereserveerd om een avond culinair in de watten te worden gelegd. Zo'n klaagvogel verpest op zo'n avond echt de sfeer en mijn gemoed. Ik zou het moeten negeren, maar dat lukt niet. Ik erger me vooral omdat ik dergelijke luide, dikdoenige types ervan verdenk dat ze enkel klagen in de hoop op korting of een gratis dessert en niet omdat ze de soep daadwerkelijk te lauw of te flauw vinden.
Mijn vroegere buurman heeft een prachtige horecagelegenheid. Niet luxe, niet duur, maar alles vers, zelfbereid en goed op smaak. Zijn strategie is om de onredelijke klager direct vriendelijk gelijk te geven, te compenseren op de gevraagde wijze en bij vertrek, buiten, nadrukkelijk te vertellen dat ze nooit meer terug hoeven te komen. Daar geniet ik dan juist weer van: gerechtigheid.
Mijn vroegere buurman heeft een prachtige horecagelegenheid. Niet luxe, niet duur, maar alles vers, zelfbereid en goed op smaak. Zijn strategie is om de onredelijke klager direct vriendelijk gelijk te geven, te compenseren op de gevraagde wijze en bij vertrek, buiten, nadrukkelijk te vertellen dat ze nooit meer terug hoeven te komen. Daar geniet ik dan juist weer van: gerechtigheid.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 15 maart 2026 om 16:28
Ik heb ook wel een paar ergenissen:
- Eet- en drinkgeluiden van anderen (volwassenen)
- Mensen die hun afval van een fastfoodketen op de weg gooien, net nadat ze het terein van het fastfoodrestaurant zijn afgereden waar zeker 20 prullenbakken staan
-Mensen die aan het bellen zijn wanneer ze aan de beurt zijn om af te rekenen
- Kassamedewerkers die vooral druk zijn met elkaar ipv met de klant die ze op dat moment aan het helpen zijn
- Mensen die met een kind in de dierentuin lopen en dan drukker zijn met hun telefoon dan met het kind
- Eet- en drinkgeluiden van anderen (volwassenen)
- Mensen die hun afval van een fastfoodketen op de weg gooien, net nadat ze het terein van het fastfoodrestaurant zijn afgereden waar zeker 20 prullenbakken staan
-Mensen die aan het bellen zijn wanneer ze aan de beurt zijn om af te rekenen
- Kassamedewerkers die vooral druk zijn met elkaar ipv met de klant die ze op dat moment aan het helpen zijn
- Mensen die met een kind in de dierentuin lopen en dan drukker zijn met hun telefoon dan met het kind
zondag 15 maart 2026 om 16:38
In het script voor de wervers voor "Artsen zonder grenzen" staat dat ze met een compliment moeten beginnen. Ik liep pas in de stad en het enige compliment wat de jongen kon bedenken was "mooie sjaal!". Ik had een oude simpele sjaal van de Wibra om.MevrouwJack schreef: ↑15-03-2026 15:54Dit. heel erg. Daarom had ik ook de volgende conversatie met iemand aan de deur:
"goedenavooonnndd!!!" en toen vrij serieus "Hoe gaat het met u?"
"dat vind ik wel een erg persoonlijke vraag voor iemand die ik niet ken"
*verblufte jongen*
"o sorry, waar ik vandaan kom is dat gewoon een standaard begroeting, maar hier is het geloof ik een beetje anders he? Mensen zijn hier echt stug. Of bent u gewoon een beetje moe?"
Het gesprek werd er daarna niet meer beter op
zondag 15 maart 2026 om 16:40
Hier van de krant hadden ze blijkbaar in hun script staan dat ze oude(re) vrouwen moesten aanspreken met 'jongedame'
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 16:44
Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 16:40Hier van de krant hadden ze blijkbaar in hun script staan dat ze oude(re) vrouwen moesten aanspreken met 'jongedame'![]()
zondag 15 maart 2026 om 16:48
MevrouwJack schreef: ↑15-03-2026 16:16Ah, dat lijkt op het arme joch van de Karwei die het presteerde om op mijn verzoek om informatie over boormachines te reageren met:
"waar heeft u man hem voor nodig?"
zondag 15 maart 2026 om 16:53
Iedereen (lees:mannen) op een racefiets, in zo`n strak racefietspak. Ook wanneer ze wel in zo`n pakje passen, zich gewoon netjes aan de verkeersregels houden, wachten voor het rode stoplicht, niet voordringen of je niet van het fietspad drukken. Gewoon: allemaal, altijd en iedereen. Racefietsmannen zijn stom.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
zondag 15 maart 2026 om 16:54
Dat is geen onzinnige ergernis maar gewoon waar
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in