Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 650 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Charlotte717 schreef:
17-03-2026 09:00
Oeh, grappig. Ik verander binnenkort van baan en heb toevallig gisteren zo’n 450 ml voedselcontainer besteld én bijna een elektrische plooifiets omdat mijn woon-werkverkeer niet enorm handig is 🤣

Dus ik ga nu 2x nadenken vooraleer ik mijn ontbijtje op de trein zal verorberen hahaha
Zou sws goed nadenken of je een ontbijtje wel op de trein wil eten.😎
Heerlijk topic haha.
Laatste waar ik me aan heb geërgerd is aan mensen met fietshelmen op. Ik vind dat echt té duf.
Groetjes!
En als iemand vijftig wordt, dat ze dan de hele buurt volhangen, met papiertjes, waarop staat dat diegene vijftig wordt. Echt totaal onnodig vind ik.
Groetjes!
En mensen die een hond voor je huis laten poepen, en vervolgens hun neus ophalen en doorlopen zonder het op te ruimen.
Groetjes!
Vrouwen die zichzelf vooral als moeder identificeren. Ook hier op het forum met namen als: mamavan3
Ik haat het. Je bent toch meer dan alleen moeder?
dolfje schreef:
15-03-2026 14:57
Mensen die niet opschieten en in de weg staan. Bijvoorbeeld in de supermarkt bij de zelfscan, ontzettend traag boodschappen neerleggen, scannen, weer inpakken en dan betalen en dan op zo'n langzaam tempo.
En ik heb bij boodschappen doen zelden haast maar ik erger me dood aan dat slome gedoe.
Het is dat er tegenwoordig overal vaak maar 1 gewone kassa open is waar dan ook een ellenlange rij staat anders ging ik altijd bij een gewone kassa.

Dit herken ik wel.
Ik kan er ook echt slecht tegen als mensen de doorgang compleet blokkeren in een supermarktpad, en dan heel erg op het gemakje etiketten op een verpakking gaan lezen.
Niemand die er langs kan, maar dan wordt er gerust een volgende gepakt om uitgebreid te bestuderen.

Ik vond het altijd vervelend om naast mijn schoonvader in de auto te zitten.
Hij reed standaard 10 a 15 km langzamer dan de aangegeven snelheids limiet.
Dus dan krijg je nog wel een met een bumperklever te maken.

Vooral op wegen met een inhaalverbod vond mijn schoonvader het dan nodig en leuk, om dan juist nóg langzamer te gaan rijden.
Dan hadden we in no time een sliert auto's achter ons rijden met een gangetje van 35 km waar je 60 mag.
Mijn schoonvader vond dat dan heel vermakelijk. Ik vond het puur treiteren.
Mensen op hun mobiel zitten terwijl ze aan het lopen zijn. Want ze lopen dan net een tandje langzamer dan gebruikelijk en hebben geen oog voor de omgeving (mensen die hen wil inhalen bv).
Terwijl ik gewoon zsm op mn werk wil zijn dus door wil lopen.
libe schreef:
17-03-2026 12:03
En mensen die een hond voor je huis laten poepen, en vervolgens hun neus ophalen en doorlopen zonder het op te ruimen.
Vind je dat echt een onnodige ergernis?
De knieën van mijn man knakken bij elke stap. Ik word er horendol en soms inwendig ook agressief van. Dat geluid bij elke stap, mega irritant. Hij kan er niks aan doen. Maar in een zwarte bui pak ik in gedachte een honkbalknuppel en sla zijn knieën tot gort. Repeterende geluiden vind ik sowieso al ongelooflijk irritant.
apiejapie schreef:
17-03-2026 12:27
De knieën van mijn man knakken bij elke stap. Ik word er horendol en soms inwendig ook agressief van. Dat geluid bij elke stap, mega irritant. Hij kan er niks aan doen. Maar in een zwarte bui pak ik in gedachte een honkbalknuppel en sla zijn knieën tot gort. Repeterende geluiden vind ik sowieso al ongelooflijk irritant.

Haha, mijn man kan vaak uit het niets een enorme diepe zucht slaken.
Of bij het optillen van iets als een glas of bord en soort kreun geluid maken. Alsof het minstens 100 kilo weegt wat hij optilt.
Ik irriteer me er al 25 jaar aan😅.
Geen fantasieën met een honkbalknuppel overigens. Wel iets met een rol plakband 😄
apiejapie schreef:
17-03-2026 12:27
Dat geknak heeft mijn man met zijn kaken. Bij iedere hap. Indringend en minzaam kijken van mijn kant negeert ie dan uiteraard. Bloedirritant.
Losse stukjes toiletpapier op de grond van het toilet op het werk. Pak het even op zeg, of gooi je het thuis ook op de grond en laat je het liggen? (Idem met remsporen)
libe schreef:
17-03-2026 11:59
Heerlijk topic haha.
Laatste waar ik me aan heb geërgerd is aan mensen met fietshelmen op. Ik vind dat echt té duf.
Dat is inderdaad wel echt een onzinnige ergernis. Ik ben zo iemand met helm op de fiets, want ik vind hersenletsel echt té duf.
Bokito schreef:
17-03-2026 12:20
Vind je dat echt een onnodige ergernis?

Het blijft moeilijk dit topic.
Ik kan onredelijk geïrriteerd raken als ik in de werkkamer kom en zie dat de bureaustoel op standje manlief van 2 meter lang staat. Slaat echt nergens op dat ik me er aan irriteer want we gebruiken het bureau en de stoel gezamenlijk.
Ushuaia schreef:
17-03-2026 13:01
Ik kan onredelijk geïrriteerd raken als ik in de werkkamer kom en zie dat de bureaustoel op standje manlief van 2 meter lang staat. Slaat echt nergens op dat ik me er aan irriteer want we gebruiken het bureau en de stoel gezamenlijk.
Oh ja dat! Mijn man zet altijd de stoel van mijn auto op standje Reus, hij klaagt dat ik net een kabouter ben. Kunnen we beide niks aan doen. Logisch dat hij de stoel naar achteren zet als hij in mijn auto rijdt, maar ZET 'M DAARNA TERUG!!! (En het is vooral een onnozele ergernis want ik snap best dat hij de auto bijna niet meer uitkomt als hij met zijn knieën opgetrokken klem zit tussen stuur en stoel omdat ik de stoel weer in mijn positie wil, dus logisch dat hij ervoor kiest normaal uit te kunnen stappen).
Mijniebelle schreef:
17-03-2026 13:00
Het blijft moeilijk dit topic.
Zo, zeg dit zeg.

Iedereen die even uit gaat leggen waarom de ergernis onzinnig is. Of denkt dat andere mensen hondenpoep op hun voordeurstoep wel kunnen waarderen.
Hoezo is dit topic zo moeilijk te begrijpen?
Als ik van mijn werk naar het station loop en vice versa loop ik langs een paar laagbouw flats met balkons. Aan al die balkons hangen van die waslijnen en ook bij slecht weer hangen bij sommige balkons de waslijnen vol was. Ook ontzettend vaak hangt het in de regen te wapperen. Kijk dan ook op de weerapp of kijk het weerbericht denk ik dan geïrriteerd. Tja waarom? Niet mijn was dus niet mijn probleem. Waarschijnlijk omdat ik zelf een bloedhekel heb aan de was op hangen ofzo.
Ushuaia schreef:
17-03-2026 13:01
Dat heb ik andersom. Ik plof opeens veel lager neer dan ik had ingeschat met mijn 1.82.
jojojo schreef:
17-03-2026 13:16
Dat heb ik andersom. Ik plof opeens veel lager neer dan ik had ingeschat met mijn 1.82.
Hahahah, ja, dat heb ik ook met een collega. We delen samen een bureau en stoel op de dagen dat we niet samen op kantoor zijn, we zijn praktisch even groot, maar ze zit bijna op de grond voor mijn gevoel. Ik stort iedere keer neer als zij op kantoor geweest is.
Ik was laatst jarig. In de ochtend koffievisite, ik had beter niets in huis kunnen halen want iedereen dronk zwarte koffie, gebak wilde het bezoek niet. En daarna allemaal een glas water met niets erbij. Mooi goedkoop zou je zeggen maar ik zat wel even sip te kijken met alles wat ik in huis had gehaald. Mijn man, kinderen en ik hebben er later de hele week over gedaan om het op te eten. De rest van het gebak ging in de diepvries voor de volgende verjaardag ;-) . Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij eet en drinkt maar ik erger mij hieraan.
jojojo schreef:
17-03-2026 13:15
Als ik van mijn werk naar het station loop en vice versa loop ik langs een paar laagbouw flats met balkons. Aan al die balkons hangen van die waslijnen en ook bij slecht weer hangen bij sommige balkons de waslijnen vol was. Ook ontzettend vaak hangt het in de regen te wapperen. Kijk dan ook op de weerapp of kijk het weerbericht denk ik dan geïrriteerd. Tja waarom? Niet mijn was dus niet mijn probleem. Waarschijnlijk omdat ik zelf een bloedhekel heb aan de was op hangen ofzo.
:D Dit doe ik ook heel vaak. Uiteindelijk wordt de was echt wel droog.

Dit is wel een heel goed voorbeeld van een onzinnige ergernis :) .
Ik erger me enorm aan mensen die in het openbaar via de luidspreker bellen en dan heel lang. Dat blikkerige geluid gaat me door merg en been.
E-biker schreef:
17-03-2026 13:33
Ik was laatst jarig. In de ochtend koffievisite, ik had beter niets in huis kunnen halen want iedereen dronk zwarte koffie, gebak wilde het bezoek niet. En daarna allemaal een glas water met niets erbij. Mooi goedkoop zou je zeggen maar ik zat wel even sip te kijken met alles wat ik in huis had gehaald. Mijn man, kinderen en ik hebben er later de hele week over gedaan om het op te eten. De rest van het gebak ging in de diepvries voor de volgende verjaardag ;-) . Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij eet en drinkt maar ik erger mij hieraan.
Variatie hierop. Er werd bij mij thuis geklust. Mensen in mijn omgeving vertelde mij dat `t heel netjes, of gewoon normaal is om de werklui soep, broodjes, koeken, enzovoort aan te bieden. Nu wilde ik niet gierig overkomen èn de werklui te vriend houden. Dus, een assortiment aan koeken in huis gehaald.
Dus toen klus geklaard was, had ik nog dezelfde koeken. Want werklui die aten allemaal verantwoord hun banaantje, mandarijntje en boterhammen met verstandig beleg. Ik ben nog blij dat ik geen frikandellen en kroketten had ingeslagen.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
De harde sis in de S klank die sommige Engels sprekers hebben.

Alle Nederlandse accenten/dialecten die geen ABN zijn. Bonuspunten voor een zachte G.

Muziek hard afspelen op een telefoon of laptop zodat het heel schel en blikkerig klinkt. Bonuspunten als dat de enige muziekbox is en ze zo gewoon altijd muziek luisteren. Ik erger me al als mijn telefoon er te lang over doet om te verbinden met mijn peperdure wifi box en ondertussen dus enkele seconden op de telefoonspeakers muziek speelt. :') Ik zet hem dan op pauze als het langer dan 5 seconden duurt en wacht tot hij verbinding heeft met de box, want ik word er chago van.

De stem van Adele.

Als ik ergens in de natuur op een bankje zit en twee mensen komen pratend aanlopen en blijven vervolgens op hoor afstand staan praten.

Ik ben weleens een stilte coupe uitgelopen omdat de man naast mij de hele tijd aan zijn baard zat te frunniken. Dat geluid dat het maakte (het klonk alsof hij door schaamhaar aan het woelen was) werd ik helemaal dol van.

Ik besef me nu dat ik me vooral audiologisch erger. :biggrin:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven