De eerste meteen de ware

17-03-2026 11:59 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat stellen die al sinds hun tienertijd bij elkaar zijn. Inmiddels zijn onze kinderen 20+ en hun kinderen zijn of gaan samenwonen of zelfs trouwen met eveneens hun eerste partner.
Mijn kinderen hebben inmiddels meerdere relaties gehad, een van hen heeft al samengewoond en woont nu weer alleen. Net als ik overigens, sinds mijn tienertijd toch wel een aantal kortere en langere relaties gehad, gescheiden en nu 18 jaar samen met mijn huidige partner. Dat zie ik ook bij anderen.
Wat ik me afvraag… Komt het door mijn voorbeeld dat mijn kinderen ook wat kikkers zoenen voor ze de ware gaan tegenkomen, of is dit gewoon toeval? Herkennen jullie dit in je omgeving?
Of ze zijn kritischer over wie de ware is, omdat het niet de eerste kikker hoeft te zijn en er veel meer te krijgen valt dan die ene.
Dat heb ik mijn kind iig wel altijd voorgeleefd. Vooral omdat ik had gewild dat had “geweten” ;)
Everything is possible for the one who believes.
De ware?? Nee dat sprookje geloof ik al lang niet meer.
I wanna live my life with the volume full!
Of het is gewoon toeval?

Ik heb om me heen zoveel varianten, dat ik er geen patroon ik kan herkennen.
Niet binnen mijn gezin (/kinderen) ook niet binnen mijn vriendenkring.

Ik denk wel dat jonge vrouwen nu veel beter weten dat ze iets te eisen hebben.
Ik geloof wél in de ware.
Ik geloof alleen niet dat het er maar één kan zijn.
Dat lijkt me toch echt toeval.
Ik ben sinds mijn 16de, eerste liefde, nog steeds samen (35 jaar samen nu).
Dochter, 17 verslijt haar derde vriendje nu en zoon, 23 jaar heeft pas 1x verkering gehad wat twee jaar geduurd heeft.
Niks mis mee om wat kikkers te kussen. Dat de mijne gelijk bleef hangen is mooi maar de meeste verslijten er wel wat. Lijkt me ook heel gezond want op jonge leeftijd weet je vaak nog niet wat je belangrijk vind in een relatie.
Het zal ook deels karakter zijn of je makkelijk uitgekeken raakt op een partner of levenslang trouw. Ik vind het dus eigenlijk best logisch dat er een patroon is. Maar niet vanwege een slecht voorbeeld van de ouders of zo. Eerder een soort aanleg.
Het zal aan zoveel zaken liggen, deels persoonlijk, deels maatschappelijk en deels gewoon de omstandigheden.

Als je opgevoed bent met het idee dat je niet meer uit een relatie mag stappen, dan is de drempel om eruit te stappen heel hoog.
Als je het eng vind om alleen te stappen, dan is drempel om uit een relatie te stappen heel hoog.
Als je niet voor jezelf kunt zorgen als je uit de relatie stapt, dan is de drempel om eruit te stappen heel hoog.
Als je niet snel verliefd wordt, dan kan de drempel hoog zijn om de relatie te stoppen.

Maar ja, je leert wel van wat er in de omgeving gebeurd. Maar je leert niet allemaal dezelfde les van dezelfde situatie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar hun kinderen die nu gaan samenwonen, blijven misschien toch ook niet bij hun eerste keuze??
En je hebt ook nog te maken met de partners. Die kunnen de relatie ook beëindigen, dat kan toch geen verband hebben met jouw voorbeeld.
En ik ben juist voor meerdere kikkers kussen. Van elke relatie leer je weer wat je wel wil en vaak ook wat je juist niet wil.
Ik denk wel dat je van huis uit het verkeerde voorbeeld kunt hebben meegekregen van wat liefde en een gezonde relatie is. Maar niet zo 1-op-1 als jij het nu beschrijft. Mijn ouders zijn ook elkaars eerste liefde (55 jaar getrouwd inmiddels), maar mijn siblings en ik hebben een heel ander pad bewandeld.
The impossible only takes a little longer
Misschien ligt het ook wel aan de omgeving. Een familielid van mij bleef ook plakken aan de eerste liefde, haar zus en broer ook. Het valt me op dat dit bij hun vrienden ook vaak zo is. Niet per se de eerste liefde maar in ieder geval een relatie met iemand die ze voor hun 20ste hebben ontmoet. Misschien is het meer de omgeving. Ze komen wel allemaal uit hetzelfde dorp.
Ik hoop dat mijn dochter ook eerst wat kikkers gaat kussen alvorens ze haar ware prins of prinses kust. Zou het niet aanmoedigen dat ze straks bij haar eerste grote liefde blijft. Niet dat ik dat zou veroordelen of afkeuren, maar ik moedig haar wel aan straks een vervolgopleiding te doen, te reizen en ik zal een studentenkamer sponseren indien ze dat graag zou willen.
Niet echt eigenlijk.

Man en ik zijn in juni 31 jaar samen en ik ben 46 dus reken maar uit. Zijn ouders waren piepjong getrouwd. Maar man heeft ook een zus die al drie kinderen en acht samenwoonrelaties verder is en zijn broer is inmiddels bezig aan zijn derde huwelijk. Dus het is niet iets dat in de genen zit of aangeleerd gedrag is. Het loopt zoals het loopt.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Pelle schreef:
17-03-2026 14:16
En ik ben juist voor meerdere kikkers kussen. Van elke relatie leer je weer wat je wel wil en vaak ook wat je juist niet wil.
Ik ben groot voorstander van meerdere waren tegenkomen (en een enkel tussendoortje, wat echt niet de ware is). Maar tja, je zult maar op je 16e iemand treffen die heel leuk is.
Lila-Linda schreef:
17-03-2026 14:58
Ik ben groot voorstander van meerdere waren tegenkomen (en een enkel tussendoortje, wat echt niet de ware is). Maar tja, je zult maar op je 16e iemand treffen die heel leuk is.
Tuurlijk, dat kan ook gebeuren, dat je de ware al op je 16e tegenkomt.
Dan is het jammer van de andere kikkers. Maar over het algemeen vind ik het wel raadzaam om diverse ervaringen op te doen.
Je mag wel aan de eerste kikker blijven plakken. Maar het is geen moeten vind ik.
Ik denk dat het toeval is. Mijn ouders zijn ook elkaars eerste liefde. En mijn siblings zijn ook samen met hun eerste liefdes. En ik heb ondertussen een hoop kikkers gekust die geen prins bleken te zijn. In mijn familie is vrijwel iedereen van mijn ouders generatie samen met hun eerste liefde. Maar ik heb ook genoeg nichten en neven waarbij dat niet het geval is.
Ik dacht dat het wel een trend is maar denk ook in bepaalde socio-culturele kringen. Mijn zusje in Amsterdam weet precies Wat ze wil en zegt letterlijk niet iemand met een rugzak/te veel emotionele bagage te willen. Ze is zelf veel bezig met persoonlijke ontwikkeling en verwacht dat van een partner ook. Haar zelfstandigheid en vrijheid zijn haar heilig. Ze date wel maar er is uiteindelijk niemand die voldoet. Ze zit nu in een BAM-traject want wel/ook een kinderwens. Veel vriendinnen van haar zijn ook weer singel, al dan niet met kinderen en helpen elkaar, een soort sisterhood.
Daarentegen, hier in de wijk waar ik werk wordt er nog steeds vroeg getrouwd en een gezin gesticht. Zag vanmorgen een bekende van 21 die is bevallen laatst, en vorig jaar getrouwd. Net als haar zussen, nichten en ook broers en neven. Heel normaal daar.
Mijn ouders en alle ooms en tantes zijn (voor zover ze nog leven) ook nog allemaal bij elkaar. En ook de kinderen (8 nichten/neven) zijn ook allemaal nog getrouwd (20-25 jaar). Maar dat zijn niet allemaal de eerste relaties, wel de eerste huwelijken.

Maar toch denk ik dat het hoofdzakelijk toeval is. Want de huwelijken bestaan natuurlijk voor 50% uit wederhelften die uit een andere familie komen. Ik denk wel dat de drempel tot scheiden iets lager is bij families waarin er veel scheidingen zijn.
Maar ik vind bij elkaar blijven ten koste van alles niet per se een goed iets. Ik had vroeger liever gezien dat mijn ouders waren gescheiden.
Mijn kinderen, leeftijden tussen de 26 en 19, zijn allevier onder de pannen qua verkeringen.
Twee met hun eerste liefde, twee hebben eerder een relatie gehad.
Ik heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht, als het goed zit, zit het goed toch. En zo niet, dan ga je uit elkaar. Het lijkt me merkwaardig om je uitstekende relatie te verbreken omdat je de overtuiging hebt dat er meerdere kikkers gekust dienen te worden voordat je de ware ontmoet.
Ik heb het er in die zin ook nooit met de kinderen over gehad, hun verkering, hun leven. Prima als ze meerdere kikkers willen kussen, ook prima als de eerste de beste voor hen de ware blijkt.

Ik kom zelf uit een samengesteld gezin, dus duidelijk geen sprake van slechts één kikker, mijn man uit een heel traditioneel gezin, mijn schoonouders zijn al vanaf hun 14e samen.
Ze klaagden overigens wel van beide kanten over de vele kikkers die voorbij kwamen, terwijl dat echt heel erg meeviel, de scharrels hebben ze zelfs nooit gezien. Voor ons een reden om niet te zeuren over wisselende schoonkinders, allemaal van harte welkom.
Pelle schreef:
17-03-2026 14:16
Maar als een relatie helemaal fijn en passend is, dan ga je die toch niet verbreken om daarvan te leren?
Ook in een eerste relatie kun je je ontwikkelen, kan de relatie zich ontwikkelen, kun je op kamers gaan, reizen (al dan niet samen), studeren enz. Ik begrijp de link tussen een (al dan niet eerste) relatie en ontwikkeling niet zo goed.
Ik ken mijn man al sinds ons 14de, sinds ons 15de verkering. Dik 30 jaar samen. Kan niet zeggen dat wij ons minder ontwikkeld hebben dan mensen om ons heen. Sterker nog, juist vanuit onze veilige, fijne basis voelen we vrijheid maar ook steun om dingen te ondernemen. Mijn man is bijvoorbeeld eens een half jaar van huis geweest. Wetende dat de liefde goed ziet, is dat een hele fijne basis. Ik ben op latere leeftijd nog een fulltime studie gaan doen.
Veel relaties, weinig relaties, 1 relatie voor de rest van je leven, het loopt zoals het loopt. In mijn ogen zit er geen goed of fout aan, behalve als je iets doet wat jezelf of de ander schaadt. Zolang er sprake is van wederzijdse liefde, is liefde hartstikke mooi.
apiejapie wijzigde dit bericht op 17-03-2026 16:48
2.48% gewijzigd
Maar ga je nu niet uit van de verkeerde definitie?
Veel mensen denken bij 'de ware' aan de persoon die het allerbeste bij je past.
Maar in de praktijk is het vaak, degene met wie je al heel lang samen bent.

(Al ken ik wel mensen die bij 'de ware' iemand bedoelen waar ze niet meer mee in relatie zijn. Vaak omdat deze door omstandigheden (leeftijd, afstand, issues) niet meer bestaat.)

Ik ken wel mensen die al heel lang samen zijn, maar elkaar niet als de ware zullen omschrijven. Of in ieder geval één van de twee niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
jojojo schreef:
17-03-2026 14:48
Ik hoop dat mijn dochter ook eerst wat kikkers gaat kussen alvorens ze haar ware prins of prinses kust. Zou het niet aanmoedigen dat ze straks bij haar eerste grote liefde blijft. Niet dat ik dat zou veroordelen of afkeuren, maar ik moedig haar wel aan straks een vervolgopleiding te doen, te reizen en ik zal een studentenkamer sponseren indien ze dat graag zou willen.
Waarom zou je als je een partner hebt niet kunnen doorleren, kunnen reizen of in een studentenkamer kunnen wonen?
Lijkt me niet dat een voorbeeld daar invloed op heeft. Je weet van tevoren niet of het dusdanig klikt dat je voor altijd samen wil blijven. Ik had dat wel gewild met mijn eerste liefde. Ik dacht dat we samen oud zouden worden. Tot hij na 20 jaar anders besloot.
Terwijl zijn ouders elkaars eerste liefde zijn en al 50+ jaar samen ,en de mijne gescheiden en meerdere keren hertrouwd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven